Oplossing ??

valt me tegen bert zeker te lui om op het dak teklimmen
gr frans

Ha mannen,

Mijn schotel staat erg goed uitgericht, en ik kan maar 1 ding zeggen:

Als het met bakken uit de hemel komt, dus de regen staat loodrecht naar beneden, dan is hier het beeld compleet weg, en na die bui weer beeld, ik ben van mening dat de lnb echt geen "zicht"meer heeft als het zo erg regent!

Das mijn ervaring ermee......

@BT Ja 27mc de 11 mtr band. is ook zo,n fenomeen maar als ik het goed heb was je daar ook afhangkelijk van de inosfeer/stratosveer omstandigheden. ook lag het er aan op welke modulatie je zende nl. ssb/usb/fm/am. ik werkte vroeger veel met amerika/noorwegen/griekenland. en wat meenstal elke dag wel wilde was italie/spanje maar dat ging alleen in bepaalde dag delen.

Maar wat mij opviel is dat het DX WERK. steeds meer afnam der jaren ging ik in de begin jaren met 10watt naar amerika en kwam daar binnen met s9+10 lukte dat niet meer een antal jaren later met 100watt. het dx werk lag dus niet aan wattage maar aan de inosveer om de hop te transporteren naar andere kant van de aarde.

FM Gemoduleerd ging meenstal via aardoppervlak d.m.v hoog/laag drukgebieden in een gunstige ligging t.o.z.van ons gebied. ook s.morgens was meenstal het beste result. te behalen als er weersverschillen zaten boven nederland. natuurlijk speelde de zon een grote rol. want dermate hij hoger kwam te staan werd het afstand leggen kleiner. ook mede speelt hier het vocht in de lucht een rol. vooral mist was een goede signaal drager. dat zag men vroeger ook terug op TV/RADIO Met een eigen hark op het dak. zelfs brt/bbc/norway/danmark/ddr.verstoorden regelmatig mijn tv beelden.en op radio was het soms een warboel van storingen. de duitsers hadden het vaak in beeld staan (ubereigendewellen)

Maar tegen woordig zijn apparaten meer voorzien van filters die het moeten reduseren. en niet ieder app. heeft dezelfde filter.bij vele gaat het te koste van het signaal neem een voorbeeld van een gecodeerd kanaal die gedecodeerd moet worden. daar gaat ook kwaliteit verloren. vooral wat jaartjes terug kon je het goed zien tussen een freetoair en een gedecodeerde.

Heb er vele antenne,s aan versleten en omgebouwt van 9/8 golfen tot astro richtbeams maar het tot stand brengen tot een verbinding was weg.

En elk die 27mc heeft gewerkt weet dat er steeds meer storing kwam. en of dit kwam doordat deze frequentie,s veel gebruikt werden betwijvel ik. ik ga er van van uit dat het geheel verstoord is door een of ander.

En van zon/maan reflectie weet ik niet zoveel van. dat ze op 145mhz de 2 mtr band er veel mee werken weet ik wel.

Maar elke frequentie heeft zijn eigenschappen i.v.m transporteren van signaal en opstelling van antenne hoek.

En zolang het via de ether gaat staan ze blood aan allerlij storingen en weersinvloeden die over de aarde zweven. en ik denk dat ze daarom tegenwoordig veel gebruik maken van frequentie,s boven de 2ghz maar het nadeel is dat er veel vermogen voor nodig is om het signaal te tranporteren denk maar eens aan gsm telefoon. overal staan masten binnen een bepaalde straal.nu heeft een gsm maar weinig vermogen maar zal je er 2 watt in stoppen is het niet te vergelijken met 2mtr/11mtr/48mtr/160mtr/40mtr/20mtr/80mtr.. banden waar je met 2 watt 100 tot 1000 km makkelijk kan overbruggen.dus frequetie bepalend.

Maar zoals we weten en zien is de hele klimaat aan het veranderen. niet alleen op aaroppervlak maar ook ver daar buiten.

Ik las laatst een article van een wetenschapper dat de noord/zuid polen. electrische verstoringen vertonen. dus zal het gedrag van allerlij dingen drastisch veranderen. waar de natuur zich eerst zal melden.

sth.

Kijk da's weer een mooie uitleg. Ik heb toen eens op een zaterdagmorgen rond een uur of 6 's morgens een DX gehad met Engeland en Schotland en Engeland kwam ik toen santiago 7 binnen, gewoon met 1 watt FM in de kelderkanalen.

Normaliter kan dat niet dus heb ik om uitleg gevraagd en toen kwam men met dat verhaal van dat verder hoppen op zonnedingens maar inderdaad was het niet dat alleen, er moest een combinatie van zaken zijn.
Dus aan de hand van jouw uitleg heb ik hierover ook weer het een en ander kunnen leren.

@Technodad: Dat klopt, maar dan spreken we ook over een echte hoosbui. Komt dat bij jullie zo vaak voor dan?
Hier over het algemeen niet meer dan 2 a 3 keer per jaar dat het echt helemaal wegvalt, soms zelfs het hele jaar niet. Wel behoorlijk blokvorming ofzo, maar echt helemaal weg hadden we het over. En een keer of 2 per jaar is dan toch wel zelden, of niet?

@Black Tiger en Technodad.Dus bij jullie zijn het toch de regenbuien.
Is het misschien mogelijk,dat ik meer storing van wolkendek heb,omdat mijn elevatie 19 gr.is,en die in Nederland 29 gr.
Als we de dikte van wolkendek weten,is het verschil uit te rekenen.

@bert50 en frweber:Bij Bert is 85% ontvangst het maksimale.Dat is dus de 1000 % waar Frans op doelt...
Ik vind 85 % ontvangst zeer goed,daar kom ik niet aan.
Maar gelukkig is mijn ontvangst redelijk stabiel.Onder 55 % blokvorming,en bij 52 % valt beeld weg.
Moeten we trouwens praten over procenten,of decibellen?Want ik heb bij uitrichten wel waardes van 110 gehaald...

@Stephopper: Die radiogolven zijn inderdaad een interessant fenomeen.
Zoals reeds opgemerkt:Ik heb er weinig verstand van,maar uit de praktijk heb ik ook voorbeelden.
Zoals ´s-ochtends vroeg bij Nigeria Hilversum in de middengolf ontvangen.Dan kwam de zon op.en was het over.Radio Nederland,die ik veel beluisterde,in de korte golf was erg afhankelijk van onweer,wat in West Afrika in zekere seizoenen veel voorkomt.
Of bij mist onder de Schotse kust Nederlandse FM.ontvangen.

Bijna niet voor te stellen,wat er de laatste 20 jaar veranderd is in de kommunikatie.
Gr.George

In de jaren 90"" was ik veel actief op korte golf waar ook 27mc 11 mtr ondervalt. maar niet met goedgekeurde bakken. meestal allbanders met vermogen van 0 tot bijna 1kw.eindtrap om de italianen de baas te kunnen. voor lange afstand had je dat helemaal niet nodig daar was 100 watt mans genoeg. want je moet toch het iedere keer het wattage 4 keer verdubbelen om een S punt beter te worden.

Je was puur afhangkelijk van condities en die waren er toen vrij veel. maar dat werd der jaren steeds minder. want amerika/indonesie/zuidafrika wilde haast niet meer. noorder gelegen zoals noorway/zweden/finland was altijd een zeer groot probleem vanaf noord nederland. of dat lag aan veel hogedruk gebieden of hoog gelegen gebied. ik weet het niet. kan haast niet want oostenrijk had ik ook vaak in q.s.o vanuit auto. met een 5/8 golf van avanti moonraker.

Wat mij erg opvalt is dat op de korte golven een massa aan storing zit. geen condities. nu luister ik nooit meer op 27mc. alleen maar op 48 mtr 6mhz en op 80 mtr. maar moet zeggen dat ik allerlij filters moet bijzetten om dergelijke stations een beetje fatsoenlijk te kunnen ontvangen.

Dus er speelt zich wel een of ander af in de ether. de echte Papa Alfa Amateurs zeiden toen het was een cyclus van 11 jaar volgen hun statestieken. dus geloofde dat maar mijn twijfels woorden steeds groter want het is na 11 jaar nog geen spier beter. omdat ik een paar keer per jaar een groundplane antenne 11/8 golf ff opstel en probeer met andere kant aardbol verbinding te krijgen. maar het mag niet baten. toen zeiden ze het industrie alhier gaf die storing.wat kon zijn. gelukkig heb ik kennis op terschelling dus wat liet me om het daar eens te proberen dat was 3 jaar terug. maar moest ook daar vaststellen dat het daar net zo,n brut was als hier.

Had toen ook conecties met free radio R.S.A UIT JOHANNESBURG. Was een commercieel radio station die ook uitzond op bepaalde tijden voor europa en vaak van op aangewezen freqeunties veranderde. omdat bepaalde frequenties maar beperkt open waren i.v.m tijdverschillen en condities. om EUROPA te kunnen bestijken. en knalden hier binnen met s9+40db toen. en nu amper max s7 met enorm veel feading en ruis. ook die techneuten hadden daar geen verklaring voor. en overwogen een steunzender in griekenland neer te zetten. en aan te sturen via satelite verbinding. maar is er nooit van gekomen omdat het goedkoper was om het signaal gewoon op sat te goeien en via beams en transponder op een europees gerichte sat te transporteren.

Ook alsmede de komst van satelite/internet sterft het DX werk steeds meer uit. omdat comminuceren nu een stuk eenvoudiger is. dus word daar niet te veel aandacht meer aan besteed. en de oudje,s worden steeds minder. door de jeugd worden die praktijken niet meer opgevolgd. maar ben nog altijd erg trots dat ik nog comminucatie materiaal heb afkomstig uit de tweede wereld oorlog SKO10 /SKO50 Van R & S als aandenken. heb hier ook wel transmieters nog van jaren 80/90 all transistors maar doen me niets.

Maar goed we dwalen enorm af. maar tot zover moet het haast wel duidelijk zijn waarom die uitval op schotel. Het enigste wat we er aan kunnen doen is de schotel 100% afstellen en allerlij andere foefjes is tijd en geld verspilling.

En als je de klimaat veranderingen mag geloven dat we meer gecentreerde en grotere hoeveelheden neerslag in de toekomst mogen verwachten zullen we vaker een keer beelduitval hebben.

En misschien komt er een verklaring voor atmosfeer veranderingen in de inosfeer en stratosfeer. want dat er iets aan de hand is is een feit. die cyclusen van een bepaalde jaar geloof ik niet meer in.

Bij deze wil ik ieder bedanken voor commetaar. en van mijn kant sluit ik deze hoofdstuk al was het mij een groot genoegen om er over te discusseren.

Mvg/STH.

@Stephopper: Bij deze nogmaals mijn dank voor je uitgebreide en zeer interessante uitleg, ook ik heb ervan genoten en volgens mij ook veel meelezers en geinteresseerden.

Het is inderdaad jammer dat die afstanden steeds moeilijker worden, helaas ben ik zover niet gekomen. Wel beginnen er hier in de buurt weer steeds meer van de "oude" club op de 27mc, de fm is een stuk rustiger, althans bij ons en het begint weer gezellig te worden.

Als ik jouw verhaal zo lees, dan geloof ik ook niet zo in die cyclussen, maar misschien komen we er nog ooit wel eens achter wat dan wel die storingen en veranderingen veroorzaken.
Zoals gezegd, nogmaals dank en fijn dat je mee hebt willen doen in de discussie.

Marie zei:
Is het misschien mogelijk,dat ik meer storing van wolkendek heb,omdat mijn elevatie 19 gr.is,en die in Nederland 29 gr.
Ik heb niet genoeg verstand van dat soort zaken om daar iets over te kunnen zeggen, mijn schotel staat dacht ik op iets van 32 of 34 elevatie hier in Zuid Limburg.
Het kan misschien wel zijn dat je door wat meer wolk heen moet en dan ook meer kans hebt dat je meer wolk met regen erin hebt ofzo.

Je kan ook verhuizen naar de woestijn????Gr.George

Woestijn is te warm, maar ik hoorde net dat in Florida Californie de huizen nu lekker goedkoop zijn vanwege de combinatie van hypotheekfiasko en lage dollarkoers.
Daar is het ook lekker warm en mooie huizen ook!:)

moet ik iedere donderdag zo lang reizen naar de biljart club
gr frans

@BT
Het is er zeker nog warm , de as van de huizen is nog niet afgekoeld , dat is ook de reden van die goedkoopte :biggrin:

Hahaha, ja dat komt er nog bij Luca.:biggrin:

En nummer10, da's geen probleem hoor, blijf je gewoon een weekje logeren, hoef je niet apart op en neer te reizen, twee weken mag ook, maak je er gewoon vakantie van.;)

Jammer, ik was deze topic even mis gelopen.
Er worden echter een paar dingen door mekaar gehaald, maar da's niet erg.
Wat die HF (korte-golf) verbindingen betreft klopt het inderdaad wat de radio-amateurs zeggen over die cyclus van 11 jaar.
Die bestaat inderdaad, omdat die met metingen wordt vastgesteld.
Het is dan de zonnevlekken (sunspot) cyclus, die niet 11 jaar duurt maar over een aantal decennia gemiddeld 11 jaar is.
De maxima en minima blijven mekaar ongeveer in die frequentie volgen zolang men metingen doet.
En die sunspots zorgen voor de ionisatie van de ionosfeer, die er weer voor zorgen dat de HF radio-signalen gereflecteerd worden en over een continent heen kunnen.
Omdat de ionosfeer dus afhankelijk is van de zonnestraling veranderd die ook van dag/nacht en tijdens de zomer/herfst/winter/voorjaar als de zonnesterkte verandert.
Dat betekent dus dat er een hoop variabelen zijn.
Daarom werden er voor de HF steeds propagatie-voorspellings-tabellen uitgegeven.
Daarmee werkten dan de radio-amateurs, maar ook de officiele internationale broadcasters zoals R(adio) N(ederland) W(ereldomroep).
Die groten pompten echter wel wat power de ether in, waardoor ze in grote delen van de wereld te ontvangen waren.
Hetgeen ondertekende wel wat QSL's heeft opgeleverd van diverse continenten.
Zoals bekend zit het HF spectrum tussen de 3 en 30MHz.
Maar ik dacht dat we het over zulke zaken in andere topic's al eens hebben gehad.
Het blijft echter zeer interessant.

Grtz.

Dank voor bijdrage,Killroy,Gr.George

Okay That dus it.

Ik eet geen yougert meer.

Bert

Weer wat mooie uitleg erbij. Pfff.. je moet toch al een goede deskundige zijn om al dat soort berekeningen te maken, 't is net als met de ruimtevaart, gaat soms mijn pet te boven maar het is wel erg interessant!

Bedankt voor de bijdrage!

Ja, dat is zeer interessant!
Wat de zonnevlekken cyclus betreft hadden we maxima ongeveer in 2000, 1990, 1980, 1970, 1960, 1950, 1940, en verder.
Grappig om te kijken wat er toen maatschappelijk zoal gebeurde.
Bij maxima wordt er dus extra veel zonne energie naar de aarde gestraald.
Zonnevlekken zijn gewoon energie erupties op de zon.
We hebben nu nul zonnevlekken wat ook wel opmerkelijk is.
Meer info kun je vinden op www.spaceweather.com welke ik al eens heb vermeld.
Voor de HF banden betekent dit dat bv de 10, 15 en 20 meterbanden (lange-afstand-banden) vrijwel "dood" zijn. Niks te horen daar.
Als de condities bij een maxima wel goed zijn kun je wel CQ-DX uit Noord-Amerika of Canada oppikken, of Volmet Gander in Canada.
Zoals bekend worden de frequentie banden ingedeeld in LF-HF-VHF-UHF-SHF-UHF.
HF van 3-30 MHz, VHF 30-300 MHz, UHF 300-3000 MHz, SHF 3-30 GHz en verder.
En onder de HF nog de VLF-LF-MF, voor de midden en lange golf.
Alle frequenties boven de HF planten zich rechtlijnig voort en worden niet gereflecteerd door de ionosfeer, behalve in zeer speciale gevallen.

Wat de wolken betreft, die bestaan natuurlijk altijd uit water, en droge wolken zijn er dus niet.
Dat water bestaat uit heel kleine waterdruppeltjes, of uit ijskristallen wat vast water is.
Wolken vormen zijn de bekende cumulus (stapelwolk) of stratus (een laag), of nimbus (regenwolk).
En hiertussen krijg je talloze kruisvormen.
De meeste tijd regent het echter niet uit de meeste wolken, behalve de nimbus dan, terwijl er toch bijna altijd wolken zijn.
Om nu terug te komen op de beelduitval ervaar ik hier precies hetzelfde zoals Marie het omschrijft.
Bij regen en een grijze hemel, geen uitval, en gewone regenbuien ook niet.
Echter als de horizon op het zuiden donker paars of zwart wordt wat meestal onweer is, dan valt hij weg.
Daarom vermoed ik dat het wel iets met de enorme elektrische ladingen te maken heeft die in die wolken zitten, en waar de signaaltjes doorheen moeten.
Als ik bij onweer omschakelde naar de analoge aardse tv-uitzendingen via de zendmasten, viel echter nooit het beeld uit.
Die tv-masten zenden echter wel veel meer vermogen uit.
En dat is nu uiteraard digitaal geworden.

Dus wat waar door komt is moeilijk te bewijzen.
Als het al bewezen moet worden.

Grtz.

Gelukkig hoeft niet alles bewezen te worden, maar het is gewoon leuk om er eens over te spreken.:)

Maarreh, als ik het goed begrijp krijgen we in 2010 dus weer zo'n zonnevlekken dingens? Als ik zo naar die andere jaren kijk? Krijgen we dan ook weer beter weer in de zomer, of heeft dat er weer totaal niks mee te maken?

Tegen 2011 wordt die verwacht.
Met de huidige computer modellen kan men die blijkbaar redelijk voorspellen uit wat we van het verleden weten.
Of het iets met de zomers te maken heeft is waarschijnlijk moeilijk bewijsbaar, haha!
Wel is het zo dat met veel sunspots ook veel energie richting aarde wordt geslingerd.
Het weer is van een heleboel faktoren afhankelijk zoals je weet.
En het zomer weer voorspellen eveneens.
Maar de nieuwe sunspot-cycle voorspelling zie je hier:
http://solarscience.msfc.nasa.gov/images/ssn_predict_l.gif
Bekijk maar eens goed.
Je ziet dat de curve steeds snel oploopt, en langzaam afzwakt.

Grtz.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan