Nokia modem router van delta. Portforwarding

Ik heb geen flauw idee. Heb je wel de firewall op de Asus uit gezet? Ook de ipv6 firewall indien aanwezig?
Helaas ben ik niet bekend met deze hele Asus dus rondsnuffelen in de instellingen kan ik niet.

Welk type Asus heb jij ook alweer?
Ik leest net op Tweakers dat de RT-AC66U B1 met de laatste firmware een performance drop geeft op wifi.

Kijk anders eens of een van de kanalen 36, 40, 44 of 48 geschikt c.q. vrij genoeg zijn om te gebruiken op wifi.
 
Asusrt ac88u 3 x in aimesh.

Poort 40
Iphone nu 533/644 dit is perfect
Ipad 300/320 mwah is genoeg.

Laptop Lan 616/647 😵‍💫😵‍💫

Ik stop ermee , ik draai door zit me af te vragen waarom de muis niet op ipad reageert, nieuwe batterij erin .Pfffff touchscreen.

Laatst op een stuk papier met kleine letterje geprobeert om met 2 vingers de tekst te verroten . Tok tok tok.
 
Laatst bewerkt:
Toch ergens weer raar dat dit zoveel uitmaakt zo'n kanaal.
Ben eens benieuwd hoe dat morgen dan is, gezien er vorige keer ook een dag tussen zat.

Kon er niet veel over vinden, behalve dat men die Asus moet resetten na een firmware upgrade. Ook dat het met wifi snelheid wel eens wil helpen met deze instellingen.
Airtime Fairness - Disable
Multi-User MIMO - Disable (FWIW I got better 5 GHz speeds with MU-MIMO disabled)
Universal Beamforming - Disable

Ik kon alleen niet zien of dat iets met speciale firmware was of gewoon iets wat jij ook nog kunt proberen. Maar ik zet het hier maar even erbij, ter informatie.
 
….en als je de asus eens in dezelfde ip-range zet als het modem?
Voor zover ik het begrijp is de nokia ipadressen aan het uitdelen op 192.168.1.x en staat de asus op 192.168.11.x.
 
Toch ergens weer raar dat dit zoveel uitmaakt zo'n kanaal.
Ach... In een flat boven op de modem zitten en geen verbinding krijgen of heel traag.
Reden:
Wifi op het zelfde kanaal als 30 andere bewoners.
Kanaal gezocht die wel in gebruik was door andere maar dan zwakker signaal van hun dus verder weg
En hoppa volle bak.

Slecht wifi? Hup versterkertje of mesh maken en NIET in de gaten hebben dat alles ergens uitzend en ontvangt.

Als je met 2 personen alleen door een straat loopt kun je elkaar verstaan.
Probeer elkaar ook eens te verstaan bij een hardrock comsnert
 
Wifi op het zelfde kanaal als 30 andere bewoners.
...en iedereen heeft die vervloekte wifi versterkers waardoor de ether lokaal een gigantische puinhoop is, wat providers proberen op te lossen door nog veel meer wi-fi versterkers aan te smeren!
Die troep zou verboden moeten worden.

Hier hetzelfde verhaal. Ik heb een wifi versterker neergezet die aan de andere kant van het dorp nog is te ontvangen en een deel van het frequentiespectrum in beslag neemt.
Dat ding stuurt er ongeveer 3 watt vermogen uit zodat alle andere wifi versterkers en modems in de omgeving worden gedwongen om, in dit geval, de lage band te gebruiken en ik de bovenste 3 kanalen op de 2.4G band voor mijzelf heb. Goddank gaat 5G nog wel goed.

Ik ben het gezeur van die wi-fi versterkers goed zat!
Koop gewoon goede apparatuur in plaats van de ether te terroriseren met china-troep.

(deze frustratie word u geheel gratis aangeboden door Dr.Z, die deze ochtend chagrijnig is omdat de koffieautomaat niet doet wat het zou moeten doen)
;)
 
Vanochtend speedtest gemeten

Poort 40
Iphone nu 533/644 dit is perfect
Ipad 552/448. lijkt op vroegere metingen.

Dus Wifi is perfect --)oke
Laptop Lan 627/636

Rechtstreeks op nokia modem/Router
931/945
Iphone is bijna net zo snel dan de Lanpoort van Asus
Asus gereset.
Wi-Fi blijft oke

Laptop Lan 729/720.
 
als je de asus eens in dezelfde ip-range zet als het modem?
Voor zover ik het begrijp is de nokia ipadressen aan het uitdelen op 192.168.1.x en staat de asus op 192.168.11.x.

BT raadde dat af en doordat de nokia de Asus in DMZ heeft gezet met ip address 192.168.1.64. Heeft de Nokia totaal geen andere ip address aan debices geleverd.


Voor de rest ff aub serieus dit probleem helpen op te lossen .
 
Heel de mieterse Asus boel naar Factory Reset gebracht.
De eerste aangesloten op Nokia Router
Asus IpAdressen naar 192.168.11 xx veranderd.
In Nokia rputer de Asus in DMZ geset
GEEN CFG bestand terug gezet in Asus.
De 2 x Asus als Aimesh nodes ingezet.


En resultaat nu.

Rechtstreeks op nokia modem/Router
931/945
Iphone 558/500 (5G band channel 116 (auto))
Ipad 429/417 (5G band channel 116 (auto))
Laptop Lan 947/939

Als je maar vol houdt

bink.jpg

Nu nog mijn belangrijke devices het ip adres gaan vastzetten .

Allen bedankt voor de hulp en lol. (moet ook )
 
BT raadde dat af en doordat de nokia de Asus in DMZ heeft gezet met ip address 192.168.1.64.
Klopt, sterker nog, de meeste routers staan het sowieso niet toe om dezelfde ip range op de WAN en LAN poorten te gebruiken, niet eens mogelijk.

Nu nog mijn belangrijke devices het ip adres gaan vastzetten .
Tadaa... ik dacht dat het al in post #48 opgelost was. Maar jij wilde natuurlijk ook optimale snelheid op de LAN. Eerlijk gezegd zou ik dat zelf ook geprobeerd hebben. :)

Fijn te horen dat het nu gelukt is en hopelijk blijft het ook zo!
 
BT raadde dat af en doordat de nokia de Asus in DMZ heeft gezet met ip address 192.168.1.64. Heeft de Nokia totaal geen andere ip address aan debices geleverd.


Voor de rest ff aub serieus dit probleem helpen op te lossen .
Wanneer je een apparaat in DMZ zet, wil dat niet zeggen dat je dat apparaat in elke IP-range kunt plaatsen. DMZ is geen routing procedure.
Dus wanneer jouw Nokia 192.168.1.x uit staat te delen, dat jij niet even doodleuk de Asus een andere ip-range gaat geven want deze moet ook communiceren op 192.168.1.x.
De Asus kan uiteindelijk wel weer dat ip-adres routeren naar wat anders, maar de communicatie-adressen tussen Nokia en Asus moet gelijk blijven.

En verder heeft het weinig zin om wifi-snelheden te gaan tweaken, want zelfs wanneer je niets doet wijkt de snelheid van tijd tot tijd af.
Was het nu een lijnsnelheid dan was het een ander verhaal, maar teveel idioten mensen staan wifi verbindingen te tweaken zonder dat dit zin heeft.
Daar zijn immers meer factoren van afhankelijk en dan met name de stroombesparingsstanden van mobiele apparaten.
Een hardware issue dus.
 
Laatst bewerkt:
De enige reden dat ik een mesh netwerk op heb gebouwd is om van deze shit verlost te zijn, ik heb 4 v-lans op mijn wifi netwerk, dit omdat er wifimeuk is welke ik absoluut niet in mijn normale netwerk wil hebben, mijn gasten netwerk is zelfs een v-lan welke volledig gescheiden is en niet op mijn 'normale' netwerk kan komen, mijn gasten-netwerk heeft verder heen beperkingen en kan bij vleesboek en andere asocial media, mijn eigen netwerk kan dat absoluut niet, daar is van alles in geblocked ;) lang leven pi-hole :)
 
En verder heeft het weinig zin om wifi-snelheden te gaan tweaken, want zelfs wanneer je niets doet wijkt de snelheid van tijd tot tijd af.
In mijn geval wel degelijk zinnig want een factor 2 kwijt is het zoeken waarom wel gewenst.
En ja in de praktijk schommelt het, ook afstand afhankelijjk maar op dezelfde plek meestal 10% variatie en geen factor 2.

Dat zelfs van de inkomende snelheid ruim 30% gemist werd was het duidelijk dat er iets goed mis was.

Vandaar de totale factory reset op alle 4 de routers .
Nokia en 3 x Asus ac88 in Aimesh
En dat resulteerde uiteindelijk dat wat er mis was zowel in het Wifi en Lan werd opgelost.

Vraag me nu niet wat , want heb dezelfde volgorde als voorheen uitgevoerd minus de cfg bestand van Asus niet teruggezet. Vermoedelijk was daarin een conflict ingeslopen.
 
Laatst bewerkt:
Nu haal je wel iets aan voor wat betreft oude configuraties terugzetten op nieuwe firmware.
Mijn ervaring is dat dit niet altijd goed gaat, omdat er in de oude configuratie parameters staan die in de nieuwe firmware soms niet goed werken of compleet overbodig zijn/andere instellingen overschrijven.
Vaak met beveiliging issues kan dit probleem optreden.

Wat ik meestal doe is alle instellingen fotograferen van het scherm of opschrijven om vervolgens later handmatig alles er weer in te zetten.
Ik heb ooit eens bij een klant een compleet netwerk om zeep geholpen doordat ik dacht "even snel klaar te zijn" met het updaten van een Draytek pro router/firewall en de config terug te zetten.
Nou, niet dus.
...en dat kostte mij dus een halve dag voordat ik er achter kwam wat er loos was.
 
DMZ is geen routing procedure.
Dus wanneer jouw Nokia 192.168.1.x uit staat te delen, dat jij niet even doodleuk de Asus een andere ip-range gaat geven want deze moet ook communiceren op 192.168.1.x.
Euh... fout en fout (in dit geval).
DMZ is wel een routing procedure, of heel specifiek gezegd een poort forward procedure. Maar poort forwarding is ook een vorm van routing, zeker als het om alle poorten gaat zoals met DMZ.
V.w.b. het 2de is er iets wat je gemist hebt. Namelijk dat de Nokia op de WAN poort van de Asus wordt aangesloten, dus dan moet je sowieso een andere poort range gebruiken op de Asus. Zoals gezegd staan de meeste routers niet eens toe dat je dezelfde range op Wan en LAN gebruikt.
Het 192.168.1.x ip komt dan ook gewoon op de WAN van de Asus en aldus vindt ook die communicatie plaats en blijft die ook gelijk. Maar ik denk dat je dat stukje gemist hebt.

Wat ik meestal doe is alle instellingen fotograferen van het scherm of opschrijven om vervolgens later handmatig alles er weer in te zetten.
Dat is inderdaad een goed plan, tenzij je zeker kunt zijn dat er goede support is.
Bij mij is eigenlijk vrijwel altijd een Fritzbox als router in gebruik geweest. En daar is dat echt heel goed opgelost. Je kunt zelfs configuraties bij een ander model importeren. En die configuraties wat daar dan niet in mogelijk zijn of anders zijn, worden niet meegenomen.
Maar het gaat hierbij dan ook met name om dhcp/ip reserveringen en telefonie instellingen.

Bij elke belangrijke wijziging maak ik altijd een backup van de firmware. Met wachtwoord, want zonder wachtwoord kun je ze in de huidige Fritz terug zetten, alleen met wachtwoord ook in andere modellen.
 
Het wordt zo wel allemaal erg leerzaam. Zelf heb ik af en toe geen idee waar ik mee bezig ben. Ben erg blij met de geboden hulp. Was er nooit uitgekomen.
Een pasr minor puntjes ( home Assist koppelen aan Google home)

Maar ook dat was voorheen al een drama. Werkte meer niet dan wel. Google vindt duckdns.Org niet leuk).

En VPN in Asus werkt ook niet vanwege not Nat loopback
 
@Black Tiger , je weet dat heel zeker?

De term "DMZ" wordt vaak ten onrechte gebruikt voor de functie "exposed host". Als je de functie "exposed host" gebruikt, worden alle poorten geopend voor een apparaat in het netwerk.
Veel modems hebben niet een echte DMZ maar gooien alleen alle poorten open naar een bepaald adres.
We praten immers over een consumenten apparaat.

Een router achter een router zetten is lastig, maar zeker niet onmogelijk.
In dit geval is het een router achter een router achter een router want het ipadres wordt 3x gewijzigd wanneer je de Asus zelf ook nog eens een apart ip-adres geeft en is bovendien overbodig.

We hebben een WAN-ip adres, zegge 212.212.212.212.
Dat word intern 192.168.1.254 (kpn in dit geval)
De geactiveerde DMZ naar het Asus adres is in het geval van @the matrix 192.168.11.1, waarna de Asus in routermodus alle adressen ook weer veranderd.
Zie je het probleem?

Tevens kan UPNP ook roet in het eten gooien, want applicaties en apparaten kunnen zelf poorten open zetten waardoor het eea behoorlijk in de soep kan lopen. UPNP altijd uitzetten want dat is een beveiligingsrisico!
 
Dat word intern 192.168.1.254 (kpn in dit geval)
De geactiveerde DMZ naar het Asus adres is in het geval van @the matrix 192.168.11.1,
Als volgt hier de instellingen

Nokia wan 175.xx;x.xxx.Xxx
Nokia lan 192.168.1.254 (inlog)
Reserveert 192.168.1.xxx voor devices

Kabel van Nokia modem gaat van Lan nokia naar de Wan van Asus
nokia modem geeft Asus in DMZ 192.168.1.64
Dit is het enige Ip adres wat nokia uitdeelt.

De devices in asus worden geadresserd met 192.168.11.xxx
 
Tja, dat zou moeten werken en de portforwarding in de Asus zou ook moeten werken op deze manier.
Het is een beetje ingewikkelde constructie en dan komen we een beetje naar het begin van het verhaal:
De Asus is overbodig of de Nokia moet in bridgemodus worden gezet.

Wat lijkt mij dit een geweldige uitdaging om het werkend te krijgen. :)
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan