Standpunt KPN
Medio oktober 2020 is het account van de heer X overgeheveld van Telfort naar KPN, in het kader van de beëindiging van de merknaam Telfort. Dit was een uitsluitend administratieve handeling; technisch maakte de aansluiting altijd al gebruik van het KPN-netwerk.
Zijn Telfort Thuis abonnement werd een KPN Thuis abonnement waarbij de oorspronkelijk door Telfort geleverde diensten en tarieven 1 op 1 werden overgenomen. In het geval van de heer X dus met een maximale downloadsnelheid van 20 Mbps, en het aan hem gefactureerde abonnementsgeld van €30,70, inmiddels is dat overigens €35,70.
Zoals blijkt uit productie 9 geschil heeft Telfort uit serviceoverweging vanaf 2017 aan een aantal consumenten bij wie dat mogelijk was hogere internetsnelheden aangeboden dan waar zij op grond van de met hen gesloten overeenkomsten verplicht waren. Hoewel het toegevoegde document niet de aansluiting van de heer X betreft, stelt hij dat hij destijds ook een dergelijk schrijven van Telfort heeft ontvangen. KPN heeft geen reden om aan te nemen dat dat onjuist is.
De snelheidsverhogingen in 2017 zijn door Telfort gratis aangeboden als extra serviceverlening.
KPN is van mening dat de heer X daar geen rechten aan kan ontlenen, nu zijn abonnement administratief feitelijk ongewijzigd bleef.
Naar aanleiding van zijn klachten heeft KPN aangegeven dat de snelheid van zijn aansluiting niet kan worden aangepast naar 30 Mbps, omdat deze snelheid binnen de abonnementsstructuur van KPN niet wordt geleverd, en ook niet handmatig kan worden aangepast.
De oplossing zal zijn een wijziging van het abonnement naar een KPN internet Hussel 50Mbps, dat duurder is dan het huidige abonnement KPN kost €42,50. Met een vast nummer en Onbeperkt bellen (samen €18,50) komt het abonnement op totaal €61,00.
Uiteraard is de heer X gerechtigd de overeenkomst op te zeggen. Toch hebben wij hem aangeboden om de kwestie te schikken door zijn abonnement om te zetten naar een Hussel 50 Mbps, met verrekening van de meerkosten ten opzichte van het bedrag dat hij nu betaalt, voor een periode van een jaar. Dit aanbod is door de heer X afgewezen.
KPN is echter van mening daarmee een passend aanbod naar de heer X te hebben gedaan. Wij verzoeken de Geschillencommissie Telecommunicatiediensten overeenkomstig te oordelen.