Nou BT, internet zonder firewall is wel solliciteren naar problemen!
Ach dat geldt alleen voor die mensen die hun pc rechtstreeks op hun modem hebben aangesloten en dan ook nog een extern ip op hun pc krijgen.
Veel providers hebben inmiddels al modem/routers en veel thuisgebruikers zelf ook al routers, who needs a firewall?
Tuurlijk, veiliger is het natuurlijk wel, zeker voor spyware en zaken waarmee je pc geinfecteerd is en die naar buiten toe contact willen maken.
Doch als je tussen de regels doorleest ga ik er al van uit dat men zo'n HD aan een router heeft hangen. Als ftp ingeregeld heb je er dan nog niet eens een OS op nodig.
Een DMZ doe ik voor thuisgebruikers zelfs afraden, want in de meeste "thuis"routers betekent deze setting gewoon dat alle poorten standaard naar 1 op te geven ip adres (intern en ook nog zelfde range als de rest) gestuurd worden, tenzij anders aangegeven.
Op professioneel gebied zit je dan zelfs in een ander netwerk of nog beter, zelfs een andere range, en dan spreek je pas over een echte DMZ.
Een DMZ firewall kan ook, maar dan heb je weer geen router meer nodig. Tenminste.... nu weet ik niet precies wat je dan met die extra pc doet... maar ik heb bijv. een linuxmachine tussen mijn interne netwerk en m'n Livebox hangen, zo wordt zelfs het 192.168.1.1 ip van de Livebox een "extern" ip adres.
Als je dat bedoeld kan ik me er iets bij voorstellen. Normaliter echter gooi ik zo'n router (zoals bij mijn vorige provider) gewoon in bridgemode en laat het externe ip op deze extra pc komen.
Deze draait dan ook niet ter beveiliging alleen, maar vanwege dat er een mailserver op draait met een paar domeintjes enzo.
Doch we raken wat off-topic denk ik.
Want mijn comment omtrent het achterlopen sloeg eigenlijk niet op de firewall maar op wat je voorheen schreef:
Dit snap ik nou effe niet!
Dacht je een HD direkt in je modem te pluggen ofzo?
Ja. Als het een modem/router is.
Voor zover ik weet heeft een HD een pc nodig om te kunnen funktioneren.
Een HD kan alleen op een netwerk via een pc.
En de NLSU2 en die andere (waar ik de naam van vergeten ben) bewijzen hiervan het tegendeel. Een pc niet nodig en kan toch op het netwerk.
Doch dat een firewall veiliger is weet iedereen. Die andere had er dacht ik wel een ingebouwd, doch zolang je geen executables erop kunt zetten en uitvoeren is er niks aan de hand, toch?