PC Probleempje

jack

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
64
Hoi jongens,, heb hier een probleempje met mijn PC.

Als ik hem aan zet begint die met opstarten en dan ineens slaat die helemaal uit.

Begon een paar dagen geleden met 1 maal,, als ik dan de pc weer aanzet start die weer normaal op.

Vandaag moest ik dit zelfs 3 keer doen voordat die helemaal opstartte.

Iemand enig idee waaraan dit kan liggen.

Jack hoever loopt hij door met die eerste opstart?

Doet hij helemaal niks of start hij gedeeltelijk op met je OS?

Als hij helemaal niks doet kan het aan het batterij liggen, maar geeft hij dacht ik normaal gezien wel een melding of een aantal piepjes.

Dat ligt er maar aan,, soms tot aan het windows logo,, soms gaat die zelfs verder tot ik mijn desktop zie.

Waar zit die batterij dan en kan je dat checken,, heb hier nog andere pcs staan ook met wel andere windows versie erop,, heb ik daar nog iets aan.

Het batterij zit op het moederbord Jack, maar ik geloof niet dat het daar aan ligt wat jij nu hebt...

Ik heb vorige week een soortgelijk iets gehad, pc startte op tot aan het XP scherm en begon daarna opnieuw, keer op keer.

Hd in een ander pc gehangen en precies hetzelfde, daarna in de pc die vreemd deed een andere hd, en toen wel goed, de eerste hd geformateerd en toen weer opnieuw windows erop en toen was het over.

Maar dit wat ik nu zeg is volgens mij niet jou probleem, maar aangezien je toch meerdere pc's hebt staan, kun je wellicht je HD eens wisselen.

Doet hij het trouwens als hij volledig opgestart is wel helemaal goed?

Wellicht dan eens een schijfcontrole doen.

Iets anders kan ik me ook even niet bedenken.

Yep hij werkt perfect als hij helemaal opgestard is, en hij start hier niet opnieuw op,, hij zet de pc dan gewoon uit net alsof je de pc afsluit.

Zal straks wel eens schijfcontrole doen.

Lijkt een beetje op een voedingsprobleem, maarja, kan vanalles zijn.

Die batterij is om in de cmos bios chip de ingestelde waarden vast te houden.
Haal je de batterij eruit wordt die bios gereset naar de default standaard waarden. Dat kun je ook doen met een jumper.
Die batterij moet echter wel goed zijn, want anders werkt de chip niet goed.
De spanning die erop staat moet je ook meten, anders levert hij niet genoeg stroom. Het is zo'n platte grote knoopcel.

Maar dat rebooten doet ook wel denken aan iets wat je op het net opgelopen kunt hebben.
Alles goed nagescand?

Grtz.

Ja wat BT ook al vertelde dit probleem komt vaak voor als je voeding niet helemaal lekker meer is vaak is dit het begin van het einde van je voeding.

Wat Kilroy vetelde het kan van het net komen zou kunnen maar dat is dit volgens mij niet wat hij bedoelde was het sasser virus wat er voor zorgt dat je LSASS.exe uitgeschakeld word dit gebeurd in de meeste gevallen als je geen virewall hebt.
Tevens kan je hiervoor een update halen bij Microsoft maar ook ik blijf voorlopig bij het antwoord van BT

Dan weet ik het ook niet als het de voeding is,, ben ik toch verplicht om naar informatique te gaan als hij het echt niet meer doet want ik heb daar geen verstand van.

PC is pas 2.5 jaar oud,, gaan die dingen zo snel kapot dan.

Eerlijk gezegd heb ik nog nooit een defekte voeding gehad.
(wel eens een batterij vervangen).
Je kunt echter de voedings spanningen monitoren met een progje dat bij het mb geleverd wordt, of in de bios zelf testen.
Daarmee kun je zien of de spanningen sterk afwijken.
Is het echter een pc van 2,5 jaar, dan lijken me foute batterij of voeding onwaarschijnlijk.
Het is natuurlijk dokteren of afstand.
Grtz.

Maar ik kan er uiteraard niet achterkomen of het inderdaad de voeding is of wel,, zijn die allemaal hetzelfde ,, bedoel heb hier nog oude pc met win98 staan,, kan ik daar de voeding eventueel uit halen en in deze met xphome doen,, moet ik wel eerst weten waar dat ding zit lol.

Kijk het nog wel effe aan hoe het verder gaat,, heb nog wel 2e pc maar op deze staat echt alles wat ik gebruik.

Die voedingen zijn MB afhankelijk.
De oudere MB's hadden AT voedingen.
De nieuwere hebben ATX versies.
En die kun je niet verwisselen.
Je kunt echter doorgaans de spanningen bekijken als je tijdens booten naar de bios setup gaat.
Daar zit meestal een optie ervoor in.
Grtz.

Kilroy alles is te vervangen en ik heb er al bergen vervangen BOEM is echt HO.

En als je zo'n ding vervangt zou ik zeggen ga voor een goede met wat meer wattage 400 & 450 watt is toch wel lekker en minder warmte en kies dan voor BIG fan is die gelijk wat stiller.

Jongens denk na...

@Jack, Het is niet het batterijtje. Als het je batterijtje van je Mobo is, zou die na de opstart in je bios komen... Immers hij is al zijn instellingen kwijt. Het is niet mogelijk dat je systeem wordt uitgeschakeld als je baterijtje leeg is... Immers, je voeding heeft zoveel stroom dat je cmos wel onthouden wordt.

Het is niet je voeding. Zoals the wizzard al opmerkte: BOEM is HO... En geloof me, ik heb al een paar geklapte voedingen gezien, en het HELE systeem is dan aan zijn end. Geheugen wat stuk is, processoren die het niet meer doen en HDD's die leeg zijn. (en niet eens meer in een ander systeem worden herkend als hdd....)

Wat je kan doen is ff je kist openschroeven, even kijken of alle jumpertjes goed zitten, de kabeltjes van je reset en power switch goed op de pinnetjes zit. Daarna druk je alle pci en agp kaarten weer even goed aan (liefst even eruit en dan weer er in).

Mocht het daarna nog steeds voorkomen download en fik dan knopix. Dat is een linux distributie die 100 mb van je disk vraagt en verder alles met rust laat. Dit houd in dat je hem niet op je disk installeert, maar dat je wel een volledig draaiend OS hebt. Mocht je dit een paarkeer hebben opgestart en hij doet het ook met knoppix...

Dan ga je kijken of je kan strippen en strepen:
alle overbodige kaarten en toestanden doe je in 1 keer eruit (netwerkkaarten, sat kaarten etc) 2de hdd loskoppelen (stroom los is voldoende) fd los en cdrom's.
Opstarten (zal ie wel zeiken dat ie e.e.a mist, maar dat is ff niet belangrijk).
Doet ie ut nog steeds? Dan moeten we moeilijk gaan doen: 1 voor 1 alles vervangen (al is het tijdelijk, immers je moet het probleem vinden).

Als je het hierna nog niet gevonden hebt... koop dan een nieuw systeem... ;)
(persoonlijk denk ik dat het een virus is)

@kilroj: Een kast is een omhulsel. Een voeding kan je los kopen, in elke computerwinkel (prijzen meestal vanaf 20 eur) net als elk los ander onderdeel..... Bekijk je eigen systeem maar eens aan de achterkant... en ontdek de schroefjes.

G

Ho... stop.... ik denk na hoor! Beter dan je denkt waarschijnlijk.:)
Het is niet je voeding.
Foute conclusie. Sorry, maar dit kun je niet uitsluiten. Het is niet zo dat een voeding alleen maar boem doet. Inderdaad als ie er echt helemaal uit klapt, dan doet niks het meer, da's vrij eenvoudig.
Maar een voeding kan wel degelijk deels stuk gaan, het werd al aangegeven, dat hij bijv. niet meer het voltage levert wat er geleverd zou moeten worden of te zwak is geworden.

Ga maar eens op CID lezen, daar zit ik echt vaak de laatste tijd, en ik heb me daar ook al verwondert over diverse rare problemen die uiteindelijk aan de voeding te wijten waren.
Ondanks het feit dat ie maar 2,5 jaar oud is, dat wil niets zeggen. Normaliter zou het niet mogen, maar ik had er bijv. eentje die na 2 dagen kaduuk was, waarom dan niet na 2,5 jaar?

Het komt inderdaad niet vaak voor dat je zo'n voeding storing krijgt, exact dit afsluiten van de pc kan er op wijzen.
Zoals gezegd, het kan ook hd, geheugen, cpu of mainboard zijn, maar echt.... het kan dus wel degelijk ook de voeding zijn ondanks het feit dat ie er niet helemaal uitgeklapt is.

@Jack: Het klinkt raar, maar ook dat heeft al eens geholpen, trek de bekabeling (flatcable en stroom) er eens af en steek het weer eens opnieuw erin (van de HD).

Anders inderdaad trial and error proberen zoals Big_G aangaf, alles eruit behalve de vgakaart en dan starten, en alles weer stuk voor stuk er in stoppen totdat het probleem zich weer voordoet.
Persoonlijk geloof ik er niet in dat dit een virus is in dit geval, maar we'll see, men wete maar nooit.:)

Jij je zin:

@Jack: Scoor een voeding van iemand te leen en check it! Doe dat als eerste... ;)

G

Nou dat hoeft nu ook weer niet, het is een mogelijkheid, wil niet zeggen dat het hier ook van toepassing is.
Ik zou toch maar als eerste effe hardware verwijderen en eerst met alleen de vgakaart beginnen.:)

Ik ga wel effe verder kijken want om nu in de kast te gaan zitten klooien zie ik persoonlijk niet echt zitten,, dan ga ik wel naar Informatique,, die kijken terplekke het wel na.

Uiteraard ook dit bij huts gepost en daar krijg ik weer andere mogelijkheden waaraan het kan liggen zoals het moederboard of de cooler fan.

En zolang ik niet zeker weet wat het is kan ik het ook niet vervangen.

En een Virus is echt uitgesloten,, heb die kast met 4 verschillende virus scanners zowel op mijn pc als online gecontroleerd en hij is echt clean.

Trouwens gisteren ook nog die schijfcontrole uitgevoerd maar of dat helpt weet ik niet,, zie ik vanavond wel als ik mijn pc weer aan ga zetten.

@ BIG_G ik bedoelde boem is HO als de zekering klapt en dat komt echt heel vaak voor en dan ook heel vaak voor en geeft in de meeste gevallen een knal en gaat er in de meeste gevallen niet meer kapot als de voeding.

Ik doe dit ongeveer 5 keer permaand bij mensen die de pc afgesloten hebben staan of op de grond en roken een pc is een echte stofzuiger.

En het gebeurt dan meestal als mensen hele vreemde dingen met de pc hebben gehad spontaan uitvallen beeld aan en uit en dat soort dingen.

De eigenlijke oorzaak is dan in de meeste gevallen STOF en VET en nicotine welke in de voeding vast zit en kortsluiting veroorzaakt.

In de meeste gevallen kan je dan ook beter de cpu fan en eventueel de fan van je vga kaart vervangen je ben dan toch bezig noem het preventief onderhoud.
En gelijk het andere stof enzo verwijderen het verlengd de levensduur van je Computer

En inderdaad wat ook aan gegeven word controleer de rest in je pc of alles wel vast zit geheugen wil ook wel is een probleem geven maar dan krijg je vaak de het blauwe scherm van de dood maar hoeft niet.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan