Linux.

Status
Niet open voor verdere reacties.
B

blokr

Ik heb gisteren eens zitten rondneuzen in het Linux hoekje. Ik ben er totaal onbekend mee, maar zou eigenlijk best van MS af willen. Er is eigenlijk zoveel over Linux te vinden dat je door de bomen bijna het bos niet meer ziet. Ik kwam Knoppix tegen. Kan iemand uitleggen wat daar nu precies mee te doen is en wat de beperkingen zijn? Ik heb nog specifiek gezocht op ondersteuning voor een NEC DVD brander. Dat kan vanaf de NEC1300. Ik heb helaas een NEC1100, dus geen ondersteuning, of toch wel? Ik hoop dat er ook wat Linux gebruikers meelezen en wat tips kunnen geven!!!

Hey Blokr,

Qua ondersteuning van de dvdbrander hoef je niet in te zitten. Dat is er gewoon, hij zal hooguit het type nr niet zien.

Wat betreft Knoppix: Dat is een "live cd".
Je mikt um in je cdrom / dvdspeler en reboot.
Dan kan je zien hoe linux eruitziet zonder dat je windows erafgesmeten wordt. Dus als je eerst even wilt kijken zeg maar....

G

Ik had begrepen dat het ook gewoon functioneert als een bootable OS vanaf CD. In hoeverre klopt dat en wat is er mee mogelijk dan? Of is het uitsluitend een Linux demo?

Linux demo's kenik niet. Het is idd gewoon vanaf cd te draaien. En ook op HD te installeren.

Maar het is later mogelijk toch nog leuker om een SuSE (Pro) installatie te nemen. Dan kan je ook instellingen naar wens wijzigen. Dat is wat lastiger als alles vast staat op de cd.

Hoe save is Linux nou echt, ik ben onderstaande tegen gekomen en mijn mening is dan ook dat Linux ook niet bepaald immuum is voor virussen.

According to antivirus and security provider F-Secure, "the Linux.Slapper worm was first seen on Friday the 13th. Since then it has infected thousands of web servers around the world and continues to spread. What sets it apart from other worms is its peer-to-peer networking capability, which the worm author may utilize to take over any or all of the infected servers. This was apparently designed to launch distributed denial-of-service attacks with the worm, but it also results in a situation where anybody can take over an infected machine and do practically anything with it."

De worm die je hier noemt is een worm die op M$ software draait. Die veroorzaakt een DDOS naar Linux machines. Echter, d'r zat een bugje in de kernel destijds (was het 2.2?) dat is er uitgehaald, en sinds heden is linux daar ook ongevoelig voor. Cool toch?

@Blokr: dat schreef ik toch? Wellicht niet met zo weinig woorden, maar wel dat je je cdtje erin mikt en kan gaan draaien zonder dat je windhoos eraan gaat.....

@all:
er zijn waarschijnlijk 4 virussen ooit geschreven voor Linux. Tegen miljoenen voor M$ software. Die virussen maken geen kans op een linuxbak. Een virus zal nl niet de toestemming krijgen om laat zeggen (iets heel grofs) rm -f / te doen (voor de windhoos kenners: formateer de schijf / flikker alles weg).
Linux draait om permissies en users. als een virus al de kans zou krijgen (door schuld van gebruiker bv) zou die nog niet zoveel schade kunnen maken.

G

Oke virussen niet, maar er zijn wel honderden exploits gevonden voor dingen die onder linux draaien.
Wat dat betreft doet Linux echt niet onder voor windows. Het grootst bekende (en langst bestaande) exploit was het Bind exploit en echt 100% safe is die nog steeds niet.
Let wel! Hier draait dus 90% van internet mee!!! Ja dat word gebruikt door de DNS servers incl. de 13 root-servers.

Virussen zie je niet in Linux, maar zo gauw dat wereldwijd dezelfde vormen heeft aangenomen als windows zullen die er ook wel veel meer komen.

Bij Linux hoef je je dus inderdaad niet echt druk te maken over virussen alswel over de nodige exploits, updates en fixes waaraan elk OS onderlegen is. Het fijne van Linux is daarbij dat ze over het algemeen sneller zijn met updaten dan Windows en ook alle updates uitbrengen, niet zoals bijv. het ene gevaarlijke gat in XP SP2 wat Microshit weer wilde stil houden tot SP3 en joost mag weten wanneer dat gereleased word.

P.s. het zeggen van "ja maar die exploits is van software die onder linux draait" is geen enkel argument. Het is allemaal open source dus volgens eigen verklaringen zou het beter zijn.
In kernel 2.4 zat trouwens die ene fout.

Originally posted by Black Tiger
In kernel 2.4 zat trouwens die ene fout.

Ja, ik zat te twijfelen...

Maar voorzover je over fout kan spreken natuurlijk. Ze hebben nu gewoon een dingetje gemaakt zodat het niet reageert op DDos ;)

G

Linux is zo veilig als de gebruiker die er achter zit.

Als je verzuimt de boel up to date te houden is het net als windows naar verloop van tijd zo lek als een mandje

verder zijn er nogal wat personen die standaard als root (super gebruiker) inloggen, maar dan niet door hebben dat alle programma's die je opstart met dezelfde rechten als root en dus ook alles kunnen, dus ook de boel omzeep helpen

Exact Bzzy, en datzelfde geldt ook voor windows.

@Big_G ik kom hier even terug op het andere topic aangezien ik anders daar te zeer off-topic raak en hier is het weer on-topic enzo. :)

Nu ff op je andere opmerking:
Hydra, beginners-image???
Kgeloof niet dat ik je snap. Ik draai SuSe Linux... Is dat ook een beginners distro dan?
Dat meot dan wel... Maar... Jij snapt RedHat niet, Dat is dan ook een Beginners distro... Kan dus niet geheel me vinden in deze opmerking.

Ow, voordat ik het vergeet:

Ik heb wel eens de CVS gepost (het adres voor de CVS tenminste)...

(think, before you oordeelt!)
Ik think vrijwel altijd voordat ik oordeel.
Hydra is een beginners image omdat alles zowat automatisch kan via knopjes, anders gezegd "klinkt als windows".
Het is mooier als je dingen zelf nog moet doen, zoals een newcamd.conf editten enzo, zelf de emu's erin zetten.

Suse een beginners Distro? Jazeker, net als RedHat en Mandrake. Voor gevorderden zie ik meer Debian en Slackware, FreeBSD en soortgelijken.
Maar dan schrijf je dat ik RedHat niet snap? Hoezo snap ik RH niet? Wat snap ik er dan niet aan?

Ik gebruik overigens nog steeds de 2.4 kernel, alleen een veel nieuwere waar die rottigheid uit is gehaald.
Het DNS probleem heeft langer dan enkele maanden geduurt. Het probleem hiermee was dat men het pas heel laat ontdekt heeft, en daarna heeft het nog eens enkele maanden geduurt eer ze het echt enigszins hebben kunnen oplossen.

Natuurlijk waren door mij genoemde dingen hoofdzakelijk serverproblemen, maar er zijn wel meer mensen die daarvan iets gebruiken als ze eenmaal linux draaien.
Apache, een ftp server en een mailservertje zijn dan echt niet meer alleen voor "grote jongens" weggelegd, met name ftp niet. En hoeveel en hoevaak zijn er niet exploits geweest voor de met Linux meegeleverde WU-FTPD?
En nog steeds rammelen de meeste ftpd's aan veel kanten. Ja ook dat is linux. Dat zijn toch dingen waar je rekening mee moet houden.

Dan games, ja oke er zijn zeker games voor Linux.
Maar hoe zit het met zaken als newsleecher, grabit, en dan dvd dingen als dvd2one, DVDDecrypter, Nero. Er zullen vast wel wat dingen voor zijn maar dat word dus goed zoeken en net dat zoeken is wat bij windows niet nodig is.

Een ander argument wat je aanhaalde was dat veel dingen als user draaiden dus dat er dan weinig kwaad kon.
Welnu, dat kan dus bij windows ook, je kan ook accounts instellen en de beperkingen op de user leggen zodat alleen de administrator of het systemaccount de belangrijke dingen doen.

Het blijft natuurlijk altijd een moeilijke vergelijking om een betaald OS af te wegen tegen een open source OS.
Daarom vind ik de stelling van bzzy ook zo sterk.

Wat er nu met Linux aan de hand is, is dat je wel gelijk hebt qua zaken als virussen en wormen en spyware, maar mijn stelling was dan ook dat dit heel snel zou veranderen zo gauw Linux desktops interessant genoeg zouden worden commercieel gezien en voor virusmakers. Er zijn er te weinig van globaal gezien en vergeleken met windows, dus er is ook geen interesse.
En dat kan dan wel eens vlug gaan veranderen.

Afhankelijk van wat de wensen zijn, kun je dus best Linux gaan gebruiken, maar 100% beter als windows? No way.
Uitsluitend als workstation zal het 80% beter zijn, daar zou ik het mee eens kunnen zijn. En die beterheid beperk ik dan niet tot stabiliteit want ik heb een heel stabiele XP, maar daar neem ik dan ook in mee dat Linux momenteel nog geen problemen heeft met virussen en spyware en er minder resources nodig zijn om het snel te laten draaien.

Om bijv. jouw vergelijking met die vollopende 2000 te anticiperen... Ik heb hier Windows NT 4.0 Domain server en Domain Backup server draaien gehad, die hebben meer dan een jaar gedraait, zonder virussen, zonder reboot, zonder vollopen.
Dan spreken we wel over servers, maar win2k is ook een serverOS.

Het grote probleem met Microsoft is echter dat ze altijd al wereldheerschappij wilden. Ze hebben een stabiel OS (winnt 4) maar verprutsen deze hele kernel, door steeds meer uit te breiden en er een multimediagebeuren van te maken.
Al deze multimedia integratie en andere schoonheidsgrappen die er weer bij komen, maken het minder stabiel en verhogen het risico op securityflaws.
Commercieel gezien wel interessant voor Microsoft. Voor de gebruiker ook erg mooi, totdat ze achter de nadelen komen.
En dat maakt het ook zo moeilijk om een betaald OS goed af te wegen tegen Linux. Dat is bijna ondoenlijk.

Daarom lijkt mij ook de beste stelling dat een OS zo veilig is als de gebruiker die er achter zit en dat geldt dan ook voor Linux.

Het grote nadeel aan het open source gebeuren is dat wil je bepaalde zaken doen, je vreselijk weinig in het NL vind (het is wel opkomend maar het is nog miniem) je moet gaan zoeken en krijgt dan zo'n overflow aan info over je heen in het Engels, dat het niet echt leuk is voor de normale thuisgebruiker, laat staan allemaal begrijpelijk of eenvoudig om een keuze te maken.

Voor iemand als mij geen probleem, alhoewel een goed automatiseerder ietwat lui uitgevallen is, dus nee ik zoek ook niet zo graag.:)

Maar dat doe ik lekker niet!

Je haalt dingen aan als:
Het 1voudig instaleren. Wat is er 1voudiger in windhoos dan? Via SuSe en RH kennen we RPM's Deze zijn via commandline zeer makkelijk te installeren:
Code:
rpm --install rpmpakket
En wil je het nog makkelijker:
klik op het icoon YAST in suse en zoek naar het pakket wat je wilt installeren.

Zo hebben andere distro's ook hun install ding... zeer 1voudig. Zelfs de proffessionele pakketten als Debian kennen bv apt-get. Ach, als je die grapppen eenmaal kent is het niet moeilijk meer. Het verschil is niet meer dan een kwestie van wennen. Dingen die het niet doen in Linux? onzin!

Je spreekt over DVD toestanden en newsleechers. Ik heb de link al eerder neergezet: Justfuckinggoogleit!!!
K3b, Cdbakeoven, XCDroast.... Ze kunnen allemaal dvdtjes kopieren, fikken en isotjes trekken...
Afspelen hebben we XINE en Mplayer voor (om over mpg123 maar te zwijgen!) 8.mov, *.mpg *.wmv na install van win32codecs kunnen we dat allemaal afspelen!!! Ik snap werkelijk niet waar je op doelt met dingen die in Linux niet kunnen en in windows wel.
Dit zit allemaal standaard in de GROTE distro's zoals SuSe...

Betreffende de games, zelfs screenshots dat je DOOM3 kunt spelen onder Linux... Sorry BT. Tis leuk deze discussies, maar lul niet uit je nek.
(en dat doe je dus wel... (no offence, maar ik denk dat ik dat in mijn andere topic heb bewezen)

Hulp in het Nederlands? wanneer je www.google.nl/linux en dan kiest voor de optie zoek in het nederlands... (tering BT, moet ik alles voorkauwen? dan kan je beter niet met Linux... of sterker helemaal niet met IT aan de gang gaan! Beetje zelf inzicht is toch wel een pre hoor.)

Daarom lijkt mij ook de beste stelling dat een OS zo veilig is als de gebruiker die er achter zit en dat geldt dan ook voor Linux.
Duh, Linux is ook een OS.
We kunnen lang en kort over dergelijke onzin gaan ouwehoeren, maar dat is natuurlijk hetzelfde als men windows installeert en dan geen virusscanner en firewall installeert. We gaan ervan uit dat men dit wel doet!
(en dus ook niet in root / adminstratormode gaan lopen klooien)

We spreken over basis, gevolg en actie!
De basis is bij Linux per def sterker. Die basis is dan nog eens gratis. Deze basis heeft als voordeel dat er zoveel mensen onafhankelijk zich bemoeien met deze basis. Deze mensen zijn zich gaan vormen tot groepen waarvoor men gaat schrijven, weer andere zorgen dat het ook op andere distro's draait... Eenheid, liefde voor het vak is wat de meeste drijft.
Gevolg is dat linux bekender wordt. Er gaan nog meer mensen zich er van bewust worden wat de kracht van een goede desktop is.
De actie is dat er nog meer mensen met Linux gaan bemoeien.

Wat is dan toch de reden dat M$ zich gaat wagen op de Linux community? Ja, je leest het goed (ik wed dat BT dit allang weet) Maar M$ is errug bezig met Linux. O.a. om te integreren van netwerken etc...
Maar dat is bedrijven kant, dus dat laat ik even verder.

Owkee, even naar je DNS probleem:
Het is onwijs dat je een fout hebt kunnen ontdekken tav linux. Zeker om die te kunnen betrekken naar mijn teksten. Nu, wat als nu dit zelfde probleem in M$ spul had gezeten? Ik heb nog wel gehoord over een aardig probleem bij Win2000... Een exploit die pas sinds kort is opgelost (SP4) Hoe oud is win2000???

En ik kom later terug... Dienst is afgelopen ;)

G

Ik zit niet te wachten op flauw mijne-is-beter-dan-die-stomme-van-jou geneuzel. Daarom ben ik niet van plan in dit draadje nogmaals te reageren.
  • Ik weet krap aan voldoende van os archtectuur en kernels om te weten dat de Linux kernel vele malen beter is dan die van M$.
  • Alle software die ik zou willen draaien is ruim voorhanden voor Linux. Klachten over dat iets niet op Linux draait kan ik daarom niet volgen.
  • Er zijn meerdere steengoede games uitgebracht, welke voor multi-user uitvoeringen veruit de voorkeur hadden voor Linux/Unix.
  • Als het mij echt om de spellen zou gaan, zou windoos en kut programma zijn, want er draaien geen ps2 of nintendo spellen op. :rolleyes:
@blokr: Veel plezier toegewenst met Linux. Hopelijk krijg je er net zoveel lol van als ik. Of mogelijk zelfs meer. En er is niets mis mee om te kunnen genieten van een lekkere interface. Zoals bijvoorbeeld ook bij de Hydra images terug te vinden is.

Sorry BT. Tis leuk deze discussies, maar lul niet uit je nek.
(en dat doe je dus wel... (no offence, maar ik denk dat ik dat in mijn andere topic heb bewezen)
Sorry, maar ik hou niet zo van dit soort uitspraken en je hebt net niets bewezen.
Dit soort uitspraken kun je dan ook niet bezigen, temeer daar jij niet het vermogen hebt je in de gedachtengang en werkwijze van een eenvoudige beginner te plaatsen.

Je onderschrijft net mijn veronderstelling. Wil je iets, moet je googlen, zoeken zoeken zoeken dus, en dan overladen worden met zoveel informatie dat je niet eens meer weet wat je nemen moet.

Op zaken als de onveilige ftpd's ga je niet in, je beantwoord niet m'n vragen waarom ik problemen zou hebben met RedHat en komt wel met argumenten over eenvoudige installatie terwijl ik het daar niet over gehad heb.

Ja rpm's is makkelijk maar dan moet je wel rpm's hebben.
Vaak genoeg is iets niet in rpm te krijgen en moet het middels de tarball en dan compilen enzo.
Niet moeilijk, klopt. Voor iemand die engels lezen kan en iemand die er wat aanleg voor heeft niet voor beginners. Bij windows is het zowat allemaal setup.exe of install.exe'.

Dat er genoeg brander programma's zijn, begrijpt mijn neus ook, maar goed lezen is een kunst, ik had het over zaken als Grabit, Newsleecher en dan vooral ook zaken als dvd2one en dvddecrypter etc.
Zal er best zijn, maar zoeken zoeken zoeken. En dan hopen dat er goede grafische versies bij zitten.
Beginner en zoeken? Vergeet het maar. En al helemaal niet als het zowat allemaal Engels is.

Je argumenten met betrekking tot games heb ik het niet over gehad, haal je nu weer aan, maar heb ik ook al lang ontkracht en dat is dat er misschien wel meer games onder linux beginnen te komen, maar de meesten er gewoonweg niet onder draaien.
De paar die er zijn, zijn niet noemenswaardig, zitten misschien wel nieuwe bij als Doom3, maar hallo... waar spreken we over? Een paar honder games vergeleken met de duizenden games die er zijn?

Dat is niet de schuld van Linux maar van de softwaremakers, daar hebben we het ook al over gehad. Maar het is wel een feit dat het er te miniem is.

Om te beweren dat alles onder linux draait is onzinnig, want alles draait ook onder windows. Kwestie van even maken.
Maar dan moeten er wel programmeurs zijn die het doen, en mijn argument was dat dit bij windows nu eenmaal sneller is en niet alleen sneller maar ook veel meer. Logisch... commercieel oogpunt (waar je niet op in ging).

Verder ben je ook totaal niet ingegaan op andere argumenten die ik noemde zoals commercieel belang en andere oorzaken.

Je kunt roepen wat je wilt maar als we het over uit de nek lullen hebben dan moet je toch eerder in de spiegel kijken.

Natuurlijk zijn er ook lekken in windows en ook die langer bestaan hebben. Maar nieuwe os'sen hebben altijd problemen OOK linux en daar wil jij gewoon niet aan geloven, da's mijn probleem niet.
Vergeet niet dat ik ook met Linux werk en bij een nieuwe release al heel vlug heel erg veel patches en fixes heb gezien.

Mijn stelling is dan ook niet dat Linux niet goed zou zijn.
Alleen word het teveel opgehemelt en terwijl het net zo goed zijn problemen kent.
Mijn stelling is dat de uitspraken die er nu over Linux gedaan worden hun oorzaken hebben dat dit momenteel zo is (geen last van virussen etc.) maar zeer grotendeels ook aan het marktaandeel te wijten is.

De hele wellus nietus discussie ga ik niet aan mee doen. Je komt nog terug zeg je, ik hoop dat je dan eens serieus kunt ingaan op de stelling en de argumenten die ik noemde, enwel op een nette manier.

En niet door achterhaalde argumenten te gaan roepen die je niet kunt waarmaken omdat je je niet kunt verplaatsen in de denk en handelwijze van een leek, iets dat mij nogal goed lukt overigens.
En wil je de markt veroveren, zul je de beginners en leken over moeten krijgen op Linux en dat lukt je nu echt niet door ze te laten zoeken en ze dan ook als antwoord nog eens te overladen met enorme hoeveelheden engelstalige informatie.
Zo simpel is het.

@Kerstkonijn, alleen argument 1 en 2 van jou hebben enige vorm van een argument zijn.
Met argument 1 zou je best gelijk kunnen hebben maar dan ben ik reuze benieuwd naar jouw bewijzen/argumenten, waarom bijv. een Linux kernel zoveel beter zou zijn dan een windows NT4 kernel om daar eens mee te beginnen.
Temeer gezien het feit dat er zo enorm veel kernel updates zijn van Linux, wat een bewijs er voor is dat er toch steeds iets aan schort of verbetert word. Maar ik ken de structuur verder niet, ik ken alleen het stabiel lopende win NT4 vergeleken met Linux en ben dus benieuwd hoe je je argument onderbouwt.

Alle software die ik zou willen draaien is ruim voorhanden voor Linux. Klachten over dat iets niet op Linux draait kan ik daarom niet volgen
Dan kun jij je schijnbaar ook niet goed verplaatsen in de denkwijze van een leek.
Ruim voorhanden? Right. Moet je dus zoeken. Zoeken is al vervelend, maar dan kom je bij de ruime mate van voorhanden zijn, engelstalig, tarballs... pfffff.
Voor ons geen probleem, maar voor een leek is dit behoorlijk schrikken hoor al die informatie die op je af komt in een vreemde taal.

Daarom ook mijn stelling. Er is nog een hele weg te gaan en Linux gaat het niet redden zonder behoorlijke ondersteuning van programmeurs, het veel meer aanwezig worden van software die op makkelijke wijze vanuit xwindows/kde te installeren is en veel en veel meer Nederlandtalige support.
Deze is groeiende, maar we zijn er nog lang niet.

Stelling 2: Linux heeft nu geen last van virussen en spyware omdat het commercieel niet interessant is om dat voor Linux te maken, 85-90% van de wereld draait windows op zijn workstation, waarom zou je dan iets voor Linux bouwen. Mijn stelling is dan ook dat dit nog wel veranderen gaat zo gauw Linux eens 50% van de wereld verovert heeft als desktop.

En DAT zijn de stellingen, en niet al die wellus nietus verhalen die er weer bijbetrokken worden momenteel, alhoewel er een aantal (zoals ruim ONvoldoende gamemateriaal) wel bij stelling 1 hoort.

Ik was bij lange na nog niet klaar met mijn reactie tov de post van BT.
Helaas heeft KK gelijk dat dit een welles nietes spelletje begint te worden. Ook ben ik van mening dat BT steeds met dezelfde opmerkingen (linux draait geen spelletjes & linux heeft een DNS probleem) komt.
Niet allen in dit draadje, maar ook al eerder.

De pest is, Linux draait ALLES (ok, geen gehaktballetjes voor in mijn soep...) En in sommige gevallen moet je wat meer doen om het ok te krijgen, sowhat!

Waarom denk je dat er in linux zovaak websites slecht in elkaar steken? M$ verzind zijn eigen regeltjes... Ze houden zich niet aan de wereldwijde gamaakte afspraken... Ze doen maar wat, Neem nu als voorbeeld: W3C M$ heeft er schijt aan... Dat zijn dingen die eerder als storend kunnen omschreven worden dan dat iets slecht is.

Een ander argument wat je aanhaalde was dat veel dingen als user draaiden dus dat er dan weinig kwaad kon.
Welnu, dat kan dus bij windows ook, je kan ook accounts instellen en de beperkingen op de user leggen zodat alleen de administrator of het systemaccount de belangrijke dingen doen.
En hier gaat M$ dus ook de mist in. Jij spreekt nu over users die bepaalde rechten hebben... Maar wist je dat zelfs programma's over deze permissies beschikken? Nee, anders had je dit nooit neer durven zetten (ten aanzien van spyware en ander gerelateerde onzin) Bij een standaard geconfigureerd systeem zal een virus, spyware of worm NOOIT kans hebben. Niet nu, niet toen en in de toekomst ook niet.
Terwijl een goedgeconfigureerd systeem onder windows MINIMAAL een virusscanner moet hebben.... om virusloos te kunnen blijven draaien. En in het ergste geval zal een virus op misschien 1 machine kunnen komen en schade aanrichten OMDAT de user in root zat te werken of wat dan ook.
Maar de schade zal NOOIT op soortgelijk nivo komen als wat windows machines ondergaan bij een dergelijke attack.
Exploit??? Ik meen toch dat een exploit iets heeeeeel anders is dan een virus, worm of spyware...

Nee, het lijkt wel alsof je door M$ betaald wordt, die lopen ook altijd dingen te roepen over Linux die niet helemaal kloppen.
Afkraken van M$ spul? nee, dat doen ze zelf prima (er zijn zat filmpjes over de presentatie van hun nieuwe OS dat begint met een BSOD)
Ik laat alleen maar heel duidelijk zien wat de kracht van Linux is!
Een oppermachtig OS? Het kan iig alles...
Zelfs op een Mainframe draaien (en geloof me, dat kan Windhoos niet. Ik werk met Zseries, Iseriesen Pseries)

Goed, nu het beginnersdistro en gevorderden verhaal:
Waarom zou Debian een gevorderden Distro moeten zijn? Het is misschien voor de leek wat ingewikkelder te leren, maar het kan makkelijk. Debian heeft als grootste nadeel dat het zeer oude pakketten gebruikt. Dit heeft te maken dat het tot in den treure getest word voor dat het als "stable" wordt uitgebracht. Kan je je dat voorstellen? Een stabiel OS dat zo intensief wordt uitgebalanceerd en getest voordat het wordt uitgebracht... Je kan daarmee stellen dat Debian super stabiel is! maar niet dat debian voor gevorderden is.
Suse voor beginners?
Waarom? omdat het "klik&play" is? Of omdat het "zelf installerend" is? Pfff.... dat is windhoos toch ook? Is dat dan ook voor beginners? Na, dat zal dan wel.
Ik weet 1 ding: Alles wat Ik middels de GUI kan, kan ik ook met de commandline. Dat moet ik windows nog zien doen, of kan windows kazaa vanaf commandline starten, zoeken, en downloaden? Of mediaplayer kan die mp3tjes vanaf de commandline gestart worden??? Niet? ikke wel....

De verschillen tussen de distro's zijn net als windows 95 en 98: Uiterlijk lijken ze misschien niet op elkaar, maar het hart.... Is exact gelijk (je wilt toch niet vertellen dat 98 wezenlijk anders is dan 95 hoop ik he?)

Dat geld voor Hydra ook.

That should cover the load, i think...

G

Originally posted by Black Tiger
@Kerstkonijn, alleen argument 1 en 2 van jou hebben enige vorm van een argument zijn.
Met argument 1 zou je best gelijk kunnen hebben maar dan ben ik reuze benieuwd naar jouw bewijzen/argumenten, waarom bijv. een Linux kernel zoveel beter zou zijn dan een windows NT4 kernel om daar eens mee te beginnen.

Het eerste en meteen allergrootste verschil tussen de twee kernels is dat bij Linux de kernel alleen de kernel is. Daaromheen zit de shell en daaromheen zit de Gui. In het NT4 verhaal is de GUI dwars door de kernel heen gemaakt (is vast te vinden ergens op I-net, maar dat weet jij vast beter dan ik) Het tweede en zeker niet minder groote verschil is dat je ZELF naar eigen believen een kernel kan bakken onder Linux. Dat houd in dat je hem kan maken naar eigen smaak en groote. Dat houd weer in: snelheid en stabiliteit (voorzover je daar nog over kan spreken) Bij NT4 altijd dezelfde kernel!

Temeer gezien het feit dat er zo enorm veel kernel updates zijn van Linux, wat een bewijs er voor is dat er toch steeds iets aan schort of verbetert word. Maar ik ken de structuur verder niet, ik ken alleen het stabiel lopende win NT4 vergeleken met Linux en ben dus benieuwd hoe je je argument onderbouwt.

Hmmm, bij deze stelling vraag ik me weldegelijk af of je hebt nagedacht. Hoe kan je nou stellen dat een kernel niet verbetert / veranderd kan of moet worden. Als dat zo is zou zijn dan is het simpelweg niet mogelijk om in een auto anders dan de eerste te rijden.
Voorbeeld: er is maar 1 versie '95 die USB ondersteund. Ze hebben daar de Kernel voor moeten veranderen. De gebruiker:
Hee, nieuwe PC. USB? cool wat doe ik daar mee? Ow, gaaf! Ik kan er mijn camera op aansluiten... Tof! Wat? ik moet een nieuwe '95 Aanschaffen? Wat is er mis met mijn versie???????
De linux gebruiker: Cool USB, hmmm... Zit niet in de Kernel, ff de nieuwste downloaden..... KLAAR! (ow, en deze feature zit standaard in SuSe. Downloaden, installeert zelf... Bij Lilo: run Lilo!!! Klaar!!!! Niets compilen of wat dan ook.

Dan kun jij je schijnbaar ook niet goed verplaatsen in de denkwijze van een leek.
Ruim voorhanden? Right. Moet je dus zoeken. Zoeken is al vervelend, maar dan kom je bij de ruime mate van voorhanden zijn, engelstalig, tarballs... pfffff.
Voor ons geen probleem, maar voor een leek is dit behoorlijk schrikken hoor al die informatie die op je af komt in een vreemde taal.

Echt groter gelul heb ik dit jaar nog niet gehoord! Wat nou engels talig? Wat nou Tarbals? Dubbelklik erop en hij opent in een fileroller, net als zip, net als rar. Pak hier uit klaar!
Er zit wezenlijk geen verschil tussen Winzip. Het verschil is wel dat Linux zip aankan, maar M$ geen Tarbals.
En zoeken? een leek hoeft voor windows niet te zoeken??? Tuurlijk... Dat geloof je zelf toch niet?
Er zit geen verschil in werkwijze tov GUI! Het ziet er misschien anders uit, het klinkt anders en het heeft andere benamingen... Maar dat is ook IT. Verlopig hoor ik alleen maar: wat de boer niet eet, dat kent ie niet!
En teveel informatie? Wat een onzin, er kan maar beter teveel informatie zijn dan te weinig.
Even terug op Engels talig: Je hebt als voorbeeldje Gentoo. Een distributie die nogal eigentijds is. MAAR... De meeste talen worden er gevoerd. Dat houd in: Nederlands vanaf scratch (je kan Gentoo als Linux From Scratch zien... Heel veel werk voor een soortgelijk resultaat)

Daarom ook mijn stelling. Er is nog een hele weg te gaan en Linux gaat het niet redden zonder behoorlijke ondersteuning van programmeurs, het veel meer aanwezig worden van software die op makkelijke wijze vanuit xwindows/kde te installeren is en veel en veel meer Nederlandtalige support.
Deze is groeiende, maar we zijn er nog lang niet.

Nog meer B*LL. Juist KDE. Ben je laatste tijd wel eens bij KDE op de site geweest? Of gnome? Denk het niet aan deze tekst te zien.
Behoorlijke ondersteuning? Whahahahaha.... Dat IS de reden waarom Linux zo sterk is. Nederlandstalig?
Bzzy gooide een paar linkjes neer. Toe ik dat deed, een tijd geleden kreeg ik te horen dat er nog veel meer linkjes waren tevinden (ik melde met Regelmaat www.nedlinux.nl) Ja, er is veel meer te vinden. Maar Nedlinux is een enorme Comunity die o.a. 5 grote sites mbt Linux in NL draaien. Dat is wat, boordevol met Nederlandse informatie... KK en ik zijn nl niet de enige die Linux draaien.

Stelling 2: Linux heeft nu geen last van virussen en spyware omdat het commercieel niet interessant is om dat voor Linux te maken, 85-90% van de wereld draait windows op zijn workstation, waarom zou je dan iets voor Linux bouwen. Mijn stelling is dan ook dat dit nog wel veranderen gaat zo gauw Linux eens 50% van de wereld verovert heeft als desktop.

Echt ronduit .... Vul maar wat in: 85%? denk je dat zelf? wat dacht jij dan van Imac??? Linux, FreeBSD en de paar procent exotische OS-sen? Nee, M$ is groot, ze hebben de meerderheid, maar de 70% halen ze niet! Maar ok, laat ik meegaan: Ik heb al eerder genoemnd dat virussen niet een kans hebben. Simpel vanwege de reden waar JIJ zo moe van wordt, er is zoveel... Er is geen workstation het zelfde in Linux taal... Als er een virus gescreven wordt moet het maar net een ketting van gelijkwaardige foute instellingen kunnen vinden. Dat kan dus niet!
laten we zeggen 50% windhoos, 50% linux en andere. Dan is de kans 1op2 dat je pc getroffen wordt door een virus. Ik bedoel dus de Linuxbak. Dan heeft de eerstvolgende 50% kans om besmet te raken... Want een Linux virus zal Nooit op een windows bak draaien en andersom... Wha, het zou de wereld dus nog goed doen ook... 50% minder kans op virussen... Minimaal!
Lol

En DAT zijn de stellingen, en niet al die wellus nietus verhalen die er weer bijbetrokken worden momenteel, alhoewel er een aantal (zoals ruim ONvoldoende gamemateriaal) wel bij stelling 1 hoort.

Ik weerleg jouw verwijten alleen maar...
Net als dat onvoldoende Game materiaal!!! Zie andere topic

www.justfuckinggoogleit.com

G

(ow, sorry KK, maar ik was toch al bezig, vul maar aan)

Code:
Non-authoritative answer:
Name:    chain.justfuckinggoogleit.com
Address:  64.81.49.134
Aliases:  [url]www.justfuckinggoogleit.com[/url]

Sorry BT. Ik zie nu pas hoe grof ik geschreven heb.
Dat was nu ook weer niet nodig...

Ik hoop dat je me vergeeft...

G

Status
Niet open voor verdere reacties.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan