Nieuw kabinet?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
715
Punten
113
Leeftijd
59
Ik wordt niet vrolijk van de plannen!

Ik weet het, de negatieve besluiten vallen mij meer op..

Salderingsregel per 2027 afgeschaft.
Subsidie elektrische auto's per 2025 afgeschaft.
De algemene bijdrage chronisch zieken: poef, weg....

Wel hier en daar een beetje positief.

Volgens mij zijn er tegen 2027 al nieuwe verkiezingen geweest. Omtzigt is iets te instabiel.

Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen met die salderingsregeling.
Als dit inhoud dat je niets meer krijgt voor teveel teruggeleverde stroom, maar gebruik en teruglevering wordt gecompenseerd, dat er dan nog niets aan de hand is.

Subsidie voor elektrische auto's sloeg toch al nergens op en dat ging rechtstreeks naar de dealer toe.
Men betaald 40.000 euro voor zo'n auto en krijgt 2500 subsidie.... druppel op een gloeiende plaat lijkt mij.

Dat van die chronisch zieken heb ik gemist, maar wel fijn dat de asielzoekers en statushouders geen voorrang meer krijgen op sociale huurwoningen.
Maar we gaan het zien. Het linksere beleid werkte ook niet gezien de chaos in dit land, dus eens kijken wat dit teweeg brengt.

De algemene bijdrage chronisch zieken: poef, weg....
Serieus? Ik heb dat nog niet gezien. Zag wel dat eigen bijdrage per 2027 gehalveerd zou worden maar dat is feitelijk niet wat beloofd is en ook veel te laat.
Zal de VVD met name wel tegen gehouden hebben.

Ik denk ook dat ze het niet tot 2027 gaan halen, ergens in 2025 zal het vermoedelijk al einde oefening zijn.

Die subsidie is onzin inderdaad, mag er gerust af, komen ze er ook sneller achter dat dit niet gaat werken wat ze willen, wordt een zootje.
Zal zo nog eens gaan luisteren naar het journaal.

Laatst bewerkt:
Het halve kabinet zit vol met mensen met een beperking, dus die zien deze groep niet.. :biggrin: :biggrin:

Ik vraag me af waarom dit alleen bij "ieder(in)" gemeld wordt, dus ik ga even verder zoeken.
Want ik dacht iets gevonden te hebben maar dat bleek uit 2014 te zijn toen dat ook al afgeschaft is geweest. Dit keer door VVD, PvdA, D'66 en CU met name.

Maar ik heb nog niets gevonden over het huidige akkoord wat dit betreft, dus even verder zoeken.

Ik vraag me echt af waar ze dat vandaan halen en of die informatie juist is. Ze maken in elk geval wel de mensen aan het schrikken want ook de fiscale aftrek van zorgkosten zou worden afgeschaft volgens hun.

Nou doe je best maar ik kan dat in het hoofdlijnen akkoord (klik) nergens terug vinden, jij?

Als dat echt waar is, dan is het toch wel bijzonder vreemd dat geen enkele andere nieuwsredactie daar iets van naar buiten brengt want dat is een best grote aanpassing, zeker met die afschaffing van de aftrek van zorgkosten.

Gevalletje nepnieuws?

Ik zou het ook raar en niet leuk vinden als ook dit afgeschaft gaat worden.
Denk ook aan het mantelzorg compliment.

Of het nepnieuws is dat weet ik niet, maar ik heb dit vandaag meerdere keren gelezen op diverse websites.

@Dr.Z Daar was ik ook al over aan het denken in eerste instantie. Echter nu lijkt me die instantie niet echt een instantie die daar baat bij heeft of die nepnieuws zou verspreiden.
Dus misschien weten zij iets meer dan wij weten.

Ik ben het nog nergens anders op een site tegen gekomen, noch in het hoofdlijnen akkoord. Maar misschien zoek ik niet goed genoeg.
Wel was te vinden dat hier door het vorige kabinet al omstreeks september 2023 mee bezig was om dat te evalueren en te bekijken.

Ach allemaal goede oplossingen en ideeen ..... Not dus.

Het zorgstelsel wordt zodanig aangepast (zonder te generaliseren want er zijn helaas ook echte zieken) dat de gezond levende mensen gaan betalen voor de ongezond levende mensen.
Met ongezond levend bedoel ik dan de mensen die het verrekken om te gaan bewegen terwijl ze dat heel goed kunnen, zich uit de muur volvreten en op de bank gaan uithangen omdat ze zo druk geweest zijn.

Ik denk dat er al een hoop bezuinigd kan worden door mensen gezonder te laten leven, stimuleer dat nou eens.....

Ik denk dat er al een hoop bezuinigd kan worden door mensen gezonder te laten leven, stimuleer dat nou eens.....
Daar zijn zorgverzekeringen wel al mee bezig. Kan natuurlijk altijd beter.
Maar ja, daar gaan we weer. Lage inkomens hebben wel wat anders aan hun hoofd dan de kosten van een sportschool.
Ongezond leven zonder bewegen en volvreten neem ik dan aan dat je dan obesitas patienten hebt. Maar die wat dat expres doen is daar ook maar een minderheid van.

Wat ik me afvraag is waarom zoveel mensen in een onderzoek van Eenvandaag het te ver vonden gaan om het eigen risico de helft te maken. Met als gevolg dat de premies dan omhoog zouden gaan, dat dan weer wel.
Terwijl het overgrote deel van de chronisch zieken er ook niets aan kunnen doen dat ze ziek zijn of iets hebben. Pure straf dus en onterecht. Want wij als chronisch zieken betalen ook net zo goed mee aan die wat wel bewegen maar gewoon stug door blijven roken en dan later een ander soort behandeling nodig hebben om nog wat langer te kunnen leven.

Maar er zijn ook zat mensen die zich netjes gedragen, zelfs sporten en dan de 65 niet eens halen.

Dat verplichte eigen risico is op geen enkele manier redelijk en hoe dan ook oneerlijk.

Ik zou bijv. een voorstander zijn van verzekeringen procentueel op basis van het inkomen.
En bijv. een eigen bijdrage voor huisartsbezoek van 5 euro max. om die onnodige flutbezoekjes terug te dringen.
Misschien zelfs met een beloningssysteem dat als je kunt aantonen gezond te leven of mee doet aan een regelmatig gezondheidsprogramma dat je dan wat korting krijgt op de premie.
Dat hoeven dan geen grote bedragen te zijn, maar massa is kassa dus als veel mensen daar aan mee doen, dan zakken de zorgkosten ook. Want die hebben dan minder zorg nodig, toch?

Ik zou bijv. een voorstander zijn van verzekeringen procentueel op basis van het inkomen.
Hier heb ik echt een allergie tegen ontwikkeld.
Vind het best maar het kan niet zo zijn dat je net iets teveel inkomen hebt voor ALLES de volle mep betaald en dan per saldo beter niet kunt gaan werken.

En trouwens sportschool...
De eerste die hier in de buurt zit is 20 km verderop
De volgende iets meer en de verhalen over " supplementen" vertrouw ik niet.

Al met al maakt het volgena mij niet uit of een overheid je linker achter stoelpoot er af knaagt of je rechter voor poot.
In beide gevallen ga je naar de grond.

Zo ga ff naar een prive fisio dienwel weet wat te doen zonder dat ik verplicht pijnstillers moet hebben...
Zorg is duur....

En trouwens sportschool...
De eerste die hier in de buurt zit is 20 km verderop
Mooi toch? Dan kun je met de auto naar de sportschool om daar te gaan fietsen of hardlopen. :biggrin:

Lage inkomens hebben wel wat anders aan hun hoofd dan de kosten van een sportschool.
Hardlopen en gewoon wandelen kan ook buiten, geheel gratis.
In de weekenden, zeker met mooi weer, wandel ik ook graag een paar kilometers.
Ik denk dat daarmee al veel lage inkomens gered zullen zijn. Aan de andere kant is er nu ook gewoon de zorgtoeslag. Nu kan ik niet in de portemonnee van anderen kijken, maar ik vermoed dat degene die net niet in aanmerking komen voor de zorgtoeslag hier meer van voelen.
Eigen risico inkomens afhankelijk maken kan dan ook een hoop schelen. Nederland staat natuurlijk bekend al solidair. Nu krijgen we wel een kabinet die vind dat werken moet lonen (persoonlijk werk ik ook geen 40 tot 50 uur per week voor de kat zijn viool) dus zal het even afwachten worden hoe alles bekostigd gaat worden.
Niet willen werken mag van mij wel strenger worden aangepakt. Niet kunnen werken is niemands keuze, dus een beetje solidariteit mag daar best zijn.

Ik heb mijn eigen sportschool.
Een hometrainer 2 x daags 15 minuten 20km/u 2e hands voor 30€
Een roeimachine 2 x daags 20minuten 20 slagen per minuut 2e hands voor 100€
Een hand fiets. 2x daags 10 minuten 70 omwentelingen per minuut. Nieuw 40€
Totaal eenmalig 170€ dat is ca 4 mnd sportschool
Gebruik dit nu ruim een half jaar.

Nodig voor een beknelde zenuw in onderrug/bilstrrek met ischias verschijnselen

Daarnaast om de 4 weken fysiotherapie.
Resultaat is bedroevend, pijnlijk linker been van bil tot grote teen bij lopen staa en langdurig zitten.

Fysiotherapeut verwacht dat klachten door aansterken minder worden maar langdurig zal zijn vanwege lange tijd alles ontzien te hebben en leeftijd.

Dus blijf de oefeningen doen maar geen sportschool nodig.

Vind het best maar het kan niet zo zijn dat je net iets teveel inkomen hebt voor ALLES de volle mep betaald en dan per saldo beter niet kunt gaan werken.
Niet de volle mep, procentueel omhoog. We hadden vroeger ook gewoon ziekefonds en particuliere verzekering. De laatste heb ik ook nog een tijd gehad en dat was goed te doen.

Het idee van @Peer is ook niet slecht om het eigen risico inkomensafhankelijk te maken, echter zitten we daar met het probleem dat dit weinig gaat schelen omdat maar weinig mensen dit betalen. Want mensen die niet of nauwelijks iets hebben, betalen dat vrijwel nooit.
Het is puur een straf voor chronisch zieken.

Buiten is in de winter niet zo'n geweldige optie, zeker niet voor de wat ouderen en als je wat slechter ter been bent.

@the matrix Ja jij hebt het goed voor elkaar met die eigen sportschool. Dat is niet voor iedereen weggelegd, moet je ook plek voor hebben maar het is vaak wel goed te doen om 1 van die toestellen op zijn minst ergens neer te zetten. Dan kan men 's winters ook binnen aan de slag.

Niet de volle mep, procentueel omhoog

Inkomens afhankelijk blijft het zelfde probleem.
Iedereen kijkt naar inkomen en dus moet je voor alles meer betalen .
Dat houd dus in dat als er 5 dingen inkomens afhankelijk duurder zou kunnen worden en je minder onder de streep hebt dan als je bv net beneden de toetsing grens zit.

5 x €10 is toch weer 50

@Dr.Z Dan kun je met de auto naar de sportschool om daar te gaan fietsen of hardlopen... Ja daaaaaag

• Haha
Waarderingen: Dr.Z
en je minder onder de streep hebt dan als je bv net beneden de toetsing grens zit.
Die grenzen heb je ook met vaste bedragen, dan is het procentueel toch eerlijker vaak.
Ik heb vaak genoeg op die grens gezeten, en nog steeds trouwens dus ik weet hoe het voelt.

Er zou een lijst moeten komen wat voor gaat.
Dan heb je ergens een kantelpunt die eerlijker is lijkt me.
Inkomen - aanslag 1 is de dan geldende inkomen dan daar weer de grenswaarde van aanslag 2 op los laten enz.
Dan is het gat tussen minimum inkomen en er net boven ook weg.
Zodat de mensen die net boven de grens zitten ook kans maken om ergens voor in aanmerking te komen ipv betalen betalen

Kerstboom 1 Hosting Fun Feestdag

Terug
Bovenaan Onderaan