technisch vraagje ADSL

jack

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
64
Ik heb dus adsl van online, maar de snelheid varieert heel erg,, normaal zou het iets van rond de 17 mb moeten zijn maar vaak komt die niet verder dan 8 mb

Ik heb de adsl splitter die ik had voor vorige adsl van planet er tussen uit gehaald, maar vraag me af welke draden nu standaard moeten zijn aangesloten in de normale aansluitdoos van kpn zoals die binnen komt..

Dat is toch rood op A en blauw op B dus links en rechts boven.

Verder hoeft er toch niks aangesloten te zijn.

Dan die liveBox van orange aangesloten op de aansluitdoos van kpn en computer en telefoon op de livebox

Hoop dat ik duidelijk ben hahaha

Dit zou toch moeten kloppen, vraag me alleen af waarom af en toe ineens de verbinding weg valt dan weer terug komt en dan de snelheid ineens minder of weer normaal is.

Ja jack dat is en was een hot item bij online en daarvoor orange.
Daar kan BT een liedje van zingen.
Blijkbaar konden ze na de grote leden groei de bandbreedte op hun netwerk niet aan.
En dat ze de bandbreedte s'avonds gingen knijpen als iedereen bezig was.
Of ze kunnen het technisch niet aan.

Wat de splitter betreft, je kunt technisch de kpn splitter gebruiken.
Daar splitsen naar telefoon en liveBox.
Of de splitter weglaten en op de liveBox splitsen naar telefoon.
Het werkt beiden, hoewel volgens de manual geadviseerd wordt de laatste te doen.
Of de liveBox technisch zo goed is, is ook maar de vraag.
Dus beiden proberen wat het beste werkt.
Van de kpn aansluiting is rood de plus en blauw de min.
En er staat altijd 40Volt op.

Grtz.

Het heeft anders maanden goed gewerkt behalve de laatste 2 weken en heb voor orange toendertijd gekozen omdat BT zei dat die wel goed was samen met telfort.

Mar ik heb internet en telefoon van Onlnine dus moet het toch wel via die livebox

Ik bedoel ook een liveBox kan stuk gaan.
Als het goed gewerkt heeft zou het dat nu ook moeten doen.

Volgens mij kun je ook andere modems gebruiken.
Ze moeten dan alleen het (netwerk) protocol ondersteunen dat online gebruikt.
Het zou te gek zijn als er maar een modem van een merk gebruikt kan worden.

Grtz.

Ja maar hoe weet je dat de livebox kapot is, of dat het misschien aan de adapter ligt.
Dat ding is net 8maanden oud.

Baal er gewoon van, gisterenavond viel die steeds weg en kwam weer terug maar de snelheid is echt belabberd steeds rond de 4 MB en dat is gewoon belachelijk.

Zit hier net 500 meter van de centrale dus daar ligt het niet aan.

Of lopen die gasten de snelheid te kappen als je veel gedownload hebt, zou volgens mij niet mogen uitmaken of je veel of weinig download toch.

Iemand zei tegen mij modem wat lager laten intrainen dan klappert ie niet meer, maar dat is volgens mij niet mogelijk bij de livebox,, althans ik zou niet weten hoe je dat moet doen.

Heb je ook al eens in de liveBox configuration gekeken?
Je weet wel met een web browser.
Onder geavanceerd-->statistieken-->adsl-statistieken.
Daar zie je de up/downstream snelheid en demping e.d.

De liveBox kun je wel resetten, maar iets anders is me niet bekend.
Zover ik weet gaat daar alles automatisch aan.

Anders zou je moeten bellen, en kijken wat ze zeggen.

Grtz.

Zit hier net 500 meter van de centrale dus daar ligt het niet aan.
Dan zou je wel hoger mogen intrainen dan 17mbit. Ik ken hier mensen die er 500-800 meter vandaan zitten en nog boven de 19mbit intrainen.

Maar het is wel zo dat het hoe langer hoe langzamer wordt, zeker in drukke gebieden. Overboekingen wat de klok slaat en dat ga je echt merken op de spitstijden.
Maar 8mbit is wel een beetje heel weinig als het eerder goed gewerkt heeft.

De draden zijn juist aangesloten, rood linksboven (A) en blauw rechtsboven (B). Eventueel kun je dat eens omdraaien, maar als het altijd goed gewerkt heeft zou het me verbazen als dat nu dan wel zou gaan helpen.

Wat doe je nog met een splitter? Er tussenuit met dat ding. Sowieso kan die ook stuk gaan, maar daarbij komt ook nog dat er in de Livebox een splitter ingebouwd zit, dus dat je feitelijk voor de Livebox geen splitter mag gebruiken.
Ja ik weet het... de handleiding van Orange klopt niet helemaal want daar staat ie er wel bij vermerld.:)
Extra splitter kan toch storing veroorzaken, zeker als ie stuk gaat, dus er tussenuit met dat ding.

Schroef ook nog even je wandcontactdoos open (ook wel varkensneus genoemd) en kijk of de doorverbinding van B naar rechts beneden (gele draad) er nog is. Dat is de EB oftewel extra bel aansluiting. Wordt niet meer gebruikt en kan weg, veroorzaakt ook nog wel eens storingen.

En daarnaast kan het ook nog zijn dat er iemand in de centrale gewerkt heeft en dat bij alle drukke bekabeling jouw kabel er niet meer helemaal lekker in zit.

Of een Livebox die kuren begint te vertonen, het kan zoveel oorzaken hebben...

Ook belangrijk is om te kijken wat Kilroy al schreef, bij de adsl statistieken. Doe me als je wilt daar even de dB waardes met de benamingen, dan kan ik even zien of ik daar nog iets uit kan halen.
Je kunt dat rijtje statistieken zo kopi?ren en plakken als het goed is.

Dat 1x doen als de lijn goed is en 1x als ie zich terug reset naar 8mbit.

Maar BT, wat bedoelt men dan met intrainen?
Het is in elk geval geen Engels of Nederlands woord.
Trainen bestaat wel, maar staat voor oefenen of opleiden e.d. (denk aan voetbal).
Het lijkt me weer een Hollandse Vinding, haha!

Het is infeite het modem (liveBox) opnieuw opstarten, of resetten.
En dan gebeurt alles automatisch.
Tenzij je commandos kent om in een bepaalde mode (of speed) te restarten?
Zover ik weet zijn er alleen de rest button of de spanning eraf.

Zo vind ik het ook grappig dat men in Nederland een router uitspreekt als rauter.
Dat zal er wel mee te maken hebben dat de meeste Nederlanders slecht Engels kunnen, en zeker uitspreken.
Maar als genoeg mensen lang genoeg mekaar herhalen krijg je zoiets!
Anyway, als men zich ermee gelukkig voelt, so be it!

Grtz.

Heb alleen de rode en blauwe lijn op de telefoon aangeslotenen die splitter is er al tussen uit, de livebox zit rechtstreeks op de telefoon aansluiting.

Eergisteren is in de nacht de verbindng weer uit en aan gegaan en heb nu nog steeds:

U bent verbonden gedurende : 40:15 uur

Met deze statistieken, dit is ongeveer wel de normale snelheid,, soms zit die net boven de 17 MB

Mocht die weer terug vallen naar 8 MB zal ik de statistieken nogmaals hier weg zetten.

Status ADSL-lijn Verbonden
ADSL standaard G992_5_A
Upstream 1016 Kb
DownStream 16148 Kb
Afname Dichtbij : 21.3 (dB)
Ver weg : 4.1 (dB)
SNR-marge Dichtbij : 10 (dB)
Ver weg : 11 (dB)
HEC-teller 9
Firmware 0xe15080a
ES-teller van 15 min 0
CRC-fouten 2
ES-teller van 1 dag 0

Dat lijken normale waarden te zijn.
Ik weet alleen niet of de liveBox die maar een keer met opstarten meet, lijkt me wel.

Blijft de vraag waarom die uitval en variaties in download.
Zit dit in de liveBox of in de kabels/connectors?
Wat heb je van het ISRA punt (PTT-doos) naar de RJ-11 connector op de liveBox zitten.
Normaal krijg je erbij zo'n zwarte PTT (4-pens) connector en RJ-11 aan de andere kant.

Grtz.

nee vanaf het isra punt gaat er gewoon een adsl ( telefoonkabel ) naar de livebox en vanaf de live box een telefoon kabel naar de telefoon en een ethernetkabel naar de computer.

Kan computer ook nog wel met een usb kabel naar de computer verbinden maar heb maar 1 usb aansluiting op computer en die gebruik ik regelmatig voor een usb stick of een programmer voor een matrix module.

Deze waren trouwens meegeleverd met de livebox.

Nogmaals, gezien de waarden die je laat zien zou alles goed moeten funktioneren.

Ik weet niet hoe lang de telefoonkabel isra-livebox is.
Maar in de praktijk houdt men die zo kort mogelijk.
En geen gewone (platte) telefoonkabel gebruiken.
Men zet de liveBox naast het isra punt houdt de kabel zo kort mogelijk, 50cm of korter.
Het is ook mogelijk om i.p.v. de platte telefoonkabel (cat5) UTP kabel te gebruiken.
Dan mag hij wat langer zijn, maar je moet er wel zelf de RJ-11 connectors opknijpen.
Moraal van het verhaal:
Isra punt naar livebox zo kort mogelijk, dus livebox naast isra punt zetten.
Eternet naar computer via UTP mag rustig 50 meter worden, dat maakt niets uit.

Dat met de usb kabel snap ik effe niet.

Grtz.

Zoals gezegd werkt het de laatste 64 uur weer normaal maar zal zodra die weer reset en dan terug valt de statistieken weer posten hier.

ik bedoelde dat je de livebox ook met een USB kabel kan aansluiten op je computer, mar ik heb maar 1 usb aansluiting op mijn computer die ik ook voor andere dingen gebruik.

Sorry voor mijn late reactie, heb het nogal erg druk gehad.

@Killroy:
Maar BT, wat bedoelt men dan met intrainen?
Wordt toch vaak gebruikt tegenwoordig. Met intrainen bedoeld met de snelheid waar het modem op intraint. Een moden doet niet van boempats en er is x snelheid.
Net zoals vroeger met oude modems, en met faxen, vindt er een bepaalde sync plaats en blijft de snelheid hangen op dat punt waar dslam en modem en kpn lijn gezamenlijk vinden dat het stabiel genoeg is. Dat noemen ze intrainen.
Wat mij betreft mag je het ook verbinden noemen. Maar ik denk dat ze het zo noemen omdat gewoon een verbinding maken niets zegt over de snelheid waarmee dit gebeurt en met het woordje intrainen, wordt de specifieke snelheid bedoeld.

Zo vind ik het ook grappig dat men in Nederland een router uitspreekt als rauter.
Eigenlijk logisch, omdat je ou ook als au uitspreekt. Je zegt toch ook touw (spreek: tauw) en niet toew? Dus het is een logische gevolgtrekking van een Nederlandse uitspraak van een Engels/Amerikaans woord.
Overigens spreken Amerikanen het ook zo uit. Ik zelf zeg er gewoon router (spreek: roeter) tegen.:)

@Jack: Je zit op 16,1 mbit ingetraind en zou dus moeten kunnen downloaden met zeker 1,5 mbyte/sec. Echter is dit afhankelijk van de upstream snelheid instellingen van de websites waar je dat probeert.
Met newsgroepen zou je die snelheid en vermoedelijk ook nog wel 1600 kbyte/sec kunnen halen.
Afname Dichtbij : 21.3 (dB)
Dus je zit verder weg van de centrale dan je dacht. Geen 500 meter maar 1500 meter, dus zo'n 1,5 kilometer.
Het zou me niet verbazen als jij op een andere wijkcentrale zit dan die bij je in de buurt staat. Dit kan men meten aan de hand van bovenstaande waarde.
Deel die door 13,81 (koper dB vermindering per kilometer) en je komt op 1,542 kilometer uit, dus 1542 meter.

Dat klopt niet 100%, maar de maximale afwijking die ik met de ervaring op het orange forum (nu online) heb meegemaakt is 100 meter.
Met die afstand is een snelheid van 16mbit dus heel netjes.
Met de HEC teller die jij hebt en de crc errors op 40 uur tijd, heb je een prachtig stabiele verbinding. Bij mij stond die hec waarde veel hoger, net als de crc.

Het ziet er dus inderdaad uitstekend uit, maar ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren als er inderdaad die terugzakking naar 8mbit komt en op welk tijdstip dat dit gebeurt.

Nou BT, dan kom maar eens met het intrain commando of procedure!
Het is en blijft een niet bestaand woord, of gebakken lucht.
Zoals ik reeds zei bestaat alleen de mogelijkheid om te resetten of spanning eraf.
En dan gebeurt alles verder automatisch door de liveBox.
Je kunt dat tien keer doen, maar krijgt tien keer dezelfde download snelheid.
Zeg maar hoe je hem op bv de halve snelheid instelt.
Dat er via handshaking een verbindingssnelheid wordt gemaakt lijkt me logisch.
Maar dat gebeurt alleen in de liveBox en naar KPN, en heb je geen enkele invloed op.

De router spreek je inderdaad in het NEDERLANDS uit als rauter.
In het ENGELS echter niet zoals je zegt.
Zoals ik zei krijg je dan dat merkwaardige Engels dat Nederlanders uitspreken.
Remember het programma Route66.

Die afstand die Jack van de centrale zou zitten lijkt me wel wat lang.
Dus ik vraag me af of die berekening wel correct is.
Vooral omdat jack meent dat hij op 500 meter zit.
Ik vind de dempingwaarden erg laag bij hem.

Grtz.

De afstand heb ik hier gecheckt: http://pcdb.bbned.nl/

Weet niet of die betrouwbaar is maar daar krijg ik deze info.

Centrale: Gv-Bzh
De afstand van de locatie tot aan de centrale bedraagt circa 547 meter.

Ja, heb ik ook eens geprobeerd voor mijn locatie.
En ik krijg een waarde die me reeel lijkt.

Daarentegen met de formule van BT een waarde die "far off" lijkt te zijn.
Een faktor 3 als bij jouw kan bijna niet.
Ik vraag me dus af waar die formule vandaan komt en of ze wiskundige of natuurkundige grondslag heeft.
Denk eraan dat dB waarden logaritmisch (exponentieel) zijn.
Een verdubbeling in dB's betekent niet een verdubbeling van de demping maar een veelvoud.
Je kunt niet zomaar dB waarden door iets gaan delen.

Grtz.

Nou BT, dan kom maar eens met het intrain commando of procedure!
Het is en blijft een niet bestaand woord, of gebakken lucht.
Ja dat is wat jij vindt. Maar ik ga er niet over in discussie, ga maar eens op het orange gebruiker forum lezen, daar komt het woord honderden keren voor.
En nog wel op meer forums. Het is al onderhand algemeen gebruik.

Hoe dat werkt weet ik ook niet, het gebeurt allemaal door de handshaking waar jij het over hebt.

Je kunt dat tien keer doen, maar krijgt tien keer dezelfde download snelheid.
Onzin. Als je goed kijkt zie je verschillende waardes. Bij vele mensen kan dat zelfs tot enkele honderden bits schelen tot zelfs een mbit of anderhalve mbit.
Als je telkens vrijwel gelijk in traint, wil dat zeggen dat je niet te gek ver van de centrale zit en in elk geval voorzien bent van een uitstekend modem, een goede kwaliteit telefoonlijn en een uitstekende verbinding.

Maar dat gebeurt alleen in de liveBox en naar KPN, en heb je geen enkele invloed op.
Ook dat is niet correct. Er zijn een paar modems waarbij je daar wel degelijk invloed op kunt uitoefenen. Ik weet alleen niet meer zeker of dat ook bij de Livebox is.

Bij de Zyxel kun je bijv. middels een telnet commando een bepaalde waarde aangeven. Hoger zal hij daardoor niet worden, maar de snelheid wordt daardoor wel lager waardoor al aantoonbaar!! verbetering is geweest bij diverse mensen, betreffende stabiliteit van de verbinding.
Verder is er met een paar Speedtouch modems (ga zelf maar even zoeken op het Orange forum) een instelling te doen, waarbij de intrain snelheid zelfs hoger kan uitvallen.
Wel met kans dat de verbinding minder stabiel is en zich automatisch kan resetten.

De router spreek je inderdaad in het NEDERLANDS uit als rauter.
In het ENGELS echter niet zoals je zegt.
Nou ook goed, dan is het in het AMERIKAANS toch wel degelijk "rauter" als uitspraak, want ik spreek vaker met Amerikaanse gasten op teamspeak o.a. en die zeggen het allemaal op die wijze. En aangezien het een US uitvinding is en geen Engelse, zeggen de Engelsen het verkeerd. Net zoals ze aan de verkeerde kant van de weg rijden.;)

Ik ken niet zoveel Engelsen, en heb het woord route (in roete) dan ook niet horen vallen in die taal voor zover ik me kan herinneren. Maar het kan best als jij dat zegt.
En in het NL blijf ik lekker toch gewoon roeter zeggen, we zeggen immers ook niet rauteplanner maar routeplanner (als roete uitgesproken).:biggrin:

Daarentegen met de formule van BT een waarde die "far off" lijkt te zijn.
Een faktor 3 als bij jouw kan bijna niet.
Ik vraag me dus af waar die formule vandaan komt en of ze wiskundige of natuurkundige grondslag heeft.
Ook hier ga ik niet over in discussie. Ik heb al geschreven waar de berekening vandaan komt en ook dat er al meer dan genoeg ervaring met die methode is opgedaan.

@Jack: Leuk dat die centrale bij je in de buurt ligt, maar dat wil dus echt 0 zeggen.
De genoemde database, is net als de andere database (die inmiddels offline is) niet correct.
Wil je exact weten hoeveel meter je van de centrale zit, laat dan KPN een lijnmening uitvoeren.
Ik kwam uit op 1950 meter middels de door mij genoemde methode.
Volgens de door jou genoemde database zou ik op 1330 meter zitten (de andere link die niet meer bestaat was zelfs 1100 meter), hetgeen vogelvlucht ook correct is.
De officiele KPN lijnmeting wees echter 1911 meter uit. Of omgekeerd, staat ook op dat forum nog ergens te lezen.

Er worden namelijk niet in vogelvlucht kabels getrokken. Het kan best zijn dat jij daadwerkelijk of in vogelvlucht 500 meter van de centrale ligt, maar op een kabel bent aangesloten die een kilometer om ligt.

Gezien de hoeveelheid ervaring met de door mij genoemde methode, kunnen jullie beiden me dus vertellen wat jullie willen, maar geloof ik het pas als je kunt komen aanzetten met officiele KPN lijnmetingsgegevens.
Men hoeft mij niet te geloven, ga maar kijken op het orange gebruikerforum naar de waardes en de afstanden.

Kijk we willen de correcte (exacte) feiten boven water krijgen.
Geloven doen we in de kerk.
En die lieden geloven nog in de scheppings theorie en bannen Darwin, haha!

We willen dus correcte en controleerbare feiten.
Als de site die jack noemt nu nog foute info geeft is dat bedenkelijk.
En we zoeken naar een site die dat wel goed doet.
Dat die site in vogelvlucht zou meten lijkt me echter onwaarschijnlijk.
Hoe de KPN telefoonkabels liggen weten we niet maar in elk geval langs de wegen.
En om daar veel omwegen in te maken is niet logisch.

Hoe dan ook, met de reken methode kom ik op onwaarschijnlijke waarden.
Ik heb echter nog steeds geen brongegevens van wie er hoe toe gekomen is.
Als het koper verliezen zijn kan het niet want dat zijn ohmse gelijkspanning verliezen.
En op de telefoonlijn staat een gelijkspanning van 47 Volt.
Daarop is een soort wisselspanning gesuperponeerd.
dB verliezen hebben betrekking op een wisselspanning, en zijn dus niet ohms.

En wat de liveBox betreft.
Daar staat nog altijd dat daarvoor alleen een reset of spanning eraf mogelijk is.
Er zijn geen mogelijkheden op een andere snelheid op te starten.
Als mensen dat intrainen noemen, laat ze ermee gelukkig worden.
Over andere merken hebben we het niet gehad.

Grtz.

Kilroy;199645 zei:
En wat de liveBox betreft.
Daar staat nog altijd dat daarvoor alleen een reset of spanning eraf mogelijk is.
Er zijn geen mogelijkheden op een andere snelheid op te starten.
Als mensen dat intrainen noemen, laat ze ermee gelukkig worden.
Over andere merken hebben we het niet gehad.

Grtz.

Wil wel even zeggen dat het wel degelijk uit maakt om de Livebox te resetten met verschillende snelheden.

Toen ik maar 8 MB had restte ik hem en kreeg ik bv 6MB dan nog een keer en had ik weer 7 MB
Dus had wel steeds een andere snelheid.

Gelukkig draait die nu al paar dagen probleemloos zonder dat die eruit knalt :)

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan