Voor mij komt een merk pc nooit in aanmerking.
Voor laptops is het natuurlijk weer iets heel anders, dat kun je niet fatsoenlijk zelfbouwen.
Ik heb jarenlang een toshiba lappie met veel plezier gebruikt.
Daarvoor had ik een dell laptop, en ook die was werkelijk prima (ik kon m goed verkopen).
De toshiba was van leeftijd aan vervanging toe, en dus ben ik begin dit jaar maar eens rond gaan kijken.
Helaas is een seriele port tegenwoordig teveel gevraagd, tenzij je een panasonic toughbook koopt want dan krijg (nou ja krijg..) je er gelijk twee.
Maar daarvan is de prijs ook behoorlijk tough.
Dus maar eens verder gekeken naar wat nou eigelijk veel biedt voor het geld dat je er voor moet neerleggen.
En ja hoor, merken medion (aldi) en targa (lidl) komen dan toch wel erg sterk uit de bus.
Die merken maken zelf bitter weinig produkten, maar kopen het gewoon ergens in en zetten dan hun eigen naam erop.
Het is uiteindelijk een targa geworden en onderop staat het lidl merkje.
Prachtig ding en al helemaal als je naar het bedrag kijkt dat ervoor mot worden neergeteld.
De echte fabrikant van het ding is MSI en die producern ook voor de "echte" merken.
Het ding is in vrijwel dezelfde configuratie ook bij de detaillist te koop onder het eigen MSI merk.
Zitten alleen de goodies zoals de tv kaart er niet bij.
Dan is de prijs die je daar ziet staan ook wel ff slikken.
Inmiddels heb ik m een half jaartje, en komt de MSI prijs aardig in de buurt van wat ik ervoor heb betaald (en meer gekregen).
Met andere woorden, de algemene stelling dat medion en consorten niet alleen goedkoop, maar vooral ook rotzooi is, deel ik zeer zeker niet.
Wat betreft een pc, die je heel goed zelf kan bouwen ligt het verhaal wel ietsje anders.
Ik heb er plezier in om zelf een pc samen te stellen en voel me genoodzaakt om binnenkort (HCC dagen) weer aan de slag te gaan.
Want ook mijn trouwe pc die me de afgelopen ruim 5 jaar 99,999998 % van de tijd trouwe diensten heeft verleend (werkelijk altijd aan), is overleden.
Maar er zijn genoeg redenen om een "merk" pc à la Acer, HP, PB en Medion te verkiezen.
Dat begint bij het gemak van uitpakken, aansluiten, een paar keer op ja klikken (zodat ie zichzelf over het uiteraard aangesloten internet kan aanmelden bij ome Bill) en gaan met die banaan!
Maar ook het feit dat het niet voor iedereen is weggelegd om zelf een pc te bouwen en vervolgens een OS erop te installeren.
Het zal altijd zo zijn dat wanneer je een dergelijk systeem koopt, je minder krijgt dan wat je zelf inelkaar kan bouwen voor dat geld.
Maar zet eens die Medion tegenover een HP in de gelijke prijsklasse, en ga me dan nog maar eens vertellen dat je Medion een slechte keuze is.