Wing:
Je hebt metingen verricht zie ik.
Je hebt daarbij vastgesteld dat de signalen sterk genoeg (moeten) zijn; ergens tussen de 75 en de 80 %.
Maar dat is niet echt interessant.
Veel interessanter is het om te weten wat de BER doet.
Zoals je ongetwijfeld weet, moet die zo laag mogelijk zijn.
Mijn advies ie er met een rol kabel heen te gaan en die kabel buiten om te leggen.
Natuurlijk heb ik geen idee hoe goed dat daar te doen is, ik heb het er niet gezien.
Wanneer je twijfelt aan het wel of niet goed werken van 1 (of meer) van de 4 banden, dan kun je dat vrij eenvoudig zelf uittesten.
Hiervoor moet je wel een beetje rommelen in het menu van de box.
Wat je dan kunt doen is het volgende:
Bewapen jezelf met een aantal frequenties per band.
Wanneer je een aantal frequenties van de horizontale band wel kunt zien in de verticale band, dan is er inderdaad iets mis met die instelling of de voeding.
Voor hoge of lage band werkt het dan wel iets anders; de rekenmachine komt er aan te pas.
Bereken wat de middenfrequentie is die geldt voor de te testen frequentie.
Dat doe je door van de uitzend frequentie, de waarde van de local oscillator af te trekken.
De local oscillator voor de lage band is 9750, die voor de hoge band is 10600 bij een (meest gangbare) universele LNB.
Voorbeeld:
Nederland 1,2 en 3 zitten op 12515 H.
Hoge band dus (maar de H staat voor Horizontaal).
Dus: 12515 - 10600 = 1915.
De ontvanger ziet het programma dus binnenkomen op een frequentie van 1915 MHz.
Herbereken nu de nieuwe frequentie die bij de betreffende band past.
Dat is in genoemd voorbeeld dus 1915 + 9750 = 11665.
Stel nu de ontvanger in op 11665 Horizontaal, 22000 5/6, en kijk of je op deze frequentie een signaal ziet komen (BER dus laag en de rest dus vrij hoog).
Omdat het mogelijk is dat je toevallig raak schiet op deze manier, moet je dit wel een aantal malen uitproberen.
Verder is het zeer onwaarschijnlijk (maar niet onmogelijk) dat het genoemde voorbeeld waar zal zijn, de kans is groter dat je alleen de lage band zou pakken.
Het is ook mogelijk dat de LNB of de ontvanger vergeet te schakelen tussen verticaal en horizontaal dus daar kun je ook nog op testen.
Zo kom je uit op vrij veel combinaties die je zou kunnen testen (ik geloof dat je 9 of 10 verschillende fouten zou kunnen vaststellen)
Houd er rekening mee dat sommige ontvangers op zoek gaan naar een signaal in de buurt als ie niet op de betreffende frequentie te vinden is.
In dat geval zie je na een korte tijd niets, ineens een signaal opduiken.
Op deze manier kun je dus zonder dure meter (maar met wat werk) het een en ander testen.
Dit hoef je niet te doen wanneer je een spectrum analyser hebt (dus toch een dure meter).
Daarmee kun je namelijk precies zien waar er signalen zitten, dan hoef je die alleen maar te vergelijken met de andere banden.
Zo'n apparaat gaat ook niet op zoek naar een signaal in de buurt, hij laat alleen zien wat er waar te vinden is.
De lezer die meer wil weten over wat voor soort signalen er zoal zijn en hoe de ontvanger het gewenste signaal daar uit kan pikken, kan even op zoek gaan in ons FAQ forum.
Daar is beschreven hoe het zit met frequenties, LNB's en DiSEqC aansturing.
Ik hoop dat het verhaal duidelijk is en helpt.
Zo niet dan staat vragen vrij, maar als de vraag niet over Annemarie's geval gaat dan graag een nieuwe vraag (en op de juiste plaats) stellen.