Oplossing ??

bert50

Addicted Member
Waarderingsscore
0
Punten
0
Ik heb een schotel met twee kopjes en als het regende was het klote, beeld pleite.
Ik zag wel eens van die afdakjes voor de koppen, maar was te lui om zo'n ding te bestellen. Ook heb ik gelezen dat het niet veel help, maar ja, wat doe je dan.

Nou je koopt een emmertje met Boerenyogurt en die werk ik wel weg in twee dagen.
Het ermertje is redelijk groot toen ik het leeg in mijn hand had en ik dacht Heeeee een afdakje.

Je maakt hem schoon en snijd hem bijna helemaal open, bodem en een opstaande kant.
Nu kun je hem open vouwen en hem over de twee kopjes hangen, wat duck tape en zo heb je een werkend afdakje.

Ik hoor het al en lachen dat ze doen, maar ik maal er niet om, bij mij werkt het.

Groetjes Bert.

bert ik heb gehoord dat het niet werkt je kunt je lnb wel droog houden maar je emmertje komt toch niet tot aan de satelite als het hard regent zie je de ber ook omhoog lopen dat is de onderbreking van het signaal en ik denk niet dat je dat oplost met een emmertje want ik heb er ook aangedacht maar de sateliteboer zei dat het weg gegooid geld was al hoewel ik nu met dat klein klote schoteltje weinig last heb slechts 45 cm met 4 in 1 lnb alleen met een echte hoosbui heb ik nu en dan wat blokkerig beeld maar als het echt werkt ga ik er ook een halen
gr frans

Kan je een foto plaatsen? Ben benieuwd hoe het eruit ziet.

;)
Nr.10

Ik zag ze hier ook gemonteerd. maar waren ook weer snel gedemonteerd. want het helpt niet echt. zit er een enorme watermassa in de lucht tussen lnb en sat. of tussen opstraal lokatie en sat. dan heb je pech want je doet er niets tegen.

Ook waren er gebruikers die een hele fabriek om de lnb hadden gemaakt met een draaibaar systeem. die kregen last met veel wind omdat het een windvanger wordt. en zoveel te meer druk en beweging is slecht voor motor. (ruimte) op overbrenging.

Het meenste uitval van beeld komt dus van water tussen sat en lnb. en is schotel niet 100% afgesteld.heb je snel uitval. ook grote van schotel heeft uiteraard invloed vooral kleine schotels zullen eerder uitvallen op meenst westelijke en oostelijke satelite,s.

sth.

Reeds diverse malen heb ik als mijn mening gegeven:
Dat regen geen invloed heeft,op sat ontvangst.
Wel een dik wolkendek,tussen schotel en satelliet.
Sneeuw op schotel of lnb,en een vuile (stoffige) schotel zijn ook van invloed.
Ik volg dit fenomeen reeds lange tijd,en lees ook de ervaringen van mede satters op de boards.
Ik moet wel zeggen,dat nog nooit iemand het helemaal met me eens was...,gr.George

Wel een dik wolkendek,tussen schotel en satelliet.
Het is hier wel eens vaker zwaar bewolkt, en dan toch heb ik goede satelliet ontvangst, maar bij zware regenval dan gaat het toch slechter.
Ik kan me derhalve echt niet voorstellen dat regen geen invloed zou hebben op satelliet ontvangst en dat het puur de bewolking zou zijn.
Dus ik kan me ook enigszins voorstellen dat nog nooit iemand het helemaal met je eens was.

Even puur theoretisch. Dikke wolken is leuk, maar als het hard regent, dan krijg je in feite een regengordijn, dan moeten de stralen niet alleen door de wolken maar ook nog eens door dat regengordijn heen.
En bij ons zijn van de zomer nogal eens een paar zeer zware bewolkingsperiodes geweest waarbij we geluk hadden dat het iets verder pas begon te regenen uit diezelfde bewolking. En daar hadden ze last met de ontvangst en hier niet, hoe is zoiets dan te verklaren?
Nogmaals, ik heb er ook geen verstand van en spreek ook alleen vanuit wat ik zelf meegemaakt heb en wat ik zelf ervaren heb. Mijn eigen belevingswereld dus. Dat wil dus niet zeggen dat mijn denkwijze ook correct is, alleen gecombineerd met die ervaringen werpt het dan toch wel vragen op bij de stelling dat regen geen invloed zou hebben.

Maar ik heb wel eens gedacht aan een "trilmotor" die als het regent de druppels van de schotel en lnb schudt? :biggrin: ;)

Bewolking en bewolking zit enorm veel verschil in (kennis van wolken partij) zoveel te donkerder de wolk zoveel te meer watermassa aan boord. en zit het net in het zicht veld van lnb en schotel dan dempt het signaal enorm. men weet toch hoe nou het steekt om de schotel af te stemmen. en vooral digitaal wat smaller is dan analoog. dus hoeft er maar iets aan signaal verlies te zijn bevriest het beeld of is weg. met analoog had je het voordeel dat je eerst visjes in beeld kreeg.maar beeld bleef er vrij lang.

Verbindingen via ground horizon kunnen positieve voordelen opleveren. wat ligt aan de frequentie en opstelling antenne en waar op wordt gewerkt.er zijn frequenties die maar een bepaalde tijd van het jaar open zijn voor long distance(inosfeer en stratosveer bepaald de hop over de aarde) ook hoge en lage drukgebieden hebben daar invloed op.

Tevens kan je alle oplossingen om dit te verhelpen vergeten. comminucatie via zicht verbindingen zijn altijd beinvloedbaar door weersinvloeden.en zullen in dit geval altijd negatief uitpakken.dus heldere hemel is het beste.in dit geval.

sth.

zoveel te donkerder de wolk zoveel te meer watermassa aan boord. en zit het net in het zicht veld van lnb en schotel dan dempt het signaal enorm.
Aha! Dat bevestigt dus mijn gezichtspunt dat het niet de wolken, maar de dichtheid van de watermassa is die het signaal tegen houdt.
Aldus kan een fikse regenbui dat ook veroorzaken en is de bewolking van minder belang want met zwaar bewolkt weer (zonder veel watermassa) kan het signaal dus wel door begrijp ik uit jouw reply, of lees ik het dan verkeerd?

En ik neem aan dat het bij onweer de elektriciteitsverschillen zijn die in de wolkenmassa zitten? Want als er een goede onweerswolk in de lucht hangt tussen je schotel en de satelliet, ook bij droog onweer, dan wil het signaal ook nogal eens graag gaan blokken.

@Freggel:is "Off Topic" in deze thread gelijk weer over vibrators te beginnen...

@Stephopper:Vanzelf zit er in de dikte van wolkenpak veel verschil,wat betreft slechtere ontvangst.
Dat de "watermassa" de belangrijkste komponent is,kunnen we gevoeglijk voor waar aannemen.

@Black Tiger: Dan konstateren we het toch anders.
Ik heb goed zicht op het zuiden.
Bij onweer zijn wij altijd alert,(ivm tv,komputers,etc van net afsluiten,alhoewel we veiligheids stopkontakten hebben).
Schijnt de zon in onze tuin,en onweers-wolkendek in het zuiden, heeft dat negatieve invloed op sat ontvangst.
Stortbuien op ons huis(en schotel),en minder bewolking in zuiden hebben niet zoveel invloed.
Ook ´s-winters,als sneeuw-wolken voorbij waaien,is het verschil goed te merken,zonder dat hier neerslag valt.

Ik had een Triax ontvanger.Die heeft een makkelijk te gebruiken db meter.Met de droomdoos lukt dat me niet zo goed.

Wij zijn het dus niet helemaal met elkaar eens,maar daar zullen we geen ruzie over krijgen,hoop ik.
Ik vind het zelfs interessant,misschien gaan ook andere mensen er wat meer op letten.

Overigens hebben de weersomstandigheden slechts sporadisch tot gevolg,dat mijn ontvangst kompleet wegvalt.
Wel komt het voor,dat enkele zenders niet doorkomen,omdat boven het uitzend gebied(bijv Luxemburg) noodweer is.Dit is eens op een van de boards ter sprake gebracht.

Bedankt voor de bijdrages,vr.gr.George

Onweer elektriciteitsverschillen hebben haast geen invloed boven de 2 ghz. en veroorzaakt zelden storing. dat was op 160 mhz tot 830mhz tv banden wel anders toen kon je al vroegtijdig waarnemen als er onweer op komst was. en zelfs op 1.6 mhz binnen een straal van 400 km al waarnemen. maar boven de 2 ghz is alles veel ongevoeliger.want ook op mobiele telefonie hoor je zelden ontladingen.

Het wolkendek veroorzaakt de demping. meestal zijn het de wolken die het watermassa bijna niet meer kunnen dragen. vandaar gifzwarte onderkant wolk. de regen later kan wat blokken geven. maar het probleem zit hem al voor het regen aan.

En mensen met een slechte afgestelde schotel. en een schotel dicht bij de grond hebben als eerste last. omdat schotels (lnb,s) ook last kunnen hebben van aard ruis. ook in zeer dicht bevolkte gebieden zweeft er tegewoording veel signaal rond de 2ghz. daar merk je niet zoveel van. alleen als jou te ontvangen signaal minder wordt en je hebt toevallig een harmonische of real signaal op jou frequentie staan zul je eerder problemen hebben. veroorzakers dectfoon/videozenders/ verder alle apparaten die rond de 2ghz werken. dit komt alleen voor in ontvangst gebied. in opstraal lokatie hebben ze daar geen last van omdat dat signaal te sterk is. maar zit er op 8 a 10 km een wolk met veel water geeft dat ook problemen. en komt het signaal op 36.000 km niet meer goed over op de sat.waarhij het signaal nog eens 36.000 km terug naar aarde moet sturen. dus uitval. terwijl bij jou heldere hemel is.

sth.

Wij zijn het dus niet helemaal met elkaar eens,maar daar zullen we geen ruzie over krijgen,hoop ik.
Uiteraard krijgen we hier daar ruzie over. Mijns inziens moet men met elkaar kunnen discussieren (soms ook zelfs wat heftiger) en van mening verschillen, en zelfs uiteindelijk van mening kunnen blijven verschillen, zonder daar ruzie over hoeven krijgen, inzichten verschillen nu eenmaal.

We zijn het dus inderdaad niet met elkaar eens, maar ik voel wel iets voor je argumenten en vindt het daarom net als jij, ook interessant of anderen er eens op gaan letten en welke ervaringen daar weer uit voortkomen.
Ook in mijn tuin is er mooi zicht op het zuidwesten tot het oosten bijna.

Wat ik nu bijv. weer interessant vindt, is dat wij wel dezelfde ervaring hebben met onweer in de lucht:
Schijnt de zon in onze tuin,en onweers-wolkendek in het zuiden, heeft dat negatieve invloed op sat ontvangst.
Die ervaring heb ik zoals gezegd dus ook, maar is dat bij jou ook bij "droog" onweer of alleen als het onweersbuien met regen betreft? In mijn geval is die storing er namelijk ook bij droog onweer.

Want dat is dan weer het leuke als we de reply van Stephopper lezen, die er zo te zien ook al eens vaker naar gekeken heeft, die schrijft weer dat onweer elektriciteitsverschillen geen invloed hebben.
Volgens hem ligt de storing bij onweer dus niet aan elektriciteitsverschillen.
Maar als je droog onweer hebt, heb je ook geen dichte regenwolkenmassa, hetgeen het weer interessant maakt om te weten waar dan wel de storing vandaan komt?

Misschien weet jij daar een reden voor Stephopper?

@BT Maar als je droog onweer hebt, heb je ook geen dichte regenwolkenmassa, hetgeen het weer interessant maakt om te weten waar dan wel de storing vandaan komt?

Als je veel zon hebt die dag en de zon staat op 14:00 uur ongeveer(meenstal zomers i.v.m hoogte zon) dan komen er ook bundels op het brandpunt schotel terecht en het spul wordt extreem heet ook lnb,s zijn voor hoge temparaturen gevoelig. verder is extreem warm weer met een zeer lage luchtvochtigheid een slechte transporter van signaal.(zonneruis) ook treden er tijdens zeer warme dagen meer aardruis storingen op. en heb je schotel dicht bij aardoppervlak zul je daar meer last van hebben. (had er vroeger ook last van toen schotel op 4 mtr constructie geplaatst verder van huis. want vanaf huizen komt ook allerlij negative straling. maar een colega liet mij dat een keer zien met een meetontvanger die aansloot op een meet kop. tussen 1.9ghz en 10ghz en je stond versteld hoeveel ruis aan db er nog binnen kwam. en met nieuwe opstelling was dat 65%minder. want ook ruis onder het orginale signaal trekt het signaalkwaliteit naar beneden.en zal eerder uitval geven.

Veel mensen denken dat antenne,s gewoon een stuk metaal of kunstof met een net in verwerkt zijn.maar een antenne is een halfe ontvanger of transmiter bij sommige speeld hoogte een pre. dat ligt aan golflengte daar wordt meenstal een kwart/halve/vollegolf van desbetreffende meterband van gekozen. maar de perfeckte antenne is nog nooit uitgevonden.wiskundige berekeningen zijn er genoeg maar praktijk laat velal andere resultaten zien. en wordt er nog steeds veel gevogelt met systemen.

Helaas kunnen wij deze hf frequeties niet voelen. alleen als je veel blood staat aan hf zul je op den duur problemen krijgen. en er komt steeds meer van dat spul om ons heen. en men beweert nu ook dat de noord en zuidpool op aarde verstoord worden door deze signalen ik ken veel mensen die gewerkt hebben met HF In industrie en hobby en momenteel een wrak zijn. Dus wie weet wat al die vele kleine concentratie in de lucht met ons doet en de aarde.

sth

En dit is allemaal de schuld van mijn leeg Yogurt emmertje.
Ik pak de volgende keer wel Pure Chokolade puding met slagroom, ook lekker. ;-)

Had ik maar nix gezegt, hihihihi

Bert

@Bert nee hoor je hoeft geen schuldgevoelens hebben.er is een mooie discussie uit ontstaan.en zo te zien raakt het altijd een paar mensen zoals ik. omdat ik me er al jaren mee bezig hou.

Vooral als storingen op andere bronnen worden afgeschreven. uiteindelijk treft het ons allemaal. maar 90%kunnen het niet plaatsen. en zoeken het verkeerd maar het blijft mooilijk om het te verklaren. omdat er veel bronnen zijn die het kunnen veroorzaken. omdat het zeer ingewikkeld is i.v.m wetenschap/natuurkunde/wiskundige. aard. en zoeken het vaak in wat we zien. als mogelijke storingsbron.

Maar wat we niet zien, voelen, of ruiken. zijn meenstal de echte boosdoenders en moeten worden weergegeven op speciale apparatuur om het te bevestigen.en daar beschikken niet veel over.

grtz.STH.

In elk geval bedankt alvast voor je interessante en zeer duidelijke uitleg.
Doch blijven er in mijn hersenpan nog enkele vragen zitten.
Droog onweer komt namelijk ook 's avonds en 's nachts voor en dan is er wel sprake misschien nog van warmte, maar niet meer van bundels zonnestralen op de lnb. Kan ik uit jouw verhaal opmaken dat de oorzaak dan meer in de lage luchtvochtigheid te zoeken is?
De schotel waar ik dan het meest last mee heb is gewoon de 60cm die naar de Astra 19.2 kijkt en deze hangt zo'n 5 a 6 meter hoog, gelijk met de dakgoot zo'n beetje, de andere schotels zijn groter, maar hangen lager.

ook treden er tijdens zeer warme dagen meer aardruis storingen op
Heeft dit dan met de gebruikte frequentie te maken dat dit storingen oplevert? Of op de manier waarop zo'n signaal verspreid wordt?
Ik weet het niet meer zeker, maar uit mijn dagen in de 27mc wilde het nogal eens gebeuren dat er met zeer warm weer en veel zo'n, het bereik nog wel eens een stuk verder wilde komen dan normaal. Men sprak dan (als ik het goed onthouden heb) van "zonnereflectie" ofzoiets? Vooral 's morgens zeer vroeg als het dan nog rustig was (weinig mensen "online" zal ik maar zeggen) kon je dan leuke dingen doen.

Dit is dus feitelijk dan in tegenstelling tot satelliet want daar krijg je aardruis schrijf je en dus meer kans op storingen.
Nu is 27mc wel een analoog signaal, een heel andere frequentieband en het wordt op een andere manier verspreid (meer in parapluvorm en het blijft aards).
Komt het bij de 27mc dan doordat het in parapluvorm verspreid wordt vanaf de aarde en aldus op die aardruis mee kan huppelen, terwijl een sat-signaal eigenlijk door die aardruis heen moet?
Of hoe werkt dat ongeveer?

@Bert50: Als je een cholocadepudding ding genomen had, zaten we nu gewoon over radiosignalen te schrijven ofzo.:biggrin:

@Black Tiger en Stephopper:
Bedankt voor de zeer interessante bijdrages.

@Bert50:Wil je eens een andere thread opstarten,en iets duidelijker uitleggen,wat je met die choco pudding en slagroom van plan bent?
Nieuwe werelden zie ik voor mij en Moeder Marie opengaan...

Nav onweerswolken:biggrin:ie noemde ik als voorbeeld,maar bedoelde gewoon een goed dik wolkendek,zonder dat het onweer (bliksem dus) daarin meespeelt.

Enerzijds heb ik daar te weinig verstand van,anderzijds gaan hier de stekkers uit het stopkontakt,bij bliksem.Want dat heeft ons al eens 2 pc´s gekost...

Stephopper verwoordt het goed:Veel storingen kunnen we niet plaatsen,zonder betere en uitgeballanceerdere apparatuur.

Ik dacht,dat we hier overigens al erg ver zijn,met de oorzaak van verminderde ontvangst,als je schotel goed gericht is,en apparatuur in orde.
Nl. dat deze voor het grootste deel te verklaren is,door massa´s vochtigheid tussen schotel en satelliet.In welke vorm dan ook,wolkendek,regenbui,sneeuw of ijzel.
Kunnen we ook stellen,dat komplete wegval van ontvangst zeer weing voorkomt,door deze faktoren?Ik dacht van wel.

Bliksem heeft weinig invloed op ontvangst,buiten ekstreme omstandigheden.
Dat was inderdaad wel anders bij de analoge radio...

Dan komen we bij Bert,en degenen,die slechtere ontvangst hebben,en daar geen goede verklaring voor kunnen vinden.
Mijn mening hierover is,dat dan toch gezocht moet worden in beter uitrichten en vastzetten van schotel.
Kontroleren van aansluitingen,en zorgen,dat geen kortsluiting gemaakt wordt.
Mindere kwaliteit lnb kan ook meespelen,maar daar heb ik geen ervaring mee.
Ik gebruik hier 4 verschillende soorten,zonder ooit naar merk of waardes te hebben gekeken.
Kleine schotel wordt aangehaald,maar ik ontvang hier (erg noordelijk) ook met een 60 cm schotel redelijk veel zenders.
(Moet zeggen,loop nu te kloten met 23.5 E,en denk een grotere schotel nodig te hebben voor ontvangst van die Astra..)
Ik zal alle bijdrages nog eens rustig en goed doorlezen,want daar word ik toch wel weer wat wijzer van....
Vr.gr.George

Marie het uitrichten van bert zijn schotel hoef je je eigen geen zorgen over te maken bert kennende staat deze op het scherps van de snee dus geen 100 maar 1000%
gr frans

Een optimaal uitgerichte schotel is uiteraard het allerbelangrijkst voor de ontvangstkwaliteit, je verbaast je soms wat een millimeter of twee kan uitmaken.

Kunnen we ook stellen,dat komplete wegval van ontvangst zeer weing voorkomt,door deze faktoren?Ik dacht van wel.
Klopt, je zal eerder blokvorming hebben bij zwaar weer. Echt helemaal wegvallen komt inderdaad zeer weinig voor, dan zit je toch al met extreme omstandigheden zoals bijv. een combinatie van een echt zwaar onweer met dikke zwarte lucht met zo'n echte hoosbui er in. Vooropgesteld dat de schotel optimaal staat afgesteld uiteraard.

Hellaas Frans, nee maximaal staat hij bij mij op 85%, en bij regen merkte ik dat het snel kon terug lopen naar 60%.
En dan begonnen de problemen met het beeld, vandaar dat ik Yogurt gegeten heb.

Bert

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan