Dit is helaas een bekend probleem.
De Nederlandse zenders zitten helaas niet op de beste transponders van de Astra 1.
Ongetwijfeld geheel naar de goede Nederlandse eigenschap voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten, heeft men destijds voor deze transponders gekozen.
Wanneer je de verschillende frequenties en de signalen van zo'n transponder in een grafiekje (een uitdraai van een spectrum analyzer) ziet, kun je direct zien wat ik hiermee bedoel.
Nou ik dat zeg, ik zal binnenkort eens proberen zo'n grafiekje op het net te zetten.
De transponder waar jij het over hebt, nummer 105 kun je herkennen aan zijn afwijkende vorm.
(105 = f 12515 H met onder andere NED1,2,3 en de film1.x kanalen)
Heel veel hoeft zoiets niet te betekenen, maar helaas bewijst het zich telkens weer dat het toch niet lekker is, dat signaal.
Ook het signaal op transponder 109 (12574 H; de SBSjes) is niet zo lekker maar beter dan dat van 105.
Transponder 97 (12344 H; de RTLletjes) zit op een andere satelliet en heeft nagenoeg geen problemen.
Nu is het eigenlijk de bedoeling dat wanneer je schotel goed is uitgericht en je installatie verder in prima staat is, genoemde zaken dus geen problemen zouden mogen geven.
Maar perfectie bestaat niet en dus..
Gaan we de schotel net naast het ideale punt richten, zodat we meerdere satelliet posities kunnen vangen met onze monoblock LNB.
En gebruiken we misschien een stukkie meer dan de aangeraden 20 meter kabel, welke misschien ook niet van het referentie merk en type is.
En tja,
Als het dan ook nog eens gaat regen-waaien....
Uiteraard kun je wel altijd je installatie nalopen om te zien of je nog ergens wat winst kunt behalen.
Want aan de satellieten zul je naar verwachting niet zo heel veel kunnen doen.
Zo zou je de windvastheid eens onder de loep kunnen nemen.
Maar houd daarbij wel rekening met de alweer zeer Nederlansde wijsheid dat als t niet buigt, 't zal barsten.