Satellietuitzending regionale publieke zenders op 1september alleen op Astra 23,5oost

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
679
Punten
113
Leeftijd
59
Satellietuitzending regionale publieke zenders op 1 september alleen op Astra 23,5 Oost

Op 1 september aankomende stoppen RTV Rijnmond, RTV Noord-Holland, Omrop Fryslan, RTV Noord, RTV Drenthe, RTV Gelderland, Omroep Zeeland, Omroep Brabant en L1 met hun radio- en televisie-uitzendingen op de Astra1 (19,2 graden Oost). Vanaf dan zijn de genoemde zenders op satelliet alleen via de Astra3-positie op 23,5 Oost te zien. Dit is een gevolg van de eerder gemaakte afspraak tussen SES Astra en de regionale omroepen (verenigd in de Stichting Regionale Omroep Overleg en Samenwerking), waarbij slechts een beperkte termijn op de Astra1 zou worden uitgezonden mede als oplossing voor de uitfasering van analoge ethertelevisie op 11 december jl. Oorspronkelijk was het de bedoeling de uitzending op de Astra1 al eerder te laten be?indigen. ?We menen coulant te zijn geweest en hebben een redelijke overgangstermijn in acht genomen,? aldus Bill Wijdeveld, verantwoordelijk voor de overeenkomst bij SES Astra. Deze week gaat een campagne van start om Nederlandse satellietkijkers aan de ontvangst van een tweede satellietpositie te helpen.

SES Astra en de regionale publieke omroepen werken voor de satelliet-overgang naar Astra 23,5 Oost samen met satellietaanbieder Canal Digitaal Satelliet die er een campagne aankoppelt. Canal Digitaal Satelliet hoopt eind oktober te starten met een (gecodeerd) themazenderpakket tegen betaling. Later zal ook een HDTV-aanbod gelanceerd worden. Eerder verklaarde Raad van Bestuur van de Nederlandse Omroep Stichting dat een beperkt aantal themazenders van ?Nederland 4″ die thans nog exclusief via de kabel te zien zijn in uitzendkwaliteit, op deze satellietpositie zal uitzenden. Canal Digitaal Satelliet neemt de groothandelverkoop voor de ?DUO LNB? op zich. Alle bij Canal Digitaal Satelliet geregistreerde huishoudens in de gebieden van de regionale omroepen alsmede Flevoland krijgen een brief over de wijziging. Het aantal huishoudens dat thans de Astra 23,5 Oost kan ontvangen schat Wijdeveld in op maximaal ?enkele duizenden?. Doordat het om ongecodeerde uitzendingen gaat, is in september niet daadwerkelijk te meten hoeveel huishoudens op grond van de ontvangst van de regionale zenders een tweede ontvangstmogelijkheid zal hebben geinstalleerd.

Bij het op satelliet gaan van de regionale publieke zenders is vanaf het moment dat SES Astra en ROOS/de regionale omroepen een accoord sloten, bekend dat de zenders uiteindelijk alleen op de Astra-satelliet 23,5 Oost zouden uitzenden, een satellietpositie waar door gebrek aan aanbod nauwelijks satelliethuishoudens voor bestaan. Dit heeft toenmalig minister Maria van der Hoeven (CDA, thans minister van Economische Zaken) bij de informatie over de uitzending op satelliet de Tweede Kamer niet laten weten. Bill Wijdeveld zegt daarover: ?Onze contractspartij zijn de regionale omroepen, niet de minister. Onze intenties zijn bij het contract altijd helder geweest.? De adviesprijzen van een DUO LNB zijn afhankelijk van de wensen 39,95 euro tot 59,95 euro. Er zal niet gewezen worden op de (vrije) ontvangstmogelijkheid via DVB-T (digitale etherontvangst).

Gerard Schuiteman, algemeen directeur van ROOS die namens de betrokken regionale zenders heeft onderhandeld met SES Astra over de satellietuitzendingen zegt vertrouwen te hebben in een goede overgang. Schuiteman wil niet ingaan op hetgeen er is besproken. Enkele betrokken regionale zenders lieten DutchMedia weten kritisch te hebben gestaan tegenover hetgeen gebeurd. Met name de overgang in de vakantieperiode (die op 3 september voorbij is), is voor sommige regionale omroepen ongelukkig. Ook de ingezette campagne die in vakantieperiode plaats vindt, kan gezien de vakanties niet op enthousiasme van alle regiozenders rekenen. De campagne zal in de tweede helft van augustus haar hoogtepunt kennen, waarbij in de laatste weken ook een balk in beeld van de regionale zenders op de Astra1 zal worden uitgezonden.

Dutchmedia

Al iemand enige ervaring met bovengenoemde "verrekijker "-modellen op b.v. de gangbare Philips ontvangers ? Aansluit en/of instellingsproblemen ?
Uiteraard bedoel ik hier de combinatie voor 19.2 en 23.5 oost.

M.vr.gr.
Ulk.

yep ze werken je moet met de oude modellen alles handmatig instellen.
Dit is een van de redenen waarom CanaDigitaal voor toneburst gekozen heeft.
alle nieuwere mediaguard ontvangers daar gaat alles geheel automatich.

even een update:

UPDATE OUDERE GOEDGEKEURDE CANALDIGITAAL ONTVANGERS

Afgelopen jaar heeft CanalDigitaal reeds aangekondigd dat bij de verhuizing van de regionale omroepen naar de ASTRA 23,5 satellietpositie, ook nieuwe software-updates voor oudere goedgekeurde CanalDigitaal ontvangers ter beschikking zouden worden gesteld.

Voor de onderstaande satellietontvangers is deze software-update nu beschikbaar. Na de software-update zijn deze ontvangers gereed voor gebruik met de DUO LNB en heeft u op deze ontvangers ook de beschikking over de Fastscan-functie, waarmee u heel snel uw zenderlijst opnieuw kunt inladen.

Philips

• Philips DST-5816/23
• Philips DST-5816/33
• Philips DSX-7071/03
• Philips DSX-7071/23
• Philips DSX-7072/03
• Philips DSX-6073/03

Pioneer

• Pioneer DBR S 400NL

Thomson

• Thomson DSI 4300

Heeft u een ontvanger van een van de bovenstaande merken, maar met een ander typenummer? Dan is het mogelijk dat de nieuwe software-update ook werkt met uw satellietontvanger. Volg de stappen op van de update-handleiding voor uw merk ontvanger.

Voor de volgende ontvangers van het type Mediaguard is op dit moment nog geen software-update beschikbaar, maar de ontvangers kunnen wel gereed worden gemaakt voor gebruik met een DUO LNB. Op deze ontvangers krijgt u geen beschikking over Fastscan.

• Echostar DSB-2000
• Nokia 9301S (Goldbox)
• Pioneer DBR-S110NL
• Strong 8000

thanks Wizz... ;)

The Wizzard;180961 zei:
even een update:

UPDATE OUDERE GOEDGEKEURDE CANALDIGITAAL ONTVANGERS

wizzard, bedankt voor zeer bruikbare info.

gr. Ulk.

Deze update wordt automatisch ge?nstalleerd wanneer de ontvanger op BVN gezet word.
Eventueel moet je hem dan ook nog even op standby en weer aanzetten met de afstandbediening.

Waaraan zie of merk je dat er iets wordt geinstalleerd/geupdated?

Grtz.

Keurig verklarende text in groene balk onderin beeld.

gr.
Ulk.

yep en als het goed is, dan heb je ook fastscan na de update!
en staan de nieuwe kanalen van 23oost ook gelijk in de lijst.

Van de andere ontvangers, waar geen update van gaat komen deze kan je gewoon handmatig instellen.
De Astra Duo lnb's werken met ToneBurst en dat is wat alle C+ ondersteunen!
echter uit betrouwbare bron iemand uit het SatellietPlatform, gaat CanalDigitaal de codering weer eens veranderen naar een volgende versie genaamd Merlin.
Dit is nog niet bevestigd door CanalDigitaal nog tegen gesproken.

Waarschijnlijk gaan er wat oudere Mediaguard ontvangers het nu niet meer doen na deze coderings wissel waaronder:
• Echostar DSB-2000 (deze was al afgeschreven maar werkte in een groot aantal gevallen nog wel)
• Nokia 9301S (Goldbox)
• Pioneer DBR-S110NL
• Strong 8000

Beste Mensen,

Mijn naam is Klaas Kornsta en ben nieuw hier. Ik heb een vraag over het kunnen blijven ontvangen van regionale TV zenders.

Ik heb begrepen dat ik een dubbele LNB moet aanschaffen,kan deze gewoon op de coaxkabel die ik nu gebruik worden aangesloten of moet er een extra kabel getrokken worden,ik zie namelijk 2 aansluitingen op de LNB zitten..........?

Dan de ontvanger,ik gebruik een vrij oude Philips DSX-7072,hoe kom ik aan de juiste software,ontvanger is al zeker een jaar of 5 niet meer ge-update,of gaat dit zonder dat ik er iets van merk (die groene balk heb ik nog nooit gezien!),kan er in de handleiding trouwens ook niets over vinden.

Mzzl,
Klaas

@klaas kornstra:

"dubbele lnb met 2 aansluitingen"... We denken dat je dan een verkeerde lnb hebt gekocht; je hebt waarschijnlijk een twin lnb aangeschaft. Dat is een lnb met 2 aansluitingen zodat je op die lnb 2 ontvangers aan kunt sluiten, dus inderdaad 2 kabels.

Je wilt de regionale zenders hebben welke op Astra 3 satelliet (23,5 oost) zitten daarnaast wil je de astra 1 (19,2 oost) ook ontvangen. Dan heb je dus 2 lnb's nodig. Op elke lnb komt een kabel. Deze kabels hoeven niet naar je ontvanger. Je hebt een DisqEc switch nodig. Voor jou is een 4-1 DisqEc switch voldoende. 4-1 wil zeggen dat je de DisqEc met 4 lnbs kunt verbinden terwijl er 1 kabel naar je ontvanger gaat.

Wat de philips ontvanger betreft kunnen we je niet helpen. Voor zover wij weten kun je daar astra1 en astra3 gewoon mee ontvangen, ofschoon het een oude(re) ontvanger is.

mogge,

heb hier 2x een m-vision 7000 staan (doen het goed) vanmorgen een nieuwe lnb geinstalleerd om de regio zenders te kunnen ontvangen.

alles keurig aangesloten maar nu heb ik nergens meer beeld op, dus geen signaal hij is helemaal dood.

zet ik de oude lnb weer terug heb ik weer vol signaal en zenders, ik snap er nu even helemaal niks meer van, wie weet wat hier aan te doen is

gr Wirtjo

lnb met de verkeerde pop er op gezet of schotel opnieuw uitrichten moet een fout zijn van je zelf maar meestal even schotel na richten of heb je een recever met een diseq dat deze niet goed staat
gr frans

Heb je in de antenne configuratie van je ontvanger ook de DiSeqC goed in gesteld? Voor Astra 19,2 oost DiSeqC A en voor Astra 23,5 oost DiSeqC B

Tja, ik weet niet zo welke soorten dual-lnb er zijn.
Ik heb wel gezien dat er een dual-lnb voor de triax schotels is.
Deze vervang je door de oude met houder eruit te trekken en de nieuwe erin te drukken.
Of je dan de schotel nog opnieuw moet uitrichten weet ik niet.
Wel moet je zoals gezegd, een diseqc switch gebruiken voorzover ik weet.
Andere schotels zul je dus moeten bekijken.

Een andere methode is om een losse lnb erbij te zetten met een houdertje.
Dat heb ik in een andere posting hier al verteld.
Als je schotel op astra staat gericht komt die tweede lnb er links naast te zitten als je tegen de schotel aan kijkt.
Ook moet je de diseqc weer gebruiken.
In de philips zit standaard de mogelijkheid om twee lnb's aan te sluiten.
Zit er alternatieve FW in dan heb je mogelijk zelfs vier lnb's te plaatsen.
In de transponder sektie van de kanalen lijst moet dan bij de transponders die voor astra 23,5 graden zijn, de diseqc B staan.
Bij deze methode hoef je de schotel verder niet meer uit te richten.

Grtz.

De LNB60 (eventueel de duo uitvoering met twee uitgangen) is intern al voorzien van een DiSEqC switch.
Je moet daar dus niet nog een extra switch bij aansluiten.
Een eventuele 2e aansluiting die je niet gebruikt, daar laat je dan gewoon dat dopje op zitten wat er nu op zit.
Je kan 'm eventueel ook gaan ruilen, maar persoonlijk zou ik er de moeite niet voor nemen.
In het boekje dat bij de LNB60 zit, zit ook een gebruiksaanwijzing, die moet je uiteraard wel gewoon lezen..
Het is maar een 2 keer gevouwen blaadje, maar het volstaat uitstekend.
De LNB hang je op aan de toeter waarop 19.2 vermeld staat, dat staat ook in de handleiding.
Je moet de LNB60 wel vrij scheef ophangen, maar ook dat staat beschreven.
Wanneer je je LNB60 hebt gemonteerd, dan hoort ie direct beeld te geven op Astra1.
Het hoort niet zo te zijn bij DiSEqC, dat je moet kiezen voor A als je spanning op de installatie zet.
Wel moet je kiezen voor B, en natuurlijk voor A als je weer terug wil.
Bij dat kiezen moet je je niet al teveel voorstellen.
Eenmaal ingesteld in je ontvanger, doet die dat zelfstandig en hoef je je daar helemaal niet mer mee te bemoeien.

Hoe je je philips ontvanger laat updaten heb ik eerder al gepost hier.
Na de update snapt ie al automatisch dat ie DiSEqC moet gebruiken en is dat ook al direct goed ingesteld voor die LNB60.
Daarbij ben ik er wel van uit gegaan dat je ontvanger een redelijk recente software erin heeft.
Destijds, toen er nieuwe kaarten werden uitgedeeld, heeft je ontvanger ook al zo'n groene balk moeten laten zien.
Wanneer je inderdaad nog nooit zo'n groene balk hebt gezien, heb je dan niet ooit eens bij een Handige Harry een alternatieve software in je ontvanger laten zetten ?
Met menu 6 (of 7 weet ik ff niet zo uit t hoofd), kun je de decoder(software)versie opvragen, meld die anders hier eens.

Oh ja.
Dit hele verhaal is natuurlijk wel gebaseerd op de LNB60 van CDS.
Ik ga er van uit dat je diehebt gehaald bij je satellietboer.
Dat ding zit in een rode doos, is zelf grijs met een enkele witte dop over beide toeters.
Wanneer je met twee LNB's ook deze twee satellieten wil ontvangen, heb je waarschijnlijk een ruimte probleem omdat die twee LNB's dan wel erg dicht bij elkaar gemonteerd moeten worden.
En je hebt dan zo'n DiSEqC switch nodig.
Daarom ben je als Jan Modaal de TV kijkert toch iets beter af met de kant en klare oplossing die zo'n LNB60 biedt, wanneer die in je schotel past.

Het verhaal van hoe je een lnb ophangt snap ik wel.
Wat ik niet snap is dat ik de oude lnd erafhaal en de nieuwe duo lnb eraan hang zoals beschreven bij de gebruiksaanwijzing dat ik helemaal geen signaal meer heb ook niet op de astra 19.2, terwijl daar in feite niets veranderd aan de positie.

het is een triax schotel waar een dubbele lnb voor (astra en hotbird) zit en die nu vervangen wordt door een duo lnb.

Ook niet als je de schotel een beetje verdraait?
Immers hotbird zit aan de andere kant dan astra.
Snap het niet, want met een tweede lnb erbij is het zo gepiept!

Grtz.

Hallo

Ik heb een Duo LNB ge-instaleerd voor de regionale zenders, Ik heb een nieuwe zenderlijst opgehaald en alle astra zenders heb ik weer, maar de regionale zenders heb ik niet. Ik heb wel goed ontvangst van de regionale zenders en ik krijg in beeld dat ik geen video signaal heb. Wat kan daar van de oorzaak zijn???????

En ik heb bij de meeste zenders (rtl, sbs ned. 1,2,3 ) strepen aan de rechterkant van de tv
weet er iemand daar de oorzaak van?????

groetjes Wirtjo.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan