- Waarderingsscore
- 1.271
- Punten
- 113
- Leeftijd
- 61
Ik kan niet anders omdat het nu eenmaal zo is. Onderdeel van die voortschrijdende ontwikkeling is dat er op een gegeven moment bepaald is dat wetgeving ook van toepassing is op internet en dat er ook regels voor internet zijn gekomen. Dat is hetzelfde als dat je op een fiets een bel en licht verplicht. Dat maak je wat beter hoorbaar en zichtbaar, maar de stijging van veiligheid is minimaal. Net als op internet is het voor mensen die je kwaad willen doen (c.q. niet opletten op de weg) nog even gevaarlijk.Parabolica zei:Het verschil zit hem hier in dat jij het blijkbaar accepteert en ik niet.
Exact. En dat is dus hetzelfde wat op de openbare weg ook het geval is. Daar rijden ook meer fietsers en bromfieters, bussen, vrachtwagens, auto's waar wij ook allemaal geen invloed op hebben. We moeten met name zelf goed uitkijken. Ik zie het verschil niet.Internet zit toch echt anders in elkaar omdat er meedere meefietsen met jou en mij en vele andere. En over diegene die meefietsen hebben wij geen controle wat zeer gevaarlijk is.
Verkeerd voorbeeld. Er bestaat namelijk software om tracking cookies te blokkeren, een goede firewall kan dat ook. Jij kunt echter op de fiets zonder tracker wel gevolgd worden door alle camera's die de overheid heeft hangen en daar kun jij niets tegen doen als jij naar dat bepaalde caf? wenst te gaan.En wat als iemand een tracker op die fiets van jou zou bevestigen en kan zien dat jij dagelijks naar de kroeg rijdt.
Avast (en ook AVG want onderdeel van Avast) hebben verkregen data verkocht. Er zijn ook winkels die aan de hand van het wifi signaal van de telefoon allerlei gegevens binnen halen zonder dat de onbewuste klant dat weet, is nog niet zo lang een docu over geweest.
Over dit punt hebben we het al gehad, dat is een herhaling van stappen. Ik heb al aangegeven dat het door de digitale tijd eenvoudiger is geworden om gegevens te verzamelen en te verkopen. Maar dat maakt het nog niet gevaarlijker zoals ik al heb uitgelegd.
Het gevaar waar jij over spreekt is alleen maar een verhoogd gevaar voor de privacy. Wij zijn enkelen van de weinigen die daar specifiek aandacht aan besteden, rekening mee houden en indien nodig ons er voor beschermen voor zover mogelijk.
Ik hoop niet dat je echt denkt dat dit door internet veroorzaakt wordt. Want voor dit soort gegevens hebben ze niet eens internet nodig. Tenzij je niet helemaal duidelijk is welke gegevens er allemaal vanuit de huisarts en het ziekenhuis richting zorgverzekering gaan.Maar wat als jouw zorgverzekeraar met die gegevens preventief de premie omhoog gooit omdat je leverproblemen kan krijgen, dan vind jij dat normaal?
Sorry maar daar hecht ik weinig geloof aan. Ik kan net zo goed allerlei zoekopdrachten doen om te zien wat een kennis precies heeft, hoe zo'n ziekte in elkaar steekt of een familielid, het is aan de hand van zoekopdrachten niet te bepalen of ik ergens bang voor ben of iets heb. Men kan alleen zien dat ik interesse in iets bepaalds heb.Google heeft zoveel informatie van hun gebruikers o.a. door zoekopdrachten, en met die informatie kunnen ze een profiel opstellen en dit doorverkopen aan bijvoorbeeld verzekeraars onder het mom van 'wij willen zo ziektes voorkomen'.
Er zijn in al die jaren internet al zoveel zoekopdrachten geweest naar Google, dan was er al lang iets op dit gebied gebeurt inmiddels.
Ik weet dat "big brother" een stijgend iets is in dit land, heb ik zelf ook al meermaals aangegeven en ook aangegeven dat je daar niet perse internet voor nodig hebt, maar dat dit wel handiger en sneller werkt.
Maar er zijn ook vele andere mogelijkheden. Kijk maar hoe mooi ze gegevens koppelen. Totaal geen internet voor nodig. Bijv. koppelen van verzekeringsgegevens en tenaamstellingen zodat je automatisch een bekeuring thuis krijgt als blijkt dat je een voertuig hebt wat wel op naam staat maar niet (meer) verzekerd noch geschorst is. Geen internet voor nodig.
Dat is nu precies wat ik bedoel met dat dit gewoon onderdeel is van voortschrijdende ontwikkeling en internet met zijn groter gevaar op gebied van privacyschending is daar ook onderdeel van.
Dat hoef je niet te accepteren maar je kunt niet anders, want bankieren gaat ook al via internet. De tijd an overschrijvingsformuliertjes naar de bank brengen is al lang voorbij.
Je kunt veel niet willen maar je komt er gewoonweg niet omheen. Vandaar ook dat ik zeg dat het enige wat we kunnen doen is je zelf goed beschermen en de boel goed in de gaten houden zodat de overheid etc. de wetgevingen op de privacy niet overtreden met wat ze doen.
Maar als je jezelf goed inleest zoals je zegt, dan weet je dat dit soort wetgevingen overal met voeten getreden wordt en dat daar nauwelijks iets aan gedaan wordt.
Je kunt daar tegen blijven ageren, wat stress oplevert of het accepteren zoals ik doe. Een boel meer rust in mijn hoofd, maar het verzwakt mijn oplettendheid niet v.w.b. de zaken die ik belangrijk vindt.
Dat is net als met die babyfoons, daar is ook een herhaling van zetten. Ik heb al eerder aangegeven dat al in de vroegere tijd toen we nog analoge telefoon hadden, de gesprekken konden worden opgenomen terwijl de hoorn op de haak lag. Het is gewoon van -alle- tijden.
Alleen zorgt de voortschrijdende ontwikkeling in de techniek er voor dat het steeds gemakkelijker wordt en dat is niet tegen te houden. Als jij dat niet wenst te accepteren mag jij die keuze rustig maken, maar ik weet dat er niets tegen te doen is dus ik accepteer dat.
Ja waarom niet? Ik kan me er druk over maken maar dat helpt toch geen reet. Ik accepteer dat deze mogelijkheden er zijn vanwege de voortschrijdende ontwikkelingen.En dan accepteer jij dat omdat het bij de ontwikkelingen hoort?
Jij denkt dat ik dat allemaal met mijn acceptatie goed vindt of ermee akkoord ga dat bedrijven en overheden er ook gebruik van maken, dat is een heel ander verhaal. Accepteren dat het bestaat en akkoord gaan met gebruik ervan zijn twee verschillende dingen.
Maar ik weet wat er gaande is en ik maak me er niet zo druk over omdat ik het niet tegen kan houden. Dus probeer ik bij te leren over wat er gaan de is en me te beschermen v.w.b. op mij van toepassing is.
Echter dit deel is nu totaal off-topic aan het raken. We hadden het over het gratis en de gevaren op internet, nu spreken we over globale gevaren niet meer over het zogenaamde gevaar van internet.
Want daarvan zie ik nog steeds niet meer gevaar dan de gewone wereld, zelfs minder dus. Alleen meer gevaar op gebied van privacy, hetgeen op andere manieren buiten internet om ook verzameld wordt, hetgeen veel mensen vergeten of niet aan denken.