• * * * Max Verstappen wereldkampioen 2024! * * *

redbull racing

netwerk probs met ca 25 computers

T

the matrix

Probleem,

Een basisschool wil ca 25 computers aan een netwerk hangen ,
Een PC AMD 2600+ 1 Gb ram en 2 *80 Gb Hd moet als server dienst doen waarop alle Window based leerpakketten staan.

In de lokalen zijn computers aanwezig varierend van een eenvoudige pentium1 200 Mhz 32 Mb ram tot een AMD 2400+
De meeste comoputers zijn low ends.

Nu heeft de omgetoverde leraar netwerkbeheerder geen budget en weinig ervaring met netwerk.

Alle software is netjes geinstalleerd en draait ook redelijk tot
goed op de computers, maar eris een beperking die opgelost moet worden.

Op de server is WINXP PRO geinstalleerd en deze staat slechts 10 shares toe, maw er kunnen slechts 10 PC gebruik maken van het (overigens zeer open) netwerk.

Omdat heel veel leer programma's windows 95 98 minded zijn is het bijna een must om een windows based server te hebben.

Is het mogelijk om meerdere shares op een XP Pro machine te laten aksepteren.

En weet iemand of Windows 98 of ME ook deze beperking van 10 stuks heeft

Overweeg het installeren van een Linux Samba server. Je hebt dan een heel hoge performance, zonder beperkingen. En het is via een webbrowser klikkerdeklik te onderhouden!

Op deze manier heb ik een onderneming met 2 vestigingen (waartussen trage leaselijn) en 100 werkplekken en veel win95/98 uitstekend laten performen.

Voor zover ik weet kan je met win98 meer shares aan.
Ik adviseer het echter NIET.

Kijk of je de mogelijkheid heb om op de server linux te instaleren. Hierop kan je nl de toegang van de windows machines prima op regelen.
Het is veiliger, vaak sneller en geen limieten.

Ik weet niet of je Linux kenners in je omgeving hebt...

Waar woon je?

Samba heb ik het ook al met hem over gehad, maar als ik het goed begrepen heb, draaien er applicaties op die XP server, die dus benadert moeten worden.

Als het alleen om share's gaat is het met Samba zo opgelost, geen probleem. Maar als het om applicaties gaat wordt het toch wat moeilijker want dan moet je windows applicaties op een linuxmachine gaan installeren en die dan via Samba (of iets anders) laten benaderen en werken.

Misschien dat hij nog even kan aangeven of het alleen maar om shares gaat of ook om applicaties.

De applicaties kunnen prima op de Samba server ge?nstalleerd worden. Ze draaien toch in 99% van de gevallen op de pc.

Het is duidelijk geen citr!x farm. Dus ik heb ernstige twijfels of er wel iets op de server zelf draait. Durf ik wel een biertje op in te zetten.

alle leerprogramma's staan op de server,

Lokaal staat er niets op de de PC's.

De Hd zijn daarvoor te klein sommige hebben een HD van 2 of 3 Gb en dan is dat te krap.

Op zich zijn de programma's niet erg groot en draaien via de XP Pro (server) perfect. Ook multimedia zaken lopen goed.

Veel leerprogramma's zijn oud en draaien onder win95-98, er is een keuze gemaakt dat alles onder XP werkt.

Dus LINUX of NT is geen optie.

De ellende is dat er slechts 10 shares mogelijk zijn onder XP Pro

[quote[De applicaties kunnen prima op de Samba server ge?nstalleerd worden[/quote]
Hmmz? Hoe dan? Linux begrijpt volgens mij geen setup.exe en als ie het al wel doet, kun je zomaar windows applicaties op installeren dan???
Want dat is waar we over spreken.

Voor zover ik weet (en net getest heb) kan XP Professional wel meer dan 10 shares aan.....

MAAR, aangezien Windows XP Professional een DESKTOP OS is heeft het, net als NT 4.0 Workstation en Windows 2000 Professional, een beperking van maximaal 10 gelijktijdige connecties/sessies naar de machine.....

Groetjes TinyTim

En dat laatste is nu het probleem,

want wat gebeurd er NU op een basis school, men zet bij binnenkomst bijna altijd alle computers aan om verzekerd te zijn van het netwerk en aangezien bij opstart automatisch aangelogd wordt is het snel over en uit voor nummer 11 enz.

De leerkrachten , zouden er goed aan doen om als men het netwerk niet nodig heeft zich weer af te melden maarrrrrr.

Dat gebeurd niet en dat is ook logisch

Zou er niet een mogelijkheid zijn om er een proxy tussen te maken ?
Dat kost je wel weer 1 pc.
Die pc heeft er weer 10 achter hangen.
Maar heeft slechts 1 verbinding naar je server toe.

Geen idee of dat werken zou hoor (want je draaait dan volgens mij dus wel 10 sessies op die ene pc).
Maar daar mogen de heren experts hun mening over laten schijnen (en tegelijk mij uitlachen om mijn fantastische idee).

Anders moet je het nog verder uitwerken.
Dan heb je een aantal servers, die hun werk ook nog es moeten co?rdineren zodat alle pc's aan het eind hun werk te controleren zijn door 1 station, die van de leraaar.

We zullen je echt niet uitlachen, elke vorm van meedenken is een bewijs van een poging tot inzet om iemand te helpen.
Als een ander je daarom zou uitlachen zou diegene zich daarvoor moeten schamen.

Volgens mij werkt een proxy echter alleen als je via de browser werkt. Van de andere kant is je idee misschien niet eens zo slecht als je het basisprincipe van je idee bekijkt, dus een verdeling over een minder aantal machines die dan de connecten met de shares.
Dat lijkt wat op het root-servers DNS principe.
Ik weet zelfs ook niet of zoiets mogelijk is of te doen is. Als je met applicaties werkt op de shares zal dat waarschijnlijk niet lukken want dan moeten die applicaties gestart worden.
Wat dan wel een mogelijkheid zou zijn is om meerdere servertjes op te zetten (bijv. 2 stuks) dan heb je 20 shares, en dan moeten op beide servers die applicaties staan.

Als bewaarde dingen dan opgeslagen worden en bijgehouden moeten worden, zou je wel weer een soort sync funktie moeten gaan inpassen. Maar misschien is dat niet nodig en dan zou een tweede pc een oplossing kunnen zijn.

tja dat was een optie en heb er ook over na zitten denken.

Wat ik ervan begrepen heb is dat in ieder lokaal alle programma's aangeroepen moeten kunnen worden en dat kun je voor elkaar krijgen door meerdere servertjes in te schakelen.

Het nadeel is dan wel dat er drie PC's ingezet moeten worden die eigenlijk niets doen en dat kost nogal wat. (Budget 0)

thnxs

Ze kunnen altijd nog eens informeren bij Provincie en sommige bedrijven.
Het is me bekend die nog wel eens scholen willen helpen die met een krap budget zitten en wat pc's nodig hebben.
Om als zo'n servertje te dienen zou dan bijv. een Pentium 3 500mhz met 512 mb geheugen genoeg zijn.

Het kan zich dan altijd de moeite lenen om een briefje te schrijven.

Originally posted by Black Tiger
De applicaties kunnen prima op de Samba server ge?nstalleerd worden
Hmmz? Hoe dan? Linux begrijpt volgens mij geen setup.exe en als ie het al wel doet, kun je zomaar windows applicaties op installeren dan???
Want dat is waar we over spreken.

De applicatie wordt geinstalleerd op de server, door daqt vanaf een andere machine te doen. Samba geeft daardoor schijfruimte vrij; De linux server regelt beveiliging, netwerk verdeling / "weight" etc.

De applicaties draaien daardoor ook niet OP de server, maar die draaien in het virtueel geheugen van de windozen. Vandaar dat de schijfruimte ook niet spannend hoeft te zijn op die machines. Alles wordt via het netwerk gestuurd.
En dat laatste is nu het probleem,
want wat gebeurd er NU op een basis school, men zet bij binnenkomst bijna altijd alle computers aan om verzekerd te zijn van het netwerk en aangezien bij opstart automatisch aangelogd wordt is het snel over en uit voor nummer 11 enz.

De leerkrachten , zouden er goed aan doen om als men het netwerk niet nodig heeft zich weer af te melden maarrrrrr.
Dat gebeurd niet en dat is ook logisch

Juist, en dit probleem moet dus verminderd worden! Het aantal connecties naar een machine hoeft dus geen probleem te zijn (ok, het zal met 100Mbit niet supersnel zijn), Het is die aanlog procedure die het netwerk even belast. Daarna het opvragen van het programma, die gewoon draait op de machine in het klaslokaal, en verder wordt wegschrijven van de gegevens weer op de linux server gezet.
Swap wordt uiteraard geregeld op de windows machine's.

Voordelen:
Netwerk snelheid
Geen tekort aan connecties
Erg strak in te stellen beveiligings beleid
Internet proxy (eventueel voor de toekomst) is meteen in te bouwen.

En nog talloze ander voordelen.

G

Originally posted by the matrix
alle leerprogramma's staan op de server,
Lokaal staat er niets op de de PC's.

Zelfde opzet als op een Linux/samba server
De Hd zijn daarvoor te klein sommige hebben een HD van 2 of 3 Gb en dan is dat te krap.

Op zich zijn de programma's niet erg groot en draaien via de XP Pro (server) perfect. Ook multimedia zaken lopen goed.
Veel leerprogramma's zijn oud en draaien onder win95-98, er is een keuze gemaakt dat alles onder XP werkt.
Dus LINUX of NT is geen optie.
Nou, dit vind ik niet een kloppende zin, mede omdat er talloze programma's onder 95/98 simpelweg niet meer kunnen draaien onder XP. Daarom denk ik dat de situatie in de bovenstaande geschreven van mijn hand, ook hier het geval is.

En daarom zou Linux een prima optie zijn.
De ellende is dat er slechts 10 shares mogelijk zijn onder XP Pro

G

En nu even stoppen met de theorie, maar de praktijk:

Grijp een oude computer bij de vuilnis weg, of koop er eentje op koninginnedag. Installeer hier Linux met Sambaserver op. Niets grafisch, want het is een server (!). Hang dit ding in het netwerk, en probeer het gewoon.

Stap twee, als je van de verbazing bent bijgekomen, haal je het O'Reilly boek 'Samba' in de winkel, en installeer je Linux (wederom zonder grafische speeltjes) over je XP heen op de server. Ga naar M$ en claim je licentiekosten terug (doen ze keurig!).

Ga er eens goed voor zitten om de rechten in zowel Samba, als ook op OS niveau goed te zetten. Niet tegelijk, dan weet je in het begin echt niet meer waar je mee bezig bent. Dus eerst alleen in Samba. Gebruik Swat om alles lekker klikkerdeklik met een browser vanaf een windows masjien te doen, als Linux/Unix kennis ontbreekt of te kort komt.

Neem alle complimenten in ontvangst, en zeg: "Graag gedaan. Maar ik ben ook enige dank verschuldigd aan Duckfiles.org, vanwege de goede tips." ;)

Ik ben de netwerkbeheerder niet en zal het ook niet worden.

Een "omgebouwde" leraar heeft deze taak op zich genomen en probeert het een en ander uit.

Omdat mijn dochter op die school lerares is heeft ze mij gevraagd eens te gaan kijken waarom het een en ander zo stroef verloopt.

mede dank zij BT kwamen we snel achter de share begrenzing van 10 stuks wat bij de netwerkbeheerder niet bekend was.
ook enkele onvolkomendheden in de bekabeling is opgelost.

Via mijn werk probeer ik nog wat oude geheugens los te peuteren om de lokale PC' wat meer ruimte te geven, 32 Mb is niet om over naar huis te schrijven.

Wat de server betreft :
Zover ik kan nagaan is de netwerkbeheerder niet bereid enig effort in Linux te steken en of andere server OS te gaan "leren".
Doodgewoon omdat hij de kennis niet of nauwelijks heeft en dat is geen schande maar wel een beperking. Ik zelf heb me ook nooit erg verdiept in grote netwerken.

Hij klampt zich enorm vast aan Windows (Xp) en wil nog eerder terug naar 98 dan Linux te installeren.

De stelling was daarom ook of het mogelijk was om meerdere shares te forceren onder Xp.

Maar alle info is uiteraard welkom waarvoor mijn dank, ik fungeer aleen maar als doorgeef luik.

Op de suggestie dat niet alle programma's onder XP zouden werken (geen kloppende zin) , neem van mij aan dat alle programma's die geinstalleerd zijn allemaal onder XP werken, diegene die niet werken en dat zijn meestal hele simpele programma's zijn lokaal gezet.,

Op de vraag waar woon je :

De school staat in Vriezenveen dicht in de buurt van Almelo

grtjs

@Big_G: Je schrijft dat installatie hetzelfde is bij Linux/samba. Maar toch begrijp ik het niet helemaal.
Kun je eens uitleggen (eventueel in een andere thread) hoe je dan een windows applicatie op een samba server installeert als het niet de bedoeling is dat de applicaties op alle clients lokaal (grotendeels) komen te staan?
Da's namelijk weer interessante stof om te weten/leren.

@matrix,

Ok, het is duidelijk dat je als doorgeefluik speelt. Het is erg jammer dat de leraar (die in mijn ogen JUIST open moet staan voor veranderingen) niet openstaat om dit een kans te geven.
Persoonlijk denk ik dat jijzelf al meer dan voldoende kennis bezit om dit te realiseren.

Op de opmerking van KK mbt O'Reiley's boek samba, wil ik er aan toevoegen dat deze auteur ook een netwerkboek heeft voor *nix systemen.
Dit meld ik nu alleen maar omdat voor mij gewoon heel duidelijk is dat de "weight" erg slecht geconfigureerd is.
32 Mb ram zou meer dan voldoende moeten zijn voor een vrij lege 95 versie. Ik betwijvel dat ze daardoor sneller / beter gaan draaien.
Je kan het allicht proberen.

@BT : ik wil best wel op de details ingaan, en dan met name de theorie, maar ik krijg een beetje de indruk dat het effect (van installeren) hetzelfde is als bij de XP versie.
Een manier om dit te realiseren is bv om op een lokaal station een pakket te installeren, en dan als je tijdens de installatie je schijf moet kiezen, dat je dan de samba / netwerkschijf kiest.
Dit is veruit de makkelijkste manier om al je instalatiebestanden op een netwerkschijf te zetten.

Wat gebeurt er dan? Bij het starten van je programma vraagt hij een hoge load op het netwerk, hij gaat alle gegevens inlezen. Daarna wordt de load alleen maar minder, immers hij hoeft daarna alleen maar op te halen wat hij extra nodig heeft. het swap is dan geregeld op het lokale systeem, en daarmee is het een eenzijdige actie voor de rest van de dag. ;)

1) Linux leest wel degelijk windows schijven
2) Linux heeft verder niets met de programma's te maken, immers HIJ draait ze niet.
3) Profiles kunnen prima gestuurd worden door Linux, met bv NIS+ server.
4) win95 kan prima draaien onder WINE, dat is redelijk goed uitgewerkt.
5) Linux heeft geen beperkingen in het aantal connecties / shares.
6) Indien geinstalleerd, kan je vanaf elk lokaal winstation de server aanspreken via SSH of Telnet (of eventueel een van de talloze andere programma's voor "op afstand".

Ja, moet ik nog meer noemen?

Kost niets, behalve wat tijd en intresse.
Voordelen? Ik denk dat het aantal shares, de grootste voordeel oplevert, daarna het "weight" factor.
"Weight" geeft eigenlijk aan welke computer voorrang heeft op de server.
Dit kan je zo instellen: de computer die het programma op moet starten heeft voorrang op de computer waar het programma wat al draait. Daarna of voor; wie het eerst komt wie het eerst maalt.
Pakket groote kan je ook nog eens aanpassen.
Maar als je zover bent.... dan weet je veel meer dan ik over Linux :biggrin:

Yeahaw

G

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan