Linux.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Wellus nietus spelletje? Ik doe hetzelfde als jij hoor.
(linux draait geen spelletjes & linux heeft een DNS probleem)
Slecht gelezen. Jij zegt steeds dat ik maar moet aantonen dat linux niet alles kan, en keer op keer toon ik dus alleen dat ie lang niet alle spelletjes aan kan, slechts een minieme hoeveelheid.
Ik schrijf niet dat linux een DNS probleem heeft, maar ik schrijf dat dit een van zijn bekendste grote problemen is geweest.

Dit is totaal niet iets van wellus/nietus, dat zijn gewoon argumenten die je niet kunt weerleggen, ook niet met googlen of wat dan ook. Er ZIJN spellen die op Linux draaien, maar de meesten dus duidelijk NIET. Daar kom je gewoon niet omheen, maar dat is het issue hier ook niet.

Jij zegt dat Linux alles draait? Ik zeg hetzelfde van windows.
Waarom denk je dat er in linux zovaak websites slecht in elkaar steken?
Vind ik niet, ik vind die ook best mooi. Die wat echt slecht in elkaar steken gebruiken slechte html ofzo.
Je andere argument ben ik het mee eens, met die W3 regels etc. Maarreh... dit board draait op php en mysql en ik krijg met Firefox (toch eigenlijk een open source afkomstig van linux browser) hier maar een vervelend klein reply venstertje. Dus ook niet alle open source is even lekker, dat is een droom.
Maar het gaat me ook niet om websites, het W3 gebeuren en websites heeft niets met deze discussie te maken, vraag me dan ook wederom af waarom je dat erbij haalt.

wist je dat zelfs programma's over deze permissies beschikken? Nee, anders had je dit nooit neer durven zetten (ten aanzien van spyware en ander gerelateerde onzin)
Euh... ik draai zelf linux dus lijkt me logisch dat ik wel degelijk weet dat programma's ook met rechten draaien.
Prachtig ook dat Apache met Apache rechten draait, maar dat er wel diverse ROOTexploits voor geweest zijn. Leg dat dan maar eens uit. :biggrin:
Dus zoveel maakt dat niet. Het maakt linux iets veiliger, maar ik beweer dan ook niet dat linux momenteel onveilig zou zijn.

Bij een standaard geconfigureerd systeem zal een virus, spyware of worm NOOIT kans hebben. Niet nu, niet toen en in de toekomst ook niet.
HA! Eindelijk ga je op mijn stelling in. Dus jij gelooft daar niet in? Maar je dekt je wel gelijk in he? Spreekt meteen over een standaard systeem.
En dat is nu waar ik al over sprak. Het is niet Linux zelf, maar wat je er allemaal mee gaat doen. En daarom ben ik er ook van overtuigt dat als het meer markt verovert dat Linux hetzelfde probleem gaat kennen.

Exploit??? Ik meen toch dat een exploit iets heeeeeel anders is dan een virus, worm of spyware...
Oh? Ik weet niet waar je dit nu weer vandaan haalt, maar zie je mij ergens vertellen dat die dingen hetzelfde is?
Een virus is immers ook iets heeeeeeel anders dan spyware.
We hebben het echter over beveiliging en problemen en een vergelijking daarvan tussen windows en linux en een exploit is daar gewoon onderdeel van.

Nee, het lijkt wel alsof je door M$ betaald wordt, die lopen ook altijd dingen te roepen over Linux die niet helemaal kloppen.
Je begint nu wel heel rare dingen te roepen. Je weet net als ieder ander dat ik zeer fervent voorstander ben van Linux op de servermarkt en DEELS bij workstations.
Waarom begin ik deze discussie weer? Omdat jullie weer te pas en te onpas gaan roepen van "onder linux heb je dit niet" en "onder linux heb je dat niet" als iemand met een windows pc een vraag stelt, in plaats van te helpen die vraag op te lossen.

Als je een probleem met je ontvanger hebt ga ik ook niet steeds lopen roepen "met een goedgekeurde C+ ontvanger heb je dat probleem niet".
En het werd onderhand zo irritant, en het begon er zo op te lijken dat Linux almachtig was, dat ik de problemen die Linux kent maar weer eens behoorlijk aan de kaak wilde stellen, want ze zijn er wel degelijk, of je het nu ontkennen wilt of niet.
Het heeft totaal niets te maken met dat ik windows voorstander zou zijn. Daaruit blijjkt wel dat je me totaal niet kent, want ik ben al vanaf windows 95 een tegenstander van windows.

Maar ik heb wel een nuchtere kijk op de zaken. En net omdat ik niet meteen voorstander van linux clients ben, geeft me dat de mogelijkheid de beide OSsen wat nuchterder te bekijken.
En dan kijk ik door de ogen van een leek er tegenaan met bepaalde wensen die voor heel veel mensen toch belangrijjk zijn of althans vooral voor de jeugd.
En da's belangrijk aangezien je het beste iets verandert als je net die groep over kunt halen.

Goed, nu het beginnersdistro en gevorderden verhaal:
Waarom zou Debian een gevorderden Distro moeten zijn? Het is misschien voor de leek wat ingewikkelder te leren,
Kijk... hier toon je gewoon al aan dat het argument klopt. Het is voor de leek wat ingewikkelder te leren, daar kan men al vanzelf de conclusie uit trekken dat het dus geen beginnersdistro is.
Dat het wel te doen is, is niet van belang, dat is het punt niet Windows NT is ook moeilijker te leren dan windows 98 maar het is ook te doen.

stabiel OS dat zo intensief wordt uitgebalanceerd en getest voordat het wordt uitgebracht
Ja dat kan ik me voorstellen. Kun jij je dan ook voorstellen dat dit net een van de redenen is dat je het dan nooit zo kunt maken zoals beginners het graag willen? Met als gevolg dat het OS zelf mooi en stabiel kan zijn, maar er vanalles in gezet zal moeten worden om het de user naar de zin te maken. Noem het dan externe programma's en DAAR zit hem de knoop.

Waarom? omdat het "klik&play" is? Of omdat het "zelf installerend" is? Pfff.... dat is windhoos toch ook? Is dat dan ook voor beginners? Na, dat zal dan wel.
JUIST!!! Wat dacht jij dan, dat windows voor gevorden was? LoL. Maar HIERin schuilt net de kracht van windows, de kracht waardoor ze zo enorm groot zijn geworden!
Dat is wat ik al de hele tijd aan het zeggen ben, ook in andere threads. Groot word je doordat je iets maakt waar iedereen, ook elke leek iets mee kan.
Linux was er immers ook al in de windows 3.x tijd en daarvoor zelfs nog, en die heeft het nog altijd niet gered grootste te zijn.
Dat wil zeer zeker NIET zeggen dat windows daarom het beste is, maar dat hoor je mij ook niet vertellen.

Alles wat Ik middels de GUI kan, kan ik ook met de commandline
Klopt. Omgedraait ook?
En het is overigens logisch dat dit met windows niet met alles kan (wel met vrij veel) omdat windows een GUI OS is, en geen commandline OS als Linux.
Linux is meer als Dos met Windows erop, dat kun je dus niet vergelijken.
je wilt toch niet vertellen dat 98 wezenlijk anders is dan 95 hoop ik he
Niet zo heel veel, maar toch wel belangrijke verschillen zoals plug en play en bijv. USB ondersteuning.
Er zit overigens wel zeer wezenlijk verschil tussen windows NT en windows 95/98.

Met Hydra zie ik ook meer als een plug en play image.
Vandaar de vergelijking met windows.

Zo. Nu eens rustig het tweede bericht van je lezen en dan ga ik daar nog verder op in.

Om te beginnen kan ik het kernel verhaal met je eens zijn, ik heb hier uitleg over gevraagd en gekregen, waarvoor dank.
Het is ook zo dat je onder linux je eigen kernel kunt compileren etc. best handig.
Ook het shell verhaal klopt, maar dat is ook omdat Linux meer een commandline OS is waarbij je ook een GUI kunt gebruiken en windows is een GUI OS.
Daarnaast is windows een commercieel (dus betaald) OS en logisch dat je daarmee dan niet zelf de kernel kunt wijzigen.
Dat is ook wat een vergelijking om bepaald gebied soms ook moeilijk maakt.
Ik kan me hierin vinden.

Hoe kan je nou stellen dat een kernel niet verbetert / veranderd kan of moet worden
Dat stel ik niet, ik stel dat er veel kernel updates geweest zijn doordat er beveiligingsfixes nodig waren.
Natuurlijk zijn er ook veel kernel updates geweest gewoon om tot verbetering en meer compatibiliteit te komen. Maar mij ging het hier om bepaalde beveiligingsproblemen.
Ik heb veel met de 2.4 kernel gewerkt en laat dat nu net een kernel zijn die hiervoor vaker vernieuwd is geworden.

er is maar 1 versie '95 die USB ondersteund.
Ja windows 95 OSR2 en dan met name Rev. B en C waarvan C de best en snelste versie van windows 95 is. Maar USB ondersteuning? Sorry. Ja officieel is ie er wel, maar de ondersteuning is meer zeer beperkt, onvergelijkbaar met windows 98 bijvoorbeeld.
Natuurlijk werkt dit soort updates onder Linux sneller, je zult mij het tegendeel ook niet horen zeggen. Als je tegenwoordig vanuit je GUI gemakkelijk met een klik op de knop je kernel kunt updaten is dat prima.
Mandrake 8 heeft dat hier al vaker geprobeert en daardoor de machine laten crashen, ik bedoel maar..... we spreken over het proberen Linux zo populair te krijgen als windows he.....

Wat nou Tarbals? Dubbelklik erop en hij opent in een fileroller, net als zip, net als rar. Pak hier uit klaar
Oh dus compilen is niet meer nodig? Dat is very nieuw voor me, is namelijk vrijwel altijd nodig bij tarballs. Dat gebeurt nu dus ook automatisch?
Overigens slaat je argument van winzip totaal geen houd.
Want JA! Hoera... het geeft zich ook winrar, wat zowel winzip alsook tarballs aan kan.:)
En zoeken? een leek hoeft voor windows niet te zoeken??? Tuurlijk... Dat geloof je zelf toch niet?
Lang niet zo vaak als voor Linux (eigen ervaring).
Wat een onzin, er kan maar beter teveel informatie zijn dan te weinig.
Voor ONS ja! Voor de eenvoudige thuisgebruiker NEE!
Overigens RedHat en Mandrake hebben Nederlands ook standaard er in zitten. Suse niet dan? Ik vraag dat maar even tussendoor omdat je specifiek Gentoo gaat aanhalen.

NedLinux? Ja die heb ik al vaker gehoord. En ja er zijn er nog een paar, dat ontken ik toch ook niet? Maar het moet gewoon veel meer worden.
Ik heb zelf ook nog bij NLGG gezeten, helaas ook daar heel veel van "kun je zelf ook opzoeken" en vaak een nogal arrogante houding van mensen die zich dan gevorderden noemen in Linux.
Op die manier red je het niet.
Er is dus wel support maar er moet veel meer komen wil je het echt groot laten groeien.
Wat de boer niet kent dat lust ie niet is nu eenmaal een feit. Dat is net wat je heel vaak ziet bij de eenvoudige thuisgebruiker en daar hebben we het toch over? Wat is daar dan b*ll aan?
Het is dus niet de reden waarom Linux zo sterk is, het is net de reden waarom Linus NIET zo sterk is, als Linux daarom namelijk zo sterk zou zijn, zou Linux overheersen en niet windows.
Ja linux is daarom zo sterk, maar hoofdzakelijk binnen de linux community, die wel groeiende is, maar dat is wat ik al zei, we zijn er nog lang niet.
Simpel vanwege de reden waar JIJ zo moe van wordt, er is zoveel... Er is geen workstation het zelfde in Linux taal... Als er een virus gescreven wordt moet het maar net een ketting van gelijkwaardige foute instellingen kunnen vinden. Dat kan dus niet!
Nee, NIET ik, de eenvoudiger beginner. Probeer je nu toch eens in die zijn schoenen te verplaatsen. Kijk eens naar de beginnersvragen hier, hoeveel satellietbeginners zoeken echt eens voordat ze vragen? Ze zoeken liever niet, dat is bij een OS alleen maar erger, het gaat hier niet om mij.
Verder spreek je jezelf nu tegen. Je zegt dat geen workstation in Linux taal hetzelfde is, terwijl je elders schrijft dat de basis van Linux zowat altijd hetzelfde is. Dat is gewoon in strijd met elkaar.
Doet echter niets af aan het feit dat Linux momenteel voor spyware en virusmakers commercieel totaal niet interessant is.
Die cijfertjes? Ach, oke 70% zullen ze zeer zeker halen met windows als het niet meer is.
LET WEL! Ik spreek hier over eenvoudige thuisgebruiker he, niet ook de kantoren en bedrijven, waar overigens ook op de meeste plaatsen met windows gewerkt word, maar daar heb je wel een veel grotere variatie met bijv. Mac, en zal het meer naar de kant van 70% liggen dan 80%. Doet verder in elk geval niets aan het feit af dat Windows wereldheerschappij heeft en de rest dus niet zo groot is en op de thuisgebruikersmarkt al helemaal niet.

Als er een virus gescreven wordt moet het maar net een ketting van gelijkwaardige foute instellingen kunnen vinden.
?????? Ik wil niet mauwen, maar een virus is niet iets wat naar foute instellingen kijkt hoor. En de basis van linux is grotendeels net als die van windows hetzelfde en daar zal een virus zich dan ook op richten. Het zal misschien inderdaad wel moeilijker zijn, maar zeker niet onmogelijk.
Het is net als irdeto/2. En ook dat is na jaren nog niet gehacked omdat seca2 veel populairder was om te hacken (italiaanse en spaanse zenders). Dat is met Linux hetzelfde. Niet interessant genoeg op dit moment.
Ik zie geen argumenten in jouw stelling die het interesse-standpunt tegenspreken.
Ik weerleg jouw verwijten alleen maar...
Net als dat onvoldoende Game materiaal!!! Zie andere topic
Het onvoldoende game materiaal is nog nooit door jou weerlegt geweest. Er zijn honderden populaire games te noemen die niet op Linux te krijgen zijn. Dat het er meer worden die het wel kunnen is een feit, maar ondersteunt alleen maar mijn uitspraak dat we er nog lang niet zijn.

Verder interpreteer je de boel foutief. Ik verwijt niemand iets, ik probeer alleen aan te tonen waarom een windows het momenteel nog wint in de thuisgebruiker markt, en dat ook linux zijn problemen kent (kernel updaten via GUI in Mandrake bijv.).
Weliswaar minder als windows, maar dat is dus ook de reden dat ik probeer aan te tonen waarom het meer is in windows.

En dat is dus niet alleen dat het een slecht OS zou zijn, maar hoofdzakelijk de er op geinstalleerde programmatuur. En dat heeft er op zijn beurt weer mee te maken dat je met een betaal-os zit en het onverstandige feit, dat MS zelf zich niet beperkt tot het OS maar steeds meer van de software koek wil mee-eten.

Nja, de grofheid (voor zover aanwezig) zij je vergeven. Ik zal ook wel iets er in hebben staan wat niet netjes is, dus ik hoop dat je dan hetzelfde doet.:)

Edit: P.s.
Ik krijg BT wel PRO-Linux.
Nee dat krijgt niemand, want dat ben ik al lang.:)

Ben ik ff blij met mijn ZX80 met 1kb ram.
Nog nooit een virus gehad :)

Originally posted by Black Tiger
Slecht gelezen. Jij zegt steeds dat ik maar moet aantonen dat linux niet alles kan, en keer op keer toon ik dus alleen dat ie lang niet alle spelletjes aan kan, slechts een minieme hoeveelheid.

Die discussie hebben we gehad. Dat je die dan ook steeds weer terughaald... Dat snap ik niet echt. Krijg een beetje de indruk dat dat voor jou de enige reden is om nog bij windows te blijven.
Ik geef heel duidelijk aan dat er meer en meer mogelijk is op linux qua games die onder windows draaien.
Kwestie van beetje zoeken middels www.google.nl ;)

Ik schrijf niet dat linux een DNS probleem heeft, maar ik schrijf dat dit een van zijn bekendste grote problemen is geweest.

Ja, en hoeveel grote problemen heeft Windows gehad? En hoeveel grote problemen zal windos nog krijgen? Hoeveel bedrijven, particulieren zullen er nog ziekte over krijgen als weer hun data van hun schijf is verdwenen?
Dat kan toch van zijn levensdagen niet op tegen een paar probleempjes, waarvan de grootste en voor jouw dus meest belangrijke om te noemen, probleem... Toch?

Dit is totaal niet iets van wellus/nietus, dat zijn gewoon argumenten die je niet kunt weerleggen, ook niet met googlen of wat dan ook. Er ZIJN spellen die op Linux draaien, maar de meesten dus duidelijk NIET.

Er zijn spellen die je niet onder Linux kan draaien, het worden er nl steeds minder.... Hele grote namen, Doom, Quake (okee errug oud) UT2004 enzo nog een paar, iig wel!
Vele zijn met additionele software (zoals de tweede link geloof ik uit mijn post speciaal voor jouw) zonder enkel probleem te spelen zijn. De spelletjes die dan niet meer draaien... Zullen ook niet goed draaien op een M$ systeem.
Ik denk dat ik nu met dit statement deze "spelletjes discussie" voorgoed kan sluiten! HET KAN DUS WEL!

Jij zegt dat Linux alles draait? Ik zeg hetzelfde van windows.

Nee...
Zie eerder punt van KK.
Daarbij heeft de OpenSource gemeenschap een tooltje gemaakt om op Linux schijven te kunnen kijken en schrijven vanaf een Windows machine. (denk even aan dualboot) Dit om het voor newbe's makkelijker te maken. ;)

ik vind die ook best mooi. Die wat echt slecht in elkaar steken gebruiken slechte html ofzo.

Hmmm, ik geloof niet dat je precies begrijpt wat ik bedoel, of ik snap jouw niet. Ik reageer daarom maar niet ;)

Je andere argument ben ik het mee eens, met die W3 regels etc. Maarreh... dit board draait op php en mysql en ik krijg met Firefox (toch eigenlijk een open source afkomstig van linux browser) hier maar een vervelend klein reply venstertje. Dus ook niet alle open source is even lekker, dat is een droom.
Maar het gaat me ook niet om websites, het W3 gebeuren en websites heeft niets met deze discussie te maken, vraag me dan ook wederom af waarom je dat erbij haalt.

Ik doel alleen maar op de kwaliteit van een comunitie die gratis software uitbrengt. Ik doel op een machtspositie die M$ heeft, wat zij ermee doen. Ik doel op de vrijheid die wij hebben en kennen. Ik doel op al de fouten die je koopt als je een systeem met dit OS erop aanschaft. Dit is gewoon 1 van de dingen die erbij komt... snapu?

Euh... ik draai zelf linux dus lijkt me logisch dat ik wel degelijk weet dat programma's ook met rechten draaien.
Prachtig ook dat Apache met Apache rechten draait, maar dat er wel diverse ROOTexploits voor geweest zijn. Leg dat dan maar eens uit. :biggrin:

Er zullen in de toekomst ook vast en zeker wel nog meer "problemen / exploits" komen die mensen in problemen kunnen brengen. Bij vooruitgang hoort nou eenmaal de nodige fouten.
Het gaat alleen om hoe een bedrijf ermee omgaat.
Ik blijf er op hameren dat ik 150 eur teveel geld vind voor een systeem dat niet eens netjes blijft draaien als het niet zo netjes is geinstalleerd (ik spreek nu even niet over beveiliging, maar over vastlopers) Een linux bak blijft draaien!
Een windwos bak (om het even welke versie) gaat onderuit / slaat vast / BSOD. Reboot is noodzakelijk.
Ik zal om die reden ook NOOIT ontkennen dat Linux perfect is. Als Linux Perfect is, foutloos dan heeft niemand meer wat te doen.

Dus zoveel maakt dat niet. Het maakt linux iets veiliger, maar ik beweer dan ook niet dat linux momenteel onveilig zou zijn.

Lijkt mij wel, het maakt wel degelijk iets uit. Als iedereen maar willekeurig je disk kan deleten....
Dat zal in Linux niet snel gebeuren. Die root exploits waar je het over hebt, zijn dat USER based of programa based? Zit nl ook weer een verschil in:
Een programma mag zelfs met ROOT rechten niet zomaar gaan deleten...
Maar goed, Al zou het wel zo zijn... Hoeveel van de linux bakken zou er dan echt last van hebben denk je?
Het zijn er veel minder dan je denkt. Zoals ik al eerder zei: elke linuxbak is anders! Er zijn geen twee identieke linux bakken voor thuisgebruik (in tegenstelling tot windowsbakken... dat zijn allemaal klonen)

HA! Eindelijk ga je op mijn stelling in. Dus jij gelooft daar niet in? Maar je dekt je wel gelijk in he? Spreekt meteen over een standaard systeem.

Waar moet je anders van uitgaan dan?
In Windows land is alles standaard, complete bedrijven zijn standaard onderuit gegaan... Allemaal op basis van een standaard systeem!
Ook door "IT-ers" inelkaar gezet etc!
Nee... Probeer me niet op mijn worden te pakken... dan moet je vroeger opstaan ;)

En dat is nu waar ik al over sprak. Het is niet Linux zelf, maar wat je er allemaal mee gaat doen. En daarom ben ik er ook van overtuigt dat als het meer markt verovert dat Linux hetzelfde probleem gaat kennen.

Nee, nee en nog eens nee....
Je roept zelf al over de verschillende distro's. De een is de ander niet. Het enige waar men linux (grootschalig) op kan pakken zijn mogelijke exploits. En die zie ik niet grootschalig langskomen! Al niet in de hoeveelheid zoals Windows virussen kent... Dus laat staan in de hoeveelheden zoals M$ exploits, virussen en wormen kent. Een verhoogde kans... Mwa misschien, en dan....??? In de toekomst...
Je begint nu wel heel rare dingen te roepen. Je weet net als ieder ander dat ik zeer fervent voorstander ben van Linux op de servermarkt en DEELS bij workstations.

Tja, ik krijg steeds niet die indruk.
Eerder de indruk over hoe goed windows wel niet is... en vooral hoe makkelijk enzo.
Maar je zal wel gelijk hebben. Je bent een echte pro-linux....

Waarom begin ik deze discussie weer? Omdat jullie weer te pas en te onpas gaan roepen van "onder linux heb je dit niet" en "onder linux heb je dat niet"

Aap uit mouw?
Als het je irriteert, zeg dat dan gewoon.
(dat zou ik ook doen)
  • Wij promoten linux alleen maar.
  • Hieruit laten wij zien hoeveel wij van Linux en zijn pinguins houden
  • Wij denken dat men de energie beter kan gebruiken om iets over een kompjoetersysteem te leren dan vage problemen op te lossen zonder dat iemand enig idee heeft waar het over gaat.
  • zo kan ik nog wel een paar punten neerzetten, maar dat heeft denk ik toch geen zin ;)

Next

En het werd onderhand zo irritant, en het begon er zo op te lijken dat Linux almachtig was, dat ik de problemen die Linux kent maar weer eens behoorlijk aan de kaak wilde stellen, want ze zijn er wel degelijk, of je het nu ontkennen wilt of niet.

Als het nu nog problemen zouden zijn die een gemiddelde gebruiker zou kunnen ondervinden... Nee, jij hebt het over een DNSserver.... Ik ken zoveel linux gebruikers die allemaal een DNS serverdraaine op heun P2...
Almachtig? Hardly.... Gewoon, Een alternatief voor een dure gatenkaas.
En idd... zulke achterlijke problemen heb je in Linux niet. Als je een probleem in Linux hebt is het eerder gebrek aan kennis dan een flaw in het systeem...
En gebrek aan kennis kan je makkelijker oplossen dan een flaw!

Het heeft totaal niets te maken met dat ik windows voorstander zou zijn. Daaruit blijjkt wel dat je me totaal niet kent, want ik ben al vanaf windows 95 een tegenstander van windows.

Teneerste: Nee, ik ken je niet. Niet dat ik niet zou willen, maar ik ben van mening dat ik mensen eerst in levende lijven heb ontmoet. Dan een goed gesprek mee hebben. Dan snap ik de inborst van een persoon.
Tentweede: Als je dan al zo een tegenstander bent van Windows, waarom informeer je voor jezelf niet naar de mogelijkheden van Linux? (ik doel op je spelletjes, want buiten de exploits die je genoemd heb lijkt het mij dat dat de enige problemen zijn die jij hebt met linux....) En als deze discussie eigenlijk alleen maar draait omdat jij je irriteert op het feit dat wij (2 man sterk!!!) linux zo aanprijzen dat het lijkt dat linux oppermachtig is, kan je toch beter ook linux aanprijzen op de manier zoals jij het vind dat het zou moeten gaan? Nu kraak je iets af waarvan je een voorstander bent...
En nogmaals, geef het aan, je bent immers een moddereter!

Maar ik heb wel een nuchtere kijk op de zaken. En net omdat ik niet meteen voorstander van linux clients ben, geeft me dat de mogelijkheid de beide OSsen wat nuchterder te bekijken.

Ben ik het niet mee eens...
Iig zo laat je het niet merken. Je geeft alleen maar gas terug en dat zie ik niet als nuchter.

En dan kijk ik door de ogen van een leek er tegenaan met bepaalde wensen die voor heel veel mensen toch belangrijjk zijn of althans vooral voor de jeugd.

Tja, de gemiddelde jeugd weet meer van kompjoeters dan hun ouders. Leken? houd toch op... Windows makkelijk... Echt niet!
Ik installeer voor mensen van net over de 50 een M$bak... Ik vertel ze:
Let op met de firewall, die moet je elke week updaten. Of zien dat ie geupdate heeft. Let op met je virusscanner... Houd in de gaten dat je spyware programma... etc, etc, etc....
Mensen komen om in de opties waarvan ze de helft niet begrijpen.
Kijk naar Tweakers, als leek... Ik zou gek worden... wat betekend wat... en waarom zit dat zo....
Ik zie absoluut niet het verschil in Linux.

Linux (SuSe, Mandrake, RedHat) ze instaleren allemaal vanaf de CD.
Het heet anders, daarom is het niet moeilijker!
Mijn moeder wil graag wat van computers leren. Maar Mijn vader denkt dat ie alles al weet... Beide maken ze er een zooitje van (win98).
Ik heb linux geinstalleerd!
Ieder hun eigen werkplekkie, en ze kunnen rommelen wat ze willen. Geen geouwehoer meer over:
Mijn outlook is weg. Word doet het niet meer etc!

Kijk... hier toon je gewoon al aan dat het argument klopt. Het is voor de leek wat ingewikkelder te leren, daar kan men al vanzelf de conclusie uit trekken dat het dus geen beginnersdistro is.
Dat het wel te doen is, is niet van belang, dat is het punt niet Windows NT is ook moeilijker te leren dan windows 98 maar het is ook te doen.

Nee... Ik ga ervan uit dat JIJ geen leek bent! Jij zegt dat JIJ geen leek bent, want JIJ kijkt als het ware door de ogen van een leek.
Ik zeg dat een leek het wel degelijk kan. Kwestie van RTFM!
Ik zie, zoals ik al eerder schreef, geen verschil tussen het zoeken hoe ik configuratiescherm moet openen als ik hem perongeluk uit mijn quickmenu heb gedelete of X instaleren met apt-get.

Ja dat kan ik me voorstellen. Kun jij je dan ook voorstellen dat dit net een van de redenen is dat je het dan nooit zo kunt maken zoals beginners het graag willen? Met als gevolg dat het OS zelf mooi en stabiel kan zijn, maar er vanalles in gezet zal moeten worden om het de user naar de zin te maken. Noem het dan externe programma's en DAAR zit hem de knoop.

Wat zouden beginners willen denkJIJ dan? Hoe weet jij wat een beginner wilt? Dat weet de beginner niet eens!
Mijn eerste compjoeter moest er 1 zijn met alles erop en eraan. Een enorme geluidskaart met aansluitingen voor keyboard etc want dan kan ik muziek maken... en zo nog miljoenen redenen.
Ik kan je vertellen dat ik heel goed was in patiancen (ik ben begonnen met 95 en een p120)

JUIST!!! Wat dacht jij dan, dat windows voor gevorden was? LoL. Maar HIERin schuilt net de kracht van windows, de kracht waardoor ze zo enorm groot zijn geworden!

Euh... Jij keek toch door de ogen van een leek?
Hoe weet een leek nou dat ie een firewall nodig heeft of weet ie uberhaupt wat dat is... En een virusscanner? wtf?

De kracht is zo groot... nou.... idd!

VB:
Ik installeer Win2000 van een ORIGINELE DISK met office.
Ik breng hem naar de mensen, hang hem aan de kabel en zeg:
We gaan ff een firewall en een virusscanner downloaden. Doen even de laatste updates (sp4?) en...
Code:
lsass.exe heeft een fout veroorzaakt in NT/auth Uw systeem wordt binnen 50 seconden afgesloten.
En telt af...

Oplossing: SP4 downloaden van 130 MB en installeren. Hoe doe je dat al ie elke minuut dat ie up is onderuitgaat?????
Nee, lekker... daar zal een leek geen problemen mee hebben! (fok, ik had het zelfs ff benauwd!)

Dat is wat ik al de hele tijd aan het zeggen ben, ook in andere threads. Groot word je doordat je iets maakt waar iedereen, ook elke leek iets mee kan.

Nee, groot wordt je door iets goed te kunnen verkopen (zelfs als mensen er geen zak aan hebben;))

Linux was er immers ook al in de windows 3.x tijd en daarvoor zelfs nog, en die heeft het nog altijd niet gered grootste te zijn.

Hmmmm, Ik vraag me af of je geen compensatie probleem heb. Wat is dat toch met dat GROOT?
Ik heb liever GOED!

Dat wil zeer zeker NIET zeggen dat windows daarom het beste is, maar dat hoor je mij ook niet vertellen.

Wel

Klopt. Omgedraait ook?
Hoebedoel je?

En het is overigens logisch dat dit met windows niet met alles kan (wel met vrij veel) omdat windows een GUI OS is, en geen commandline OS als Linux.
Linux is meer als Dos met Windows erop, dat kun je dus niet vergelijken.

Sorry, maar hier raak ik je helemaal in kwijt.....

Niet zo heel veel, maar toch wel belangrijke verschillen zoals plug en play en bijv. USB ondersteuning.
Er zit overigens wel zeer wezenlijk verschil tussen windows NT en windows 95/98.

De laatste versie 95 had ook USB ondersteuning. En NT is (was) ook wezenlijk HEEL wat duurder dan 95 / 98

Met Hydra zie ik ook meer als een plug en play image.
Vandaar de vergelijking met windows.

:stupid: Ut draait op linux hoor....

Zo. Nu eens rustig het tweede bericht van je lezen en dan ga ik daar nog verder op in.

Ja, lees dan ook eerst ff mijn derde bericht...
:oops:

G

(14400 caracters ong... :p)

Ik kan wel blijven hameren op wat voor een mooi systeem Linux is. Maar Wij zullen altijd een discussie houden.

Mijn enige reden is dat ik gewoon heel blij ben met dit mooie OS. Ik wil dat iedereen vertellen. Ik stel alle voordelen van Linux voor. En als men echt geintresseerd raken kan ik de negatieve dingen altijd nog noemen (mocht dat nodig zijn).
Een weldenkend mens zal toch ook weten dat het niet zonder slag of stoot gaat.
Zelfs een leek.

Nee... Linux is een prachtig besturingssysteem. Dit heeft niets met GROOT of overheersend te maken, want dat is onzin. Onbelangrijk zelfs.
Het gaat er om dat je tevreden kan zijn met iest waar je mee werkt. Ik irriteer me bv nog dagelijks aan de Windows systemen waar ik (verplicht) mee moet werken.

Een 2.8 processor, 1Gb geheugen en niet vooruit te branden...
Nee, Linux... Installeer wat je nodig hebt. Andere onzin laat je er gewoon uit.
Negatieve dingen? Kunnen nooit zoveel zijn als met M$.

Ik stop nu even, even gewoon rust... ;)

G

Ha, ha, een hele discussie geworden n.a.v. mijn eerste posting! Een simpele vraag of Knoppix begon ik mee. Maar heren: IK ben dus een LEEK op Linux-gebied. En zo zullen er hier velen zijn!! Ik sta best open om in de toekomst de overstap te maken, maar dan komen er eerst wat praktische vragen naar boven:

Wat zijn nu de voordelen van Linux t.o.v. Windows?

En uiteraard: wat zijn de nadelen van Linux?

Linux mag dan wel gratis zijn, maar de pakketten die verder nodig hebt zijn dus niet gratis!

Hoe zit het met hardware ondersteuning? Ik meen dat ik nu alle 6 de USB poorten in gebruik heb. Hoe zit het met ondersteuning van camera, scanner, printers, nou ja, de hele hardware dus.

En uiteraard: wat is wijs? Eerst een tijdje met Knoppix spelen en als je er heil in ziet je hele HD formatteren en dan vanaf het begin Linux gaan opbouwen? Dit doet me trouwens erg aan de DOS/Win3.xx tijd denken!! Het opbouwen van een dual-boot systeem zie ik even niet zitten. Geen kennis van in huis, helaas!!

Nou, knappe koppen, brandt maar los....

Voordelen van Linux t.o.v. Windows op desktop gebied:

- Er is keuze uit veel soorten desktop omgevingen cq window managers ik noem: Gnome, KDE, XFCE, CDE, afterstep enlightment etc, voor ieder wat wils.

KDE en Gnome zijn echt kompleet en kwa features doen ze echt niet meer onder voor de XP desktop. Verder zijn er genoeg MSN, ICQ of andere Instant messaging clonen beschikbaar, zo gebruik ik tegenwoordig zelf onder MS op de sleptop amsn omdat ik die nieuwe MSN maar niks vind met die reclame enzo.

Hardware support onder Linux is redelijk tot goed.
Ik heb persoonlijk al m'n Hardware fatsoenlijk aan de praat kunnen krijgen,
Scanner, Printer, Camera, DVDBrander geluid, infrarood, bluetooth, USBstick etc
kostte soms wat moeite (veel Lezen) maar dat is de hobby en onder windows gaat het ook niet altijd even makkelijk.
HW Fabrikanten beginnen ook eindelijk door te hebben dat het interessant kan zijn in Linux support te investeren. Ik noem de videokaart boeren als NVidia die al geruime tijd goede "Closed Source" Drivers released voor hun videokaarten, verder is ATI sinds kort met een kleine inhaalslag bezig wat ook echt wel nodig was.
Deze ontwikkelingen zijn interessant voor mensen die Linux als gameplatform willen gebruiken maar voor gaming hebben we nog een lange weg te gaan, Dit omdat veel van de "populaire" games gebruik maken van Direct X (van Microsoft) welke niet beschikbaar is voor Linux. met wineX kom je een heel eind maar het zal toch nooit zo draaien als onder MS. Als game ontwikkelaar in de toekomst meer van OpenGL of libSDL (vergelijkbaar met Direct X) gebruik gaan maken welke wel goed werken onder zowel Linux als MS zullen er veel meer spellen beschikbaar komen onder Linux.

Linux heeft voor de doorsnee Desktop gebruiker nog wel een inhaalslag te maken tov MS, maar het begint voor hen al wel interessant te worden.

Ik vind persoonlijk dat je mensen niet moet gaan opdringen voor Linux te kiezen, het is namelijk geen geloof (voor sommigen misschien wel) dit zou namelijk hun afkeer alleen maar kunnen vergroten.
Als mensen uit mijn omgeving met vragen komen laat ik ze het zien hoe het werk en hoe heteruit ziet en de meeste zijn dan dol enthousiast. Maar als ze dan met vragen komen of er specifieke tools op draaien zoals bijvoorbeeld AutoCAD moet ik ze helaas teleurstellen.

Originally posted by blokr
En uiteraard: wat is wijs? Eerst een tijdje met Knoppix spelen en als je er heil in ziet je hele HD formatteren en dan vanaf het begin Linux gaan opbouwen? Dit doet me trouwens erg aan de DOS/Win3.xx tijd denken!! Het opbouwen van een dual-boot systeem zie ik even niet zitten. Geen kennis van in huis, helaas!!

Als je een dualboot niet ziet zitten kun je VMware workstation op je computer installeren. Dit is een Virtuele PC waarin je weer een bijvoorbeeld Linux kunt installeren. Heeft wel weer het nadeel dat je niet je volledige resources tot je beschikking kunt hebben omdat je deze moet delen met het onderliggende Besturingssysteem.

Linux mag dan wel gratis zijn, maar de pakketten die verder nodig hebt zijn dus niet gratis!

Maar hier vraag ik me af wat je bedoelt.
Welke pakketten?

Als je Office e.d. bedoelt, Linux kent Open Office. En dat is heel erg gratis.

Ik heb een compleet systeem draaien... Helemaal gratis.
Spelletjes die voor Windows EN linux te koop zijn, zoals bv Quake3 zijn voor Linux minimaal de helft goedkoper! Ja, die dingen moet je idd wel betalen.

Linux, het OS is gratis. Dat is nu eenmaal zo, daar kan niemand iets aan veranderen. Je betaalt (als dat al nodig is) voor service of spelletjes of websites of wat dan ook.

G

OK, duidelijk! En dan eventueel de volgorde van installatie? Compleet formatteren en dan Linux erop?

OK, duidelijk! En dan eventueel de volgorde van installatie? Compleet formatteren en dan Linux erop?

Dit is echt afhankelijk van welke distro je neemt. Maar als je Linux over je huidige windows wil installeren zult uiteindelijk eerst je windows partities eraf moeten gooien. De meeste Distro installers zullen je vragen waar ze Linux moeten installeren. Als je dan een bestaande partitie kiest wordt deze eerst verwijderd.

Maar als multiboot geen optie voor je is, zou ik eerst eens met vmware aan de slag gaan. Maar Multiboot stelt is ook vrij eenvoudig en veel distro's zullen dit tijdens de installatie voor je doen

@Big_G: Ik zal nog proberen kort in te gaan op die dingen waarvan ik vind dat je er totaal naast zit of waar ik het niet mee eens ben en in een tweede reply nog een uitleg geven.
Allereerst de games. Daar raak ik toch niet van overtuigt, als je al truken moet gaan uithalen om ze toch te kunnen draaien.
Linux heeft gewoon een te kleine afzetmarkt voor de games, te weinig winst te behalen (geldkwestie) dus ze worden hoofdzakelijk voor windows machines uitgebracht.
Dat is het standpunt voor jeugd want die wil gamen en msn'nen.

[/quote]Ja, en hoeveel grote problemen heeft Windows gehad?[/quote]
Veel te veel en er zullen ook nog veel komen. Ook Linux heeft er heel erg veel gehad. Ik vergelijk windows dan ook met een van allerlei applicaties etc. voorziene linux anders kun je geen eerlijke vergelijking maken omdat windows een betaal-os is.
Het gaat echt niet alleen om DNS. Ga maar eens kijken bij bijv. RH hoeveel honderden patches en fixes er allemaal niet zaten in de diverse versies.
Daarbij heeft de OpenSource gemeenschap een tooltje gemaakt om op Linux schijven te kunnen kijken en schrijven vanaf een Windows machine. (denk even aan dualboot) Dit om het voor newbe's makkelijker te maken
Ik blijf van mening dat je op windows ook zowat alles kan. En een tooltje is te maken. Er is ook een tooltje zodat je op NTFS kunt lezen en schrijven. Kwestie van maken. Dat vind ik dus niet zo'n belangrijk argument.
Er zullen in de toekomst ook vast en zeker wel nog meer "problemen / exploits" komen die mensen in problemen kunnen brengen. Bij vooruitgang hoort nou eenmaal de nodige fouten.
Nou dan? Dan zijn we het toch eens? Daar doel ik alleen maar op. Linux heeft ze ook, en nu geef je het zelf toe.
Lijkt mij wel, het maakt wel degelijk iets uit. Als iedereen maar willekeurig je disk kan deleten....
Dat zal in Linux niet snel gebeuren. Die root exploits waar je het over hebt, zijn dat USER based of programa based? Zit nl ook weer een verschil in:
Een programma mag zelfs met ROOT rechten niet zomaar gaan deleten...
Ben ik niet met je eens. Dat gebeurt in windows met NT kernel niet. Maar je moet windows wel in de juiste vorm gebruiken.
Dus niet als administrator gaan draaien maar als user.
Er valt dan niets te formatteren. Hell... ik krijg als admin niet eens mijn HD geformatteert, dus dat weerlegt je argument.
Als je als linux-user als root gaat draaien krijg je dezelfde problemen als mensen nu hebben omdat ze als admin draaien of als user met admin rechten, vrij logisch.
Doe je dat niet, heb je ook vrijwel geen last van dat probleem, kwestie van goed inregelen.
Waar moet je anders van uitgaan dan?
In Windows land is alles standaard, complete bedrijven zijn standaard onderuit gegaan... Allemaal op basis van een standaard systeem!
Nee je moet uitgaan van een systeem ingeregeld zoals de gebruiker het wil, met in elk geval de basis zaken erop die de meeste gebruikers toch wel willen, dingen als MSN, een officepakket, en wat van die zaken.
Als ik van windows bijv. standaard zou uit gaan, staat er niks op en kan er vrij weinig gebeuren dus dat zou niet opschieten.
Nee, nee en nog eens nee....
Je roept zelf al over de verschillende distro's. De een is de ander niet. Het enige waar men linux (grootschalig) op kan pakken zijn mogelijke exploits. En die zie ik niet grootschalig langskomen!
Niet? Sorry, dan word het misschien eens tijd als linux liefhebber dat je eens vaker gaat kijken naar updates.
Er zijn waslijsten van exploits en bugfixes voor linux en zaken die op linux draaien en daar hebben we het namelijk over.
Wij promoten linux alleen maar.

Hieruit laten wij zien hoeveel wij van Linux en zijn pinguins houden

Wij denken dat men de energie beter kan gebruiken om iets over een kompjoetersysteem te leren dan vage problemen op te lossen zonder dat iemand enig idee heeft waar het over gaat.

zo kan ik nog wel een paar punten neerzetten, maar dat heeft denk ik toch geen zin
Nee weinig zin. Want Linux promoten is geen probleem, maar doe dat dan op een andere manier, niet als antwoord op een vraag van iemand die met een (veelal oplosbaar) probleem zit.
Vage problemen? Die zijn er zeker, maar er zijn ook oplosbare.
Verder is het voor jou vaag, niet voor iemand die windows kent in de meeste gevallen.
Vraag dan om een Linux forum ofzo.
Daarnaast zijn er zoveel beginners, die ook zelf fouten veroorzaken. Als ze hier al vragen gaan stellen omdat ze zelf niet kunnen of willen zoeken en zelf geen oplossend vermogen hebben, dacht je dan werkelijk dat die met google gingen zoeken naar linux dingen? Right.
Kom er zo nog op terug want in je tweede posting staan nog een aantal grappige zaken.

En idd... zulke achterlijke problemen heb je in Linux niet. Als je een probleem in Linux hebt is het eerder gebrek aan kennis dan een flaw in het systeem...
En gebrek aan kennis kan je makkelijker oplossen dan een flaw!
a.) Het DNS probleem haalde ik alleen aan als voorbeeld van het grootste, bekendste en langst durende probleem van linux.
Voor de rest verwijs ik naar m'n vorige antwoord omtrent de honderden patches en fixes en exploits voor linuxzaken.
b.) Gebrek aan kennis is net wat je hebt bij beginners die jij wilt overhalen om linux te gebruiken. Ergo: je krijgt daar hetzelfde probleem
c.) Klopt, maar begin er maar eens aan. Waarom dacht je dat windows op de meeste clients draait? Gebrek aan kennis, ook windows problemen zijn op te lossen, zie je wel aan mij dus gebrek aan kennis is op te lossen zeg je? Mooi. Zie het maar eens te doen dan. Ze leren windows niet, dacht je dan werkelijk dat ze linux gingen leren? Dacht het niet!

Nu kraak je iets af waarvan je een voorstander bent...
Dan lees je toch mijn teksten niet goed. Ik kraak het niet af, ik geef alleen maar aan dat het niet foutloos is en dat een beginnend gebruiker er evengoed problemen mee kan krijgen.
Daarnaast geef ik argumenten aan waarom windows gewoon het meest gebruikte client-os ter wereld is, en waarom Linux dat nog steeds niet is, waarbij ik duidelijk aangaf dat windows zeker niet het beste is maar ondanks dat toch nog altijd de grootste, of zo je wilt meest gebruikte.
Dat is geen afkraken, dat is zaken realistisch bekijken.

Ben ik het niet mee eens...
Iig zo laat je het niet merken. Je geeft alleen maar gas terug en dat zie ik niet als nuchter.
Dan heb je dus een verkeerde indruk van wat nuchter is. Het is immers niet nuchter om maar met alles wat je hebt achter iets te gaan staan wat ook niet perfekt is. Nuchter is als je over en weer de tekortkomingen en/of fouten kunt zien en je kunt begrijpen waarom iets (windows) wat slechter is dan iets anders (linux) toch de wereldmarkt op client-gebied verovert heeft en nog steeds in handen heeft zonder dat het goede spul echt grote sprongen maakt om dat af te kunnen nemen. DAT is nuchter.

En ik wil linux best aanprijzen, maar ga dat niet doen als er al een paar mensen zo fanatiek mee bezig zijn. Zeker niet als ik zelf niet 100% overtuigt ben dat ik zonder veel zoekwerk ook alles kan wat ik met windows kan, dus op de manier (met weinig zoeken) als het op windows nu mogelijk is.
Let op met de firewall, die moet je elke week updaten. Of zien dat ie geupdate heeft. Let op met je virusscanner... Houd in de gaten dat je spyware programma... etc, etc, etc....
Mensen komen om in de opties waarvan ze de helft niet begrijpen.
Kijk naar Tweakers, als leek... Ik zou gek worden... wat betekend wat... en waarom zit dat zo....
Ik zie absoluut niet het verschil in Linux.
Je moet niet alleen met 50+ beginnen dan kun je geen redelijk vergelijk trekken.
Tweakers? Duh... ik word even gek als ik op de linux gebruikersgroepen en fora kijk met al die vragen.
Firewall en virusscanner? Logische zaken. Firewall heeft linux ook ingebouwd en bij sommige releases waarschijnlijk automatisch geactiveerd want als je in linux geen firewall/routing gebruikt, kom je niet eens internet op dan zit het ding dicht.
Veilig? Ja. Gemakklijk? Nee dus want geen beginner die dat weet.
Je argument van Tweakers is heel goed maar bevestigt alleen mijn punt. Ze vragen heel veel. Ik heb genoeg zien langskomen ook in linuxforums en wat zie je daar ook heel veel?
De zaken wat ik al aangaf maar waar je niet op in ging, namelijk vaak arrogante antwoorden, vaak teksten als "dat kun je zelf ook opzoeken" en "www.google.nl" zoals jij het ook al vaker aangeeft als ik met je over linux bezig ben in een discussie.

Precies DIE dingen die een beginner niet zien wil. De grote reden dat wij zulke antwoorden ook als onwenselijk ervaren op een satelliet en andere forums, omdat we er (net als tweakers) zijn om te helpen, niet om de mensen te verwijzen naar een zoekmachine omdat daar alles te vinden is.
En als ik dan al die vragen zie op een linux forum, bedenkende dat de linux community nu nog maar klein is vergeleken bij de windows client community. Hou je hart dan maar eens vast als er zoveel linux clients als windows clients zouden zijn, dan zou je op de linuxforums waarschijnlijk nog zieker worden dan dat je nu van Tweakers word.

Ik zeg dat een leek het wel degelijk kan. Kwestie van RTFM!
DAT DOET EEN LEEK NIET!!! Waarom dacht je nu dat forums als Tweakers zoveel te doen hadden? Dan onderstreept precies mijn argument.
Het is overbekend dat als mensen een tv of video kopen, het overgrote merendeel niet in de handleiding gaat kijken maar eerst gaat proberen en pas eens gaat neuzen of anders bellen als het echt niet lukt en dan hebben we het over een handleiding nog niet eens over echt iets opzoeken.

Wat zouden beginners willen denkJIJ dan? Hoe weet jij wat een beginner wilt? Dat weet de beginner niet eens!
Natuurlijk wel, en als je dat niet weet dan begrijp ik je al helemaal niet. De beginner wil een pc, niet moeilijk, aanzetten, kunnen klikken op dingen en het moet werken, de beginner wil internet, de meesten MSN, spelletjes kunnen doen en wat tekstverwerking met printen.. Althans zo zit het voor de meesten in elkaar.
Natuurlijk zijn er uitzonderingen en hier en daar wat wisselingen maar hier komt het in de basis toch op neer.

Hoe weet een leek nou dat ie een firewall nodig heeft of weet ie uberhaupt wat dat is... En een virusscanner? wtf?

De kracht is zo groot... nou.... idd!
Dat is het punt, dat weet de leek niet, maar ONDANKS dat feit, draaien de meeste clients ter wereld windows thuis.
De kracht is zo groot? Ja dus, alleen al het feit dat zo'n grote meerderheid thuis windows client draait, is bewijs genoeg, ondanks de tekortkomingen die windows heeft.
Je kunt doen wat je wilt Big_G maar dat is gewoon een feit waar je met alle goedbedoelde argumenten gewoonweg niet omheen kunt.
Het is een feit wat alleen maar mijn argument, dat eenvoud groot maakt, sterker maakt.

Ik heb linux geinstalleerd!
Ieder hun eigen werkplekkie, en ze kunnen rommelen wat ze willen. Geen geouwehoer meer over:
Mijn outlook is weg. Word doet het niet meer etc!
Is in windows ook mogelijk, kwestie van user accounts maken en installatie uitschakelen. Waar ik werkte werken ze met 800+ clients op windows XP zonder problemen. Ook niets van Word is weg en Outlook is weg....
Kun je thuis ook doen.
Maar laat een gewone user zelf linux installeren enzo, gaat hem vervelen dat ie niets kan, gevolg: hij gaat als root lopen inloggen en dan heb je dus hetzelfde probleem als met windows.

Nee, groot wordt je door iets goed te kunnen verkopen (zelfs als mensen er geen zak aan hebben:)
Nee hoor, kunnen verkopen is zeker iets wat nodig is, maar windows heeft nooit bij de mensen langs de deuren gelopen.
Windows is groot geworden door zijn eenvoud, en eenvoud verkoopt zich vanzelf. Oh leuk.. install.exe, win3.x start op, hee... da's handig, ik hoef alleen nog maar te klikken.
Idem bij de andere windowsversies, alleen werden ze nog mooier en uitgebreider en vooral door dat laatste instabieler en gevoeliger voor problemen.
Maar DAT is wat windows verkocht, niet goede verkooppraatjes want die heb ik zelf althans nog nooit echt gehoord.
Hmmmm, Ik vraag me af of je geen compensatie probleem heb. Wat is dat toch met dat GROOT?
Ik heb liever GOED!
LoL... Ik OOK! Misschien wel de meeste mensen, maar welcome to the real world. Hier wint het goede niet, hier wint dat gene wat goed werkt en zeer eenvoudig is te gebruiken.
Windows is immers niet slecht. Mijn xp draait uitstekend.
Het is zeker zo dat linux beter is, zal ik ook niet ontkennen, maar het helpt niet om alleen maar beter te zijn.
Met "groot" heb ik het over de afzetmarkt thuis, de meeste clients thuis (windows dus). En klaarblijkelijk hebben al die mensen toch liever iets wat groot en goed is, dan iets wat beter en stabieler is. Ga ze maar vragen waarom. Het is een vaststaand feit. Het is daarbij niet belangrijk wat jij of ik vinden. Wat belangrijk is, is hoe je het verandert krijgt.

Nu moet ik wel zeggen dat windows zelf op weg is daar verbetering in te krijgen door de stommiteiten die ze uitgehaald hebben. Daarmee doel ik op SP2 voor XP en de rariteiten die je tegenkomt als je op een verkeerd moment iets gaat installeren in 2k bij het niet volgen van de juiste volgorde i.c.m. de servicepacks.
Problemen zoals het plots wegraken van dingen in Outlook, na SP2, die je dan wel weer opgelost krijgt door het handmatig te wijzigen of door de laatste updates weer te draaien.
De gebruikers beginnen zich steeds meer hier aan te ergeren, dat is het verlies van windows en hierin ligt winst voor Linux.

omgedraait ook?
Deze begreep je niet schreef je. Wat is hier niet aan te begrijpen? Jij schreef dat je in linux alles via commandline kon doen wat je in de GUI ook kon. Ik vraag daarop of het omgedraait ook kan. Dus of je alles in de GUI kunt doen in Linux wat je middels commandline kan, dat is toch geen moeilijk te begrijpen vraag?

En bij de volgende vraag raak je me helemaal kwijt schrijf je?
Terwijl ik daar gewoon een uitleg geef waarom het logisch is dat je bij windows niet alles via commandline kan? Wel veel maar niet alles. Daar is niets onduidelijks aan hoor.
Het is echt heel logisch opgesteld hoor, niet dubbelzinnig ofzo, lijkt me dus echt dat je dat nog eens op je gemak moet lezen.
Windows is een GUI OS. Je weet toch wel wat een GUI is he?
Het versterkt alleen mijn vermoeden dat je niet goed genoeg leest, net als onderstaande.
Daarom schrijf ik het nog maar eens een keer op.

De laatste versie 95 had ook USB ondersteuning. En NT is (was) ook wezenlijk HEEL wat duurder dan 95 / 98
Heb ik dat ontkent dan? Ik heb alleen gezegd dat de laatste versie van win95 zijnde win95 OSR2 met name Revisie B en C dat wel had (apart installeren) maar toch zeer beperkt was.
Eigen ervaring. Veel USB zaken werkten er nog niet eens op, zoals o.a. m'n fototoestel en mijn printer om maar eens iets te noemen dus dat kun je geen echte USB ondersteuning noemen!
Echte USB ondersteuning is er dus realistisch gezien pas vanaf windows 98.
Over prijzen moeten we het niet gaan hebben want windows is nu eenmaal een commercieel OS en XP draait overigens ook op NT kernel.

Zometeen nog even een korte uitleg.

Toegekomen aan de verkorte uitleg.

Ik ben zelf nog steeds geen voorstander van Linux clients in bepaalde gevallen zoals bijv. mijn eigen geval.

Het is zonder meer waar dat Linux een stuk beter is dan windows, maar het is zonder meer NIET waar dat windows zo vreselijk slecht is als dat hij hier soms word afgeschildert.

Doe je niet meer dan wat internetten, wat downloaden, wat branden en wat tekstverwerking, zoals de meeste mensen doen is de keuze voor Linux vrij logisch.
Althans tegenwoordig.

Windows heeft het voordeel dat er veel voor te krijgen is, simpelweg omdat het commercieel is en dus minder zoekwerk op google of welke manier dan ook. Softwarebedrijven ondersteunen (helaas) nu eenmaal eerder iets wat het grootste deel van de markt beslaat, dan iets wat kleiner is en toch al nauwelijks iets aan te verdienen is omdat men het gratis wenst te houden (wat natuurlijk heel fijn is dat het gratis is).
Het ligt er dus eigenlijk een beetje aan wat je wilt.

In de meeste gevallen voor thuissituaties zou ik tegenwoordig ook Linux client aanraden, maar zorg in onze situatie van tevoren dat je ook zeker weet dat al je zaken zoals settings editors en firmware proggies ook op linux werken of dat je die voor linux krijgen kunt.
Controleer dat voor alle dingen die je gaat doen en als je het verhaal van Big_G leest, kan je dat nog wel eens het nodige zoekwerk opleveren en daar moet je dan ook niet tegenop zien.

Kies je dus voor gemak, lijkt mij momenteel windows nog altijd de meest voor de hand liggende client, maar hou dan rekening met de onveiligheid en problemen die erbij mee komen.

Hou je van stabiel en goed (en vooral ook gratis). Dan ligt linux voor de hand, maar hou dan rekening met het nodige zoekwerk en het feit dat je uiteindelijk toch nog het een en ander zult moeten leren.

Zo zie ik de zaken.

Nog heel even terugkomend op de grootse onjuiste uitspraak die ik tot nu toe gelezen heb:
Een windwos bak (om het even welke versie) gaat onderuit / slaat vast / BSOD. Reboot is noodzakelijk.
Win 95/98 misschien ja. Bij windows NT of NT based kernels is dat zeker niet het geval. Het vastslaan deel is gewoon de grootste onzin die er bestaat, kwestie van goed inregelen net als bij linux, ook linux is mij al vastgeslagen hoor! Dat reboot noodzakelijk is bij windows, is wel correct.

Wat ik me hierbij afvraag is het volgende. Normaliter hoef je bij linux niet te rebooten tenzij je een nieuwe kernel installeert. Waarom is het eigenlijk zo dat je bij de Dreambox, die toch ook op linux draait, wel zowat voor elke scheet rebooten moet?

En ik ga alles kwooten! Whahahaha...
Echt niet!

Je laatste topic vond ik het meest intressant.
Niet lezen? hmmm, eerder niet goed begrijpen wat je bedoelt.

Even als reactie op jouw korte uitleg.
  • Ik ben het in zeer grote lijnen met je eens. Dat wisten we al, we hebben dat al een paar keer eerder gehad.
  • Helaas ben ik het niet mee eens dat je zoveel gas terug geeft voor een pakket waar je zelf ook niet achter staat. (oei)
  • Je noemt dingen op die in Linux niet goed gaan. Ik heb NOOIT gezegt dat Linux geen problemen kent.
  • Ik promoot iets waar ik 100% achter sta. Ik zal afraden als men niet dat inzicht heeft wanneer men het allemaal zelf wil doen, maar niet wil leren.
  • Dat vele zoeken in jouw optiek ben ik nog steeds niet mee eens!!! In windows land moet je je ook de tandjes zoeken naar oplossingen voor ongein waarvan je veel te laat achterkomt dat dat aan de hand is. Laat staan een leek.
  • Linux is er nu OOK in "klikklak" formaat.

Dat waren even een paar punten die ik aan wil halen:
A... is duidelijk neem ik aan.
B: Het opnoemen van alle mogelijke problemen is niet nuchter bekijken BT. Net zo min als het de ene keer over een leek en de andere keer het hebben over een prima ingeregelde NT server.
C: Als men daadwerkelijk geintresseerd is in Linux, zoals TS, tonen ze vanzelf een vorm van intresse. Is die intresse niet aanwezig... Houd het voor ons snel op om erin op te gaan. Het melden van dingen waar men even op moet letten is een gevolg die vaak voorbij komt. (als het al nodig is). Ik ga natuurlijk niet roepen: Hee, je hebt in Linux geen virus, maar hooguit een kernel leak. (wtf?)
D.... tja
E: Ik zou zeggen, installeer SuSe 9.2 als dual boot. Ik heb je de link van de iso gegeven, je kan het zo proberen!!!
F: Zie E!

Het zal je verbazen hoe makkelijk het allemaal is geworden. Alles draait en doet het. Je wordt geattendeert op het instellen van autom. updates, beveiliging etc. Alles netjes in het nederlands. Snelle links in je browser naar de belangrijke documentatie sites en wat denk je... Ook in het Nederlands.
Het is net windows... Maar dan zonder reclame en blauwe schermen!

Ow, en XP zonder vastlopen of BSOD? Kwestie van goed inregelen? Tuurlijk.

Je weet wat voor werk ik doe? Dan weet je ook dat ik tussen de systeem beheerder zit (ja, ook die gasten die de forresten bij ons (2 stuks) onder houden. (volgens mij heet het tegenwoordig anders). Ook hier zie ik met regelmaat BSOD en vastlopers.
Het zal wel aan de kwaliteit van de beheerder liggen.

Nogmaals:

Ik probeer alleen maar mensen geintresseerd te krijgen. Het is niet mijn bedoeling om Linux tot een opper OS te verheffen (dat is het nl al, kom er zelf maar achter) en ook niet om M$ afte kraken (of toch wel?)

Betreft Dream:

Booten voor elk wissewassie???
Hooguit als je er een nieuwe Image op hebt gezet. Verder hoef ik nooit te booten. (ik loop me nu echt suf te denken waarom ik zou moeten booten...) USB? nee... mount? nee... install van een dinges? nee.... kweet het niet.. Noem is?
Ow, wacht... Kan het komen omdat ik een "beginners distro" 'Hydra' heb???
Whahaha

G

Originally posted by Black Tiger
a.) Het DNS probleem [...] het grootste, bekendste en langst durende probleem van linux.
Voor de rest verwijs ik naar m'n vorige antwoord omtrent de honderden patches en fixes en exploits voor linuxzaken.
b.) Gebrek aan kennis is net wat je hebt bij beginners die jij wilt overhalen om linux te gebruiken. Ergo: je krijgt daar hetzelfde probleem
c.) Klopt, maar begin er maar eens aan. Waarom dacht je dat windows op de meeste clients draait? [...]
Wat een slap gelul.
  • DNS is nooit een linux probleem geweest. Bind is een *NIX applicatie, welke jaren geleden een foutje had. Nog bijna 10 jaar voor de tijd dat MS z'n IP-stack gejat had van BSD, omdat het ze zelf nooit gelukt is het te bouwen. En die applicate is later ook voor Linux gecompileerd. En er draait geen Linux op de internet-rootservers.
  • Gebrek aan kennis is de start om kennis te verkrijgen. Alsof BiG_G en ik ubernerds zijn die pas begonnen toen ze het goed genoeg begrepen.
  • Een bedrijf die amper een procent van de uitgaven investeert in ontwikkeling en de rest in marketing, hoort het product veel te verkopen. Anders doen ze iets heel erg fout.
En dat gelul over games... Daarvoor heb je een spelcomputer. Daarvoor is veel meer uitgebracht dan voor windoos. Of overtuig mij dat al die PS1, gamecube, Nintendo en PS2 games als een tierelier op windoos werken.

En nog immer heeft M$ de bug niet gevonden dat de pc's met hun OS na 2 maanden zeker herstart moeten worden om nog betrouwbaar te kunnen opereren.

Noem mij een windoos versie (vanaf 3.0) waar minder dan 5000 virussen voor zijn. Dan hoeven we het over het gelul over de patches niet te hebben. In elke 1000 regels programmacode zit een bug, omdat programma;s door mensen worden geschreven. En Linux is vele malen verder die bugs eruit te halen, dan M$ over 10 jaar hoopt te halen. Bovendien zijn de meeste patches bij Linux (applicatie) verbeteringen, ipv doen van achterstallig onderhoud en reparaties zoals bij windoos.

Mmm, heb ik me toch weer laten verleiden te reageren op flauwe postings. Shit.

KK heeft duidelijk meer kennis inzake deze!

(heeft ie ook meteen een punt bij Ubernerds!)

G

Status
Niet open voor verdere reacties.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan