Met veel plezier

Ik las eerder dat Red Bull een deal had/wilde met Ferrari voor hun motoren maar dat Max dan wel moest gaan rijden voor Ferrari. Daar zit wat logica in want een talent volle coureur die bij Red Bull gaat rijden met een Ferrari motor gaat Vettel vet voorbij. ;)
 
Goed nieuws voor de komende F-1 van Italie.

Red Bull heeft bevestigd dat beide Red Bull's van Ricciardo en Kvyat een zesde Renault motor krijgen en daardoor een 10 plaatsen grid penalty krijgen.
Maar ook Sainz van Toro Rosso zou een nieuwe motor krijgen met de penalties.
Dus benieuwd wat dat gaat worden.

Overigens is tijdens de zomerpauze die mooie dame van de BBC bij de Verstappens Max en Jos een dag op bezoek geweest en heeft daar een reportage van gemaakt die ook door de BBC is uitgezonden.
De Verstappens hebben daar een basis/werkplaats met o.a. veel cart spul waaronder motoren en onderdelen e.d.
Dat was haar overigens zeer goed bevallen.

Grtz.

 
Ook bij Max heeft Toro Rosso een nieuwe motor geplaatst.
Maar dit was een tactische zet want voor een motor krijg je maar een keer een penalty en omdat hij op dit circuit maar 14-de stond tijdens de training maakt de penalty niet veel meer uit op dit snelle circuit.
Hij heeft nu zo een extra motor voor de races.

Het Mercedes team heeft wel nieuwe specs motoren geplaatst en hun tokens gebruikt en dit was hun derde motor !!!!!
De andere teams die een Mercedes motor gebruiken krijgen die motor niet en gebruiken de oude specs motor nog.

Grtz.
 
Max Verstappen heeft zaterdag geen tijd neergezet in de kwalificatie voor de Grand Prix van Itali?. De Nederlander kwam pas vlak voor het einde van de eerste kwalificatiesessie de baan op, maar had niet genoeg tijd om een rondje te voltooien.
De wagen van de coureur van Toro Rosso kampte met technische problemen en die konden niet op tijd worden ogelost.

Verstappen ging nog wel de baan op in Monza, maar verloor onderweg enkele onderdelen van zijn auto. De Limburger zette geen tijd neer en overleefde logischerwijs Q1 niet. Het is voor het eerst in zijn carri?re dat hij niet de tweede ronde van de kwalificatie haalt.

De 17-jarige coureur van Toro Rosso zal zondag achteraan het veld starten omdat hij tien posities krijgt opgeteld bovenop zijn 'kwalificatieplek' voor het gebruik van een zevende motor dit seizoen.


Ligt niet aan MAX hoor hij zal wel weer gaan knallen.
 
Ja, en daarom kreeg hij ook nog een drive through extra tijdens de race!

Maar desondanks werd hij toch nog 12-de na wat inhaalmanoevres, dus dat was wel goed.

Overigens werd bij winnaar Hamilton geconstateerd dat een bandenspanning te laag was.
Maar na overleg werd besloten er niets mee te doen, dus hier zijn ook verschillende maten.
Dat is echter niet zo vreemd want wie altijd aanwezig is bij Mercedes is Niki Lauda en dat is zoals we weten voorzitter van de raad van toezicht van Mercedes en hun belangrijkste adviseur.

Grtz.

 
Jammer dat ze besloten om Max in de kwalificatie toch naar buiten te laten rijden en gezien de beperkte tijd het bodywork maar half bevestigd hadden. Maar het was natuurlijk belangrijk dat de nieuw geplaatste motor bruikbare data zou opleveren. Toro Rosso dacht geen punten te kunnen halen op Monza maar zonder die drive through hadden die punten er toch ingezeten. Maar dat is achteraf praten.

Toch geniet elke keer weer van de rijstijl van Max en het is gewoon prachtig om te zien hoe hij zijn wagen onder controle heeft zeker bij het laat remmen na een inhaalmanoeuvre en dan toch nog gecontroleerd de bocht te nemen, echt klasse wat hij doet.
 
Dat is toch wel iedereen intussen opgevallen!

Zelfs bij het Oostenrijkse ORF1 komen ze hem interviewen over wat er gebeurde en in perfect Duits beantwoord hij de vragen.
Ja die zendt ook alles uit wat betreft F1 en heeft dat ook altijd gedaan naast ook het Zwitserse SF2 en natuurlijk de Duitse RTL.

Maar waarmee Red Bull en dus Toro Rosso volgend jaar gaan rijden blijft nog steeds de vraag.
Er zijn op Monza zware gesprekken geweest van Red Bull met Ferrari over 2016 en Ferrari heeft aangeboden dezelfde motoren te leveren als in hun eigen team.
We zijn niet bang want we hebben ook hele goede technici en aerodynamica specialisten zegt Ferrari!
Wat betreft Mercedes lijkt het board van Mercedes er nog steeds tegen te zijn om motoren te leveren aan Red Bull.
En nu zit iedereen te wachten wat Renault gaat doen!

Lotus dat door Renault zou worden overgenomen is namelijk bijna failliet en er in in Engeland een rechtszaak geweest over een openstaande belastingschuld waarvoor Renault zich garant stelde.
De overname is echter nog niet rond.
Renault wil namelijk als het Lotus overneemt de garantie krijgen dat het een "Speciale Status" krijgt als team net als de teams van Ferrari en Mercedes nu ook hebben.
En dat moet gebeuren door een handtekening van Bernie Ecclestone aan de chef van Renault en dat is nog niet gebeurd.
Het is dus een kwestie van afwachten.

Grtz.
 
De kogel is eindelijk door de kerk want Renault zegt dat ze stopt met F1 motoren maar niet wanneer!

Voor Red Bull is dat belangrijk want het is al september en die moeten voor volgend seizoen een nieuw chassis bouwen en weten wat voor motor daarin moet.
Daarom zijn ze nu in heronderhandelingen met Renault over hoe ze het contract voor 2016 gaan afhandelen en wat het wie gaat kosten.
Renault zegt dat ze nog niet besloten hebben wat ze met Lotus gaan doen als team dus het blijft een vaag verhaal.
Vreemd omdat normaal voor elke motoren fabrikant de regel geldt dat hij voor meerdere teams motoren beschikbaar moet stellen.

Eindelijk blijkt waar bij Renault de pijn zat want de chef heeft gezegt dat hij het niet eerlijk vond dat Red Bull met Vettel EN RENAULT een aantal keren wereldkampioen werd en RENAULT daar niet de credits voor kreeg!!
Met de nieuwe V-6 ging het 2014 en 2015 fout en kreeg RENAULT daar alleen de schuld van en dat vindt hij ook niet eerlijk.

Het lijkt er dus op dat Red Bull en Toro Rosso volgend jaar met Ferrari gaan rijden tenzij Renault zich alsnog gaat bedenken.
Daarnaast spelen ook sponsor contracten een rol bij alle onderhandelingen.

Grtz.

 
Ik neem aan dat iedereen intussen heeft gezien wat Max op Singapore heeft klaar gekregen.
Via een gestallde motor met een ronde achterstand naar de 8-ste plaats te rijden, tjonge!
Dat Toro Rosso hem vroeg te swappen met Sainz snap ik niet en vond ik tamelijk oneerlijk want Max heeft tenslotte veel meer punten dan Sainz en heeft er hard voor gevochten!
Maar zelfs Toro Rosso heeft later zelf toegegeven dat Max gelijk had.
Die Sainz moet zelf eens beter opletten en niet in Q2 kiss the wall de muur zwaar te raken!

Over de (ferrari) motoren voor 2016 heeft Helmut Marko in een interview voor de Oostenrijkse tv gezegd dat Red Bull ermee gaat stoppen als ze geen eerste klas motoren krijgen.
Het kan goed zijn dat hij probeert zo wat druk op de ketel te zetten.
Ook Cristian Horner zei tijdens een interview dat mercedes niet wil en ze voor de komende jaren iets anders moeten hebben.

En toen kwam van de bbc het bericht dat VW via het merk Audi na 2018 de motoren voor Red Bull ging leveren, hetgeen direct door VW werd ontkend.
Duitse media bleven echter hardnekkig met de berichten doorgaan.
Maar er is nu wel een groot probleem ontstaan nu VW in de USA met die dieselmodellen de boel heeft getild en dat kan zwaar geld gaan kosten.
Dus het is de vraag of er geld overblijft!

Grtz.

 
Dat Toro Rosso hem vroeg te swappen met Sainz snap ik niet en vond ik tamelijk oneerlijk want Max heeft tenslotte veel meer punten dan Sainz en heeft er hard voor gevochten!
Ik denk dat iedereen zich dat afvroeg, zelfs de commentatoren aangezien het ook niets zou uitmaken voor de constructeursprijs, dus waarom dan wel?
Daarom is het dapper en ook erg goed van Max om daar een keihard "nee" op te antwoorden.
Des te prettiger dat Torro Rosso ook later toegegeven heeft dat hij gelijk had. Hij startte al zo lastig en wist dus toch nog zijn plaats terug te veroveren met wat geluk en door enkele zeer mooie inhaalacties!
Die plek had hij dubbel en dwars verdiend!

V.w.b. VW hoeven we ons geen zorgen te maken denk ik. Het kan wel de nodige miljarden gaan kosten maar ze hebben zoveel autobedrijven (waaronder zeer dure merken) dat ze 4de van de wereld zijn qua grootsten op autogebied.
De aandeelhouders zullen echter zeker niet blij zijn. Maar dat weet je van tevoren, dan moet je maar niet foetelen op de Amerikaanse markt.
 
Ja en dat vroeg Toro Rosso tijdens de laatste ronde alsof er dan nog veel in te halen is, flauwekul!
Maar ze zouden het nu uitgepraat hebben.

Wat die VW betreft dat is echt gigantisch geworden.
Om te beginnen gaan VW klanten in de USA samen klachten bundelen en een schadevergoeding er bovenop eisen waar de advocaten intussen volop mee bezig zijn, en dat zijn miljoenen klanten!
Dat gaan miljarden dollars worden.
Daarnaast gaat de staat VW aanklagen wegens strafbare zaken en dat loopt ook zwaar in de papieren.
En bovendien zijn de aandelenkoersen van VW gekelderd wat weer een miljarden verlies is.
Het is dus de vraag hoe VW dit gaat overleven.

Grtz.
 
Ja ik denk dat ik me een beetje vergist heb met VW. In het begin zag het er nog wel houdbaar uit, maar er gaan nog meer klachten komen en nu wil ook de EU er eens serieus naar gaan kijken en dat kan ook gevolgen hebben.

Het zal inderdaad spannend gaan worden, zeker als de aandelen zich niet gaan herpakken want 16 miljard alleen al aan aandelen is al een enorme schadepost en dan is er nog geen boete of claim binnen, dus dat komt er nog allemaal bovenop.
Ziet er niet goed uit.
 
Wat Max betreft was het weer hetzelfde verhaal van 17 naar de 9-de plek, dus klasse!
En weer vol lof van David Coulthard op de BBC die zei dat hij zeker een klasse coureur zal worden als Hamilton of Alonso.

De onderhandelingen van Red Bull met Ferrari over de motoren zouden nu alleen nog gaan over de eis van Red Bull om A-spec motoren te krijgen en dat Red Bull geen genoegen neemt met de B-spec en dat moet de Ferrari leiding ook goed vinden.
Wat betreft de coureurs heeft Christian Horner er een luxe probleem bij want hij heeft nu de beschikking over 4 topklasse coureurs namelijk de twee van Red Bull en de twee van Toro Rosso want die zijn ook formeel in dienst van Red Bull.
Waar gaat hij nou met wie waarheen?
De Rus Kvyat lijkt het minste probleem want die ligt niet goed bij het team Red Bull en heeft bovendien tijdens de qualificatie een bolide aan snippers gereden.

Wat Max betreft die blijft voor 2016 bij Toro Rosso omdat hij formeel bij Red Bull in dienst is ondanks geruchten over Ferrari of Mercedes.
Naar Red Bull is maar de vraag of dat verstandig is want de Red Bull bolide is niet echt beter dan de Toro Rosso dat is wel gebleken.
Of Red Bull moet voor 2016 met een echt aerodynamisch goede bolide komen.
Met dit Toro Rosso chassis/motor kan Max echt niet sneller zijn dan hij nu is en vandaar dat hij ook niet meer kon inhalen.

Grtz.
 
Er is wel merkwaardig nieuws!

Volgens de Duitse pers gaat Bernie Ecclestone dit jaar de Formule 1 verkopen zou hij in een video conferentie gezegd hebben.
Er zijn  een paar interessanten zoals investoren uit Quatar, een rijke Amerikaan en de oprichter/eigenaar van Red Bull Mateschitz een Oostenrijker.
Het zou gaan om een bedrag van 7 miljard Euro.

Diezelfde Mateschitz heeft ook gedreigd te stoppen met het Red Bull team als ze geen eerste klas motor krijgen voor 2016.
Die onderhandelingen liggen nu stil omdat Ferrari nog weigert dezelfde motor te leveren aan Red Bull voor 2016.
Tot nu toe zijn ze alleen bereid de 2015 spec motor te leveren.
Dus afwachten.

Grtz.
 
Tja, het is nou de derde keer dat Max vanachteren moet beginnen maar toch op plek 10 een puntje krijgt, knap!
De geroutineerde Hulkenberg moest zo nodig in de eerste ronde crashen met Ericsson en dat was door Max niet meer te ontwijken en beschadigde zijn bolide en leverde een lekke band op.
Bovendien had Max gezegd dat hij op dit circuit niet voluit kon gaan vanwege benzine tekort!
Het was wel een hele wild-west toestand met al die crashes van bv de Fransoos Grosjean en in de laatste (!!!!) ronde Raikkonen die Bottas eraf ramde op een idiote manier.
Tja die kerel wil blijkbaar bewijzen dat hij toch beter dan Vettel is wat hij gewoon niet is, dus Ferrari zal zich nog eens afvragen of het slim was hem te houden!

Wat die motoren toestand betreft wordt het wel een ordinaire kroegenroddel!
Eerst werd bekend gemaakt dat Toro Rosso voor 2016 de Ferrari motoren zou krijgen.
Toen dat Red Bull ze weer niet zou krijgen hoewel Ferrari ze wel informeel had toegezegd.
Christian Horner zei dat ze nog niets kregen maar dat beide teams dezelfde motor zouden krijgen, raar!
Toto Wolff van het Mercedes team bevestigde dat ook en het is bekend dat Niki Lauda van Mercedes ertegen is dat Red Bull Mercedes motoren krijgt.
En Bernie Ecclestone heeft ook gezegd dat Red Bull moet blijven.

En als laatste is bekend geworden dat Toto Wolff dit weekend op de koffie  is geweest bij Jos Verstappen en de manager van Max om eens te praten en meer als alleen maar over koetjes en kalfjes.
Wie weet eist Mercedes iets voor een motor voor Red Bull want Max is nog altijd in dienst van Red Bull?

Grtz.
 
Zo heeft elke motorfabrikant en elk team zijn eigenbelang en wordt alles tot in de puntjes en tot achter de komma uitgewerkt. Dat Ferrari alleen oude motoren aan Red Bull wil leveren is ook een stukje eigenbelang. Kijk alleen maar naar de kwalificatie in Rusland waar Max zich voor de beide Red Bulls kon plaatsten en op welke plek zou Max ge?indigd zijn als hij niet door Hulkenberg geraakt zou zijn?

Maar zou het niet mooier voor de F1 zijn als ook andere motorfabrikanten zich als leverancier gingen aanbieden in de F1, ik denk dan bijvoorbeeld aan Ford en VW waardoor men altijd als team verzekert zou moeten zijn dat iedereen over een actuele motor kan beschikken?

 


 
Er zijn in het verleden ook diverse fabrikanten van motoren geweest.
Die hebben het een aantal jaren goed gedaan en ook overwinningen opgeleverd.
Zo was er de Ford Cosworth V-8 die het jaren goed deed en door veel teams gebruikt werd.

Ferrari was er altijd bij en heel lang met de snerpende V-12 totdat ze moesten overstappen op de V-10 en de V-8.

Een tijdje had je de zeer goede TAG-Porche, en ook BMW heeft iets gedaan.
Renault had de turbo met de halve cylinderinhoud en deed het ook goed.

Ook Honda deed het een hele tijd goed maar hield er op een gegeven moment mee op.
Op dit moment hebben chefs van Honda in het openbaar toegegeven dat het hun heel erg tegengevallen is, en zelfs veel erger dan ze ooit gedacht hadden.

Het probleem zit hem erin dat ze uit steeds minder cylinderinhoud steeds meer vermogen moesten pompen en daarbij steeds langer moesten meegaan.
Dit zijn echter dingen die mekaar tegenspreken!
Bovendien zitten ze aan de top van wat het materiaal kan uithouden.

Grtz.
 
Ik denk ook dat de eisen te hoog zijn voor de motoren maar het ging om de betaalbaarheid voor de kleine teams in de F1 om o.a. minder motoren te gebruiken. Maar met alle straffen is de F1 een stuk minder aantrekkelijker geworden want vroeger mocht men meer doen aan een F1 auto.

Maar ik denk dat al dat dreigen van Red Bull om uit de F1 te stappen er gewoon een beetje bij hoort. Het zal mij niet verwonderen dat ze volgend jaar weer met een Renaultmotor rijden t/m eind 2016.
 
Het is geen wonder dat er zo zenuwachtig wordt gedaan over die motoren.

Ik las namelijk dat de FIA had besloten dat vanaf 2016 alle teams met dezelfde nieuwe motoren moeten rijden.
Dat betekent dat alle teams die een Mercedes motor gebruiken in 2016 dezelfde motor moeten krijgen als het Mercedes team!
Ook voor Ferrari geldt dat de teams die een Ferrari motor krijgen dezelfde moet zijn als het Ferrari team, en Toro Rosso dat een 2015 motor zou krijgen is niet toegestaan.
Het zou alleen toegestaan zijn dat de motorenfabrieks teams op beperkte schaal iets aan de software mogen doen maar dat kunnen geen grote verschillen worden.

Dat kan dus leuk worden.
Tenzij de FIA weer met iets anders gaat komen!

Of Renault alsnog met een nieuwe motor voor 2016 komt is vooralsnog niets van bekend.

Grtz.
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan