versnel Vista met een eenvoudige truck

Natuurlijk zit er Windows op een gemiddelde PC.
Wat moeten die computerfabrikanten anders?
Windows kost geld, ze krijgen dus provisie, en kunnen dus ook een beetje tijd besteden om dat besturingssysteem te installeren.

Linux is gratis, ze krijgen dus geen provisie, wie betaald de tijd om Linux te installeren?

Als jullie een computerfabriek hadden, welk besturingssysteem zet je er dan op?
Eerlijk wezen!!

Windows kost geld, ze krijgen dus provisie, en kunnen dus ook een beetje tijd besteden om dat besturingssysteem te installeren.
Van de ene kant klopt dat.

Linux is gratis, ze krijgen dus geen provisie, wie betaald de tijd om Linux te installeren?
En hieraan zie je dus dat de klant genaaid wordt. Want in principe kost het nauwelijks tijd om linux te installeren, je kunt er een cd bij doen of een pre-installed image gebruiken zoals bij Windows.

Daarnaast kan het wel zijn dat een fabrikant er provisie op krijgt, maar zo vreselijk veel is dat niet, want dan spreek je namelijk over een zogenaamde OEM licentie. Daarvan is bepaald dat niet Microsoft maar de fabrikant de support op het systeem EN het OS levert. Wie betaald die support dan?
Dus ofwel je moet als klant een duur 09xx nr. gaan bellen, ofwel er wordt uberhaupt geen support gegeven, hetgeen eigenlijk wel zou moeten.

Als ik een computerfabriek had, ging ik met beide os systemen aan de gang. Windows omdat er gewoon bepaalde dingen missen in Linux waardoor mensen bij Windows blijven en de oorzaak daarvan ligt bij de software fabrikanten.
Maar een deel zou ik ook op Linux doen, hoe meer bekendheid, hoe beter.

Ik denk dat Linux minder bekend omdat de gemiddelde pc bezitter niet weet dat er nog meer te koop is. Wie van de bezitters koopt er bv een Apple, sommige kwammen na de Ipod pas achter dat apple ook iets met computers doet. Kijk ook eens hoeveel mensen er iets anders gebruiken dan IE, bijna iedereen gebruikt sommige hebben eens gewerkt met firefox maar dan houd het ook op.

Mensen zijn kudde dieren zeggen ze wel eens en misschien is dat ook wel zo.

;)
Nr.10

Ja maar BT, als je een pc met windowz als OS verkoopt, verkoop je een licentie.
Daar hoort dan de installatie cd bij, of een oem cd.
Een oem cd mag verkocht worden tegelijk met hardware, en is goedkoper.
En de originele cd hoort het serie nummer op te staan zodat je eigenaar bent van een licentie.
Om dan support te krijgen moet je nog die licentie registreren.

Zover ik weet is het niet toegestaan om zomaar windowz op een pc te zetten en dan te verkopen.
De computerbouwer moet dus op de prijs van de pc nog de prijs van een licentie zetten.
Ik weet uiteraard niet wat die bouwer voor de licenties moet betalen.
Maar logisch is dat de consument die licentie zelf betaalt.
Ik kan me niet voorstellen dat microzoft gratis licenties weg geeft.
Dat gaat tegen hun markt stategie.

En Nummer10, ja mensen zijn kuddedieren.
En conditioneren is o.a. dieren africhten, hihi!

Grtz.

Daar hoort dan de installatie cd bij, of een oem cd.
Ook dat is al verleden tijd. Een pre-install image mag ook al, moet je zelf de cd's maken.
Ik ben er zelf al tegen gekomen waar dat pre-install image op een hidden partitie staat, een bootcd spreekt die partitie dan aan.
Serienummers staan al lang op de pc kasten zelf.
Alleen inderdaad originele windows retail CD's hebben een serienummer erbij, niet op de cd maar op de bijgeleverde licentie. Deze is dan ook niet pc gebonden.

Uiteraard wordt e.e.a. doorberekend aan de koper da's normaal. Maar als je ziet voor hoe veel geld (of liever gezegd hoe weinig) je een pc hebt, lekker snel en al, dan kun je ook wel zien dat de marge momenteel nogal klein is op de licenties.

Ik heb ook nergens gezegd dat licenties gratis zouden zijn. Ik zeg alleen maar dat je je bij linux niet moet kijken naar de kosten van het installeren van Linux door de fabrikant, gezien deze fabrikant niet alleen licentiekosten maar ook supportkosten heeft bij windows installatie. Uiteindelijk dus duurder uit dan bij een Linux installatie voor wat dat specifieke deel betreft.

Nja, de consument betaalt dus.
Ik heb eens rongekeken en xp-pro OEM kost zowat 120 euro.
Evenals vista overigens.
De retail versie kom je meer dan 350 euro aan het betalen.
Dus niet echt goedkoop allemaal!

Grtz.

Ik heb eens rongekeken en xp-pro OEM kost zowat 120 euro.
Waarbij vermeld mag worden dat een OEM niet eens los verkocht mag worden om precies te zijn!!!
Dus da's ook nog eens illegale verkoop.

Wat kost een OEM USB stick om mijn Vista te laten versnellen???

Dat klopt BT!
Die mag niet niet los verkocht worden.
Maar wel bij iets anders.
Het hoeft niet eens een pc te zijn maar kan ook ander hardware spul zijn.
Het moet alleen niet oem zijn zover ik weet.

En gij matrix.
Wat moet ge met een oem stick.
Ik denk dat de huidige uwen toch wel snel genoeg is, haha.

Grtz.

Maar wel bij iets anders.
Het hoeft niet eens een pc te zijn maar kan ook ander hardware spul zijn.
Volgens mij ook niet bij iets anders, dat is gewijzigd. OEM licenties zijn tegenwoordig aan systemen gekoppeld. PC systemen dus (en laptops uiteraard).
Wat moet je met een OEM windows bij een printer ofzo? Vroeger mocht dat dacht ik wel, bij andere hardware. Kan wel zijn dat een fabrikant dat nog mag doen, maar een winkel in elk geval niet.

@Matrix: pffff... ligt er aan wat je hebben wilt en waar je zoiets koopt.
Een 2 gig usb stick heb je al voor nog net geen 7 euro.

nee ik heb al genoeg stickies het was een beetje cynisch bedoeld , ook dat wordt niet begrepen.

Het topic wordt een beetje om zeep geholpen, lijkt me niet duidelijk meer voor de notoire lezers
Op zich een interessante discussie maar open dan een nieuw topic.

BT, nou niet roomser willen zijn dan de Paus!
Ik hoop niet dat je zo voor iemand iets verpest!
Don't wake up sleeping dogs!
Het ging me erom wat oem en retail versies zoal kosten.

Grtz.

Kilroy;191511 zei:
Het ging me erom wat oem en retail versies zoal kosten.

Grtz.

Hoho, Killroy

Het ging erom hoe Vista te versnellen! :biggrin:

Klopt Hangslot!
Daar ging het uiteindelijke topic over.
Dat er veel te lang over zij-opmerkingen wordt door gegaan is niet mijn keuze.
Maar het is weer een zij-effect van het feit dat iedereen weer helemaal correct wil zijn in de quotes.
Dus nogmaals, voor mij had het niet gehoeven.

Grtz.

Kilroy;191515 zei:
Dat er veel te lang over zij-opmerkingen wordt door gegaan is niet mijn keuze.

Ach, da's ook wel weer interesant, het blijft een eeuwig durende discusie, Windows, Linux of toch Windows, :drunk: Schiet mij maar lek, misschien moeten we er eens een poll over opzetten, en op die manier voor eens en altijd de meerderheid laten kiezen.
Maar ja, of @BT die poll op durft te zetten :biggrin:.......

Leuke uitdaging
BT durf je?

hoi,

Om even op het versnellen van Vista met een USB stick terug te komen...

Volgens vele testen is er helaas geen merkbare snelheidswinst met ready boost.

jammer

mvg

De snelheidswinst is er alleen maar als er niet genoeg lokaal geheugen is

Na het opgebruiken van die te kleine hoeveelheid RAM wordt de HD aangesproken en dan is zo'n stickie wel een uitkomst.

Heb je genoeg RAM lokaal dan is de winst 0.

BT, nou niet roomser willen zijn dan de Paus!
Ik hoop niet dat je zo voor iemand iets verpest!
Dat wil ik ook helemaal niet, jij gaf de prijzen aan en ik gaf aan hoe het daadwerkelijk ligt met die licentieverkoop. Omdat klanten vaak denken dat ze microsoft kunnen bellen als ze in de winkel een OEM licentie kopen en denken een echte (retail) te krijgen.
Dat is gewoon informatie verstrekken, nothing more.:)

@Hangslot: Een poll durf ik gerust op te zetten, maar heeft men er iets aan? De uitslag is van te voren bekend, de meesten zullen toch voor windows kiezen. Logisch ook.

[back on-topic]
Sneller maken van Vista? Dat zou feitelijk ook kunnen als de programmeurs bij Microsoft efficienter zouden programmeren, maar helaas is dat een illusie.

Ja het ging toch over Vista sneller te maken geloof ik.
Ik denk dat het alleen lukt als je een nieuwe PC aanschaft, zo eentje met 4 proccessoren 4 GB aan memory en super snelle HD's liefst nog in RAID 1 opstelling.

Ik denk ook dat het een utopie is, elke keer als er een nieuw Operating system uit kwam, moest de hardware aangepast worden. Ik moet weer aan een nieuwe PC, die ik nu heb is 3 jaar oud, dus ga ik een bloed snelle joekel aanschaffen. Momenteel zijn er nog geen problemen met drivers voor XP of XP64, dus zal ik er wel weer XP opzetten. De problemen die ik met PC's heb zal misschien met de nieuwe PC weggaan, mijn internet pijp is te dik, 2,5 MB per seconden is wel erg snel. Het zal wel weer een Dell worden, daar heb ik goede ervaringen mee.

BERT50

Wil jij niet vloeken als je echt een snelle machine wil dan moet je die zelf bouwen en niet een dellllllll ik krijg er spontaan rillingen van.

Waarom is de vraag dan natuurlijk?
*1 die pc's zijn niet snel te krijgen wat je ook doet niks helpt al stop je er 4GB intern in.
*2 ze hebben een enorm warmte probleem
*3 slechte ondersteuning naar klanten.
*4 ze maken de markt kapot met slechte artikelen.
*5 probeer er maar is wat in te stoppen wat niet door dell getest is.

en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan