technisch vraagje ADSL

Nog een paar keer lopen resetten en nu is die ineens weer normaal:

Maar zien hoelang die het nu uithoud.

Status ADSL-lijn Verbonden
ADSL standaard G992_5_A
Upstream 1016 Kb
DownStream 16304 Kb
Afname Dichtbij : 21.3 (dB)
Ver weg : 4.1 (dB)
SNR-marge Dichtbij : 10 (dB)
Ver weg : 14 (dB)
HEC-teller 0
Firmware 0xe15080a
ES-teller van 15 min 0
CRC-fouten 0
ES-teller van 1 dag 0

Tja BT, Hertz is cyclus per seconde, in het Engels cps (cycles per second).
Ons net hier draait op 50Hz en in de USA op 60 cps.
Dat geldt dus voor wisselspanningen die altijd een bepaalde frequentie hebben in Hz.
Overigens kunnen multimeters alleen maar wisselspanningen meten tot ongeveer 300 Hz dacht ik.
Daarboven moet je een AC-voltmeter gebruiken die ook voor die frequenties geschikt is.
Je zult hier dus met je multimeter geen wisselspanningen meten.

Verders klopt het inderdaad wat mas3 zegt.
Op de lijn in gebruik (open adsl-verbinding) staat 47 volt als de telefoon niets doet.
Neem je de telefoon op dan valt die spanning hiet tot 10 volt terug.
Als je je telefoonnummer laat vervallen schakelen ze die 47 volt af.
Vroeger gebruikten ze 4 adertjes vanwege die bel, maar ook andere zaken.
Maar al heel lang gebruikt men alleen de rood/blauwe draadjes.
Voor de oude toestellen moest je dan nog een doorverbinding maken in de stekker vanwege de bel.
Overigens kun je elke spanning op een scoop zetten.
Gelijkspanning of wisselspanning dat maakt niet uit.
En een combinatie signaal kun je met of zonder de gelijkspanningscomponent bekijken.

Die frequenties die je noemt zullen wel kloppen.
Maar ik vind het toch knap dat ze over die flut koperpaartjes al dat adsl spul krijgen.
Vroeger dacht men dat met de belmodems 2400 Baud het absolute maximum was!
Tjonge!

Grtz.

@Jack: Lijkt mij een beetje op een instabiele lijn. Ik denk dat je het best eens naar het orange.gebruikers.eu forum kunt gaan en daar het probleem uitleggen en de hier gepostte waardes ook posten.
Er zitten op dat forum namelijk ook een paar medewerkers van Online zelf, die met regelmaat via het forum goed werk kunnen verrichten danwel tip geven.

@Kilroy:
Tja BT, Hertz is cyclus per seconde, in het Engels cps (cycles per second).
Ons net hier draait op 50Hz en in de USA op 60 cps.
Ja maar dat is toch geen spanning? Een radiozenders zit ook op een bepaalde mhz en dat is ook geen spanning toch?
Mhz is toch een uitdrukking van frequentie en niet van spanning?
Of zie ik dat verkeerd? Ik weet het niet hoor, dat soort dingen gooi ik nogal eens graag door elkaar.:)
Maar het vergelijk met een radiozender die ik uit de lucht kan pikken is voor mij makkelijker te begrijpen, en stroom in de lucht is voor mij een onbegrijpelijk begrip.:)

V.w.b. de snelheid, ja het is ongelooflijk. Van 1200 baud naar 24 megabit. Over het zelfde lijntje. Je houdt het inderdaad niet voor mogelijk.
En ik dacht al een reuze sprong te maken in 1992 of zoiets, toen 14k4 uit kwam en hier thuis in 1x van 2400 baud naar 14k4 gewisseld werd. Lekker 9600 overgeslagen.
Wow wat gingen die bbs schermen en downloads opeens snel. LooooooL.:biggrin::biggrin:

Ja BT, ons elektriciteitsnet levert een wisselspanning van 230V effektief bij een frequentie van 50 Hertz.

Geluid bestaat uit lucht trillingen en de frequentie daarvan is hoorbaar tot ongeveer 20kHz.
En het zijn tevens geluidsgolven.

Daarentegen zijn de radio/tv/sat signalen elektromagnetische golven of trillingen.
En ze hebben dus ook een frequentie en golflengte.
De relatie tussen golflengte en frequentie is:
golflengte (meters) X frequentie (MHz) = 300.
In de ontvanger wordt via de antenne of schotel de betreffende frequentie van het signaal omgezet.
In een spanning van die frequentie.
Die spanning wordt meestal gemeten in dBuv of dBmV (micro of milli volt).
Dat betekent x dB sterker dan 1 uv of 1 mv.
Maar je kunt ook gewoon uv of mv gebruiken.
In ontvangers geven ze dan ook aan wat de gevoeligheid is m.a.w. het zwakste bruikbare signaal.

Radio/tv/sat signalen zijn dus elektromagnetische golven en geen magische golven ofzo.
Het is een natuur wetenschappelijk verschijnsel.

Grtz.

Ik begreep al dat het geen magische golven waren, maar ik dacht dus gewoon geluidsgolven. Mij was niet bekend dat daar ook spanning/stroom van meetbaar was.

Bedankt voor de uitleg!

Ik wil toch nog even reageren hoe het allemaal is afgelopen.

2 weken geleden is er dus een online monteur langs geweest terwijl er gelijkertijd een KPN monteur in de centrale zat.

Ze hebben toen in de centrale een nieuwe lijn verbinding aangelegd, toen leek het probleem verholpen maar nog geen 3 dagen later begon de ellende opnieuw, livebox die weer steeds uitviel en lage snelheid.

Weer gebeld en afgelopen vrijdag kwamen er dus weer een online en kpn monteur bij mij thuis.

KPN monteur constateerde wel dat er een nietje door de lijn zat en heeft die er uitgehaald maar online monteur gelooft niet dat het daar aan lag.

Hij vroeg is die livebox en adapter al eens vernieuwd waarop ik nee zei.

Dit vond hij wel vreemd want dat is normaal het eerste wat ze doen, dus hij heeft een andere livebox en adapter uit zijn auto gehaald en die er op gezet en toen was de snelheid weer gelijk perfect.

Vandaag werd ik weer gebeld hoe de verbinding was en ik zei het werkt nog allemaal perfect en werd mij gevraagd om de livebox nog eens te resetten om te kijken of die dan wel weer gelijk goed intrainde.

Dit gedaan en kreeg gelijk weer normale snelheid dus het lijkt er nu dus echt op dat het opgelost is en dat het probleem dus inderdaad in de livebox of adapter lag.

Moet wel zeggen dat de service van Online wel perfect is, alleen duurt het allemaal even voor ze het opgelost hadden, maar dat is meestal met dit soort dingen denk ik.

In ieder geval ben ik weer een blij mens en hoop echt dat het nu goed blijft werken :)

Status ADSL-lijn Verbonden
ADSL standaard G992_5_A
Upstream 1016 Kb
DownStream 16008 Kb
Afname Dichtbij : 21.5 (dB)
Ver weg : 3.8 (dB)
SNR-marge Dichtbij : 10 (dB)
Ver weg : 14 (dB)
HEC-teller 0
Firmware 0xe15080a
ES-teller van 15 min 0
CRC-fouten 0
ES-teller van 1 dag 0

Mooi, een nieuwe lijn en een nieuwe Livebox dus. Inderdaad fijn dat het opgelost is.
De 16mbit geeft aan hoe laag het allemaal is gaan hangen. Want 3 jaar geleden had je met die dB waarde op 18,8 kunnen intrainen.
Althans ik wel en ik zit inmiddels ook op 16mbit. Ook bij Telfort. Dus dik 2,8 mbit verlies op 3 jaar tijd. Over overboeking en overspraak gesproken.:(

Anyway, fijn te horen dat het weer stabiel draait nu.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan