Ik ben benieuwd hoe lang we nog kans hebben dat er alternatieven voor FTD. Er is wel nog een forum maar da's invite only. En hier en daar nog een ander forum maar als die ontdekt worden zullen die ook snel genoeg gesloten worden door Brein.
Het FTD forum stopt ermee. Per 1 november wordt het forum read-only. Na enige tijd zal het dan helemaal verdwijnen. Dit is ook op het FTD forum zelf te lezen.
Als je het mij vraagt denk ik dat ze per 1 januari de zaak opgeruimd willen hebben. Was ook wel te verwachten, na het stoppen van het leuke deel is er bijna geen kip meer online op het forum.
Net zoals zovele satellietforums afgestorven zijn nadat het werken met keys etc. afgelopen was.
Daarnaast las ik toevallig ook nog een uitspraak van een rechter van eind september.
De eerste grote usenetprovider NSE (News Service Europe) moet per aangegeven datum van het arrest stoppen met het hosten van illegaal materiaal op straffe van 50.000 euro boete per dag met een maximum van 1 miljoen.
Ze zijn weliswaar in beroep (executiegeschil aangetekend), maar de uitspraak is "bij voorraad" net zoals bij FTD, dus het beroep mag niet afgewacht worden men moet aan de uitspraak voldoen.
De voorzieningenrechter heeft als uitspraakdatum 11 november genoemd, zodat Brein en NSE nog 4 weken de tijd hadden om met elkaar in overleg te gaan hoe de situatie op te lossen.
NSE heeft dat niet gedaan maar heeft Brein voor hoger beroep gedaagd.
Er komt dus nog het nodige aan, maar het ziet er toch naar uit dat Brein ook hier gaat winnen. En zoals jullie weten... is er eenmaal van 1 provider gewonnen, dan volgt de rest vanzelf en zullen andere grote en kleinere providers ook nat gaan.
@bron:
http://www.anti-piracy.nl/nieuws.php?id=234
Als dat lukt, dan is de grote slag gewonnen en kan het alleen nog op kleinere schaal zoals vroeger en gaat het meer underground, want stoppen zal het nooit.
Maar de "gemakkelijke" methodes zoals p2p, torrents en newsservers zijn dan grotendeels wel afgelopen voor het grote publiek. Er is nog wel iets te doen op deze 3 genoemde methodes, maar wie ook maar iets zijn hoofd boven het maaiveld uitsteekt, zal dan gelijk door Brein worden aangepakt.
Vandaar dat het meeste dan vermoedelijk weer terug naar underground gaat.
Ben benieuwd derhalve naar de uitspraak van 11 november en evt. verdere acties van NSE.