Ik denk dat er al een hoop bezuinigd kan worden door mensen gezonder te laten leven, stimuleer dat nou eens.....
Daar zijn zorgverzekeringen wel al mee bezig. Kan natuurlijk altijd beter.
Maar ja, daar gaan we weer. Lage inkomens hebben wel wat anders aan hun hoofd dan de kosten van een sportschool.
Ongezond leven zonder bewegen en volvreten neem ik dan aan dat je dan obesitas patienten hebt. Maar die wat dat expres doen is daar ook maar een minderheid van.
Wat ik me afvraag is waarom zoveel mensen in een onderzoek van Eenvandaag het te ver vonden gaan om het eigen risico de helft te maken. Met als gevolg dat de premies dan omhoog zouden gaan, dat dan weer wel.
Terwijl het overgrote deel van de chronisch zieken er ook niets aan kunnen doen dat ze ziek zijn of iets hebben. Pure straf dus en onterecht. Want wij als chronisch zieken betalen ook net zo goed mee aan die wat wel bewegen maar gewoon stug door blijven roken en dan later een ander soort behandeling nodig hebben om nog wat langer te kunnen leven.
Maar er zijn ook zat mensen die zich netjes gedragen, zelfs sporten en dan de 65 niet eens halen.
Dat verplichte eigen risico is op geen enkele manier redelijk en hoe dan ook oneerlijk.
Ik zou bijv. een voorstander zijn van verzekeringen procentueel op basis van het inkomen.
En bijv. een eigen bijdrage voor huisartsbezoek van 5 euro max. om die onnodige flutbezoekjes terug te dringen.
Misschien zelfs met een beloningssysteem dat als je kunt aantonen gezond te leven of mee doet aan een regelmatig gezondheidsprogramma dat je dan wat korting krijgt op de premie.
Dat hoeven dan geen grote bedragen te zijn, maar massa is kassa dus als veel mensen daar aan mee doen, dan zakken de zorgkosten ook. Want die hebben dan minder zorg nodig, toch?