Ik ben nieuw en heb een vraagje!

Ik heb het niet over de SCART aansluiting op de tv, maar die op de receiver.

Het maakt meestal inderdaad niet erg veel uit op welke ingang van de tv je 'm aansluit.

Maar welzeker op welke aansluiting van de ontvanger.

Ooops, je hebt helemaal gelijk man! Zit net de handleiding door te lezen en zie dat ik de onderste SCART aansluiting op de ontvanger moet hebben ipv van de bovenste.

Bij aansluiten ben ik der dus vanuit gegaan dat het de bovenste SCART aansluiting was omdat het bij de Topfield en mn Samnsung Digtenne kastje ook zo was.

Beetje stupid, maar goed kan gebeuren:)

Afgelopen zaterdag de 78 CM schotel gemonteerd en uitgericht op Hotbird met de single LNB.

Vervolgens het Inverto Monoblok gemonteerd en de Diseqc ingesteld en het werkte meteen. Astra prima ontvangst, Hotbird moet ik nog een klein beetje bij stellen.

Ik zit nu iedergeval in de goeie richting en Astra is in princiepe het belangrijkste. Lekker kijken naar het strakke beeld zonder uitval, over de HomeCast S5001 ben ik ook seer tevreden.

Zozo daar ben ik weer. Het is nogal winderig buiten, je kan het bijna wel storm noemen. Iedergeval mn signaal valt dus weg. Het ergste is het bij de betaalde Canaal Digitaal kanalen, FTA BBC, CNN, CNBC en spaanse kanalen etc geven wel gewoon beeld.

Dus ik vat de logica niet zo omtrent dit probleempje.

Vage ervan toen er sneeuw viel en echt storm was heb ik helemaal geen signaal problemen gehad. Nu waaid het een beetje en problemen, maybe heeft het ook te maken met hoe de wind staat.

Monoblok heb ik ook effe weer gewoon gezet dus Astra op Diseqc A en B uitgezet, dacht maybe wil dat wat helpen maar helaas.

Dus misschien iemand die verheldering kan brengen.

Dit is helaas een bekend probleem.

De Nederlandse zenders zitten helaas niet op de beste transponders van de Astra 1.

Ongetwijfeld geheel naar de goede Nederlandse eigenschap voor een dubbeltje op de eerste rang te willen zitten, heeft men destijds voor deze transponders gekozen.

Wanneer je de verschillende frequenties en de signalen van zo'n transponder in een grafiekje (een uitdraai van een spectrum analyzer) ziet, kun je direct zien wat ik hiermee bedoel.

Nou ik dat zeg, ik zal binnenkort eens proberen zo'n grafiekje op het net te zetten.

De transponder waar jij het over hebt, nummer 105 kun je herkennen aan zijn afwijkende vorm.

(105 = f 12515 H met onder andere NED1,2,3 en de film1.x kanalen)

Heel veel hoeft zoiets niet te betekenen, maar helaas bewijst het zich telkens weer dat het toch niet lekker is, dat signaal.

Ook het signaal op transponder 109 (12574 H; de SBSjes) is niet zo lekker maar beter dan dat van 105.

Transponder 97 (12344 H; de RTLletjes) zit op een andere satelliet en heeft nagenoeg geen problemen.

Nu is het eigenlijk de bedoeling dat wanneer je schotel goed is uitgericht en je installatie verder in prima staat is, genoemde zaken dus geen problemen zouden mogen geven.

Maar perfectie bestaat niet en dus..

Gaan we de schotel net naast het ideale punt richten, zodat we meerdere satelliet posities kunnen vangen met onze monoblock LNB.

En gebruiken we misschien een stukkie meer dan de aangeraden 20 meter kabel, welke misschien ook niet van het referentie merk en type is.

En tja,

Als het dan ook nog eens gaat regen-waaien....

Uiteraard kun je wel altijd je installatie nalopen om te zien of je nog ergens wat winst kunt behalen.

Want aan de satellieten zul je naar verwachting niet zo heel veel kunnen doen.

Zo zou je de windvastheid eens onder de loep kunnen nemen.

Maar houd daarbij wel rekening met de alweer zeer Nederlansde wijsheid dat als t niet buigt, 't zal barsten.

Zo dat maakt idd heel wat duidelijk MAS3, thanks voor je reply!

Zijn we lekker mee, dat ze voor el cheapo transponders hebben gekozen. Maar goed, vreemde blijft nog steeds toen het sneeuwde en we windkracht 9 ofzo hadden het signaal wel goed bleef.

Nu weet ik niet of ik toen de Maximum PlatinumSingle LNB erop had zitten, kan dat ook signaal verschil maken?

Dus dat een single LNB een beter signaal geeft dan een monoblok ingesteld alleen op diseqc A?

Wat me ook opviel is dat het zwakke deel bij de schotel de arm is, die gaat aardig heen en weer met deze wind, dus begrijp ik ook dat daardoor het signaal weg valt.

Mooi weer vandaag, gisteren andere LNB gehaald omdat mn ontvangst met het monoblock op astra 1 rond de 60 a 65 % zit wat net de grens is kwa ontvangst heb ik gemerkt.

Vandaag dus de nieuwe LNB geinstalleerd, een SMart Titatnium second edition. Op veel sites gelezen dat dit wel een aardige LNB is.

Jammer genoeg krijg ik met die LNB het signaal ook niet beter, dus ik begin toch te twijfelen dat het misschien aan de maat schotel ligt? Met de 64 CM schotel had ik naar mijn idee geen problemen.

Weet iemand of daar groot verschil in kan zitten kwa gebruik van 64 of een 78 CM Triax TDS schotel?

Het enige verschil tussen een 64 en 78 Triax schotel is de afmeting en dat wil zeggen dat de 78 cm een stukje nauwkeuriger afgesteld moet worden dan een 64cm.

Maar da's dan ook zo'n beetje alles.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan