Ja, dat is zeer interessant!
Wat de zonnevlekken cyclus betreft hadden we maxima ongeveer in 2000, 1990, 1980, 1970, 1960, 1950, 1940, en verder.
Grappig om te kijken wat er toen maatschappelijk zoal gebeurde.
Bij maxima wordt er dus extra veel zonne energie naar de aarde gestraald.
Zonnevlekken zijn gewoon energie erupties op de zon.
We hebben nu nul zonnevlekken wat ook wel opmerkelijk is.
Meer info kun je vinden op
www.spaceweather.com welke ik al eens heb vermeld.
Voor de HF banden betekent dit dat bv de 10, 15 en 20 meterbanden (lange-afstand-banden) vrijwel "dood" zijn. Niks te horen daar.
Als de condities bij een maxima wel goed zijn kun je wel CQ-DX uit Noord-Amerika of Canada oppikken, of Volmet Gander in Canada.
Zoals bekend worden de frequentie banden ingedeeld in LF-HF-VHF-UHF-SHF-UHF.
HF van 3-30 MHz, VHF 30-300 MHz, UHF 300-3000 MHz, SHF 3-30 GHz en verder.
En onder de HF nog de VLF-LF-MF, voor de midden en lange golf.
Alle frequenties boven de HF planten zich rechtlijnig voort en worden niet gereflecteerd door de ionosfeer, behalve in zeer speciale gevallen.
Wat de wolken betreft, die bestaan natuurlijk altijd uit water, en droge wolken zijn er dus niet.
Dat water bestaat uit heel kleine waterdruppeltjes, of uit ijskristallen wat vast water is.
Wolken vormen zijn de bekende cumulus (stapelwolk) of stratus (een laag), of nimbus (regenwolk).
En hiertussen krijg je talloze kruisvormen.
De meeste tijd regent het echter niet uit de meeste wolken, behalve de nimbus dan, terwijl er toch bijna altijd wolken zijn.
Om nu terug te komen op de beelduitval ervaar ik hier precies hetzelfde zoals Marie het omschrijft.
Bij regen en een grijze hemel, geen uitval, en gewone regenbuien ook niet.
Echter als de horizon op het zuiden donker paars of zwart wordt wat meestal onweer is, dan valt hij weg.
Daarom vermoed ik dat het wel iets met de enorme elektrische ladingen te maken heeft die in die wolken zitten, en waar de signaaltjes doorheen moeten.
Als ik bij onweer omschakelde naar de analoge aardse tv-uitzendingen via de zendmasten, viel echter nooit het beeld uit.
Die tv-masten zenden echter wel veel meer vermogen uit.
En dat is nu uiteraard digitaal geworden.
Dus wat waar door komt is moeilijk te bewijzen.
Als het al bewezen moet worden.
Grtz.