Iemand ervaring met kleine zonnepaneel zwembad verwarming?

Zonnepaneel om het element te voeden.
Genoeg zon genoeg dompelaar vermogen
Of pompje er op laten lopen.
Beetje creatief denken @Black Tiger lol
 
Je kan natuurlijk ook eens de kinderen uit de buurt een volle dag in de jacuzzi laten zitten. Het water zal misschien iets geler worden maar daar krijg je wel een iets betere temperatuur voor terug :feest:
 
Ik hou het momenteel even voor wat het is,
Gezien de temperatuurvoorspelling voor aankomende week, zou ik eerder vragen voor tips om het water te koelen. :biggrin:
 
Whahaha, nee koelen zeer zeker niet. En het is niet voor aankomende week, alleen morgen is nog een extra hete dag, daarna kakt het weer in elkaar tot redelijk normale temperaturen zo rond 25 a 26 graden.

Vanmorgen heeft vrouw de kap er weer af gedaan, nog voor de zon scheen. Vanmiddag om 16.00 uur ging ik badderen en was de temperatuur gestegen naar 29 graden.

Dus als het toch op 2 dagen de gewenste temperatuur heeft denk ik dat het hierbij ga laten.
Het was een beetje de gedachte voor als het zou zakken naar 24 of 25 graden, dat ik dan toch middels zonne energie de temperatuur naar 28 of 29 zou kunnen krijgen.

Echter zo te zien gaat het allemaal meer kosten dan dat het waard is. Dat soort dingen is vermoedelijk toch beter voor de wat grotere normale zwembaden.

Dus wat mij betreft laat ik het hierbij.

Ik heb in elk geval genoten vandaag. :biggrin: ☀️😎⛱️
 
Pomp staat bij mij nooit altijd aan, is niet nodig en kost teveel stroom. Jij hebt zonnepanelen dus dat scheelt weer een boel.
Hoe zuiver je dan je water, heb je er geen chloor en zuur in?
 
Zuur? Nee, wel chloor. Bij een Jacuzzi zit de pomp aangesloten aan het zwembad op een bepaalde manier.
Zoiets ongeveer:
lay-z-spa-airjet-freeze-shield-pomp-heater.jpg


Ik heb er zo eentje:
9540_025873430_2.jpg

Zit er dus heel kort op gemonteerd. Aan de binnenkant zit dan een aansluiting daar komt de filter op. En de bovenkant kun je weer een ander dingens op draaien daar gaat de chloor in.
Specifiek dus voor dat soort Jacuzzi's, geen algemene pomp zoals je die bij de normale grotere zwembaden ziet.

Overigens gebruikt die pomp zelf niet zoveel. Ben vandaag eens gaan meten. Bij gewoon rondpompen (dus filteren en verspreiden chloor) gebruikt hij iets van 40 a 50 watt.
Verwarmen en borrelen zou ik nog eens moeten meten maar dat is echt een enorme bak meer.

Alleen die aansluitingen van die pomp komen niet overeen met die van een gewoon zwembad. en ik kan ze ook niet meer loshalen als dat eenmaal gevuld is, want dan komt je daar door het water naar buiten gelopen. :)

Het is maar klein dus zoals gezegd, als het zo snel opwarmt, dan heb ik geen verwarming nodig, ik dacht dat het langer duurde. Alleen tja het moet buiten wel 25 graden of meer zijn met zon.
 
  • Leuk
Waarderingen: Dr.Z
Cool! ...eh, Hot!
 
IMG-2095.png
Specifiek dus voor dat soort Jacuzzi's, geen algemene pomp zoals je die bij de normale grotere zwembaden ziet.
Ik heb er ook één, verleden jaar gekocht en ik vermoed dat ik hem morgen ga opzetten bij deze Jacuzzi zit de pomp en verwarming in rand verwerkt.
Voordeel is dat het goedkoper is. Nadeel als er iets defect is kan je er moeilijk bij.
Maar prima te doen!
 
Die opblaasbare jacuzzi's zijn vrij populair. Ik had er eentje uit Irak willen bestellen, maar vond deze te gevaarlijk.. ;)
 
IMG-7554.jpg
Ik kwam nog een foto tegen dat we bij ons een buitenbad (Hoek van Holland) hebben met de zwarte tyleen slangen, links liggende op het dak.
 
Dat met die slagen zag ik ook in dat onderwerp op Tweakers waar een heel verslag stond van iemand die dat zelf gebouwd had. Best interessant. Maar je moet inderdaad wel een hele raffel van die dingen hebben. Hoe groter het zwembad hoe meer slangen..

Zo'n vierkante Jacuzzi met motor ingebouwd is wel weer een wat duurdere versie volgens mij.
Die wat ik heb zijn dit jaar afgeprijsd en kosten nu overal rond de 300 euro. Vorig jaar nog eerder bij de 400. Maar bij Cranenbroek hadden ze die toen voor 200 in de aanbieding korte tijd. Dus tja, zo'n deal laat je niet liggen.

Nu zijn ze daar zeg maar 60 euro duurder (259 euro). Maar ik zie er wel bij staan dat die niet geschikt zijn voor gebruik in België. Een aantal van die dingen schijnt niet geschikt te zijn voor daar vanwege het verouderde stroomnetwerk in België.

Mijn badje heeft inmiddels een heerlijke temperatuur van 31 graden bereikt. :cool:
 
Geen last van gekookte eieren?
 
Nee dan moet het een paar graden warmer zijn. :biggrin:
Twee dagen kunnen genieten, ziet er naar uit dat het vandaag dikke pech wordt.

Er werd voorspeld dat het weer warm zou worden maar in het zuidoosten (met name hier in Zuid-Limburg) een bui kon vallen. Nou... die "bui" begon al afgelopen nacht om 04.00 uur en met enkele tussenpozen van een uurtje of misschien 2 heeft het toch best redelijk geregend de hele tijd.
Nu is het weer stil, maar volgens buienradar komt er straks nog meer, terwijl de rest van het land wel mooi weer schijnt te hebben.
Vandaag is het dus eerder het natte zuiden i.p.v. het zonnige zuiden. :regen:
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan