Linux installatie ongedaan maken?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
730
Punten
113
Leeftijd
59
Ik ben met mijn pc aan het stoeien maar nu wil ik even linux uninstallen, maar ik krijg nergens de opdracht gevonden wat deze is.

Rede hiervoor is dat ik mijn grafische kaart nog niet goed aangestuurd krijg, en nu helemaal met een "schone" installatie wil gaan beginnen.

En ohja, vanwege het verkeerd opstarten omdat de grafische kaart niet goed aangestuurd wordt, heb ik gescrambeld beeld, is er net zoals bij windows een "veilige modus" opstart om bijvoorbeeld in 16 kleuren op te starten, en dan het probleem op te lossen?

Er is geen uninstall optie voor linux.
Je kunt een nieuwe linux setup gewoon weer starten, dan kun je in de setup aangeven of de aanwezige linux installatie geformatteerd moet worden al dan niet.

Waarom ik altijd? Ik heb zojuist Linux er weer opgezet, fedora wel te verstaan, tegen alle raad in...;) Moet ik dan toch naar Suse, G? :biggrin:

Maar de install zelf is perfect gegaan, maar ik stuit weer tegen hetzelfde probleem, mijn videokaart wordt niet herkent of ondersteund! :confused:

Dus als ik Fedora opstart, en deze is klaar met opstarten dan zie ik niks dan raar beeld, helemaal gescrambeld (om het zo maar te noemen)

Ik heb nu tijdens de installatie gekozen voor de netwerk installatie, en daar heb ik alle opties aangevinkt, ruim drie gig aan ruimte nodig, maar nou stuit ik dus weer op bovenstaand probleem, wat ik toch eigenlijk dolgraag opgelost zou willen hebben...

Want zo heb ik er dus nu ook niks aan.

Wie legt mij dit even uit? Ik verstaanbare linuxtaal....:biggrin:

Wie heeft er voor mij de tip om dit op te lossen?

Wat voor videokaart is het?

[SIZE=-6]Zeker zo'n windhoos only ding[/SIZE]

Dan zou ik even moeten kijken G, t'is iig eentje die ge?ntregeerd zit op het moederboard, en ik heb begrepen van KK dat dit wel vaker problemen geeft...

Nou is hier het geval dat ik nu op dit moment drie bijna identieke Compacs op tafel heb staan, en volgens mij bij alle drie dit het geval is....

Ik heb dus alles op reserve op dit moment, schijven e.d. te over, maar geen videokaarten...

Normaal heb ik hier onder windows geen problemen mee want dan wordt er in de veilige modus opgestart of 16 kleuren automatisch, dus je ziet dan wat je doet, en nu zie ik niks...

Maar die optie zit volgens mij in linux niet ingebakken omdat ik dit al meerdere malen tussen de threads door gevraagd heb, maar er geen reply op krijg.

Dit vindt ik dus meteen 1 van de minpunten van Linux, je kunt dit niet oplossen blijkbaar door verschillende drivers uit te proberen, net als bij windows!!!

Mocht dit wel kunnen dan graag uitleg hoe!

Want ik kan wel op driverguide gaan zoeken naar de juiste drivers, want als ik even zoek weet ik wel wat ik hebben moet, want voorheen voor W98 heb ik ze daar ook moeten halen om de boel draaiende te krijgen. ;)

Dus als je tips hebt, laat maar horen, want dat kreng moet dit weekend nog gaan draaien, anders ga ik wat ik wil met microshit aan de praat zien te krijgen.

Wat je ff moet doen is gewoon dat ding openschroeven en de viedejosjip zoeken. dan even de info die daarop staat opschrijven en dan gaan we ff googellen...

G

Ik draai ook gewoon op een ouwe compraq... met viedejo erin enzo... geen probleem...

Maar ik draai dan ook SuSe ;):biggrin::biggrin::biggrin:

Originally posted by BiG_G

Maar ik draai dan ook SuSe ;):biggrin::biggrin::biggrin:

@G... ik heb me laten vertellen dat het niet uitmaakt welke versie je draait, probleem is blijkbaar de video's die onboard zitten...

Maar ik ga hem even opstarten ik heb er een multiboot van gemaakt en volgens mij kan ik onder Windows zien welke chip erin zit...

Opendraaien heb ik nu even geen zin meer in, ik heb hem juist weer in mijn kast gebouwd, en kan er nu niet meer aan. :biggrin:

Het is een Intel(r) 82815 graphics controler.

Maar jij zegt gaan we ff googlen, vinden kan ik dat volgens mij ook wel, maar het is meer het installeren van, daar zit ik mee...

Maar ok?, gaat uwen gang. ;)

KK, ik weet dat je je laptop bij je hebt in dat caribische gebied... Dus gewoon ouwehoeren.

Enne, freg, ik was aan het kijken voor je maar heb het erg druk op wer, en dus kon ik niet regaren... ook niet via msn

G

Iedere keer als ik bezig ben met de hobby dan is een ander werken...:biggrin:

Maakt niet uit G, je hebt morgen toch een feestje met de oudste jongen ( wat een uitdrukking) hoe jong wordt het menneke ook al weer. ;)

Ow is KK op verlof, laten we hem maar even met rust dan.

Tumme vindt het wel jammer dat net dat kleine stapje niet lukken wil, ik krijg bij de opdracht xconfig een error melding (27) wil dat zeggen dat er iets niet ge?nstalleerd is?

Nee, ik was ff aan het kijken, KK moet niet zo zeiken... Ik weet bijna zeker dat ie zit te wachten tot z'n vrouwtje ff gaat zwemmen in dat tropische paradijs, zodat hij eindelijk weer kan ducken ;)

Enne, volgens mij wordt dat ding gewoon ondersteund. Maar zoals ik al zei, dat moet KK ff zoeken, die heeft volgens mij nu tijd zat... Ik heb het ff heel druk.

G

Ik laat ff Linux los voor nou, ik zit intussen ook nog iets anders te doen, laatst een leuk filmpje gezien, "Drumline' ben nou daar weer even mee bezig, om die muziek binnen te halen...

Wordt vervolgd op korte termijn. ;)

ik had dat met fedora ook wat je kan doen is tijdens het opstarten het scherm uitzetten en alleen even aanzetten om het wachtwoord in te typen dat hielp bij mij tenminste.

gr blokker

@blokker ik hoef helemaal geen wachtwoord in te typen bij het opstarten, dus ik denk dat jou tip niet veel zal helpen bij mij...

Originally posted by BiG_G
KK, ik weet dat je je laptop bij je hebt in dat caribische gebied... Dus gewoon ouwehoeren.
@G: Kenonne. Dat is dan de laatste x dat ik m'n leptop mee neem. Nou, ff dan, want ik ga zo lekker duiken ipv ducken. Bij jullie is het vast al donker. Hier is het een halve dag vroeger, you know.

@Freggel1: Start vanaf de commandline ff xconfig op. Kies daar je intelkaartje uit, en eerst met een lage resolutie en een lullige monitor.

Als je beeld hebt, start je xconfig weer, en doe je iets ruiger, 800x600 ofzo.

Nog steeds beeld? Fok dan je monitor wat meer op richting het type wat je werkelijk hebt.

Nog steeds beeld? Fijn. Dan nu wat meer kleurtjes kiezen, etcetera.

Tussendoor een keer geen beeld? Dan ff een stapje terug, en kijken wat je fout gedaan hebt.

Nu ga ik zwemmen. Doei! (Excuses voor de schrijffouten, ik wil nog mee met de boot.)

Hmmm, kk
ik denk dat ie z'n commandline niet ziet... denk je niet?

@freg:

Ook niet na een Ctr+Alt+F1?

Ik denk trouwens niet dat het je viedejo kaart is maar je monitor

G

Maar dit ff snel weer tussen door

BiG_G ziet het eindelijk, ik zie de commandline niet, nee, dat probeer ik nou al heel de tijd te zeggen, maar ik zal dat Crtl+alt+f1 eens proberen G...

Maar jij zegt dat het aan mijn monitor kan liggen, dan hoop ik dat het bij de derde wel lukt dan, want ik heb het er al bij twee getest en het is bij beide monitors.....

KK geniet nou maar van je vakantie, ik kom er wel uit met G en anderen hier. ;)

Maar dat ik de commandline niet zie gaat dat toch niet liggen aan het feit dat ik hier een multiboot heb, en twee HD's gebruik, eentje voor windows en eentje voor Fedora, en tijdens het opstarten moet kiezen welke ik moet nemen?

crtl+alt+f1 geeft trouwens geen effect, tenminste als ik het op het juiste moment doe? maar wanneer is dat, of kan dit ten alle tijden???

En nou opletten hoor wat ik nou ga doen.......... :stupid: :stupid: :stupid:

Ben ik nou met teveel tegelijk bezig???

Nou druk ik weer op de KVM switch hier om te kijken wat er gebeurt onder Fedora, en tot mijn grote schrik, draait dat kreng!!!

Is die xconfig een commando wat je niet ziet wat het doet ofzo?

Krijg nou tieten... :biggrin:

It's alive!!!

Jezus freg, waar heb je het over :biggrin:

KK is niet op vakantie, hij doet alsof...
(geen idee waarom)

Xconfig kan je alleen doen als je een cmd lijn hebt. (niet zozeer ziet, want als je monitor stuk is kan je nog steeds typen, ook al is dat blind.)

Je kvm switch.... tuurlijk geef je videokaart maar de schuld. Volgens mij heb je gewoon niet gewacht tot dat ding helemaal uitgerammeld is...

Enne... multiboot maakt geen zak uit voor elk ander OS wat erop geinstalleerd staat. De een is data als de ander draait ;)

G

als je geen wachtwoord hoeft in te geven kun je de monitor gewoon uitlaten tot hij klaar is met opstarten, bij mij werkte het dan gewoon daarna. weet alleen niet meer zeker of ik de monitor gewoon uitzette of echt de video stekker tijdens de opstart eruit liet en daarna pas erin stak.

gr blokker

Hoe lang duurt dat opstarten dan???

Nee even zonder gekheid, wat er precies gebeurt weet ik nog niet, maar ik kom steeds verder, het begint er mij op te lijken dat de setup nog afgrond moet worden, en dat hij daarom een beetje over de "zeik " is....

Maar G KK is wel op vakantie hoor, ik zie hem net vertrekken met zijn roeiboot vol met exotische meiden naar een eilandje hier verderop... :biggrin:

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan