Topfield 5000, 2 opnemen 1 kijken?

S

Satslope

Collega van mij zo'n 5000 gekocht.

Fraai apparaat. (lekkere AB!!!!). Ik fietste er zo mee weg , zonder een letter handleiding (met humaxen heb ik weleens ruzie gehad). Dus goeie soft lijkt me.

Aleen staat er op een website "Gelijktijdig 2 programma's opnemen en een derde weergeven"

Dat lukt niet.

Wat bedoelen ze daar mee, er zitten toch "maar" 2 tuners in???

Wie weet hier meer van????

 
Kun je met 1 tuner afstemmen op zeg maar nederland1.

Dan kun je alles wat daarmee te maken heeft opnemen op je HD.

Als je processor dan nog tijd over heeft, dan kun je van dezelfde transponder een ander programma bekijken, dus zeg maar nederland2.

Die zit op een andere plaats in dezelfde stream verstopt.

Ik denk dat ze het op die manier willen doen.

Toevallig hoorde ik er van de week iemand anders ook over praten en das dus wat ik denk dat ze doen.

Nou moet je dus maar net 3 programma's willen pakken waarvan er ook nog 2 op dezelfde transponder zitten, maar dat zou dus toch betekenen dat het kan.

Of het dan ook nog nodig is of ze allebei in dezelfde codering moeten lopen, geen idee.

Maar probeer dat eens.

 
Men bedoelt hiermee dat je twee programma's via de tuners kan opnemen en een derde eerder opgenomen programma via de speler af te spelen. Ook hier heb je dan weer met wat beperkingen te maken. Dat derde opgenomen opgenomen programma moet dan al gecodeeerd zijn (dollarteken in groen). Het is zelfs mogelijk om dat derde programma via de player te laten timeshiften of een programm welke de eerste twee tuners staat op te nemen.

Overigens nieuwe software van 6 december is op de Koreaanse Topfieldsite aanwezig en kijk aub uit met settingslijsten van het internet. In de settingslijst staan namelijk meer instellingen dan de settings alleen en met de huidige dataoverdracht met de Topfield settingseditor worden die heel vaak verkeerd in de ontvanger gezet als het om een andere ontvanger.

 
Er moeten dan toch ook 2 modules in zitten, of heb ik het mis ?

 
Hoeft niet.

Als je met twee tuners opneemt en niet naar 1 van die programma's kijkt zal hij het programma wat op de eerste tuner wordt opgenomen ongecodeerd op de HD zetten (groene $ teken). Hij zal het programma wat op de tweede tuner wordt opgenomen gecodeerd opnemen en pas coderen als je hem afspeelt (rode $ teken). Je kan dan eventueel met de player met 1 module kijken naar het een time shift van het opgenomen programma van tuner 1 (omdat deze ongecodeerd op de HD staat) of naar een eerder opgenomen programma welke ook ongecodeerd op de HD staat.

Let wel op dat je in deze configuratie wel het programma wat je op tuner 2 hebt opgenomen direct na het opnemen, of in ieder geval zo snel mogelijk na het opnemen, even afspeel en opneem om hem ongecodeerd op de HD te hebben als het om een geoodeerde opname gaat. Immers bij een keywissel heb je er weinig meer aan of je moet het kaartje met de oude keys nog bij de hand hebben.

 
Bedankt voor de uitleg. Hoe dat zit met dat derde programma is me nog niet duidelijk. De lijst kwam van satplaza en is voor de 5000.

Collega is nu met vakantie, dus even rust ;)

Het is voor iemand die nog nooit een sat-ontvanger gehad heeft wel een heleboel tegelijk als je zo'n 5000 koopt.

Ik heb laatst gelezen dat er ontvanges zijn die de kaart kunnen sharen. Dat zou de TF ook moeten kunnen als je naar 2 zenders uit het nederlandse pakket kijkt?? De module is in elk geval heel anders dan de gebruikelijke. (je moet em er niet uit hoeven halen want het zit muurvast)

 
De teksten van Satplaza zijn van mijn eigen hand en volgens mij staat er echt hetzelfde als hierboven beschreven. Dat derde programma wat bedoeld wordt is niet een programma dat via een tuner wordt binnengehaald maar echt daadwerkelijk al op de HD staat. In het geval van timeshifting is dat namelijk ook al het geval. Je kan dus niet twee programma's van de satelliet opnemen en dan nog eens naar een derde programma live vanaf de satelliet kijken. Dan zou je dus echt drie tuners nodig hebben. Je praat nu over twee opgenomen programma's (de twee tuners in de ontvanger) en een programma dat door de player wordt afgedraaid (het opgenomen programma op je HD).

De Topfield 5000 is ook niet echt een ontvanger voor een beginnende gebruiker moet ik eerlijk zeggen. Ze kunnen er zeker goed mee aan de slag gaan omdat de basis beginselen zeker voor een beginner goed te snappen zijn alleen wil je echt het optimale uit de 5000 halen dan moet je al wat verder in de hele materie zitten. Heb je echter als beginnende gebruiker de interesse om op korte termijn verder te groeien in de hobby dan is het zeker een goede aankoop omdat je dan zonder kosten kan verder gaan.

Bij Topfield is men softwarematig bezig om het hele zaakje intern te laten cardsharen. Dat houdt in dat je dan met 1 module in DEZELFDE ontvanger (dus niet om het naar andere ontvangers door te sluizen) allebei de tuners kan aansturen. Dat is echter nog op dit moment in de planning en er zijn zelfs nog geen goedwerkende betaversies voor uitgebracht voor de betatesters van de 5000. Overigens begrijp ik je uitspraak over een module niet zo erg. Deze zit muurvast en kan er niet worden uitgehaald? Als dat het geval is dan is er toch echt sprake van een fabricagefout dan wel het verkeerd erin stoppen van de module. De 5000 heeft geen ingebouwde module en werkt via het CI systeem en dus zouden alle module's welke je erinstopt er dus ook weer uit te halen moeten zijn.

 
Overigens is het aan te raden om zelf de zenders in je eigen Topfield in te lezen en daarna eruit te halen om ze ZELF in de editor aan te passen.

Ik lees nu lijst van Satplaza. Deze lijst komt uit mijn eigen 5000 en is dus alleen geschikt voor mensen welke dezelfde configuratie hebben als mijn 5000. Dat wil zeggen met usals aansturing en een twin lnb. In de settingslijsten worden namelijk meer gegevens opgeslagen dan alleen de settings van de zender. Nu heeft de huidige editor, ook de nieuwste versie, van Topfield de vreemde karakter eigenschap om het hele zaakje verkeerd weg te zetten als de configuratie niet hetzelfde is als de bronontvanger van de settings. Zelfs het handmatig corrigeren van de instellingen na de settingsinbreng willen in vele gevallen niet een goed resultaat geven. Het wachten is op een goede settingseditor bijvoorbeeld van Wollgang alleen zal dit niet op echt snelle termijn uitkomen. Roeien met de riemen die men nu heeft is het advies en dat is dus zelf de zender laten inzoeken en dan per satellliet de boel handmatig goed gaan zetten in de Topfield editor.

 
Hij wil vooral op kunnen nemen.

Er zit een CI module in die je moet openklappen om de kaart erin te doen. Als je die module erin doet, werkt het prima. eruit halen gaat nogal stroef. Je drukt dan links een soort release knopje in, maar dan moet je nóg behoorlijk kracht uitoefenen. Kan zijn dat de schacht wat aan de smalle kant is, of de module wat dik.

Nou doe je dat niet elke dag dus is niet zo erg.

Die USUALS motor heb ik via een menu al af gezet. Vervolgens kies je de astra. Hij heeft er inmiddels zelf een hoop in zitten klooien.

Hopelijk zit er ergens een functie "terug naar af-fabriek" op. Eigenlijk begrijp ik uit jouw verhaal dat je vanaf nul alles stap voor stap goed moet zetten, kanalen inlezen etc, en dan kun je je configuratie uitlezen en bewaren.

Hij meende echt dat je een derde zender kunt kijken. Blijkbaar komt dat zo over of zo. Ik vond dat ook al raar, met 2 tuners....

De nieuwe soft daar staat ergens bij dat ie dan ook de EPG van de monopolist uit frankrijk ondersteunt. Dat is wel leuk natuurlijk ;)

Komt die soft op de satelliet?

Cardsharing naar buiten toe dát zullen ze inderdaad niet snel inbouwen LOL. Mocht het "dubbel" decoderen een probleem zijn, dan zouden ze natuurlijk de ECM-words mee kunnen schrijven op de HD, zodat de film altijd weer gedecodeerd kan worden. Ben je meteen van keywissel problemen af. Ideetje?

 
Is dat 100% zeker dat de 5000 ONGECODEERD! kan opnemen?...

dit wordt ook van de 4000 gezegt, maar ALLE! opnames gaan gecodeerd op de harddisk, zelfs als je tegelijkertijd naar het programma kijkt, dan nog slaat de topfield het programma gecodeerd op...

Grtzz FranX

 
Als je een programma opneemt via de timer en je kijkt niet naar andere programma's op de tuner welke ook de CI gebruiken dan neemt hij ongecodeerd op (groene dollar teken). In de andere gevallen moet je een versnelde copy-record draaien van het opgenomen stuk om hem ongecodeerd op je HD te hebben.

Ze zijn nu bezig om de software zo te krijgen dat alles ongecodeerd op de HD gaat maar dan kom je denk ik al in de software release van cardshare terecht. (als die er ooit al komt met al de huidige aandacht hiervoor)

 
hmmzz in elk geval wel leuk als die ongecodeerd opneemt, dan kun je zo'n *.rec overhalen naar je HD, en vermoedelijk met de MPEG-Tools van tmpgenc omzetten naar mpeg-2 system stream.

Daar kun je met tmpg dvd author dan een dvd van maken ;)

Ik heb de 9500 en scsi, daar werkt het prima mee dus voorlopig hoef ik geen 5000, maar voor in de toekomst is het wel leuk natuurlijk.

 
Dat is ook het grootste voordeel van de 5000 boven de 4000. Je hoeft je HD er niet uit te halen om alles naar je PC te krijgen. Dus makkelijker om te rippen.

Het is echt heel makkelijk om een opgenomen bestand op dvd te zetten. Er zijn meerdere manieren voor. Op Satplaza is 1 manier helemaal monkey proof beschreven, al moet ik zeggen dat ik het zelf op een snellere maar iets ingewikkeldere manier doet, en velen welke deze ontvanger hebben hebben al menig DVDtje gebrand van een opgenomen programma.

Overigens een opgenomen programma kan ALTIJD worden geript. Ook als hij in eerste instantie gecodeerd op de HD staat. Je kan dan, wel direct ivm keywissels, na het beeindigen van de opname op HD (als het tenminste gecodeerd erop staat) net als bij de 4000 het geval is de zaak versneld laten afdraaien en tegelijkertijd de hele boel opnemen. Je zult dan zien dat je van je gecodeerde opname een ongecodeerde opname hebt gemaakt.

De 5000 is echt een reuze leuke en veelzijdige ontvanger. Eerlijk gezegd nog een beetje te duur in de markt gezet maar voor dat geld krijg je wel kwaliteit van goed ontvangende tuners. Overigens nog steeds met een aantal bugjes in de software maar daar is men mee bezig en de ontvanger is natuurlijk pas sinds september echt goed op de markt gezet in Europa.

 
Inderdaad het zijn prima! ontvangers, ik krijg ze hier regelmatig om er een 160Gb harddisk in te zetten, daarna gaan ze altijd een paar dagen op de 'gezins-test' bank, inmiddels kan iedereen hier in huis met een topfield omgaan, en wordt er ook echt met de ontvanger gewerkt opnemen ene stream, kijken andere stream, of vertraagd film kijken... (de kinderen beginnen soms al een half uur later, kunnen ze alle reklame wegzappen!!)...

Het enige manko blijft tochwel dat gecodeerd opnemen, je zou bijna een Magic CAM oid gaan gebruiken, zodat je voor oude opnames terug kunt grijpen naar de irdeto kaart, en voor nieuwer spul de seca kaart...

Het klinkt wel mooi, dat snelle COPY gebeuren, maar helemaal met meerdere gebruikers komt dat er gewoon niet van...

En dat brengt je dan ook gelijk op de manier van opslag, ik ken de 5000 niet, maar de 4000 is verschrikkelijk 'ruig' met de harddisk ruimte, zelfs een ongecodeerde stream is nog vergezeld van allerlei randrommel... (extra geluidskanalen/TXT/kaartdata enz enz) en de TAP applicatie slim werkt niet echt...

Al moet ik eerlijk bekennen dat m'n hart open ging toen ik river raid op de spectrum emulator speelde...:biggrin: dat was nogeens nostalgie...:biggrin:

En voor iedereen die zo'n ding wil hebben, koop er gelijk!! een twin LNB bij (bij 60% draait het op de doorlus) dan is het echt een dijk van een 'gezins' ontvanger...

Grtzz FranX

 
Interessante opmerking FranX over die multicam.

Als je 2 cam's hebt zou hij dan wél 2 streams gedecodeerd opnemen??

En als je 2 astoncrypt cams hebt, eentje met een nederlandse en eentje met een (bijv.) poolse secakaart (allebei officieel)

Hoe weet ie dan welke kaart bij welke tuner hoort? Dat zou een leuke oplossing zijn voor ons, zeker nu ook de EPG van canal ondersteund wordt.

Hang je 1 tuner aan astra en 1 aan hotbird. Astra tuner via de nederlandse cam/kaart en hotbird via de poolse.

Als dat werkt kan ik vast gaan sparen ;)

 
Ik heb het zelf hier niet werkend omdat ik maar 1 schotel op dit moment tot mijn beschikking hebt maar er zijn mensen welke inderdaad met een officieel abootje op 30 west naar hispa zitten te kijken en met een Nederlands officieel abootje naar C+ via de andere tuner en schotel dus dat doet hij wel.

Wat hij weer niet doet en wat bijvoorbeeld de Pace Puma wel doet, is overigens het enige goede aan de ontvanger, is dat je niet met 1 kaart van bijvoorbeeld Canal + de beide tuners kan bedienen. Je zal dus nooit kunnen kijken naar C+ en ongecodeerd opnemen. Daar schijnt men nu dus mee bezig te zijn om daar software voor te proberen te maken.

 
Satwatcher, de situatie die jij schetst is met 2 CI modules, eentje voor Seca en een voor Nagra. Dat zal wel werken, want als er een kanaal in Nagra gecodeerd is weet de software wel dat ie niet de seca module meot pakken.

Maar wat als je 2 identieke seca modules gebruikt (om 2 canal pakketten te zien)?

Gaat hij dan beide proberen tot ie een geldig antwoord krijgt, of pakt ie de eerste? Dat kun je uittesten als je een NL kaart met settop abo en eentje met een groter abo hebt. Dan die met groter abo in het 2e slot, en kijken of ie dat doet ;)

Een andere optie is natuurlijk een combi van een aston en een irdeto module en dan het oude blauwe kaartje gebruiken. Dat zal ook wel lukken. Maar uiteindelijk wil je toch seca, al is het maar omdat irdeto ooit eens uit gaat. (en voor een eventueel abo voor discovery etc..)

 
Ik moet je antwoord op die vraag schuldig blijven omdat ik dat niet weet. Ik ken ook geen mensen welke dit spelend hebben.

Zal de komende weken eens gaan testen of dit allemaal kan.

 
Met twee cams werkt het ook niet(goed)...

Ik heb een freecam(irdeto) samen met een aston 1.05 en geldige seca kaart beide in de topfield gehad.

Voor het opnemen maakt dit niets uit, ik heb het idee dat de stream tijdens het opnemen niet eens in de buurt van de cam komt, maar 1:1 naar de HDU wordt gestuurd.

Tijdens het zappen is het vaak lang wachten, en soms kan de topfield geen besluit nemen, en laat je zitten met een zwart scherm.

Oude opnames die niet geldig meer zijn op de seca kaart werken soms via de irdeto module, maar vaak springt de aston in werking met de melding dat ik geen rechten heb...:sad:

Twee cams is dus helaas niet de oplossing.

Ik vraag me trouwens af hoe ze dit willen oplossen, twee streams door de cam sturen lijkt me geen optie (daar is een cam al zowieso niet voor ontworpen) en als je beide streams 'snel' achter elkaar door de cam gaat jagen loop je het risico dat je kaart data gaat missen...

Ben dus zeer benieuwd hoe de programmeurs bij topfield dit willen oplossen...

Ondertussen blijft het kikken dat je opnames een identieke beeldkwaliteit hebben van het origineel, en dat je perfect stilstaand beeld en versneld beeld hebt (ja ja ik stam nog uit het video recorder tijdperk)...:)

Zoals ik al eerder zei is het gewoon de perfecte 'gezinsmachine' en al helemaal met een 160 Gb HDU.

Grtzz FranX

 
Originally posted by FranX
Ik vraag me trouwens af hoe ze dit willen oplossen, twee streams door de cam sturen lijkt me geen optie (daar is een cam al zowieso niet voor ontworpen) en als je beide streams 'snel' achter elkaar door de cam gaat jagen loop je het risico dat je kaart data gaat missen...


Ben dus zeer benieuwd hoe de programmeurs bij topfield dit willen oplossen...
Aston 1.07 misschien?

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan