Ram geheugen opschonen? Iemand hier ervaring mee?

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
730
Punten
113
Leeftijd
59
Hoi allemaal...

Steeds vaker beginnen bij mij programma's vast te lopen of slechter te draaien, trager...

Na het stoppen van bijvoorbeeld een spel of ander programma, en je komt dan terug op het bereaublad dan duurt het vaak even voordat bijvoorbeeld de snelkoppelingen aldaar weer hun normale afbeelding hebben.

Nu hoorde ik dus dat je het "Ramgeheugen" of kunt schonen of "defragmenteren"...

Ik heb hier dus 1 en ander over opgezocht, en natuurlijk is er zat over te vinden... bijvoorbeeld het volgende:

"Normaal als je de PC gebruikt zullen open programma's bij elke handeling die je verricht een stuk van het geheugen in beslag nemen. Veel programma's hebben de neiging het geheugen niet op de juiste manier te gebruiken of zullen niet allemaal weer ter beschikking stellen als ze het niet meer nodig hebben.
FreeRAM XP is een programma dat het geheugen (RAM) defragmenteert en zal al het geheugen dat niet meer gebruikt wordt vrijmaken.
Hierdoor zal het systeem stabieler, sneller en optimaler werken."

Het komt van deze site.

De vraag is dus:

1: Werkt dit?
2: Heeft iemand hier enige ervaring mee?

Pure onzin!!!. Ga maar na, elke keer als jij je computer uitzet wordt de inhoud van het RAM niet bewaard. Als je computer aangaat is het dus gewoon weer leeg. Wat nou fragmentatie????

Dit soort programmaatje zijn er meer voor om wanneer je te weinig RAM in je pc heb er zo zuinig mogelijk mee om te gaan.

Totaal niet meer van deze tijd aangezien de standaard tegenwoordig al op 512 MB ligt en vele computers al meer hebben. (ikzelf heb 1.5 GB in m'n workstation)

Het is geen onzin, er zit echt wel een nuance in hier.
Het geheugen fragmenteert wel degelijk.
Freggel heeft het er niet over gehad dat ie zijn systeem uit zet na het spelletje.
En het is wel degelijk zo dat programma's en andere processen gedeelten van het geheugen voor zich opeisen.
Windhoos XP gaat niet altijd even goed om met dat geheugen wanneer het betreffende programma word afgesloten.
Dan kan het dus een stukkie geheugen gereserveerd houden terwijl dat gewoon vrijgegeven kan worden.

Ik denk alleen niet dat er een programma nodig is om dit probleem op te lossen, want dan draai je weer een extra procesje dat ook weer geheugen wil.
Ik weet dat er een registersleutel is die wanneer je de waarde ervan wijzigt, afdwingt vrij gekomen geheugen ook vrij te geven.
Voor de pc waar ik nu mee zit te werken (768 MB geheugen) heb ik dat destijds ook gewijzigd.
Dat is al een jaar of 3 geleden, dus ik weet al niet meer hoe groot het effect ervan is (ben gewend aan het systeem zoals het nu is).
En bovendien gebruik ik nooit het gehele geheugen.
Want de processor is hier wel altijd 100% belast, maar ik doe nooit spelletjes of andere geheugen vretende zaken.
Ik zal es kijken waar ik destijds de tip vandaan heb gehaald, waarschijnlijk uit zo'n boekje met tips over XP omdat dat destijds een nieuw OS was, en er veel van dat soort dingen verschenen.
Als ik het terug vind, post ik m hier wel ff.

@terrestrial, het probleem doet zich voor terwijl ik bezig ben met de pc, niet terwijl ik hem uitzet of erna.

Ik noem nog een voorbeeldje, met bijvoorbeeld downloaden van bestanden met bijvoorbeeld "antileech" is de pc nadien zo ontzettend traag, dat het idd zoals jij dan wel zegt verstandig om de pc even uit te zetten, dan functioneerd alles weer goed.

Ik heb hier ook 512 erin zitten, en zit dus echt hard te denken aan een uitbreiding, maar ik twijfel aan het nut ervan, het is soms net zoals @Mas3 zegt dat windows nogal al veel gebruikt waar het niet nodig is, en er ook stukjes blijven hangen.

De eigenlijke reden hiervoor is voor mij nu dat ik heel vaak zit te schakelen tussen programma's, zoals downloaden, de mediaplayer aan hebben staan, dan soms ook nog wel eens wil branden tussendoor, en dan als ik daar toch mee bezig ben ook nog eens printen, ik zal wel teveel tegelijk willen ;) en dat blijkt nu toch ??nmaal niet te kunnen ;) .

Een eventueel linkje waar Mas3 het over had, Van alles over XP toch nog eens goed doorlezen denk ik.

Ik denk dat terrestrial bedoelt dat dit ram geheugen helemaal pleitmans is als je de pc uit zet en dat het daarom hem ook onzin lijkt om dat geheugen te defragmenteren als je de pc gewoon gebruikt.

Er zijn overigens diverse programma'tjes die dat kunnen, waaronder bijv. ramboost. De ene noemt zich een booster, de andere een defragmenter, yeah right.
Pure onzin in mijn optiek. Een HD fragmenteert maar geheugen.... nja en al zou het zo zijn, geheugen is zo snel dat dit verder niet uit maakt als daar al wat fragmentatie in zou zitten.
Wat wel helpt, is dat Mas3 noemde, dat onterecht nog gereserveerde stukjes geheugen vrijgegeven zullen worden.

De programma'tjes zoals genoemd kunnen derhalve wel helpen, maar dat is kortstondig. Als je nu al problemen hebt, zul je die problemen niet ontlopen door die programma's te gaan gebruiken, het zal hooguit iets langer duren voor ze weer te voorschijn komen, maar dan ook meteen een stuk erger.
Ben je namelijk al zover dat je deze proggies moet gaan gebruiken om restjes vrij te krijgen dan gebruik je sowieso al teveel resources aan andere dingen.

@Mas3: als bij jou de processor altijd 100% belast is klopt er bij jou pc toch ook iets behoorlijk niet. Met 100% processor belasting draait ie vrijwel totaal niet meer en krijg je bijna geen andere programma's meer open of werkend. Ik heb geen idee wat je er dan mee doet, maar kloppen doet het zeker niet.

Helaas kan ik ook niet helpen met die registrysetting. Er schijnt inderdaad een setting te zijn die sneller geheugen weer vrij geeft na gebruik maar welke dat ook alweer was.. phoeee.... sorry, geen idee.

Ook een goede algemene tip. Schakel de services uit die je niet nodig hebt, zoals Messenger (nee niet msn), serial number service, remote registry (toch al verstandig i.v.m. veiligheid) etc.
Alle services die je niet gebruikt maar wel draaien, gebruiken ook een deel geheugen en/of cpubelasting, welke niet nodig is.

@freggel1 hetzelfde heb ik hier,duurt ff voordat de snelkoppelingen weer goed zijn,,,alleen als ik norton uitzet heb ik er geen problemen mee,heb op het moment 512 mb geheugen inzitten.
Misschien als er meer geheugen inzit dat dan het probleem opgelost is.
Maarja de knip is bijna leeg dus dat moet maar ff wachten..

Groeten

Quatch, dat ram geneuzel! Als je pc trager begint te worden en programma's beginnen vast te lopen denk ik eerder eraan dat je iets op het net hebt opgelopen (de bekende ongedierten). Weet je zeker dat je een schoon systeem hebt? Kijk vooral naar dingen met de .exe extensie. Vooral IE is erg open voor veel aanvallen. Netscape is echter veel veiliger. Avast is zeer goed (en hier al besproken), en laat hem bij een boot eens zoeken.
Verder heb je (tenminste bij w2k) de taskmanager, en daarin kun je zien wat er allemaal loopt (en uitschakelen).
En ik dacht niet dat xp ook multitasking is (wel multi threading?). Dus als je tegelijk een aantal zware appz laat lopen op een zwak OS als windhoos, je genoeg tijd hebt om wat peuken te pakken, of nog ondeugendere dingen!
Ook nog een aangename kerst overigens.
Grtz.

Als je eens ontleed wat fragmenteren inhoudt, zie je dat het door mij beschreven gedrag hetzelfde is als het fragmeteren wat een HD doet.
Windhoos geeft niet altijd alle geheugen weer vrij, en das onterecht.
In mijn ogen is dat gewoon een programmeerfout.
Maar omdat het schijnbaar met een register aanpassing op te lossen is, is hier misschien juist wel goed over nagedacht en is het de bedoeling dat dat geheugen achter de hand gehouden word.

@BT:
Er is helemaal niks mis met mijn pc's.
Alle pc's die hier draaien, draaien altijd op 100%.
Ik heb hier namelijk op alle pc's (die ook allemaal altijd aanstaan) een zogenaamd distributed computing taak lopen.
Het is een soort van screensaver, die de idle processortijd gebruikt om complexe berekeningen uit te voeren.
Resultaat is dat de processors altijd volledig belast zijn.
Wanneer ik echt volle kracht nodig heb, zet ik het programmaatje ff buiten spel, maar das echt maar heel zelden.

Overigens bewijst dit laatste stukkie ook dat windhoos niet goed met het geheugen omgaat, is alleen voor jullie niet zo gemakkelijk te controleren.
Op deze pc draai ik namelijk vaak verschillende processen.
Wanneer ik deze pc niet elke 2 ? 3 weken een keer opnieuw opstart, ontstaan er allerlei vreemde problemen.
Dat wijst op genoemd probleem, en is dus met een herstart op te lossen.
Ik heb hier ook een pc staan waar ik niet zoveel verschillende processen op draai, en die eigenlijk alleen als storage server staat te spelen.
Heel af en toe doe ik daar ook wat anders mee.
Dat ding staat hier nu 14 maanden, en ik heb m niet meer dan een keer of 20 moeten herstarten, denk niet eens dat ik dat haal.
Dat herstarten is dan nog voornamelijk voor het installeren van XP, en later voor SP1.
SP1 vereiste nogal wat herstarts.
Ook andere software vereist wel es een herstart.
noodzakelijke herstarts omdat het systeem minder stabiel werd, is hooguit 5 keer voorgekomen.

Verder zijn beide genoemde systemen ongeveer 10% overklokt, dus ook daaraan mag het niet liggen.

En ik dacht niet dat xp ook multitasking is (wel multi threading?).
Verkeerd gedacht. Als 2k multitasking is, dan is xp het ook, want xp is de opvolger van 2k en net als 2k gebaseerd op de NT kernel.
In feite zou je dan beweren dat NT multitasking is. Mijns inziens zijn -alle- windowsversies multithreading of task-switching i.p.v. multitasking als je ze met systemen als os/2 of linux gaat vergelijken.:)
Win98/95/me waren in elk geval geen multitasking. De opvolging dus wel omdat die allemaal NT-kernel based zijn.:)
Aldus heb je bij xp ook de taskmanager waar je processen mee kunt bekijken en uitschakelen, maar zijn er net zoals bij w2k ook mogelijkheden om processen te laten draaien die je nooit zult zien in de taskmanager. Maar da's weer een ander verhaal. Dat truukje werd namelijk wel eens gebruikt onder het system account om ftp servers onzichtbaar te laten draaien voor systeembeheerders.

@MAS3: Ik snapte meteen dat je het had over dat soort fragmentatie en blijf bij mijn standpunt betreffende het geheugen, voor het ram maakt dat echt geen moer uit.
Fragmenteren is niet dat iets niet vrijgegeven zou worden wat vrijgegeven zou moeten worden. Fragmenteren (bij een HD) is het steeds verder verspreid raken van zaken die eigenlijk bij elkaar horen door bijv. steeds in- en de-installeren waarbij de vrijgemaakte ruimte van de-installatie van dingen, niet meteen weer herbruikt word.
Probleem daarbij is dat de HD voor bijv. een proggie te lezen over de hele HD kan gaan dansen bij wijze van spreken, om het compleet geladen te krijgen. Dat kan niet alleen tijd kosten, maar kost ook meer moeite en meer slijtage dan dat de hele zaak die bij elkaar staat ook bij elkaar hoort.

Geheugen kan fragmenteren maar van enig hierboven genoemd nadeel heb je bij het ram geheugen geen last dus maakt fragmentatie ook niet uit, alleen het niet meteen vrijgeven van geheugen wat wel vrijgegeven had kunnen worden is hierbij belangrijk. Maar dat laatste zijn we ook eens.

Je pc's kunnen op 100% draaien dat geloof ik graag. Je cpu zal dat niet doen (want dat is wat je zei). En als ie het al wel doet, dan draait je systeem niet fatsoenlijk.
Kijk eens in je taskmanager en dan bij prestaties. Staat daar het venstertje bij CPU echt helemaal vol op 100%?
Zoja, dan zal het ook de nodige tijd duren eer je bijv. de verkenner open kunt trekken etc.
Die proggie's wat gebruik maken van ongebruikte processortijd om dan dingen te gaan doen (seti, berekeningen, noem maar op) ken ik wel. Als die echt in daadwerkelijke zin de cpu belasting zo hoog zou houden, zou je systeem echt vrijwel compleet vast hangen. Daarom kun je bij die dingen ook niet echt spreken van 100% cpu belasting. Heb je dat, gaat namelijk alles zo traag als de neten. Alleen al dat feit zou het nut van complexe berekeningen maken teniet doen aangezien dat ook zo traag als een schildpad zou verlopen.
Bij echt 100% cpu belasting zijn al je threads overbelast helaas en mag je blij zijn dat je nog de taskmanager geopend krijgt om het vretende proces af te kunnen sluiten.
Vandaar ook dat ik hierop in ga, op dat cpu belasting.

En als je wilt overklokken... ach dat moet iedereen voor zichzelf weten, ligt er maar helemaal aan wat voor processor je hebt of dat redelijkerwijs (zonder verhoogde slijtage) te doen is of niet. Persoonlijk ben ik er geen voorstander van.

Jongens jongens toch, Zoveel kennis en dan zoveel onzin. Wat jammer.

@ Freg. lekker laten liggen die progjes. Is m.i. meer spyware dan andere "hulpmiddellen".
Ram: Read Acces Memory. Dit doet niet meer dan een programma "onthouden" (de onderdelen, zie het als werk geheugen of tijdelijk zeer snel geheugen). Mocht je klaar zijn en je sluit het programma waar je mee bezig bent zal deze stukjes informatie verdwijnen.

Defragmentatie van Ram? ja? dus?
Adressering: Geheugen wordt geadresseerd. Elk blokje zijn hokje zeggen we dan. Wanneer er informatie in het RAM wordt gezet, wordt meteen onthouden WAAR dat neer wordt gezet. Het maakt meteen niet meer uit op welke plek dat staat. Voor de kompjoeter is het om het even of het op 4b0f staat of 4c2e. (snap je het nog?)
Je zou het zo moeten zien dat de pjoeter een tabel bijhoud met de verwijzingen.

@BT: Ik vermoed dat MAS3 een soortgelijk programma draait als SETI. Die progjes werken op de "restant" ruimte van je systeem. Dus je systeem kan dan volledig op 100% draaien (ook je CPU) zonder er hinder van te ondervinden op je normale werkzaamheden.

512 met XP en wat standaard progjes? Als je systeem dan langzaam is, zou ik hem eens flink onderhanden nemen. (en dan met name het windhoos gedeelte => XP en geinstalleerde progjes) Het heeft geen enkele meerwaarde om nog meer programmatjes te installeren.

Uiteraard is er maar 1 GOEDE oplossing......... :biggrin:

G

Originally posted by Black Tiger
En als je wilt overklokken... ach dat moet iedereen voor zichzelf weten, ligt er maar helemaal aan wat voor processor je hebt of dat redelijkerwijs (zonder verhoogde slijtage) te doen is of niet. Persoonlijk ben ik er geen voorstander van.

Slijtage? In je CPU bedoel je?????
Bij overklokken???? Hoedan? Dat snap ik echt niet!

CPU is stroom. Je kan meer of minder stroom er doorheen duwen. Meer stroom is overklokken.
Hierbij spreken we niet over draaiende onderdelen. radartjes e.d. kunnen slijten doordat 2 stukjes staal continu over het zelfde vlakje heen glijden. In stroom / CPU termen bestaat dat toch niet?

Als je een systeem eenmaal hebt overgeklokt, en hij draait goed, heeft ie dezelfde levensverwachting als elk ander systeem.
(meestal als dan bv de voeding klapt, en daarmee een extra stroomstoot door je MB gooit waardoor er allerlij transistortjes doorbranden etc....)

G

BT, je leest over de kern van mijn verhaaltje heen.
Als ik zeg dat beide systemen overklokt zijn, bedoel ik niets anders dan dat de situatie gelijkwaardig is.
Beide systemen zijn gelijkwaardig stabiel dus.
Verder heeft overklokken niets met het verhaal van doen want beide systemen draaien gewoon prima, alleen net ff een fractie (en ook niet meer dan dat) sneller.

En overigens is het Random Access Memory, doet verder ook niks af aan het verhaal.
Wat er wel toe doet is, dat als windhoos geheugenbeheer veel laat liggen, je na verloop van (veel) tijd geheugen tekort zou kunnen komen.
Daar kan een van de aangedragen zaken dus wel degelijk een oplossing bieden.
En wanneer je niet bulkt in het geheugen kan dat best een rol gaan spelen.
M$ zelf verwacht dat je met 128 MB of meer draait, maar ik zou het niet willen proberen met slechts 128 MB.
512 MB zou dan wel ruim voldoende moeten zijn.

Ik had al aangegeven dat ik er ook geen programmaatje voor zou installeren, maar wanneer een kleine register patch (die je altijd terug kunt zetten) het probleem ook minder maakt, waarom zou je dat dan niet proberen ?

Overigens, wanneer je systeem al een tijdje staat en je nogal eens wat installeert en het na een paar dagen er weer afdondert, dan slibt je windhoos ook dicht met allerlei zaken waar ie rekening mee wil houden maar die allang niet meer van belang zijn.
Grote schoonmaak in het register is dan ook best aan te raden.
Zo zoek ik wel eens naar namen van weggesmeten programma's en software merken in het register.
Je vindt altijd wel restanten terug.
Ik smijt dat er gewoon uit.
Wanneer ik het niet zeker weet laat ik het staan of ik maak een backupje van de betreffende sleutel.

En inderdaad draai ik hier dus SETI.
En ja, in de taskmanager zie ik een 100 % processor belasting.
En nee ik heb absoluut geen last van trage zaken.
Natuurlijk be?nvloedt het programmaatje de snelheid van de pc's.
En natuurlijk gaan sommige zaken langzamer.
Maar SETI heeft prioriteit laag (dus minste wat er is), en alles wat zich aanmeldt voor aandacht van de processor gaat dus voor.
Dus zie je dat SETI 98% krijgt, en windhoos 2% om zijn eigen hartslag en bloeddruk te meten.
Ga je op dat moment wat met de muis zitten rommelen, dan zie je die verhouding weer wat verlopen
Samen dus wel 100%

Op het moment dat ik een film zou gaan bewerken, en ik snel resultaat wil zien zou ik SETI wel uitzetten zodat die geen tijd gaat afsnoepen van de bewerking.
Maar zoals ik al zei das eigenlijk nooit nodig.

Maar ook uit dit verhaal blijkt dat er maar 1 goede oplossing is.

G
:biggrin:

Die trouwens heel interessant zijn lees ik iets over exe bestanden.

Ik dus kijken in mijn windows taakbeheer, en daar draaien idd nogal wat exe's mee die volgens mij niet mee hoeven te draaien!

Ik noem enkele voorbeelden want ik krijg de lijst even niet gekopie?rd want anders zette ik hem helemaal weg:

"Taskmrg.exe"
"msmsgs.exe"
"navapscv.exe"
"webrates1.exe"
"4dmain.exe"

Ik denk dat het voor mij eens tijd wordt voor een grondige poetsbeut van mijn pc, want spybot, adaware en tweaknow regclaener is nog niet zo gek lang geleden, een formatje al wel ;)

Of zijn die progjes er nog op een andere manier af te krijgen, door ze bijvoorbeeld 1 voor 1 te be?indigen en te kijken of ze daadwerkelijk mee moeten draaien?

Ohja de cpu draait gemiddeld onder de 10% dus daar zal het zeker niet aan liggen.

Als je je computer nu opnieuw start. En dan niets opstart qua spelletjes of wat dan ook. gewoon windows opstarten dus.
Dan kijk je naar taakmanager, en noteer het geheugen, actife en swap.

Ga daarna de dingen doen die je altijd doet: MSN, internet, spelletje, exel, word etc.
Na een paar uurtjes schrijf je weer je geheugen op. Staat je computer 24 uur pd aan? Schrijf de volgende dag dan weer het geheugen op.

Je ziet dan wat een standaard verloop is op dit moment.
Mocht je idd doen besluiten om hem volledig opnieuw te installen. Dan schrijf je weer je geheugen gebruik op... bij de schone install...

(tip: maak meteen daarna een Ghost image. voor de volgende keer ;))

G

"webrates1.exe"
Yep, schoonmaken. Deze is trouwens heel eenvoudig te verwijderen. Via het configuratiescherm, software en dan de ad dingen verwijderen.
LET OP! Het systeem vraagt je daarna of je rebooten wilt, dat moet je dus -niet- doen, want tijdens de uninstall hiervan, zet dit stukje spyware je bij de runonce in de registry een .exe file neer, die de boel weer opnieuw installeert, deze dus eerst verwijderen.

@Big_G:
Slijtage? In je CPU bedoel je?????
Bij overklokken???? Hoedan? Dat snap ik echt niet!
Niet in maar van de cpu. Overklokken betekent een hogere snelheid, gecre?erd door meer stroompjes, daardoor meer schakelingen, meer warmte dus ook.
Het ding wordt op een snelheid en temperatuur gebruikt waarvoor ie niet bedoelt is. Zoals je zelf ook weet, hebben zaken een bepaalde bedrijfstemperatuur, maar ga je daar overheen is het aan slijtage onderhevig dat is ook zo bij elektronica en ook bij processoren.
Als je daarnaast de cpu vrijwel continue op 100% laat werken kan het slijtageproces toch iets verhoogt worden.
Nu moet ik hier wel weer bij zeggen dat deze slijtage minimaal is. De dingen zijn tegenwoordig zo goed gebouwd dat verhoogde warmte wel een kortere levensduur tot gevolg hebben (dus slijtage) maarja, als die ingekorte levensduur dan al laten we zeggen 10 jaar word (ik noem maar iets), waar hebben we het dan over, want je doet normaliter geen 10 jaar meer met een cpu dus in die zin was m'n argument eigenlijk niet ter zake doende.

1 goede oplossing? Schreef je al twee keer. Nee helaas. Wat bepaalde dingen betreft wel, maar wat de belangrijkste dingen betreft nog altijd niet. Geheugenbeheer en veiligheid en snelheid? Ja hoor, meteen met je eens.
Gebruikersgemak, compatibiliteit en de rest? Nopez. Maar er word aan gewerkt.:)

@Mas3:
Over de kern van het verhaal heen? Hmmz.. zou kunnen. Ik haalde het overklokken maar terloops aan om er m'n mening over te geven.

Correct me if I'm wrong maar ik denk dat de kern van het verhaal is dat windows geheugen vast houdt daar waar dat niet meer nodig is en dat zijn we met elkaar eens.
Het geheugenbeheer van windows is niet echt geweldig te noemen (zacht uitgedrukt), maar dat is wel meer van windows niet, kijk maar naar het netwerkprobleem, hoeveel windows daar lekt zodat pc's die elkaar eigenlijk totaal niet zouden mogen zien, elkaar opeens toch deels wel zien.
Windows is gewoon flut in dat soort dingen en dat zijn we ook eens.

Ik gaf zelf al aan dat ik vermoedde dat het hier om het Seti gebeuren ging. Maar wilde alleen maar aangeven dat het geen echte 100% cpu belasting is maar nja, hoe moet ik het noemen..... Het is in elk geval een behoorlijk verschil als je zoiets doet als jij doet, bijv. met Seti, of je systeem gaat tegen de 100% aan zitten hikken omdat er iets draait wat niet in orde is.
Daarom vermoed ik dat windows ook hier niet echt lekker de juiste gegevens zit weer te geven, maarja dat zijn we van windows wel geweld.

De registrysetting om dingen sneller vrij te geven lijkt ook mij in elk geval een betere optie dan van die ramboost tooltjes te draaien.

Zover ik mij nog kan herinneren is multitasking op een computer alleen mogelijk als er meerdere processors aanwezig zijn. Multitasking houdt nl. in dat je computer meerdere taken tegelijk kan uitvoeren, dus meerdere instructies op exaxt hetzelfde moment. En hier heb je dus meerdere processoren voor nodig omdat 1 processor maar 1 instructie tegelijk uitvoert.

In werkelijkheid geeft de processor elk proces een klein beetje van zijn 'tijd' en doet dit heel snel achter elkaar. Zo lijkt het alsof er meerdere taken tegelijk worden uitgevoerd.

Voor wat betreft het ram-geheugen. Er zitten zowel in syteemsoftware als gebruikersoftware programmeerfouten die ervoor zorgen dat het ramgeheugen niet helemaal vrij komt, dus bezet blijft. In hoeverre Windows in staat is om deze stukken geheugen alsnog vrij te geven weet ik niet.

In hoeverre Windows optimaal omgaat met het opstarten van taken en het eventueel weer afsluiten van taken en vervolgens de processor weer beschikbaar maakt voor de overgebleven taken is voor mij ook onduidelijk omdat ik niet direct weet hoe de source is opgebouwd. E?n ding is in ieder geval zeker en dat is dat ook Windows niet perfect is, en dus ook hierin dingen fout kunnen gaan voor wat betreft het beheer van processen (taken).

Windows niet perfekt!! Ha, hij barst van de bugs (en dat zijn ook de woorden van een programmeur/netwerkontwerper laatst!). En alleen omdat microshit zoveel eraan verdient en niemand blijkbaar klaagt, kan het zich deze ook nog permiteren. Het is eigenlijk scandalig!
Multitasking? Zeggen ze dat zelf? Based on NT technologie krijg je bij de w2k boot steeds te zien, maar dat is nog geen bewijs voor multitasking. Bovendien hebben ze de klus zeer zwak uitgevoerd! Multitasking met 1 cpu kan zeker, en linux bewijst dat wel denk ik, althans multitasking in de zin van het woord.
Overklokken ben ik ook geen voorstander van, immers de fabrikant garandeert de goede werking tot de opgegeven waarden. Welliswaar zijn er geen bewegende mechanische delen, wel loopt er stroom en dit betekent bewegende elektronen. Dus er zit wel "beweging in". En de chip is opgebouwd uit gedoteerd halfgeleider materiaal, en of hier schade kan ontstaan in de kristalstruktuur is me niet bekend.
Wat de taskmanager betreft, daarmee kun je processen stoppen, maar windows laat sommige niet toe te stoppen. Dat zul je wel merken. En soms applicaties als windows denkt dat er nog andere zaken aktief zijn. Wie is hier de baas?
Overigens kun je in configuratie scherm (control panel), system, advanced, performance options "application response" nog verzetten naar applications of background services (effe zoeken in nl-versie).
En sommige .exe's kun je niet zondermeer deleten omdat ze al geladen zijn bij de start. Dat kan wel vaak als je boot in de command console (of met een flop/cd-boot).
Succes & grtz

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan