Heej Bones, leuk je weer te zien.
Tja Beauraing ligt me toch wat te ver weg (139 km van hier uit) maar is wel handig als er zo van die winkeltjes in je buurt zijn.
Hahaha, ja dat van die gaten in het brood is er nog steeds met de hedendaagse broodbakmachines, dat komt inderdaad van de kneedhaken. Daar heb ik echter wel een truuk voor bedacht die schijnbaar veel mensen voor mij ook al bedacht hadden.
Mijn machine doet kneden, dan een rusttijd, dan weer kneden, nog eens rusten en dan nog eens kneden. Dan maak ik mijn handen ietwat vochtig met warm water en haal de kneedhaken er uit (dat is na 30 minuten ongeveer), want op dat moment begint de rijstijd van 1 uur.
Daarna zou de machine normaliter nog eens kneden, maar dat is maar 3x heel even bzzt bzzt bzzt en dat was het dan. Daarna nog een uurtje rijzen/rusten en daarna gaat ie een uur bakken.
Totale bereidingstijd incl. bakken in deze machines is gemiddeld 3.25 a 3.30 uur.
Anyway, als je het brood er dan uit haalt, dan heb je niet zo'n grote gaten er in, maar slechts 2 (mijn machientje heeft 2 kneedhaken, er zijn er ook met 1) klein rond gaatje, hetgeen hooguit 2 sneetjes beslaat. Dat is goed te doen.
Dus dat had je vader misschien ook kunnen doen.
Eigenlijk gebruik ik de broodbakmachine alleen nog heel af en toe voor kneden, want het probleem wat ik er mee heb is dat het brood wel lekker is, maar daar waar het in de machine zit, dus onderkant en beide zijkanten, altijd wat hard.
Kan het ook iets minder lang laten bakken maar dat helpt ook niet echt. Bijkomend nadeel is dat de bovenkant me ook bijna altijd in zakt, zodat je meer een vierkant of licht ingezakt vierkant brood hebt dan een brood met een mooie ronde vorm aan de bovenkant.
Het bakken van een vloerbrood in de oven of middels een broodbakvorm lukt me veel beter en bijkomend voordeel is dat ik geen last meer heb van kneedhaken of bijbehorende gaten.
Maar ik kan me je gedachten en de humor best goed voorstellen.