Rode Bietenstamppot

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Waarderingsscore
795
Punten
113
Leeftijd
74
Vandaag enorme darm bloeding gehad , ow nee gisteren bietenstamppot gegeten.
Recept simpel voor 2 Personen
Smiddags om 14u aan de slag

500gram voorgekookte bieten grof raspen
1ui snipperen
150gram brie

400gr geschilde droogkokers in stukken gaar koken in ca 20 minuten met een snuf zout. Niet teveel later eventueel op smaak brengen.

Morgen poging miehoen met  veel groenten en wokgarnalen. (van de chinees krijg ik hartkloppingen en darmproblemen)

Ondertussen de aardappelen op staan ,
Ui fruiten en de  brie in kleine brokjes snijden  (met hete mes)

Aardappels gaar!, afgieten droogstomen en stampen maar, kluitje 25gr roomboter er door , de helft van de brie erin
En stampen maar, brie smelt wel en puree wordt kleverig , gefruite ui erbij en de grof geraspte biet en roeren die hap.
Eventueel nog wat melk toevoegen voor de gewenste dikte stamppot. Eventueel extra op smaak brengen met zout en peper niet te veel zout omdat brie al zout is.
Klaar in een ovenschaal droppen wegzetten.
16u30uur  De schotel in de oven op 160-180 graden.
17u30
Opscheppen op borden en garneren met restant brokjes brie, deze zal  op de hap lekker smelten, jammie.

Hou je van  knapperige spekjes dan kun je die uitbakken en toevoegen na het stampen, let er wel op dat dat meer zout toevoegd , dus zuiniger zijn met zout.

Misschien een topic om eenvoudige maar smakelijke recepten te delen.  Half uur recepten.
Dan zou de titel omgezet moeten worden naar 'smakelijk eenvoudige recept' oid

Zal morgen wel eens een verslag maken van de kantonese kip die ik ga maken. :biggrin: 

Allemaal lekker bezig mannen.
Maar ik kijk wel naar dat vrouwtje op SBS6 met wat eten we vandaag!

Hahaha hoe maakt Freggel1 een kip klaar.? Morgen meer!

Nou als ik de kip klaar maak zoals de buren het doen, dan moet ik hem morgen eerst loslaten in de tuin, en dan vangen, en dan "roets koppie af", maar dan wel op de Kosjer Halal manier. :biggrin:

Dit deden ze een paar weken geleden op een zondag bij ons, ik kwam net buiten en hoorde de kip wegrennen en flink te keer gaan. :confused: 

We zeggen wel eens: En dat midden in een woonwijk??? 

Nee even alle gekheid op een stokje, ik wou Kip Siam klaarmaken, maar de eerste 2 pakken in het schap waren open, en het derde wat ik mee nam bleek bij thuiskomst tijdens het uitladen van de boodschappen een pak te zijn voor Kantonese kip. 

Dus buiten de bosuitjes en de boontjes nog wat kastanjechampignons en een zak roerbakgroentes bij moeten halen.

Vorige week trouwens de eerste pan snert klaargemaakt, en daarna ouwerwetse paprijst, lekker dik met kaneel en bruine basterdsuiker!!! 

Het volgende wat in de planning staat is kokend hete griesmeelpudding....

Over de BBQ van volgend jaar daar heb ik het nog niet over....

freggel1 zei:
Zal morgen wel eens een verslag maken van de kantonese kip die ik ga maken. :biggrin: 
Dat is vandaag dus, maar uhhh ben je zo snel terug uit China en hoe heb je die kip langs de douane gekregen.
Maar goed, we zijn vol verwachting op het recept tenminste indien het heeft gesmaakt ;) :biggrin: :bier:

@Eendenteam, het is in principe een kant en klaar pakket met kruiden en alles er in.

De kantonese kip was erg lekker!!! 

Bereiding: 

Als eerste de kipreepjes gemarineerd met 2 eetlepels olie, en daarbij de kruidenmix die in het pak zat.

Daarna 2 pannen water aan de kook gebracht, 1 voor de mie en de ander om de sperzieboontjes een beetje voor te garen.

Intussen de bosuitjes gesneden.

Daarna de kipreepjes in de wok gebakken, en de boontjes, en daarna de chinese roerbakgroentes, en als laatste de kastanjechampignons, scheutje water en de andere kruidenmix bij de groentes.

Bosuitje even aangefruit bij de kip, en de mie afgegoten in een vergiet.

Alles apart opgediend, met casave kroepoek erbij.

Al met al een snel klaar te maken en heerlijk bordje eten.

Ali / Wish :biggrin:

Te koop in de meeste supermarkten.

freggel1 zei:
Te koop in de meeste supermarkten.
Huh "de meeste" ken ik niet. Zit die in Zundert? Ik ken wel "AH", "Jumbo" en zo maar "de meeste"...geen idee; nooit van gehoord

Haha grapjas. :biggrin: 

Maar je koopt het bij de AH/Plus/Dirk/Aldi...

Kerstboom 1 Hosting Fun Feestdag

Terug
Bovenaan Onderaan