Ik ben nieuw en heb een vraagje!

D

DutchPlayer

Hallo,

Ik ben Mark Janssen uit Amsterdam, 26 jaartyjes oud en helemaal nieuw in het schotel gebeuren.

Afgelopen donderdag mn eerste setje gekocht. Triax schotel van 64cm met een Maximum LNB, hirschman bekabeling en een Topfield 5000CI Plus ontvanger. Matrix Rebon SCAS CI module met daarin een Canal digitaal kaartje.

Kaartje van Canal Digitaal moet nog geactiveerd worden.

Iedergeval nadat ik de hardware had opgehaald heb ik de schotel opgehangen, effe bij wat buren gekeken waar ze hem hadden hangen en de boel waterpas opgehangen.

Met een kompas de richting bepaald waar de satelliet zou moeten hangen en vervolgens met de sat finder in de weer. Satelliet gevonden en kanalen zoeken. Uiteindelijk de Astra gevonden, denk ik:)

Ik laat de ontvanger kanalen zoeken en die vind hij ook, meestal rond de 200 soms iets meer. Licht er weer net aan hoe de schotel staat.

Maar nu zit ik zo te kijken en heb bijv geen beeld op BVN, maar wel beeld op Lithuanian TV2, 1st Baltic Music Channel, TV5, FanTv en nog wat andere kanalen.

Nu is mij uitgelegd, met digitale TV, je hebt beeld of niet, nu heb ik beeld maar ik vat dus niet waarom bijv op BVN en andere FTA kanalen weer niet.

Heb al wat lopen zoeken op het forum, maar jammer genoeg nog niks gevonden.

Alvast bedankt voor jullie replyz!

@Dutchplayer, allereerst welkom op het forum, en gefeliciteerd met je aankoop.

Om meteen met de deur in huis te vallen; waar je nu je schotel op uitgericht hebt zul je nooit BVN 19,2 ontvangen.

Want je zit nu naar een kanaal van de sirius 3 te kijken en wel op 5.0 oost, dus je zult hem nog een stuk naar rechts moeten draaien.

Kijk anders hier dan krijg je een idee.

Je zit op de verkeerde sateliet vermoedelijk de Sirius 3 op 5 oost.

Vergelijk de kanalen die je hebt even op de link van Kingofsat,

http://nl.kingofsat.net/pos-5E.php

En verstandig om de home page van Kingofsat gelijk bij de favorieten te zetten.

Dus als je voor de schotel staat moet je een stuk naar rechts dan kom je op 13 oost nog een sterk signaal tegen dat is Hotbird en dan nog iets naar rechts tot je weer een sterk signaal hebt dat moet Astra 1 zijn op 19.2 oost.

Daarna zo goed mogelijk uitrichten dan zou BVN er bij moeten zitten.

@freggel toen ik mijn bericht begon te typen was je me al voor.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Mark.

Welkom op het Sattelite FUN Board !

Het moge inmiddels duidelijk zijn dat je je schotel nog niet helemaal goed hebt staan.

Aangenomen dat de anderen gelijk hebben en je schotel te ver naar rechts staat (als je achter de schotel staat), moet je m niet alleen een stuk naar links draaien, maar ook een stukje naar beneden kantelen.

De Astra op 19,2 graden oost (maar ook Hotbird op 13 graden) is erg populair, en daarom zijn er veel zenders te zien.

Dus wanneer er maar zo'n 200 kanalen gevonden worden, weet je dat je nog niet goed zit.

De anderen hebben je al gewezen op kingofsat.

Maar er is een site die al sinds virtueel mensenheugenis een overzicht biedt voor wat betreft satelliet tv.

Dat is lyngsat, ook eentje om te bewaren.

Lyngsat is veel groter dan die pagina over Astra waar ik hier heen verwijs, en ik vind m veel overzichtelijker dan de pagina waar de anderen heen wijzen.

Laat ons even weten hoe het je vergaat.

Ik zit dus op de verkeerde Satelliet, dan gaat het idd lang duren als ik BVN wil zien:)

Beginners fout, ik dacht als ik niet op de goeie sat zit dat je ook geen kanalen lijst zou krijgen. Vandaar dat ik er vanuit ging dat ik wel goed zat.

Jammer dat ik op de topfield ontvanger niet kan zien met welke sat hij verbinding heeft, ik heb begrepen dat er ook ontvangerz zijn die dit wel kunnen zien.

Ik ga iedergeval effe op de site van kingsat kijken en morgen weer verder pielen, ik hou jullie op de hoogte.

Bedankt voor de tipz!

Je hebt een 64 cm Triax de evaluatie instellen op ongeveer 30 dan voor de schotel moet je naar rechts, sta je er achter naar links dus.

En voor hulp bij het uitrichten een paar links van hobbyisten en van Astra.

http://www.ses-astra.com/consumer/azimuth/index.php?locale=nl_NL

http://www.wageral.nl/schotel/schotel.htm

http://astron.nu/sat/uitrichten.htm

En de ontvangers zijn niet zo slim dat ze precies weten op welke sateliet ze staan als ze signaal hebben nemen ze aan dat het de goeie is.

En we lezen het wel als het gelukt is.

Nou dat afstellen is echt moeilijk hoor. Ik heb em nu op de astra maar om hem daar op te kunnen houden.

Zodra je die schroeven aandraaid van de beugel zie je alweer dat de positie van de schotel eeen paar mm verandert en ja hoor je signaal weg. Das toch wel het moeilijkste. Vaak heb ik dan zoiets van, kan het volgendekeer beter uitbesteden voor 50 euro's dan dat je zelf echt dagen en uren loopt te kloten:)

Hoeveel zenders kan je eigenlijk van de Astra Satelliet ontvangen, ik heb iets gelezen van 400 FTA kanalen, bij goeie afstellen moet je die dan ook binnen kunnen halen?

Hehe, nogmaals welkom in het satelliet wereldje ;)

Aandraaien van schroeven moet je sowieso altijd kruislings doen, of het nou om de schotel gaat of niet.

Maar dat je schotel tijdens dat aandraaien inderdaad verstelt, das ook de reden waarom je 'm eerst aan moet draaien en dan weer een klein beetje los, net genoeg om 'm een beetje te kunnen verstellen.

Daarna draai je de schroeven dus telkens een klein beetje aan, zodat de schotel niet teveel verstelt tijdens dat aandraaien.

Kruislings is dus bijvoorbeeld eerst linksboven, dan rechtsonder, dan rechstboven en weer linksonder, iets in die gedachte.

Als je op de site van lyngsat kijkt die ik hierboven genoemd heb, dan kun je aan de kleur van de achtergrond per zender zien of dat analoog of digitaal is, FTA of gecodeerd.

Uitleg over die kleuren staat erbij.

Zo heb je een heel snel overzicht over wat je zoal kan ontvangen.

400 FTA zenders is erg veel en ik denk dus ook niet dat je dat daadwerkelijk zult halen.

Je moet eerder richting 100 stuks denken.

Tel je de analoge kanalen en FTA radio kanalen erbij, dan zou dat wel op die 400 kunnen uitkomen, maar das dan dus geen 400 digitale tv kanalen..

Overigens wanneer je ontvangst problemen zou hebben, dan moet je eens vermelden hoeveel kabel je er tussen hebt zitten.

De door jou gebruikte kabel is goed geschikt voor digitale signalen, maar ze is wel erg soepel.

Dat zou een probleem kunnen vormen voor ontvangst van sommige van de kanalen, wanneer je de kabel om de bocht hebt liggen.

Maar laten we wat dat betreft nog maar even niet vooruit lopen op de zaken.

Ja kruislings aandraaien is idd een oplossing, maar dan moet je wel twee klemmen hebben en die heb ik in dit geval effe niet. Dus wat je ziet als je een beetje los draaid dat de schotel naar voren gaat hangen en als je 2 klemmen hebt kun je dit voorkomen.

Iedergeval ik heb beeld nu! Yeah! Beetje storing gevoelig maar ik ga zo wel effe verder fine tunen het is echt een precies werkje. Hij heeft trouwens nu wel al 226 kanalen gevonden, waarvan er nogal veel betaal zender zijn.

Maar ik ga wel effe nog die sites goed doornemen over de kanalen.

Bekabeling die ik gebruik is Hirschmann Koka 799 Digital kabel, zitten wel twee verloop stukjes tussen, eentje normaal f-connector en het andere verloop zijn effe 2 coax stekkers. Leek me geen probleem, of is dat toch ietjes anders dan een f-connector koppeling?

Misschien dat de laatste koppeling wat storing veroorzaakt. Overgens is het ongeveer een metertje of 10 aan kabel.

Ja die KoKa kabel ken ik dus wel.

10 meter mag zeer zeker geen probleem geven.

Maar die gewone coax stekkers, ik wil verder heel niet weten wat je er tussen hebt gemaakt !!

Dat moeten gewoon F connectoren zijn, met een koppelstukje.

Eigenlijk helemaal geen koppelingen ertussen.

Met 10 meter kabel kan ik me niet zo goed voorstellen dat er überhaupt een koppeling tussen moet komen, maar ik ken je situatie verder niet.

Ik heb gisteren dat coax stekker koppelstuk verwijdert. Ik heb nu maar 1 koppeling(F-connector) in de bedrading en dat komt omdat de bedrading al deels aanwezig was, alleen het stukje van buiten naar binnen niet.

Ik begin nu ook het idee te krijgen dat de boom tegenover mn balkon net iets te hoog is waardoor het signaal gaat storen als de takken heen en weer gaan. Ik ontvang nu ook geen BVN meer, wel 288 andere kanalen.

Ik ga straks dus even proberen wat het resultaat is als ik de schotel een stuk naar links verplaats zodat hij net langs de boom gaat met het signaal.

Als het dan beter is dan moet ik van een standaard hebben om de schotel te kunnen monteren.

Een standaard? Dan zou je bijv. voor een standaard met tegelvoet kunnen kiezen, niet al te duur en makkelijk in het gebruik.

Een beugel voor aan de muur kost ook maar iets van 10 of 15 euro dus ook dat kan een oplossing zijn.

Ja een standaard ivm dat ik geen montage punt op de muur heb, is alleen maar raam namelijk als ik naar links ga schuiven met de schotel.

Zo'n standaard met tegelvoet zal idd wel een uitkomst bieden als de verplaatsing helpt.

Zo dan, hij doet het!!!

Van de week een contructie gemaakt met een buikspier bankje en wat hout om een standaard te maken ala MACGYVER stijl:)

Hij is niet super stabiel dus moest effe wachten tot de wind een beetje weg is, vandaag dus. Helemaal links van mn balkon de contructie geplaatst en de schotel erop geplaatst.

De boel afgericht met sat finder, toen zat ik op Astra2, nog een poging gedaan door de schotel wat terug te draaien en daar was het super signaal van Astra1.

660 FTA en CAS kanalen gevonden, werkend en wel en helemaal storings vrij, BVN werkt ook! Toch die kl@te boom die met z'n takken het signaal zat te hinderen.

Dus ik ga van het weekend effe zo'n tegelvoet standaard halen en dan de schotel definitief plaatsen.

Zo dan, hij doet het!!!
TADAAAAA! :biggrin:

Kijk aan, en ook nog gewoon zelf iets in elkaar geknutselt, da's nog het knapste van alles. Echt hobbyen!

Fijn te horen dat het gelukt is, en ook hoe het gedaan is.

Misschien wil je wat meer zenders (kan ik me niet voorstellen want je heb er al genoeg) Dan kan je er een extra LNB met een hotbird/astra adapter bijhalen voor een triax schotel. Hierdoor heb je beeld op zowel Astra 19.0 en op hotbird 13.0. Wil je nog meer zenders dan kan je ook nog aan een rotor beginnen, hierdoor draait de schotel en past hij automatisch de hoek aan.

Wil je verder gaan met bv. een hotbird/astra adapter dan moet er een nog een switch tussen.

In ieder geval veel kijk plezier en geniet van de kwaliteit van digitale tv.

Suc6.

;)

Nr.10

Ben ik weer=:) Standaard + Verleng stuk van 150cm voor de schotel gehaald van de week en van het weekend erachter gekomen dat de voet net een paar cm te groot is voor de plek waar ie moet komen.

Zeer jammer had het nog opgemeten en had gedacht dat de voet echt zelf 60 x 60 was, maar das dus twee tegels tegen elkaar en daartussen zit dus het metalen frame van de voet nog.

Maar goed, contructie gemaakt voor aan het balkon met het verlengstuk van 150, was precies lang genoeg. Balkon railing loopt wat schuin af dus heb ik daar een stuk hout voor gebruikt met metalen plaatjes erop. Zo kon ik dan het verlengstuk recht tegen de railing monteren.

Hij staat nu en we hebben perfect beeld, is echt super strak! Echt een dikke verbetering tegen het KPN digitaal televisie verhaal. Aan dat Kl@te signaal kon ik me echt dood irriteren.

Iedergeval ben weer blij:)

Maar over die meer zenders, dubbelde kop en dan kan je Astra en Hotbird tegelijk kijken begrijp ik dus.

Zon dubbelde kop is dat zo'n monoblok? Ik had het er namelijk ook over met de meneer van de winkel waar ik de voet had gehaald en die lied een Inverto dubbele kop LNB zien met 1 f-connector aansluiting.

Daarmee kon ik dan ook Hotbird zien als Astra, wat ik me dan nog af vroeg heb je dan ook nog zo'n switch nodig? En moet je de schotel dan nog anders uitrichten?

Bedankt voor de reakties!

Inderdaad, dat is zo'n monoblock.

In een monoblock zitten 2 LNB's en een switch (in 1 blok, vandaar monoblock gok ik) samengebouwd.

Om hiermee Astra en Hotbrid te ontvangen, dien je normalerwijze inderdaad je schotel net in het midden van die 2 satellieten te richten.

Das dus op 16 graden oost, ook een bekende satelliet positie.

Ik heb totaal geen ervaring met een monoblock, misschien zapt hij wel supersnel van astra naar hotbird.

Ben er eigenlijk wel benieuwd naar. Iemand die er ervaring mee heeft?

;)

Nr.10

Ja zo'n monoblok is wel interessant, denk dat ik de voet omruil voor zo'n blok.

Kan ik daar weer mee spelen:)

Ander vraagje, ik heb geloof ik een instelling gewist in mn ontvanger. Het zit zo, als ik switch met mijn TV tussen 1 van de 4 externe kanalen en kom dan weer terug op het externe kanaal waar mijn ontvanger op zit heb ik niet meteen beeld, moet ik eerst een soort van satelliet knopje indrukken 2x en is er weer beeld.

Voorheen was het gewoon zo dat je meteen beeld hebt als je switched tussen externe kanalen. Iemand een idee wat dit kan zijn?

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan