Verkeerde koop ???

Kweetniet

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
0
Punten
16
Leeftijd
51
Zoals zoveel van jullie hebben ,wilde ik ook een FTP server.
Maar dan zo ??n waarbij je computer niet aan hoeft te staan..

Dus ik d8 ..koop een Hdd die je ook op je netwerk kan zetten.

Het is deze geworden...
http://www.newegg.com/Product/Product.asp?Item=N82E16817145660

Maar ik denk dat het een verkeerde koop is..
Volgens mij kun je hem niet benaderen via internet, alleen via je netwerk.

Weet iemand hier iets vanaf ?

Dit snap ik nou effe niet!
Dacht je een HD direkt in je modem te pluggen ofzo?
Voor zover ik weet heeft een HD een pc nodig om te kunnen funktioneren.
Een HD kan alleen op een netwerk via een pc.
En internet is ook een netwerk.
Dus is ie via een locaal netwerk te benaderen, dan ook via internet.
Grtz.

Kilroy;172826 zei:
En internet is ook een netwerk.
Dus is ie via een locaal netwerk te benaderen, dan ook via internet.
Grtz.

ut is een ext harddisk in een kasje met een lan aansluiting...,
Die op mijn router is aangesloten.
Op mijn netwerk kan ik er gebruik van maken....en werkt het.

Mijn vraag is ...Als ik de computer uit heb staan..
Kan ik dan via internet de schijf benarderen..
Dus een FTP server van dit ding maken....

Ik heb zelf een NSLU2 servertje draaien, deze staat helemaal zelfstanding in mijn netwerk. Hierop zit een 250 GB USB2 HD te draaien en alles werkt perfect.
Deze server ondersteund FTP verkeer en rechten zijn gemakkelijk in te stellen.
De NSLU2 gebruik ik ook als opname en weergave station voor mijn Dreambox ook dat werkt feilloos.
Prijs van de NSLU2 is ongeveer 100 euries.

Volgens je link is het een USB2 kastje en heeft geen NAS /LAn aansluiting of ik moet er overheen lezen.

Maar als je een NAS box hebt dan is deze als FTP server te definieren
Hoe dat moet staat in de beschrijving die waarschijnlijk op CD ROM staat

Ook ik heb een NSLU2 net als CM en dit werkt idd perfect.

Nadeel is wel dat alles onder spanning moet blijven.

crazymotha;172829 zei:
Deze server ondersteund FTP verkeer en rechten zijn gemakkelijk in te stellen.
De NSLU2 gebruik ik ook als opname en weergave station voor mijn Dreambox ook dat werkt feilloos.

Hoe heb je dat gedaan met je dreambox?

Aardig ding die NSLU2! (weer een linux boxje, haha).
Maar hoe en waar zet je bv de firewall?
Grtz.

Ja Kilroy, je loopt al weer wat achter, je hebt de NSLU2 en er is inmiddels nog een ander apparaat met nog veel meer mogelijkheden, zit zelfs samba server in enzo.
De firewall moet je dan wel in je router hebben zitten als je een firewall wilt gebruiken.

Nou BT, internet zonder firewall is wel solliciteren naar problemen!
Zelfs kpn beveelt aan om naast de ingebouwde modem/router firewall nog een software pc firewall te gebruiken.
Een router firewall is naar mijn smaak dus ook echt niet genoeg.
Professionele gebruikers maken zelfs gebruik van een demilitarized zone firewall hetgeen gewoon een extra pc tussen het locale netwerk is en de link naar buiten.
Grtz.

Nou BT, internet zonder firewall is wel solliciteren naar problemen!
Ach dat geldt alleen voor die mensen die hun pc rechtstreeks op hun modem hebben aangesloten en dan ook nog een extern ip op hun pc krijgen.
Veel providers hebben inmiddels al modem/routers en veel thuisgebruikers zelf ook al routers, who needs a firewall?
Tuurlijk, veiliger is het natuurlijk wel, zeker voor spyware en zaken waarmee je pc geinfecteerd is en die naar buiten toe contact willen maken.

Doch als je tussen de regels doorleest ga ik er al van uit dat men zo'n HD aan een router heeft hangen. Als ftp ingeregeld heb je er dan nog niet eens een OS op nodig.

Een DMZ doe ik voor thuisgebruikers zelfs afraden, want in de meeste "thuis"routers betekent deze setting gewoon dat alle poorten standaard naar 1 op te geven ip adres (intern en ook nog zelfde range als de rest) gestuurd worden, tenzij anders aangegeven.

Op professioneel gebied zit je dan zelfs in een ander netwerk of nog beter, zelfs een andere range, en dan spreek je pas over een echte DMZ.

Een DMZ firewall kan ook, maar dan heb je weer geen router meer nodig. Tenminste.... nu weet ik niet precies wat je dan met die extra pc doet... maar ik heb bijv. een linuxmachine tussen mijn interne netwerk en m'n Livebox hangen, zo wordt zelfs het 192.168.1.1 ip van de Livebox een "extern" ip adres.:biggrin:
Als je dat bedoeld kan ik me er iets bij voorstellen. Normaliter echter gooi ik zo'n router (zoals bij mijn vorige provider) gewoon in bridgemode en laat het externe ip op deze extra pc komen.

Deze draait dan ook niet ter beveiliging alleen, maar vanwege dat er een mailserver op draait met een paar domeintjes enzo.
Doch we raken wat off-topic denk ik.

Want mijn comment omtrent het achterlopen sloeg eigenlijk niet op de firewall maar op wat je voorheen schreef:
Ja. Als het een modem/router is.

En de NLSU2 en die andere (waar ik de naam van vergeten ben) bewijzen hiervan het tegendeel. Een pc niet nodig en kan toch op het netwerk.:)

Doch dat een firewall veiliger is weet iedereen. Die andere had er dacht ik wel een ingebouwd, doch zolang je geen executables erop kunt zetten en uitvoeren is er niks aan de hand, toch?

Dus wat denken jullie nu????
Kan het een ftp server worden zonder dat de computer aanstaat??

Er zijn een aantal zaken die ik niet begrijp.
1. HD hangt in het netwerk.
2. DB hangt ook in het netwerk

Dus je mount de HD aan de DB, installeer op de DB een FTP server op en geef alleen rechten tot HD.

Volgens mij moet het zo werken.

Internet cq Intranet is allemaal netwerk, je moet alleen de router configureren.

Groetjes, Bert en die heeft ook nergens verstand van.

bert50;172875 zei:
Er zijn een aantal zaken die ik niet begrijp.
1. HD hangt in het netwerk.
2. DB hangt ook in het netwerk

Dus je mount de HD aan de DB, installeer op de DB een FTP server op en geef alleen rechten

Kan dat dan een FTP server van je dream maken..
ik heb er als eens eerder over gehad....
ik d8 dat toen niet kon....

en hoe mount ik die netwerkschijf in m'n dream dan ??
Pfff wordt alleen maar moelijker ...:)

maar goed ik ga eens google op FTP en dreambox
Kijken wat er uit komt..
P.s Bert je het mail....

Draadje mag dicht wat betreft het apperaat.
Is ding is alleen gemaakt om in een netwerk te werken..
niet via internet,of je moet je pc instellen als ftp

Of je Dreambox als FTP...Hierover graag meer uitleg

Bedankt allemaal voor het reageren.....

Graag gedaan.
In dat geval zou ik dus eens gaan kijken naar een NSLU2 of een ... dju sorry ik ben de naam van dat andere ding kwijt en kan het ook niet meer terugvinden.:(

Zou kunnen Sandokan, het enige wat ik me er van herinner is dat er meer mee mogelijk was dan met de NSLU2, in dat andere apparaat zat namelijk ook de mogelijkheid tot een Webserver en Samba server ingebouwd en nog iets, maar ik weet het niet meer exact.

Ik dacht dat ik ooit een link van het apparaat gezien had op het CID forum of het orange gebruikersforum, maar kan het niet meer terugvinden.

Nou BT, over die DMZ en firewall kunnen we op een geschikte tijd en plaats eventueel verder bomen!
In het kort kan ik nu alleen zeggen dat ik nog steeds ZoneAlarm gebruik en daar uiteraard zeer tevreden over ben.
In de led-icoon rechtsonder kun je constant zien hoe er continu aan je "gevoeld" wordt, en geprobeerd bij je binnen te komen.
Ik ben daar niet van gediend, en ik neem aan dat je het vergelijkingerwijze ook niet zult dulden dat personen ongevraagd proberen je huis binnen te komen.
Toevallig was vanavond op het journaal dat er hackers waren opgepakt die minimaal bij 50000 en mogelijk veel meer pc gebruikers waren binnengedrongen en er ergere dingen hadden gedaan.
Ik bedoel maar!
Dit staat dan nog los van anti-virus en anti-spyware maatregelen.
Daarvoor gebruik ik ook nog steeds AVG en AVG-Anti-spyware.
Ook daar ben ik zeer tevreden over.
Dus wat mij betreft, ik sluit de tent zo goed als ik kan.
Maar ieder zijn keuze uiteraard.

Die NSLU2, leuk spul, maar kan hem hier nog nergens bij gebruiken.
Bovendien kom ik eigen tijd te kort voor veel zaken.
Ik ben pas nog effe met Samba op suse 10.2 bezig geweest, en die staat bijna goed.

Grtz.

Kerstboom 1 Hosting Fun Feestdag

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan