Ik ben nieuw en heb een vraagje!

Ik vermoed dat je tv meerdere soorten externe signalen aankan, en ook meerdere ingangen heeft.

Wanneer je je tv uitgang op je satelliet ontvanger van composiet oftewel cvbs naar het betere RGB hebt geschakeld, dan kun je iets dergelijks zien.

Is je tv een beetje een leuk ding, dan kun je instellen welk soort signaal de voorkeur heeft.

Ziet het "soort van satelliet" knopje er uit als een beeldscherm met een pijltje naar binnen, dan is bovengenoemde inderdaad het geval.

Meestal is het zo dat wanneer je het knopje met alleen een beeldscherm gebruikt om terug naar normale tv ontvangst te gaan gebruikt, en daarna die met dat pijltje naar binnen om weer terug te gaan naar de laatst gebruikte ingang.

Tenzij je tv dus de mogelijkheid biedt tot een voorkeurs signaal die niet overeenkomt met wat je op je satelliet receiver hebt ingesteld.

Ja ik heb dus een TV(Sony Breedbeeld TV) met 4 scart uitgangen, op de eerste zit de ontvanger en op de tweede scart zit mijn DVD speler. Op de derde hangt nog even mijn KPN Digitaal.

Op de afstandbediening van de de TV zit een knopje waarmee je dus kan schakelen tussen de verschillende scart ingangen. Als ik dan naar DVD of KPN digitaal schakel dan heb ik direkt beeld.

Als ik naar de Sat ontvanger schakel heb ik niet direkt beeld, moet ik eerst op de remote van de sat ontvanger op een knopje 2x drukken(op het knopje staat een afbeelding van een satschotel). Dan hebben we dus weer beeld.

Ik zal idd ook mijn TV specs erop na lezen of die in te stellen is op een bepaald signaal.

Met dat "SAT" knopje, bedien je pin 8 van de scartplug.

Daarmee eist de satelliet ontvanger als het ware de beeldbuis op.

Op die manier kan de tv dus automatisch omschakelen naar het apparaat dat om aandacht vraagt.

Dit is een functie die van het videorecorder (ken je die dingen nog?) tijdperk afstamt.

Wanneer je daar op "play" drukte, kwam er 12 volt op die pin 8 en zou de tv naar dat apparaat schakelen.

Inmiddels kun je meer schakelen met die pin 8, want als er 6 volt op komt, geeft je apparaat naar de tv aan dat er breedbeeld aankomt.

Heel verhaal weer.

Maar dat is wel wat er gebeurt.

Druk je op het knopje "SAT", schakelt de ontvanger tussen wel of geen 12 volt op die scartplug.

Je zal zien dat het ook werkt wanneer je niet eerst een ander knoppie op de afstandbediening van de tv drukt.

Dus als je alleen naar analoge tv ontvangst omschakelt en dan twee keer op "SAT" drukt.

Weet je zeker dat je het beeld niet terug krijgt wanneer je op het knoppie met pijltje naar binnen op de tv-ab?

Ik ken die sony's en weet zeker dat het daar zo moet werken, en bij een dergelijke redelijk uitgebreide tv is dus ook sprake van instelmogelijkheden zoals ik hierboven al vermeldde.

Wanneer je meermaals op het knoppie met pijltje naar binnen drukt, schakelt je tv telkens verder naar de volgende mogelijkheid.

Bij scart aansluitingen die verschillende signalen aankunnen, zoals CVBS (composiet), RGB, S-VHS , zal de volgende mogelijkheid dus zijn diezelfde scartplug met ander signaal.

Dus, probeer eens een aantal malen op "pijltje naar binnen" te drukken en dan net zo vaak tot je wel beeld hebt.

Je tv zal op het scherm aangeven wat ie laat zien, bijvoorbeeld AV1 RGB; AV1 S-VHS en zovoorts.

Wanneer dit het geval is, is er niets verkeerds aan de hand en functioneert je tv zoals het hoort.

Hey bedankt voor je uitleg en het is gelukt hoor. Al weet ik niet precies meer hoe ik het voor elkaar heb gekregen.

Zat wat te rommelen met de TV instellingen en vervolgens de DVD scart en de Ontvanger omgezet toen werkte het als ik op de knop met het pijltje drukte, direkt beeld als ik op het AV kanaal van de ontvanger kwam.

Scarts weer terug gezet hoe het was en het werkte toen ook nog goed dus het is opgelost.

Trouwens ander vraagje tussen door, wat zijn de bevindingen van mensen die van die duurdere scart kabels gebruiken? Zie wel es van die Monster kabels liggen en kosten meer als 100 pleuro's. Dan vraag ik me altijd af wat je er van moet verwachten.

Ander dingetje nog als je met de sat finder je signaal voor het monoblok gaat zoeken, reageert hij dan als hij beide satellieten ziet?

Reageert hij als hij beide satellieten ziet?
Nee.

Je ziet alleen het resultaat van LNB 1.

Alleen de (uiteraard wat duurdere) uitgebreidere instrumentjes kunnen daarmee overweg.

Die zouden dan dat DiSEqC signaal sturen wat daarvoor nodig zou zijn.

En dan nog doen ze dat niet vanzelf, je moet een schakelaartje bedienen.

Thanks voor je reply MAS3.

Heb ook wat rond gelezen over het plaatsen van een monoblock.

Makelijkste, had ik natuurlijk weer te laat gelezen is dat je je LNB die je op Astra heb staan afsteld op de Hotbird en dan hoef je alleen de LNB te vervangen voor het monoblock en dan de rechter LNB iets omhoog zetten en dan zou hij goed moeten staan.

Vervolgens moet je idd je DiSEqC aan zette in je ontvanger, Bij Topfield is dat voor Hotbird 1 van 4 en voor Astra is dat 2 van 4.

Dan moet je nog de frequenties instellen voor beide satellieten en dan kan je kanalen gaan zoeken.

Ik loop nog alleen tegen het probleem dat die frequentie instellingen niet overeen komen met de instellingen die ik kan kiezen in mijn ontvanger.

Maar ik ga vanavond nog wel effe verder klooien, moet de schotel ook nog iets bij stellen.

Zodan Ik kan met mn monoblok al wel Astra zenders ontvangen, nu nog de hotbird zien te vinden:)

Andere vraag, weet iemand hoe je die Vega Channel Editor aan de praat krijgt?

Ik heb nergens iets van een manual kunnen vinden van wat je moet instellen en hoe je het moet gebruiken.

Zo wel makelijk zijn als het werkt, ik wil hem op mn serieele poort gebruiken van mn laptop.

Als je monoblock goed op Astra staat moet je ook Hotbird gewoon kunnen krijgen, zoniet dan even proberen de diseqc instellingen om te zetten.

Als je dan nog steeds geen hotbird hebt, dan zit je met de verkeerde LNB op Astra te kijken en zul je waarschijnlijk wat naar links moeten met de schotel, als ik het goed voor heb.

Klopt wat je zegt als Astra goed zou staan dat je ook Hotbird moeten ontvangen. Nu heb ik gelezen dat dit klopt als je een 80 a 100 CM schotel hebt.

Ik heb dus een 64 CM van Triax maar is mij verteld dat het wel zou moeten kunnen, waar schijnlijk ook wat beter afstellen lijkt me dan.

Ik ben er nu mee aan de haal en heb nu een signaal op hotbird en kwaliteit van bijna 100%. Vage ervan ik kan verder geen kanalen vinden.

Dus ik vroeg mij af of deze instellingen,

Satelliet (Hotbird)

LNB A

Band KU

Frequentie 12072

Freq LNB LO 10700

Polarisatie Horizontal

Tone 22KHz Aan

Symbolrate 27500

Fec. 3/4

Voor elke ontvanger zijn?

Oef.... of het ook op een 64 kan weet ik niet, de Triax is wel een goede schotel maar ik heb er toch mijn twijfels over of dat lukt.

V.w.b. de frequenties op hotbird kun je ook kijken op http://www.lyngsat.com want er zijn de nodige frequenties waar je op kunt afstellen. Je zal maar toevallig net zitten af te stellen op een frequentie waarvan de zender pleite is.:)

Daarnaast vraag ik me af waarom die 22khz tone aan zou moeten, die heb je alleen nodig als je diseqc of switch op toneburst werkt.

Ik weet niet of dat bij een monoblock het geval is, bij normale (doorsnee) gebruikte diseqc niet, wellicht dat Mas3 ofzo hier wat meer over kan vertellen die is technisch wat meer op de hoogte van dit soort zaken.

Als eerste: die 22KHz moet gewoon aanstaan.

Het betekent niet dat ie dan altijd aanstaat, maar dat ie m zal gebruiken zoals gebruikelijk (wanneer een kanaal in de hoge banden geselecteerd word).

Een standaard LNB heeft een L.O. van 10600 en dus niet 10700 (toch geen typefoutje he?).

Die waarde staat ook op de LNB zelf en op het doosje waar ie inzat meestal ook.

Een kleinere schotel heeft een grotere openingshoek.

Hierdoor zal ie meer satellieten tegelijkertijd ontvangen, en das een slechte eigenschap.

Zo'n kleinere schotel heeft ook een lagere versterking en, jawel, das een slechte eigenschap.

De brandpunten van Astra en Hotbird zullen niet in het midden van de feedhorn (die twee toeters) van je LNB liggen.

Of ie daarmee niet te gebruiken is weet ik niet, maar die feedhorns zijn dus afgesteld op grotere schotels.

Een en ander houdt in dat je misschien wel ontvangst kunt krijgen van de gewenste satellieten, maar je hebt dan weinig regenreserve.

Dus je beeld zal sneller wegvallen door weersomstandigheden.

Maar controleer eerst maar eens de instellingen in de ontvanger en of die overeen komen met je LNB.

Bedankt voor de technische uitleg.

Die 22Khz kan ik eigenlijk ook alleen maar aan zetten als ik een bepaalde LNB freqeuntie kies in de ontvanger. Dus die zet ik dan wel op 10600 want 10700 alleen kan ik niet kiezen dan word het meteen 10750.

Jammer genoeg staan op het Inverto doosje niks en in het boekje ook geen specs. Straks even opzoeken op de website van ze.

Die instellingen had ik van http://www.lexfiles.nl/monoblokinstall.htm , vandaar mijn vraag of die instellingen voor elke ontvanger gelden omdat hij zijn manual op een Philips ontvanger heeft gebasseerd.

Maar ik begrijp iedergeval dat het een stuk handiger is om effe een 80 CM schotel te halen, omdat die dan makelijker is aftestellen ivm dat het monoblok meer is gemaakt voor 80\100 CM schotels. Nog een voordeel van een grotere schotel is dat hij dan ook minder storings gevoeleig is.

Nou ik ga zodirekt weer een poging wagen en als het niet lukt dan haal ik van de week wel een 80 CM schotel en zet ik de 64 wel op marktplaats.

Ingewikkeld gebeuren het afstellen van een monoblock.

Vage ervan is ook als ik de Diseqc instel, Hotbird 1van4 en Astra 2van4. Zou je toch zeggen al je kwaliteit hebt op de Astra dat hij dan ook kanalen moet vinden.

Nu heb ik ook ergens gelezen is dat het handig is om de Astra LNB af te schermen omdat de LNb's nogal reflekteren.

Heb ik dus gedaan met folie papier zou je zeggen dat je dan op Astra geen siganaal zou moeten hebben, mar dat heeft hij dan wel en kwaliteit. Echt vaag.

Misschien moet toch de Diseqc weer omgedraaid worden en dat bij de INverto monoblock niet geld dat links A hotbird is en Rechts B Astra.

Nou we gaan van de week maar weer eens pielen.

Na mn werk weer effe aan de schotel gezeten, ha ik kan er maar niet vanaf blijven:)

Omdat ik het met het monoblok effe niet voor elkaar kreeg ben ik weer effe terug gegaan back to the basics. LNB weer terug gemonteerd ipv het monoblock.

Afgesteld op Astra en we hebben netjes kwaliteit in de balk staan, kanalen zoeken en stom weg vind hij niks. Net zoals hij bij het monoblock geen kanalen vond.

Dusik denk, dat meen je niet want dan is het een instelling. Fabrieks instellingen terug gezet en nog geen kanalen. Toen maar de stekker van de ontvanger eruit getrokken en er weer in gedaan.

Weer kanalen zoeken, en ja hoor hij vind kanalen. Dus waarschijnlijk als ik de power eraf had gehaald met het monoblock aangesloten had die ook kanalen daarna gevonden.

Beetje jammer dat ik daar niet eerder achter was:) Blijkbaar een soort van hard reset als je de ontvanger aan en uit zet.

Hmmz... vreemde ontvanger dan, zoiets zou normaal niet nodig moeten zijn.

Ben dan ook benieuwd of het straks met die monoblock ook lukt.

Overigens is het altijd wel verstandig om de stroom van de ontvanger af te halen als je de lnb-kabel er uit gaat draaien (of uit de lnb's).

Ja ik ben ook benieuwd of het gaat werken, Zowiezo kon ik Astra wel ontvangen met 99% kwaliteit op LNB-B van het monoblock. Alleen had ik de stroom eraf moeten gooien om de kanalen te kunnen krijgen.

Maar goed, ik had geen kwaliteit op Hotbird en dat zal dan wel te maken hebben dat ik een 64cm schotel heb.

Ik ga van het weekend weer proberen, dan stel ik hem eerst af op Hotbird en dan het monoblock erop en kijken wat er gebeurt. Ook om te zien hoe het signaal is omdat Hotbird volgens mij meer richting de irritante boom zit.

Ik dacht als de ontvanger op standby staat dat het ook voldoende was, maar helemaal uitzetten is dus beter.

Vandaag een 78 Cm schotel gehaald, morgen effe installeren met mn mono blok.

Topfield ontvanger omgeruild, beeld was wat scheef om een of andere vage reden. Nu gekozen voor de HomeCast S5001, specs zijn voorzover bijna gelijk.

Wat wel handig is bij deze ontvanger is het Alphanummeriek display aan de voorkant, kan je zien welk kanaal opstaat.

De boel aangesloten en de firmware geupdate, channellist bewerkt en alles draaid prima.

Alleen kan ik het volume van de ontvanger niet regelen met de remote, je hoort geluid, je druk op min of plus van de volume knop en je ziet wel in beeld dathet balkje minder of meer word maar het geluid blijft op hetzelfde niveau.

Als ik de remote van de TV pak , daar kan ik wel het volume instellen maar dat is dan van de TV zelf.

Komt iemand dit bekend voor?

Ik heb de onvanger nu maar op de versterker aangesloten en de speakers van de TV uitgezet.

Dit probleem komt in 99,9999% van de gevallen doordat er gebruik gemaakt word van de verkeerde SCART plug, namelijk die, die voor de video recorder (VCR) bedoeld is.

Dat volume wil je niet beïnvloeden als je een opname aan het maken bent.

Kijk dus nog even of je die plug niet in een andere uitgang moet stoppen.

Maar bij de Topfield ontvanger kon het wel en die zat op dezelfde scart aansluiting. Of heeft het ook met de ontvanger te maken?

Iedergeval mn TV heeft 3 scart aansluitingen,

1= Voor een Playstation of een Decoder;

2= Voor de DVD speler;

3= Voor de VCR of een Decoder; Van Scart 3 kan ik wel via de software van de TV instellingen wijzigen.

Daar ga ik ook morgen maar even mee spelen, misschien moet de onvanger wel op scart 3 ipv 1.

Voor de kenner ik heb een KV-32FX66B Televisie.

Iedergeval bedankt voor de reaktie MAS3. Ik laat wel even weten of het gelukt is.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan