Ram geheugen opschonen? Iemand hier ervaring mee?

Het probleem is niet het klagen, er klagen genoeg mensen, maar MS weet dat ze een monopolie hebben en reageren dus pas eens als er genoeg klachten zijn.
Van effici?nt programmeren is geen sprake, vandaar dat windows steeds groter word en ondanks die grootte niet meer kan dan bijv. de genoemde Linux of het vroegere OS/2.

Echt multitasking vind ik het ook niet. Ik dacht overigens ook dat het met 1 cpu wel kon, daarvoor waren toch de cpu's tegenwoordig multithreaded dat ze meer dan 1 taak tegelijk aan kunnen of heb ik dan iets verkeerd begrepen? Dat kan ook natuurlijk. Hoe dan ook heb je gelijk, als je het "multitasken" vergelijkt met Linux of os/2 die ook nog eens veel minder aan resources (hardware/geheugen) nodig hebben om goed te functioneren dan vraag je je echt af waar winflut mee bezig is.

Het verbaast me dan ook geenszins dan goede programmeurs en netwerkbeheerders een lelijk of op zijn minst gezicht strange gezicht trekken als er iemand de combinatie "windows" en "goed in elkaar gestoken" zou maken.
Maarja het is niet anders. Gelukkig heeft winflut veel concurrentie erbij gekregen op de servermarkt en vooral betreffende internet (mysql, php en apache allen op linux).
Daarom is het ook uitstekend dat er steeds meer verbeteringen komen ten gunste van (ik noem het maar even zo) de eenvoudige thuisgebruiker, in linux en zaken als Lindows (heet nu anders) uitgevonden worden.

Als nu eens meer softwarebedrijven deze operatings systems beter gingen ondersteunen, spellenmakers hier meer voor deden etc. dan kunnen deze zaken ook echt groeien en veel interessanter worden voor de thuismarkt zodat er betere concurrentie komt voor winslow en Microsuf dus ook meer zal moeten opletten met wat het uitspookt.

Ja, je hebt gelijk met de monopolie positie die ze hebben! De meeste thuisgebruikers kunnen vanwege applicaties of spellen maar uit ??n OS kiezen. Dat hebben ze zeer goed in de smiezen.
Ze zijn niet voor niets met een zeer open msdos systeem naar windows gegaan, en dit steeds meer gaan dichttimmeren.
Alhoewel, open is het nog steeds voor aanvallen van buitenaf, vooral via IE via de auto-update funktie nu veel mensen continu online zijn met breedband. Hiervoor wordt steeds vaker gewaarschuwd. Je kunt beter de auto-update uitzetten (Of netscape gebruiken).
Wat w2k betreft heb ik nog gemerkt dat je beter in een keer de sp4 erover zet (waar alles inzit), dan eerst de sp1-3 en beveiligingsupdates (gigantisch) te doen. Het geheel lijkt zo een stuk stabieler te zijn. Hoe het met xp zit weet ik dus niet.
Nou ja, je hoeft hun site maar te bezoeken om te zien wat er allemaal geproduceerd is om het werkend te houden!
Grtz.

Originally posted by Black Tiger
1 goede oplossing? Schreef je al twee keer. Nee helaas. Wat bepaalde dingen betreft wel, maar wat de belangrijkste dingen betreft nog altijd niet. Geheugenbeheer en veiligheid en snelheid? Ja hoor, meteen met je eens.
Gebruikersgemak, compatibiliteit en de rest? Nopez. Maar er word aan gewerkt.:)

Err... Welke rest? S[pelletjes? Hmmm, wellicht al opgemerkt dat er meer en meer spelen DUAL worden uitgevoerd? (ok, daar wordt idd aan gewerkt)
Compatibilliteit? Check de site van suse eens, en dan de Hardewaren DB... Ik denk dat "compatibiliteit meer in het woordenboek voorkomt dan je denkt. Sterker nog, ik denk dat windows een steeds zwaardere dobber heeft aan Linux...

Gebruikersgemak? Whahahahahahahahaha
Ja, je kan VEEEEEEEEEEEEEEEEEEL meer dan windows met het systeem. Maar neem een Mandrake en een SuSe 9.2... Install vanuit het doosje... op een relatief nieuwe computer... en je hebt een systeem wat net zo eenvoudig draait als windows (als je het zo wilt noemen).

Betreft geheugen: Ze zeiden vroeger, Win2000, dat ie binnen 48 dagen "volliep".

Tja....

G

Eh ja, suse dat klopt!
Die kun je vinden op ftp.suse.com met natuurlijk ws-ftpro9.
Daar zit onder pub de iso file LiveCD-KDE (v9.2). die kun je op een CD bakken en vervolgens in linux op booten compleet met KDE. Makkelijker kan niet.
Maar dat weten jullie wellicht al allemaal!
Grtz.

De compatibiliteit word meer en meer beter.
Ja, je kan VEEEEEEEEEEEEEEEEEEL meer dan windows met het systeem.
Meer kunnen wil niet zeggen dat het ook gemakkelijk is, we spraken hier over het gebruikersgemak.
Ben trouwens eens benieuwd wat hier dat veeeeeeele is, wat kun je bijv. niet op een windows machine wat interessant is wat je wel linuxmachine kunt? Da's even iets interessants misschien voor tussendoor.:)

Verder moet je het verhaal ook even zien uit oogpunt van zoals ik het noemde "de eenvoudige thuisgebruiker".
Zeker, er worden meer spellen Dual uitgevoerd, maar er zijn nog de probleempjes, zo werkt MS Office toch nog niet helemaal perfekt op een Linux systeem.
Verder weet ik niet hoe het zit met DirectX ondersteuning die voor veel dingen toch vereist is.

Het word echt interessant (voor de eenvoudige thuisgebruiker) als gewoon alles dual word uitgevoerd, dus als alles wat je voor windows krijgen kunt ook gewoon op de linuxmachine installeren kunt zonder probs. En daar moet je het van hebben want wil je het monopolie verslaan, dan moet (erg grof gezegd) elke simpele ziel het kunnen installeren en gebruiken, maar dan ook alles wat ie nu ook met winflut kan. Dat is helaas nog niet aan de orde.

Maar met Suse 9.2 gaan we zeker de goede richting uit en ik blijf persoonlijk ook goede hoop houden, samen met de andere linux liefhebbers.

Yep, schoonmaken. Deze is trouwens heel eenvoudig te verwijderen. Via het configuratiescherm, software en dan de ad dingen verwijderen.

Tja verwijderen? Tot 5 maal toe dit bestand proberen te verwijderen, nada! Toen in taakbeheer "proces be?indigd" en na nog een keer of 3 eindelijk weg.

Intussen opgelet en gekeken wat tijdens dit het "cpu-gebruik" is, dit schoot direct omhoog naar 100% , dit zegt "mij" verder niks maar het viel me wel op dat de snelkoppelingen op het bureaublad weer wegbleven, dus in mijn ogen de snelheid weer weg.

LET OP! Het systeem vraagt je daarna of je rebooten wilt, dat moet je dus -niet- doen, want tijdens de uninstall hiervan, zet dit stukje spyware je bij de runonce in de registry een .exe file neer, die de boel weer opnieuw installeert, deze dus eerst verwijderen.

Waar vindt ik dit? En welk bestand is dit, wellicht met Regcleaner?

:biggrin: , maar ik heb dus intussen 1 en ander gedaan, en het systeem lijkt al weer wat beter te draaien na een spybot search and destroy, adaware, en tweaknowregcleaner...

Maar nog steeds blijven er dingen hangen, zoals bijvoorbeeld "navisearch" dit zit in de map programfiles en is bijna helemaal weg maar je moet toch niet denken dat het bestand "nls.exe" te verwijderen is!

Ja uitschakelen wel als je alles wegvinkt bij eigenschappen van dit bestand.

En als je dan nog eens probeert zoiets te verwijderen dan krijg je gewoonweg de melding:

"Kan NLS niet verwijderen de toegang is geweigerd, controleer of de schijf vol is tegen schrijven, is beveiligd of momenteel in gebruik is"

Maar afijn ik denk dat er genoeg bij zullen zijn die deze melding ook kennen, maar wanneer en hoe krijg je zoiets verwijderd, want ik krijg het er niet af .

Wat heeft het te maken met waar het draadje mee begon? Voor mij alles want ik ben bezig om de boel te "poetsen" en wil dus alles eraf hebben ;) wat ik er al maanden niet af krijg...

Ik zal eventjes een voorbeeldje noemen waar ik al een tijd mee zat en maar niet snaptte, want ik leek het er nergens mee eraf te krijgen...

Bij het plaatsen van berichten is het vaak makkelijk te knippen en te plakken, maar altijd als ik dit deed dan kreeg ik een hele andere tekst als dat ik geknipt had, deze begon alsvolgt: MMXTargeting.... en dan een hoop www's enz.

Alles al geprobeert dit eraf te krijgen, maar niks luktte.
Plots een paar dagen terug bij het opstarten van de pc ging deze een "CHKDSK" uitvoeren, en verrek zie ik ineens dat "mmxtargeting" ertussen staan en dit werd gerepareerd, en het probleem was opgelost...

Is er nou niet 1 programma dat je gewoon mee kunt laten draaien wat al deze troep buiten houdt, of al dan niet een waarschuwing geeft als er spyware o.i.d binnen wil kruipen?

Meer kunnen wil niet zeggen dat het ook gemakkelijk is, we spraken hier over het gebruikersgemak.
Nee, ik noemde 1 goede oplossing... waarna jij gebruikersgemak noemde samen met "compatibilliteit en de rest".
Met 1 goede oplossing bedoel ik ook niet veel meer dan het enige goede alternatief (misschien Mac nog, maar daar heb ik absoluut geen kennis van).
Jij noemt meteen de plus en min punten van een systeem (zoals ze in jouw ogen leven)
Ben trouwens eens benieuwd wat hier dat veeeeeeele is, wat kun je bijv. niet op een windows machine wat interessant is wat je wel linuxmachine kunt? Da's even iets interessants misschien voor tussendoor.:)
Het veel meer is natuurlijk bedoelt mbt tot alle progjes die je meegeleverd krijgt. van systeem configuratie progjes tot ICQ & MSN broertjes. Om maar niet te praten over de Deamons en servers.
Ja, je hebt gelijk, dat kan Windhoos ook! Na de aanschaf van alle programma's die je nodig hebt.
Het veel meer is hiermee ook bedoelt op het OPEN van het systeem. Zind het je niet? Dan programeer je het toch anders?
Maar, ok... Voor de Thuisgebruiker is dit wat vergezocht... Hoewel, als ze zin hebben kunnen ze het wel gaan leren / doen.
Zeker, er worden meer spellen Dual uitgevoerd, maar er zijn nog de probleempjes, zo werkt MS Office toch nog niet helemaal perfekt op een Linux systeem.
GODZIJDANK!
Als M$ prima zou draaien op Linux, zou Linux meteen net zo brak zijn als Windhoos.
Buiten het feit dat Open Office een prima alternatief is. Kan zonder enkel probleem de Xcelletjes lezen, schrijven en opslaan als...
Evolution bezit de zelfde functies als Outlook. Je kan gewoon met Evolution Agenda's openen en afspraken maken icm Outlook. Oftewel volledig compatible.
En zoals ik al eerder schreef: Bedrijven zijn zich ervan bewust dat Linux een steeds groter marktdeel aan nemen. Corel heeft al vele paketten voor Linux (zelfs een eigen distro) In verschillende winkels die linux hebben, hebben ze ook spelletjes gelijk aan windhoos spelletjes (UT / Quake etc)
Verder weet ik niet hoe het zit met DirectX ondersteuning die voor veel dingen toch vereist is.
Windhoos vind dat belangrijk, immers zij hebben dat uitgevonden. Ik meen dat de Linux variant Open GL is???
Het word echt interessant (voor de eenvoudige thuisgebruiker) als gewoon alles dual word uitgevoerd, dus als alles wat je voor windows krijgen kunt ook gewoon op de linuxmachine installeren kunt zonder probs. En daar moet je het van hebben want wil je het monopolie verslaan, dan moet (erg grof gezegd) elke simpele ziel het kunnen installeren en gebruiken, maar dan ook alles wat ie nu ook met winflut kan. Dat is helaas nog niet aan de orde.
Dat valt je dan vies tegen. Zoals ik al eerder schreef, komen er steeds meer bedrijven die zich hier bewust van zijn. Je zal nu als gebruiker misschien nog even moeten zoeken (aldanniet op internet) om deze spelletje te kunnen kopen. (Ja, ze kosten wel geld, al is het lang niet zo veel als bij windhoos shit)

Ik praat steeds over Spelletjes, omdat er voor al het andere prima alternatiefen zijn. Omdat 90% niet overstapt op Linux omdat SPELLETJES niet te koop zijn alszodanig.
Maar met Suse 9.2 gaan we zeker de goede richting uit en ik blijf persoonlijk ook goede hoop houden, samen met de andere linux liefhebbers. [/B]
Linuxliefhebbers draaien al linux...

Maar dat was ff offtopic ;)

G

@freggel1: Als je avast en bv. Spyware Doctor hebt lopen zit je al vrij goed. Die laatste vangt al erg veel af. En Avast de rest van het ongedierte, vooral de .exe's en dat zijn de linkste.
Hoe je vanaf de command kunt deleten heb ik al gezegd, maar dan moet je met de command syntax overweg kunnen. Het probleem is, dat als je windows hebt opgestart er veel geladen is en windows niet toestaat dingen te verwijderen.
Grtz.

Dat komt inderdaad omdat het programma dus geladen is en dan dus ook in gebruik.
De oplossing is niet zo heel moeilijk:
Zorg ervoor dat je bij het programma kan voordat het geladen word.
Dit doe je als volgt:
Ga op zoek naar de locatie van het bewuste programma.
Schrijf het complete path op, want dat heb je zometeen nodig.
Start je pc met de installatie cd op.
Je kunt nu doorstarten naar de prompt of command line.
Ga nu naar de zojuist opgeschreven directory, en geef het bestand een andere naam, en liefst ook een andere extentie.
Dus, als ie in C:\lastige\zooi\ staat, doe je achtereenvolgens:
C:\
cd lastige
cd zooi
rename nls.exe vieze.troep

Je hebt het bestand dan dus vieze genoemd, met extentie troep.
Ik ben er niet zeker van dat je in de commandline een extentie met meer dan 3 letters kunt maken, maar daar ben je snel genoeg achter ;)

Start nu windhoos weer op en kijk of je nog last hebt van het onding.
Waarschijnlijk niet, en kun je m definitief verwijderen.

Het is trouwens ook raadzaam om in je win.ini en in je register te zoeken naar die nls.exe en m daar uit te zetten door gewoon de regel te verwijderen of de bestandsnaam te veranderen is een niet bestaande naam.
Misschien kun je je zo het hele gedoe met de commandline besparen.

Waar vindt ik dit? En welk bestand is dit, wellicht met Regcleaner?
Hkey_LocalMachine->software->Microsoft->windows->currentversion->runonceex
Daar kun je dat .exe bestand vinden. Ik kan je geen naam geven omdat het kan varieren maar het ziet er meestal uit als yopiwesx.exe dus een hele vreemde naam.
Runonceex kun je in die gevallen altijd leegmaken, idem met runonce.

Bij ditzelfde onderdeel maar dan "run" kun je ook zien welke dingen standaard worden opgestart, goede kans dat je daar dus ook dat andere ding (nls.exe) en misschien nog meer kunt verwijderen.
Check dan ook dezelfde setting maar dan onder HKey_CurrentUser en dan weer verder met software->microsuf etc. want daar staan er vaak ook.

Het verwijderen van het nls.exe op je hd is mogelijk als ie niet meer geladen is, hiervoor zul je hem uit de registry moeten halen. Er is echter een kans dat een ander vervelend ding het er weer terug in zet zodat het weer geladen word na een reboot.
In dat geval kun je het beste de tip van Mas3 volgen of anders eens proberen in veilige modus te booten, dan worden een hoop zaken niet geladen en dan heb je kans dat je het verwijderen kunt.

Is je HD niet NTFS maar Fat32 geformatteerd kun je ook een gewone win98se bootdisk nemen en dan naar de directory gaan en de file verwijderen.

@Big_G: Ik ben het veelal met je reply eens. Maar ik verplaatst me bij mijn comment in de situatie van de gewone thuisgebruiker zoals ik het noemde. Veel games hebben directx gewoon nodig, vandaar dat ik me dat afvroeg.
Dat waarvan je zegt "in jouw ogen" is dus zeker niet alleen vanuit mijn ogen, maar vanuit veel mensen hun ogen omdat ik me in hun situatie verplaats.
MSN is overigens gratis en icq ook al heb je er dan wel wat reklame bij en dat is weer iets wat je dan onder linux niet hebt, een stapel van die reklame, maar het is zeker niet ondenkbaar dat als linux even populair word, dat het daar ook zal verschijnen.

Zelf iets anders programmeren is leuk, maar dan moet je het wel kunnen en dat kun je vergeten bij de eenvoudige thuisgebruiker.

Games als UT/Quake kom je tegen voor linux, maar Tombraider bijv.? En veel andere games toch nog niet en je moet er naar op zoek zoals je zelf al zegt. Dat doet de eenvoudige thuisgebruiker niet, die moet het in elke winkel kunnen kopen waar ie nu ook zijn handel gaat kopen.
Net als zijn andere software (niet-games dus) die hij/zij nu op de pc gebruikt en dat is waar ik op doel en dat is nog lang niet aan de orde.

Nog even terugkomend op het persoonlijke. Ik ben zelf ook een linuxliefhebber, toch draai ik nog geen linux op mijn persoonlijke pc, alleen op m'n servers.
Dat is een persoonlijke keuze omdat ik ook geen zin heb om naar vanalles te gaan lopen zoeken, en dat dan dit weer niet kan op linux of dat ik zus weer ergens moet gaan kopen.
De KDE en Mozilla en Firefox browser bevallen me niet. Allemaal persoonlijke smaak uiteraard, maar hoeveel moet ik er dan gaan uitproberen voordat ik eentje heb die me bevalt?
Dus niet alle linux liefhebbers draaien al linux op hun eigen pc.:)

Dat is mede wat ik bedoel met gebruikersgemak. Dit zijn nu persoonlijke items aan mij gerelateerd, maar zo heeft elke thuisgebruiker wel iets en daarmee nog altijd zijn bedenkingen betreffende linux.
Laatst nog iemand gevraagd en het bekende antwoord gekregen "ja maar linux is wel moeilijk".
Nee het word steeds gemakkelijker, maar het heeft dus ook nog altijd deze naam waar het vanaf moet... het moeilijk zijn dus.

Wil je dus echt verder zul je het populair moeten maken en men is hard aan de weg aan het timmeren en steeds meer bedrijven zijn zich dit bewust en doen er aan mee, maar nog lang niet genoeg en nog lang niet zo gemakkelijk "publiek" te verkrijgen in de pc zaak zoals winflut dingen.

Ik weet niet, misschien zou het leuk zijn eens een poll te houden in dit forum om te zien wat de algemene opinie is van hoe men over linux denkt, of men denkt dat het makkelijk is, of men het zou willen hebben ofzo, zuiver uitnieuwsgierigheid want ik ben echt bang dat veel mensen gewoon ook bang zijn dat er te weinig voor te krijgen is en dat het te moeilijk is, ondanks het feit dat dit niet meer zo is.

Voordat ze het archief weer eens op gaan schonen;)

Dat wil dus zeggen dat er "voor mij" al veel bruikbare tips uitgerold zijn, ik ga meer van die vragen stellen denk ik :thumpsup:

Nee d'as maar gekheid, maar het heeft me wel geholpen...

Webrates.exe is er af, al dan niet door de tips hier maar ook door wat dingetjes die ik zelf heb en had gedaan...

Navisearch, werktte allang niet meer maar nu nog het verwijderen ervan, moet ik nog 1 en ander uitproberen, want heb er al diverse antwoorden over gehad al dan niet via pm...

Ik heb er weer veel mee opgestoken, vooral het gebruik van taakbeheer daar heb ik weer 1 en ander mee opgestoken! ;)

Op zoek naar waar ik het verhaal ooit es vond van wat ik dacht dat het antwoord was op de thread "XP probleem", kwam ik dit stukkie tegen.
Ik bedoel dit als aanvulling op mijn eerdere posting, BT's lap tekst heb ik nog niet gelezen, doe ik straks wel ff :neenee:

Wie weet is het beste antwoord dus allang gegeven, maar toch:

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;en-us;310353

Kijk eens bij msconfig wat er allemaal actief is bij het opstarten.

ff uitvinken en pc opnieuw opstarten.

Wat ook wil helpen is het programmatje Hitmanpro.

deze is gratis te downloaden bij http://www.hitmanpro.nl

veel succes.

Groetjes, Pascal.

Hitman pro is leuk, zitten een aantal dingen in zoals spysweeper en spybot. Wel even rekening ermee houden dat van een paar dingen zoals Spysweeper dus, het een trial versie betreft.
Maar het combineert een aantal zaken dus zeker zeer handig.

Toch is het verstandig voor de gevorderden om er ook hijackthis bij te houden.
Let op met dat taakbeheer. Er zijn dingen (winadclient.exe met zijn combinatiefile) die je de zaak behoorlijk in de soep kunnen laten lopen als je ze via taakbeheer afsluit en daarna probeert te verwijderen.
Bij 1 kennis resulteerde dat in het verwijderen van de complete mijn documenten directory.
Bij een andere kennis in een herinstallatie van xp omdat die niet meer wenste te starten.

@Big_G: Ik ben het veelal met je reply eens. Maar ik verplaatst me bij mijn comment in de situatie van de gewone thuisgebruiker zoals ik het noemde. Veel games hebben directx gewoon nodig, vandaar dat ik me dat afvroeg.
Err, openGL voor Linux... Je moet niet vergeten dat het spel in dat geval ook is geschreven voor Linux. En dus Linux resources gebruikt.
Dat waarvan je zegt "in jouw ogen" is dus zeker niet alleen vanuit mijn ogen, maar vanuit veel mensen hun ogen omdat ik me in hun situatie verplaats.
Nee... Niet iedereen / algemeen... Echt, in jouw ogen... Linux is aan het groeien... Dat wil jij niet weten! lol
MSN is overigens gratis en icq ook al heb je er dan wel wat reklame bij en dat is weer iets wat je dan onder linux niet hebt, een stapel van die reklame, maar het is zeker niet ondenkbaar dat als linux even populair word, dat het daar ook zal verschijnen.
aMSN is reclame loos, lijkt sprekend op MSN (misschien iets minder "mooi" uitgevoerd) Ik vind het zowiezo vreemd dat als je een M$ product installeert, dat je elke keer met POP-UP's wordt lastiggevallen. (mijn ouders hadden 98, en daarbij geen popupkiller, vandaar dat ik er achter kwam)
Linux heeft standaar in AL zijn browsers (en dat zijn er nogal wat) pop up killers.... Dus reclame? Ja, vast, maar dat heeft NIETS met Linux zelf te maken!
Zelf iets anders programmeren is leuk, maar dan moet je het wel kunnen en dat kun je vergeten bij de eenvoudige thuisgebruiker.
Idd, maar het is wel mogelijk....
Games als UT/Quake kom je tegen voor linux, maar Tombraider bijv.? En veel andere games toch nog niet en je moet er naar op zoek zoals je zelf al zegt. Dat doet de eenvoudige thuisgebruiker niet, die moet het in elke winkel kunnen kopen waar ie nu ook zijn handel gaat kopen.
Net als zijn andere software (niet-games dus) die hij/zij nu op de pc gebruikt en dat is waar ik op doel en dat is nog lang niet aan de orde.
Qua games: Ik weet niet of er tombraider voor Linux is, ik zeg alleen dat dit in opmars is.
Dat men ze graag in winkels waar ze ook Microshit verkopen willen kopen, dat snapt iedereen. Je vergeet nu echter een HEEL belangrijk ding: M$ IS monopolist! Winkels als bv DynaByte verkopen enkel en alleen M$. Ze doen niets met linux. Mycom NL heeft bv een megacontract met M$ waarbij ze verplicht worden geen enkel ander besturingssysteem mogen verkopen.
Hierdoor wordt het voor Linux steeds moeilijker om door te dringen.
Gelukkig wordt ook steeds duidelijker dat de thuisgebruiker het steeds meer irriteert dat ze torenhoge prijzen moeten betalen voor een besturingssysteem dat zo lek is als een mandje.
Nog even terugkomend op het persoonlijke. Ik ben zelf ook een linuxliefhebber, toch draai ik nog geen linux op mijn persoonlijke pc, alleen op m'n servers.
Dat is een persoonlijke keuze omdat ik ook geen zin heb om naar vanalles te gaan lopen zoeken, en dat dan dit weer niet kan op linux of dat ik zus weer ergens moet gaan kopen.
De KDE en Mozilla en Firefox browser bevallen me niet. Allemaal persoonlijke smaak uiteraard, maar hoeveel moet ik er dan gaan uitproberen voordat ik eentje heb die me bevalt?
Dus niet alle linux liefhebbers draaien al linux op hun eigen pc.:)
Hieruit lees ik zeer duidelijk JOUW keuze uit. Dat heeft dan ook niets te maken met de gemiddelde gebruiker.
Mbt de browsers: Ben toch nieuwsgierig wat er zo anders is aan Firefox, Galeon en eventueele andere browsers tov IE.
Dat is mede wat ik bedoel met gebruikersgemak. Dit zijn nu persoonlijke items aan mij gerelateerd, maar zo heeft elke thuisgebruiker wel iets en daarmee nog altijd zijn bedenkingen betreffende linux.
Laatst nog iemand gevraagd en het bekende antwoord gekregen "ja maar linux is wel moeilijk".
Start met dual boot... zou mijn opmerking zijn.
Moeilijk? welnee, anders... Windows heb je ook niet in 1 dag geleerd... (ondanks dat het stukken minder uitgebreid is)
Nee het word steeds gemakkelijker, maar het heeft dus ook nog altijd deze naam waar het vanaf moet... het moeilijk zijn dus.
Nu snap je meteen waarom ik zo "vel" ben... (Met alle goede bedoelingen natuurlijk)
Wil je dus echt verder zul je het populair moeten maken
Ben ik wel mee bezig dacht ik zo ;)
en nog lang niet zo gemakkelijk "publiek" te verkrijgen in de pc zaak zoals winflut dingen.
Internet? gratis downloaden???? Niet publiek genoeg??? Whahahaha (ja, sorry, nu lach ik je in je gezicht uit.
Buiten het feit dat Dixons SuSe verkoopt...
Ik weet niet, misschien zou het leuk zijn eens een poll te houden in dit forum om te zien wat de algemene opinie is van hoe men over linux denkt, of men denkt dat het makkelijk is, of men het zou willen hebben ofzo, zuiver uitnieuwsgierigheid want ik ben echt bang dat veel mensen gewoon ook bang zijn dat er te weinig voor te krijgen is en dat het te moeilijk is, ondanks het feit dat dit niet meer zo is.

Hmmm, dat vind ik een leuk idee, BT.
Ik ga even nadenken over de vragen, die stuur ik eventueel wel ff door naar je PM, verander ze daar waar je nodig acht. ;)

G

Nee... Niet iedereen / algemeen... Echt, in jouw ogen...
Nee hoor. Ik zeg ook niet dat het bij iedereen of algemeen zo is, maar schreef duidelijk bij velen. Ik geloof echt wel hoe linux groeit, maar ik weet uit ervaring ook dat er heel veel mensen nog bang voor zijn.
aMSN is reclame loos, lijkt sprekend op MSN (misschien iets minder "mooi" uitgevoerd) Ik vind het zowiezo vreemd dat als je een M$ product installeert, dat je elke keer met POP-UP's wordt lastiggevallen. (mijn ouders hadden 98, en daarbij geen popupkiller, vandaar dat ik er achter kwam)
Ja oke, ik vind zelf MSN trouwens maar rommel.
Overigens ging het er hier om datje zei dat er in linux veeeeel meer te krijgen was, daarbij noemde je bepaalde proggies en daemons die je bij windows dus los moet kopen.
Eigenlijk kan men dat vergelijk zo niet trekken, want windows zou het er ook bij kunnen doen allemaal, alleen dan krijg je dus dezelfde problemen als ze nu met mediaplayer hebben en de zeer langdurige rechtszaken toen ze IE geimplementeerd hebben in het OS dus in feite gratis browser bijgeleverd.
Dat is het nadeel van een vergelijking van open source met een payed source, dan mag je dat niet als voordelen van een systeem noemen omdat het andere systeem er nooit aan kan voldoen. Het is wel een voordeel, maar het is niet eerlijk om het zo te vergelijken bedoel ik dan.
Idd, maar het is wel mogelijk....
Nja.. met windows ook hoor. Programmeren in debug of in basic. Da's geen C+ maar het is wel programmeren.

Je vergeet nu echter een HEEL belangrijk ding: M$ IS monopolist! Winkels als bv DynaByte verkopen enkel en alleen M$.
Nee dat vergat ik niet, ik stelde net dat dit een van de grote problemen was die de populariteit van Linux tegen hield.
En winkels die een contract met M$ afsluiten om alleen dat daar te verkopen, nja, zal maar niet zeggen hoe serieus ik dat soort pc zaken neem.

Hieruit lees ik zeer duidelijk JOUW keuze uit. Dat heeft dan ook niets te maken met de gemiddelde gebruiker.
Nee dat heeft niet daarmee te maken inderdaad. Ik schrijf toch ook heel duidelijk "mijn persoonlijke smaak" dus dat laat geen twijfel over dacht ik zo.
Je wilde weten wat er anders was? De hele layout en aanzicht is anders. Firefox heb ik geprobeerd, als ik hier een reply type word m'n reply venstertje zo klein, daar word je niet lekker van. Bij de nieuwe vbulletin heb ik er geen last van maar bij deze wel.
Kan dus aan vbulletin liggen maar ik moet weer gaan zoeken naar een oplossing waar ik bij IE dus geen last van heb.
Dat is dus een verschil. Als je dat weer doortrekt naar de eenvoudige gebruiker... die wil liever niet op zoek naar oplossingen als het niet hoeft.
Grotendeels zijn de verschillen natuurlijk gebaseerd op persoonlijke smaak, dat zal ik ook niet ontkennen.

Moeilijk? welnee, anders..
Nou dat is de mening van mensen die er al mee werken. Voor een leek is het moeilijk. Begin maar eens bij het begin. Windows installeer je, je installeert je modem en je hebt internetverbinding.
Bij Linux moet je eerst iets gaan openen voordat je verbinding krijgt. Standaard zit daar alles potdicht. Dat is al een van de verschillen die voor een beginner als moeilijk gezien kunnen worden.

Internet? gratis downloaden???? Niet publiek genoeg??? Whahahaha (ja, sorry, nu lach ik je in je gezicht uit.
Buiten het feit dat Dixons SuSe verkoopt...
Je mag lachen hoor. Maar lees nu eens goed wat ik in die context schreef..... Internet? Ja hoor. Gratis downloaden? Nou.... moet je toch even goed zoeken, nog niet lang geleden kon je de iso's van Suse niet gratis downen, alleen de source, terwijl je van RedHat en Mandrake wel de iso's kon downloaden.
Maar verplaats je wederom in de gedachten van de beginnende gebruiker van waaruit ik de hele tijd al schrijf en in welke context ik dit ook schreef.
Krijg je het bij Paradigit? Nee. Krijg je het bij de Regenboog? Nee, krijg je het bij Mycom of een ander? Bijna allemaal nee.
Publiek genoeg dus? Nee, want je koopt misschien je pc bij Dixons, maar voor de rest ga je naar een pc winkel en die hebben het dus niet. Dus nee, niet publiek genoeg ondanks gratis downloaden en internet.
Aanvullende software? Euhmz... .tar.gz.... .rpm... .src.rpm euh.. wat is dat? Hebben die lui niet gewoon winzip of winrar?
Zie je wat ik bedoel? Uiteraard is het een kwestie van wennen, maar als een beginner al van .tar.gz of .rpm ziet word ie al bang.
Hoe zit met het m'n dvd's en mijn warez... dvdshrink, dvddecrypter, Nero (da's een hele belangrijke!) want we willen ook kunnen branden op eenvoudige klik en brand manier.
Het zijn maar een aantal van die angstvoorbeelden, maar ze bestaan.

En dan ben ik nog een gevorderde en als ik dan naar mezelf kijk ben ik ook nog de mening toegedaan dat het nog niet geschikt is voor algemeen desktop gebruik, anders had ik het zelf ook al draaien.
By the way... zuiver uit nieuwsgierigheid. Geeft het zich voor linux ook al een mooie meerthreadige newsleecher zoals Newsleecher of Grabit met search funktie? Ik neem aan van wel, maar lijkt me toch leuk om eens te horen wat linux daarvoor uitgevonden heeft.

Je pm heb ik gehad, heb er eentje teruggestuurd. Hoe meer ik hiervan zie, hoe leuker het lijkt om de algemene mening eens te peilen, vermits men natuurlijk bereid is er ook aan mee te doen.

Ja oke, ik vind zelf MSN trouwens maar rommel.
MSN IS rommel ;)
Overigens ging het er hier om datje zei dat er in linux veeeeel meer te krijgen was, daarbij noemde je bepaalde proggies en daemons die je bij windows dus los moet kopen.
Ik weet wat je bedoelt maar ik doelde bv op MSOffice... Wat kost dat pakket wel niet? Gelukkig is er Open Office (ook voor windows te verkrijgen)
Nja.. met windows ook hoor. Programmeren in debug of in basic. Da's geen C+ maar het is wel programmeren.
Nee, ik doelde het HELE systeem kan je aanpasen als je wilt (en zou kunnen) dat zie ik in windows niet gebueren.
Ik weet ook wel dat ik in basic en zelfs in C dingetjes kan proggen...
Nee dat vergat ik niet, ik stelde net dat dit een van de grote problemen was die de populariteit van Linux tegen hield.
Die indruk kreeg ik...
En winkels die een contract met M$ afsluiten om alleen dat daar te verkopen, nja, zal maar niet zeggen hoe serieus ik dat soort pc zaken neem.
Tja, Ik heb op het Hoofdkantoor gewerkt, en ik weet hoe het daar aan toe gaat. Het is een harde wereld daar hoor....
Nee dat heeft niet daarmee te maken inderdaad. Ik schrijf toch ook heel duidelijk "mijn persoonlijke smaak" dus dat laat geen twijfel over dacht ik zo.
Ja, dat klopt, ik wilde het alleen benadrukken voor de overige lezers ;)
Je wilde weten wat er anders was? De hele layout en aanzicht is anders. Firefox heb ik geprobeerd, als ik hier een reply type word m'n reply venstertje zo klein, daar word je niet lekker van. Bij de nieuwe vbulletin heb ik er geen last van maar bij deze wel.
Hmmm, vreemd. Ik heb nergens last van... Probeer Galeon eens
Kan dus aan vbulletin liggen maar ik moet weer gaan zoeken naar een oplossing waar ik bij IE dus geen last van heb.
Dat is dus een verschil. Als je dat weer doortrekt naar de eenvoudige gebruiker... die wil liever niet op zoek naar oplossingen als het niet hoeft.
Grotendeels zijn de verschillen natuurlijk gebaseerd op persoonlijke smaak, dat zal ik ook niet ontkennen.
Weet ik niet, ik kan me niet indenken waarom een gebruiker zoals freggel problemen heeft met performance, zodat ie dagen opzoek gaat, lopen etteren om dat systeem weer op orde te gaan krijgen... om tot overmaat van ramp zijn systeem helemaal opnieuw te instaleren.
Ik ken die tafrelen, en het heeft me misschien veel tijd gekost om iets van Linux te leren... Maar dergelijk gezeik heb ik niet meer.
Geen dagen gezweet en gedoe meer van problemen die je toch niet kan oplossen.
Nou dat is de mening van mensen die er al mee werken. Voor een leek is het moeilijk. Begin maar eens bij het begin. Windows installeer je, je installeert je modem en je hebt internetverbinding.
Err.... ik zou dan toch eens weer 1 van de nieuwste Linux versies op je pc zetten...
Bij Linux moet je eerst iets gaan openen voordat je verbinding krijgt. Standaard zit daar alles potdicht.
Godzijdank!
Dat is al een van de verschillen die voor een beginner als moeilijk gezien kunnen worden.
Welnee, gewenning...
Je mag lachen hoor. Maar lees nu eens goed wat ik in die context schreef..... Internet? Ja hoor. Gratis downloaden? Nou.... moet je toch even goed zoeken, nog niet lang geleden kon je de iso's van Suse niet gratis downen, alleen de source, terwijl je van RedHat en Mandrake wel de iso's kon downloaden.
We hebben het over linux, niet over 1 distro.... ;)
Maar verplaats je wederom in de gedachten van de beginnende gebruiker van waaruit ik de hele tijd al schrijf en in welke context ik dit ook schreef.
Krijg je het bij Paradigit? Nee. Krijg je het bij de Regenboog? Nee, krijg je het bij Mycom of een ander? Bijna allemaal nee.
Publiek genoeg dus? Nee, want je koopt misschien je pc bij Dixons, maar voor de rest ga je naar een pc winkel en die hebben het dus niet. Dus nee, niet publiek genoeg ondanks gratis downloaden en internet.
Heb je helemaal gelijk in, en daar zit hem nou net de kneep. Ik heb net verteld wat en hoe.
Maar Novell is ook een machtig bedrijf, zo nog een paar....
Binnen enkele jaren zal Mycom en de rest ook zwichten
Aanvullende software? Euhmz... .tar.gz.... .rpm... .src.rpm euh.. wat is dat? Hebben die lui niet gewoon winzip of winrar?
Jawel hoor....
Zie je wat ik bedoel? Uiteraard is het een kwestie van wennen, maar als een beginner al van .tar.gz of .rpm ziet word ie al bang.
Niet als ie een paar forums afgaat, alvorens ie wat gaat doen. En hedentendagen doet men dat.
Ik ben 6 jaar terug al eens wezen klooien met Linux. Toen had ik ook nog geen internet.
Heel anders, en dan begrijp ik je opmerkingen wel. Maar heden? nee.... Met inet is alles te vinden, en iedereen weet dat ondertussen ook.
Hoe zit met het m'n dvd's en mijn warez... dvdshrink, dvddecrypter, Nero (da's een hele belangrijke!) want we willen ook kunnen branden op eenvoudige klik en brand manier.
Het zijn maar een aantal van die angstvoorbeelden, maar ze bestaan.
Weet ik nog niet. Ik zit in de financieele positie dat ik geen brander kan kopen... Mijn P2 450 loopt nog lekker... maar ik durf niet te zeggen voor hoelang... (btw, hierop staat suse 8.2 met een nagenoeg volledige install. Vergelijk baar: de zwaarste XP met alles erop en eraan. Verschil is in deze, dat met Linux hij nog gewoon draait ;))
En dan ben ik nog een gevorderde en als ik dan naar mezelf kijk ben ik ook nog de mening toegedaan dat het nog niet geschikt is voor algemeen desktop gebruik, anders had ik het zelf ook al draaien.
By the way... zuiver uit nieuwsgierigheid. Geeft het zich voor linux ook al een mooie meerthreadige newsleecher zoals Newsleecher of Grabit met search funktie? Ik neem aan van wel, maar lijkt me toch leuk om eens te horen wat linux daarvoor uitgevonden heeft.
Ook daar kan ik geen antwoord op geven. dat zijn dingen die ik eerlijkgezegd nooit heb gebruikt. Ook niet in windows tijdperk.
Je pm heb ik gehad, heb er eentje teruggestuurd. Hoe meer ik hiervan zie, hoe leuker het lijkt om de algemene mening eens te peilen, vermits men natuurlijk bereid is er ook aan mee te doen.

Yup...
Ben nieuwsgierig

G

Weer ff inkorten want over bepaalde dingen zijn we het erg eens.:)

MSN IS rommel ;)
Phoe.... ben ik toch blij dat een verstandig iemand het met me eens is. Heel toevallig zeer kort geleden iets meegemaakt. Heel veel bepaalde satkennissen zitten op icq. Laatst is men dus onderling zijn MSN gaan uitdelen. Daarop heb ik uiteraard enigszins geageerd en verwezen naar de voordelen van icq t.o.v. msn maar zowel daar alsook bij mensen prive hoor je 1 argument als mensen het al enigszins met je eens zijn "ja maar al m'n kennissen hebben msn" of "al m'n vrienden hebben msn" en je zit dan plomptverloren alleen op icq (behalve de stugge volhouders). Het word steeds minder aantrekkelijk om dan 2 van dat soort proggies naast elkaar te draaien. Het geeft zich dan ook wel van die verzameldingen die het bij elkaar hebben maar dat werkt ook niet echt lekker.
Probleem hierbij is de argumentatie die ze gebruiken. En da's het gevolg van enorme gemakzucht van anderen. Daar kom ik zo nog op terug.

Nee, ik doelde het HELE systeem kan je aanpasen als je wilt (en zou kunnen) dat zie ik in windows niet gebueren.
Ooh... dan heb ik dat verkeerd begrepen. Je bedoelt dat je bijv. je kernel kan hercompileren en mede zo je systeem aanpassen aan je eigen smaak, da's zonder meer waar.
Ook kun je de rest van het systeem aanpassen aan eigen smaak, maar dat is een gevolg dat je niet vast zit aan payware, de meeste dingen kun je er uit kiepen en zitten niet met of in het systeem verweven zoals bij winflut wel vaak het geval is.

Die indruk kreeg ik...
Da's dan gelukkig weer rechtgetrokken.:)

Weet ik niet, ik kan me niet indenken waarom een gebruiker zoals freggel problemen heeft met performance, zodat ie dagen opzoek gaat, lopen etteren om dat systeem weer op orde te gaan krijgen...
Ik zou er nog op terugkomen en dat is bij deze. Gemakzucht. Men kent windows. De meeste kennissen van iemand hebben ook wel windows dus men kan overal terecht met vragen.
Men doet langer zoeken, maar voordeel is (in hun ogen) dat men windows kent. Men zoekt dan liever wat langer naar de oplossing van een probleem dan dat men een nieuw OS gaat leren, want zo kijken ze er tegenaan.
Bijkomstigheid daarbij is mijn eigen mening die ik al stelde. Ik wil hem er misschien wel naast hebben, maar niet als hoofd-os. En momenteel heb ik geen ruimte, heb win98 er al naast draaien voor bepaalde sat-utility's en gsm utils. Gemakzuchtige argumenten, maar het is niet anders.

Welnee, gewenning...
Jazeker. Alle nieuws is gewoon gewenning, ben ik met je eens, maar iets nieuws moet je leren. Leren is niet altijd iets wat iemand graag doet. Gewenning? Sure, maar gemakzucht ruled nog altijd, da's het probleem.

Nog even over je p2 450... hahaha... ja inderdaad. Over resources en hardware gebruik hoeven we het niet te hebben, op een veel mindere pc kun je veel meer terwijl het even snel of sneller blijft werken dan een zware windows pc met dezelfde opties aanwezig.:)

Niet als ie een paar forums afgaat, alvorens ie wat gaat doen. En hedentendagen doet men dat.
Klopt, dat doet men voor zijn hobby's, het satgebeuren bijv. zoals alhier, of voor zijn windows problemen opgelost te krijgen.
Om iets nieuws te leren forums bezoeken moet je gemotiveerd zijn, daarvoor moet er eerst meer interesse zijn en een lager niveau van gemakzucht.
En de bereidwilligheid en ook de hd ruimte om het bijv. al is het maar eens om het te bekijken, naast windows te installeren.

Derhalve ben ik het zeer zeker met je eens, dat indien mensen met alleen XP op de machine hebben en hd ruimte zat, linux ernaast zouden installeren in een dual boot optie, en dan regelmatig eens met linux werken er toch hopen mensen zouden zijn die zouden overstappen.
Wel ben ik van mening dat er veel meer Nederlandstalige support moet komen (meer fora etc.).

P.s. De grootste verademing die Linux je biedt.... het niet nodig zijn voor elke scheet opnieuw te hoeven opstarten. Volgens mij is alleen na een kernel update en/of kernel compile een herstart nodig of als je nieuwe hardware inbouwt dan moet je booten ja.
Nieuwe netwerkkaart? Fijn.. drivers geinstalleerd... windows wenst dan weer te rebooten.. linux niet.
Idem met heel veel andere zaken. Windowsupdate gedaan? Computer herstarten. Linux update gedaan (mysql, php, apache, perl noem maar op, maakt niet uit).... herstart? Ohja.. sure maar niet van de pc... dan gaat het als /etc/rc.d/init.d/httpd restart en klaar ben je, een commando dus, geen pc reboot.

Vanuit xwindows zal hier ook wel een clickable ding voor zijn, geen idee, maar alleen dit al is echt een enorme verademing t.o.v. winflut. Dat wilde ik toch even gezegd hebben.:)

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan