Oplossing ??

We zullen zien. persoonlijk ben ik er niet van overtuigt. wel merk ik op dat er meer afstand zit op 160 mtr maar alleen richting balkan. maar om de sko50 daar voor op gloeistroom te zetten is me niet waard momenteel. maar wie weet gaat er meer open. we blijven het volgen. trouwens heb de sk010 laatst operationeel gehad en merkte op dat alleen nederland/uk. redelijk was. dus ga er maar van uit dat het horizon werk was. want ook op 10 km was het stuterhard. wat normaal met een goede inos/stratosveer verhouding na 10 km het signaal niet te horen is.

Dus laat ik de hf buizen eerst nog mooi gewikkeld in oude kranten. de r1000 geeft me gauw genoeg bericht om een serieuze poging te ondernemen.

Op dat moment zit ik al te wachten sinds 1990 en tot nu toe is het alleen maar sterke interferencie van onbekende signalen.

Ook d.m.v de opstraal/openings hoek te veranderen geeft geen enkele responce. dus ga er van uit dat er geen hop mogelijk is.

vg/sth.

Nou, de 40 meterband (7 MHz) is nu wel open hoor. Die blijft lang open.
Daar wordt nu goed getokkeld in morse, en er zijn ook wat Italianen in SSB te horen.
Maar onder omstandigheden zoals nu moet ook de 80 meterband (3,5 MHz) vaak open zijn.
En ik zie dat zelfs nu overdag in de 20 meterband (14 MHz) wat morse wordt gedaan.

Grtz.

Kan wel maar maak zeer zelden gebruik van ssb. en 40mtr natuurlijk zijn het de italianen met aantal kilowats. die kwamen vroeger ook altijd als enige door op de 11 mtr.

Het enigste waar ik op werk is hoog in de 3,5mhz 48mtr 6,3mhz en 160mtr. en dat alles in amplitude. dus verwacht ik daar ook condities. maar die zijn er haast niet. en als ze er zijn is het maar max een half uur.

ssb/usb/cw. is een ander verhaal en heb vaak contackt met PA amateurs en constateren ook dat amplitude dx in een dal zit. en werken alleen maar op ssb/usb vooral op de 3,5 mhz. en contacten alleen in nederland vrij redelijk is. dus dat wijst er op dat het dicht zit op long distance. maar hebben wel last van oostenrijk en beieren. maar daar zitten ook hele grote jongens . die niets onder de italianen willen doen.

Om zo ver mogelijk te komen met relatief weinig vermogen is de kunst en daar heb je nu eenmaal de natuur voor nodig.

Sth.

Maar stap dan toch op SSB over man.
Dan kom je met veel minder vermogen vele malen verder!
Je straalt dan alleen de zijband uit en niet de draaggolf en de tweede zijband.
Die draaggolf zit toch geen info in, want die zit alleen in de zijbanden.
Dat is dus pure energie verspilling.
Om ver te komen heb je de reflekties nodig via de ionosfeer, en wel via de F1 of F2 of D E laag.
En die varieren van dag naar nacht, tijdens seizoenen en zijn afhankelijk van het zonnevekken getal.
Daarom zijn die condities ook zo sterk veranderlijk.
En natuurlijk zitten we in een dal omdat de sunspots nu nul zijn.
Dat betekent alleen wat mogelijkheden overdag, omdat de zon nou eenmaal overdag schijnt.
Luister maar eens op de 41 meter broadcast (omroep) band.
Daar hoor ik bv Turkije en veel ander oost europees spul.
En in de 19 meter broadcast band bv Radio Kiev, en Portugal, Moskou en anderen.
En natuurlijk de VOA (Voice of America), haha!
Het is dus nog niet helemaal "tot wie eine maus".

Grtz.

Dat is hem nu nou net op de sk010/sk050 heb ik geen ssb tot beschikking. uiteraard draagt dat veel verder. maar ik moduleer in broadcast format. en daar komt nog bij dat veel luisteraars daar alleen maar in amplitude kunnen ontvangen omdat ze luisteren met eenvoudige ontvanger zonder ssb module.

Hier in nederland wordt am niet of haast niet meer geluisterd. maar in de vs/afrika is het nog de gewoonste zaak van heden.

Waar ik wel eens op moduleer in ssb is de 10 mtr daar kan ik nog net komen (maar mag niet) trouwens boeid mij die meterband niet ik ben een man die moet werken met modulatie travo,s en zo mijn power te creeren in amplitude (ooit begonnen op 160mtr dus zit er in gebrand) en dat 11 mtr gedoe vind ik op alle banden. uiteraard ieder zijn eigen oordeel.

En wat vermogen aangaat op amplitude met goede omstandigheden en met maar 100 watt modulator zijn al vele qsl.s gemaakt met de vs. dus vermogen van een redelijke albander is niet veel lager. eerder hoger dus is op amplitude werken nog helemaal niet slecht.

Maar met ssb heb je gewoon eerder kans. en dan maakt vermogen niet veel uit de condities zijn gewoon het eerste vereiste. en daar moet je kwa. tijdstip zuiver geluk mee hebben.

Trouwens hoop ik dat ik in de toekomst nog weer eens contackt kunnen legen met de andere kant van onze aardbol. maar daar krijg ik direckt geen reactie op omdat ik zelden een tegenstation aantref de responce komt alleen dan via postbus.

En daarbij komt ook nog het tijdverschil met de vs. een meenstal als ze daar aan de knoppen zitten. zijn de omstandigheden vanuit hier niet echt optimaal. dus spring ik meenstal en gat in de lucht als er iets uit de vs in de bus ligt. maar helaas is dat al wat jaren geleden. zolals ik werk in mijn situatie wel te begrijpen. wat tenslotte ben ik maar een mini broadcaster. die het doet voor de kick en adraline. ha ha.

Want als kind zijnde ben ik al besmet met HF. om misverstanden tevoorkomen dat is iets anders als HIV.(lol)

vg/sth.

Zijn die sk010/050 dingen soms Rohde & Schwarz dingen, hihi? Tjonge!
En zit daar geen SSB op?
AM (amplitude-modulatie) wordt zoals je weet alleen gebruikt door broadcasters.
En nog steeds in de HF omroepbanden, midden en lange golf, voor gewone luisteraars.
Alleen de VHF luchtvaart band rond 135 MHz gebruikt nog AM.
Alle anderen gebruiken SSB zoals radio amateurs en overheid en bedrijven.
En ik meen zelfs dat in Amerika (USA) de 27MC (=27MHz) in SSB ging, omdat daar de afstanden wat groter zijn.
Hier was dat door de Nederlandse bekrompenheid natuurlijk in FM zodat het bereik beperkt bleef tot de hoogte van je antenne!
Zover ik weet gebruiken zend amateurs nooit AM.
Maar inderdaad, voor liefhebbers is en blijft het leuke materie.

Grtz.

Rohde & Schwarz klopt maar zit geen ssb op alleen morse is wel mogelijk waar ze in de tweede wereld oorlog ook voor gebruikt werden. maar met een modeficatie wordt dit ongedaan gemaakt om een constante draadgolf tot stand te brengen.

En deze kasten zijn dan geschikt voor middengolf/ 3,8mhz/6,3mhz waar ze veelvuldig zijn te horen. binnen europa.

Dus als broadcast doeleinde. en albanders van 0 tot 30mhz wordt veel gebruikt gemaakt van ssb/usb/cw.

Maar wat ik al aangaf dat ik rond de aangewezen meterbanden werk om geen conflikt te krijgen met licentie houders en buiten ons landje zijn daar heel veel luisteraars wat het voor mij intersant maakt. maar denk wel dat het hele amateur gebeuren over een paar jaar uit gestorven is. want wie er nog gebruik van maken zijn mensen van dik in de 50. en er weinig opvolgers zijn ook alsmede dat vele apparateur kant en klaar te koop is en haast niet meer te repareren is.

Daar bij komt ook nog eens dat onderdelen steeds schaars worden dus enorme bedragen voor neergeteld moet worden. dus is men in de loop van jaren overgestapt naar kant en klare transcievers. wat de hobbyist lui maakt. alleen zelmade antennes wordt nog wel eens wat tijd in gestoken. ook moet het apparateur aan strenge eisen voldoen. i.v.m filters ed.

sth.

Ja, die middengolf is een merkwaardige geschiedenis!
Overdag is het bereik afhankelijk van de grondgolf, zo rond de 500 km.
Als vuistregel zegt men de golflengte in meters = bereik in km.
Echter s'nachts verandert dat helemaal.
Dan is reflectie van de ruimte golf mogelijk en kunnen duizenden kilometers overbrugd worden, of meer.
Er zijn stations uit amerika gehoord. Er wordt DX op gedaan.
Het hangt veel van de antenne af, want een goede middengolf antenne is moeilijk vanwege de afmetingen.

De lange golf buigt een beetje met de aarde mee.
Er zijn daar zenders uit heel europa op te horen.

Dan blijven de tropen banden over. Tussen 2 en 5 MHz.
Omdat in de tropische gordel vanwege de static (onweer) de middengolf veel HF banden (dode zone) en VHF-FM band niet bruikbaar zijn, heeft men deze daaraan toegewezen.
Deze funktioneren wel redelijk met redelijk bereik in de tropen.
120 mb (2,3-2,5 MHz)
90 mb (3,2-3,4 MHz)
75 mb (3,9-4,0 MHz) Ook Europa.
60 mb (4,7-5,0 MHz).
Deze kunnen ook met name s'nachts gereflecteerd worden, en dragen dan aanmerkelijk verder.
Het is echter niet zo makkelijk ze hier te vangen.
Op de 75 mb is echter wel wat te horen.
Ik hoorde gisteravond bv KBS Korea vrij sterk. (3,955 MHz)
Die hebben zeker ergens een sterke zender afgehuurd, haha!
En in diverse andere andere banden hoor je vaak China en Moskou.
Hebben dus ook wat te orakelen, haha!

Grtz.

Ja als vuistregel zeg ik meenstal een goede antenne is een halve zender. voor midden golf heb je veel ruimte nodig om je langdraad te realiseren. een hele golf lukt haast nooit of je moet het al oplossen met een ladder constructie.

Voor 48mtr lukt dat hier wel met een invertert V antenne van twee keer 12.5mtr en een ballun 1:1 en uiteraard een mantelstroom filter van coax rg213.50 ohm.

En idd: midden golf gaat s.avonds vaal open heb vs al meerdere keren gehoord maar ook stations uit kroatie (niet legale)tussen 1,6200 en 1,6550 overdag luister ik vaak eens naar waddenzee radio (commercieel) op 1,6040 uit harlingen als ik het goed heb.maar het ontvangst laat te wensen over. overdag S7 en s,avonds zijn ze ondergesneeuwt.

Het meenste storing wat ik daar heb is die vervelende 50HRZ brom. afkomstig van tv,s maar goed tussen de spiegels door is er nog wat te luisteren.

Vhf/fm / 70 cm. banden. hou ik me niet zo mee bezig. die frequentie vreet vermogen om een paar km weg te komen. en met repeaters werken is geen kunst aan.daarom zeg ik meenstal die 2 meter amateurs is een beschaafdere vorm van de 11 mtr. alwel de 11 mtr ook veel mogelijkheden bied om mooie dx te maken.

Laag in de 26 mhz maakte ik vaak s.morgens verbinding op fm met 20 watt.met griekenland. het was maar kort maar meenstal S9+20 werk. dit alleen op alfa kanalen. die waren brandschoon. alleen s.winters had ik veel last van hagelbuien. waarvan ik enorm veel statische stroom van op antenne kreeg. al waren de buien nog zo,n 25 km van mij uit de buurt. antenne was een 5/8 golf rondstraler met 8db gain.

Later heb ik een 3 elem beam horizontaal gemonteerd met radialen van 5 mtr. maar met gamma aanpassing kon ik niets worden s.w.r niet beter dan 1:8 terwijl ik altijd streef naar 1:1 was dit een verschrikking en zijn er vele uren in gestoken.

En tot heden is de juiste antenne nog niet uitgevonden. en blijft het tot nu toe een tijdverdrijf om aan te sleutelen.

vg/sth.

De juiste antenne is nog niet uitgevonden nee!
Maar wel iets wat dicht in de buurt komt.
Zo gebruik ik ook voor algemene HF ontvangst de DX-7 (50kHz-35MHz) (aktief).
Een vreemd ding wat een beetje uitziet als een schroefveer van een auto.
Doet het wel leuk maar voor hogere frequenties gebruik ik toch liever de draad met balun.
En voor de rest nog een roestvrij stalen discone (25-1300MHz).
Merkwaardig dat die zo'n groot bereik heeft, maar dat hebben alle discones.

Nou zijn er ontzettend veel antennes uitgevonden en geconstrueerd en allemaal staan ze in het beroemde boek van Karl Rothammel het "Antennenbuch".
Dat zul je ook wel kennen.

Inderdaad geeft de tv (met beeldbuis) veel storing.
Als ik hem op stand-by zet krijg ik langzame pulsjes erbij.
Zet ik hem aan begint de lijntrafo te loeien en neemt de ruis geweldig toe.
Bovendien krijg ik in bepaalde frequentie gebieden sterke interferentie verschijnselen.
Dus het ding moet eigenlijk uit!

Grtz.

Ja een active antenne is voor ruimte gebrek en aangezicht een goede alternatief.alleen de aanschaf dat kost een paar duiten.

Ook een discone (25-1300MHz). dan wel de r.v.s uitvoering is een veelzijdige ontvangst/zend antenne. Heb die jaren terug gebruikt in actieve vorm met een patromix regelbare db versterking. omdat de antenne zelf weinig versterking heeft.

Maar ben voor de meenste meterbanden weer terug gegaan naar langdraad. angepast met baluns/rolspoelen/condensators naar aarde.(aanpassingen) en werkt vrij goed. op die vervelende 50hrz brom na. zels als ik alle lijntravo,s spanningloos zet heb ik nog last van de buren. alleen die vervelende giertoon ook van pc,s/tft zelfs satelite ontvangers geven straling af op mijn comminucatie receiver.

Ook een stuk weiland met schrikdraad erom toe (hiero) is een ergenis vooral als het nat of mistig is slaat het over naar aarde en geeft een enorme piek van s9+40db op d.i.v meterbanden.

En uiteraard het boek van Karl Rothammel het "Antennenbuch". heb ik al bijna versleten en staan leuke dingen in. alleen het construeren laat in sommige gevallen te wensen over i.v.m toepassing materialen. maar met ervaring en inzicht kan men dit terstond aanpassen. want hf overslag en corrosie is meenstal het probleem. en moeten onderdelen worden vervangen door r.v.s en nylon (G6).

Maar het voordeel is dat al vele wiskundige berekeningen voor het grijpen liggen want het blijft een ingewikkelde materie. in de praktijk komt het meenstal iets anders uit maar ja refectie soort aarde verschillen van plaats.

Ach en zo blijf je bezig. maar hou me voornamelijk bezig tussen 6.280 en 6.355 want naar mijn idee worden de condities beter ook alsmede de winter tijd zondags smorgens wat leuke stations te ontvangen. en s,avonds rond de 3.500 usb.

Tevens hier onderstaande een link van een fanatieke luisteramateur.waar dxrs veel baad bij hebben.

http://kotisivu.dnainternet.net/harriku/

sth.

Tijdens het speuren op internet kwam ik dit tegen als ik dan de postings leest denk ik het heeft te maken met meerdere factoren. Kwaliteit LNB, kwaliteit schotel, afstelling van de schotel (en motor, indien van toepassing) en de weersomstandigheden.

Ik heb in het verleden een andere LNB gehad en deze gaf met slecht weer (zware regenval) haperingen. Nu heb ik al een poos een andere LNB 0,2 db en ik heb er nu totaal geen last meer van.

We zijn het wel, er komt nog wel meer regen.

;)
Nr.10

Vanavond viel het beeld hier na enig blokken ook weg tijdens een behoorlijke hoosbui, gelijk toen het al weer minder werd ook weer beeld.
Zo'n paraplu helpt wel ietsje, maar het is slechts minimaal. Ik had vroeger een plastic zak over zo'n lnb hangen dat werkte ook.:biggrin:

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan