Volgend jaar hogere werkloosheid

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Waarderingsscore
795
Punten
113
Leeftijd
74
340.000 werklozen en maar schreeuwen dat de oudjes langer moeten doorwerken,

Begrijp ik dit??

Nee, nee, Nederland heeft GEEN last van de krediet crisis en zal dat ook niet krijgen !

Niet zeuren en gewoon doen wat de leugenaars je opdragen !

Werkgevers???

Tja en wij krijgen de eerste dag na de vakantie te horen dat we tot het einde van het jaar 12 uur per dag moeten gaan werken, 2 weken vroeg totaal 60 uur, en dan 1 week nacht totaal 48 uur...

Heb eventjes zitten rekenen en kom als ik al die uren draai gemiddeld aan een 20 uur per week aan overwerk, dat is verdeeld over 9 mensen die dit moeten doen, en dan nog maar niet te spreken wat er aan dames rondlopen bij ons die alle spullen inpakken ook weken draaien van 60 uur en meer???

Plus werken er bij ons nog een 20tal polen, allemaal ook 12 uur per dag, ik weet dus intussen niet hoeveel mensen er bij ons zo bezig zijn met uren draaien, terwijl er al jaren geroepen wordt dat we moeten bezuinigen...

Ik wil wel en heb het ook voorgesteld om samen maar 10 uur per dag te werken, en ipv 12 uur met 2, een paar uur alleen, zou het werk een hoop centen schelen, maar men zegt dat het niet in het kloksysteem zit???

Al met al, als wij met ons allen gewoon 36 uur zouden werken dan denk ik dat er bij ons alleen al op dit moment zeker 50 man aan de slag kan!!!

Ik vraag mezelf wel eens af of dit op andere bedrijven ook zo is, want anders is de werkeloosheid zo opgelost, want dat dit wat ik hier nu schrijf niet mag, dat staat als een paal boven water.

Zo en nu houdt Freggel op met dit verhaal, want ik ben er al pissed genoeg om, slapen en werken dat is iets waar ik een erg grote hekel aan heb, en een chef en planner die niet willen luisteren al helemaal.

Dus wat mij betreft voor iemand die graag veel overuren draait, stuur maar een pm, want mijn werk staat ter beschikking!

Zo weer een werkeloze erbij. :mad:

( er is hier trouwens ook nog een weekendploeg... )

freggel1;193157 zei:
Werkgevers???

Tja en wij krijgen de eerste dag na de vakantie te horen dat we tot het einde van het jaar 12 uur per dag moeten gaan werken, 2 weken vroeg totaal 60 uur, en dan 1 week nacht totaal 48 uur...

Heb eventjes zitten rekenen en kom als ik al die uren draai gemiddeld aan een 20 uur per week aan overwerk,

Mag dat allemaal wel.... Controleer eens of laat anderen het doen of dit niet in strijd is met de Arbeidstijdenwet (werk- en rusttijden). Daarnaast kan ?n mag 20 uur per week aan overwerk nooit. Overwerk is volgens ons altijd incidenteel. Als nu al bekend is dat je 20 uur per week overwerk verricht, lijkt dat structureel en moet het vooraf worden opgenomen/verwerkt in je rooster. Lukt dat niet, dan moet je werkgever een andere oplossing zoeken. Praat ook eens met de ondernemingsraad; lijkt ons sterk dat die met zo iets in heeft gestemd.

the matrix;193155 zei:
340.000 werklozen en maar schreeuwen dat de oudjes langer moeten doorwerken,

Begrijp ik dit??
Dat zijn 2 stellingen die ogenschijnlijk niet in elkaars verlengde liggen, maar er is meer aan de hand. Feit is wel dat beide financi?le gevolgen hebben.

340.000 werklozen dat is een toename van 20.000 en we hadden juist een neergaande lijn (daling) ingezet. PVDA wil btw verhoging afschaffen, maar de opbrengst van die verhoging was nu juist - volgens het beleid - nodig om de WW-premie af te schaffen zodat het werken aantrekkelijker wordt en dus - naar verwachting - de werkeloosheid (nog meer) zal dalen. Het langer doorwerken voor ouderen was nodig om de vergrijzing te betalen.

Kortom er is geld benodigd. Laten we al die dure zelf opgelegde 'verplichtingen' maar eens afschaffen of drastisch verminderen. Hoeveel geld geven we niet aan ontwikkelingswerk, derde wereld landen, etc. Hoeveel geld besteden we niet aan Irak en Afghanistan. Kan dat niet minder....

Dus laten de politici maar eens kritisch naar het 'huishoudboekje' van Nederland kijken....

eendenteam;193159 zei:
. Praat ook eens met de ondernemingsraad; lijkt ons sterk dat die met zo iets in heeft gestemd.

Ondernemingsraad???

Eendenteam, die is er bij mijn weten als er meer dan 100 mensen werken, en dat is bij ons, maar een ondernemenigsraad???

Nee dat vegen ze hier zo van tafel, hetzelfde als de verplichte brandoefeningen...

Maar ach ik hou er over op...

Heb zojuist een mail weggedaan naar mijn chef met een hoop van die vragen, dan er maar aan, en dan maar werkeloos...

Ondernemings raad is volgens mij verplicht vanaf 50 werknemers. zitten daar dan geen vakbondmensen?
Ook geen B.H.V ers. het lijkt me een bedrijf waar alleen de money makers en uitbaters heersen en van sociale toestanden geen sprake van is.
Maar goed collega,s zijn tegenwoordig niet meer te vinden zelfs niet met een zaklamp.

De maatschappij heeft hier voor gezorgd. ieder voor zichzelf en die grote man voor ons allen.maar die grote man helpt ons ook niet.

Heb zelf 30 jaar in ploegen gewerkt nl. 3-4-5 ploegen zaten we eerst met 25 man per ploeg later maar meer met 9 man. meenst door automaten.maar de druk was sterk toegenomen. alleen het proces was stabieler omdat de robots het proces bepaalden. wat voorheen door mensen werd gedaan.achter de machine,

Maar aan scholing heb ik vele uren gekregen en genoten dat was uptodate. van technische hooge scholen tot brandpreventie en b.h.v dat was wel inorde.

Maar je kreeg er een grote verandwoording voor terug wat je bijna 24 uur perdag bezig houde.

Zelfs in vrije tijd werd je regelmatig gebeld. en dan maar denken dat je onmisbaar bent. maar niemand is onmisbaar.

Heb vele conflikten meegemaakt (stakingen enzz) en heb daar veel van geleerd.

vg/sth.

We gaan terug naar af
We krijgen met zijn allen een krotwoning van de baas , krijgen een hongerloon en moeten 24 op 24 paraat staan waarvan er minimum 15uur per dag moeten gepresteerd worden
Pensioen wordt afgeschaft want het kost te veel en dus werk je maar tot je niet meer kan
Kan je niet meer dan ga je gewoon dood van de honger want je krijgt van niemand nog centen

Wel, zo was het vroeger en daar willen ze weer naar toe

Leuk toch die mooie vooruitzichten :biggrin:

De arbeider heeft de afgelopen jaren zitten slapen terwijl door de Nederlandse politiek (en Europa) stapje voor stapje de arbeidsvoorwaarden zijn hervormd. Ook de bonden hebben geen principes meer.
Arbeid moet goedkoper ten koste van alles. Omdat de politiek wil hervormen is dit de kans voor werkgevers om op het scherpst van de snede te onderhandelen over de arbeidsvoorwaarden en zo ook deze uit te buiten. Een werkgever laat liever 9 man hard werken dan 25 extra in dienst met alle kosten en rompslomp er omheen. Waarschijnlijk is de boete en kosten voor een werkgever, als een werknemer in de WIA, komt lager dan 16 man extra te nemen.
Vreemde is dat in de vroegere jaren er met goede arbeidsvoorwaarde er minder uitkeringen waren en een werkgever maar wat graag personeel wilde opleiden. Economisch ging het toen ook uitstekend. Nu moet het opeens allemaal anders?

Grt. Parabolica.

Hoe kan ik jullie opbeuren.
Probeer blij te zijn met wat je hebt.
Als je weinig verdient kost het weer minder moeite om het op te maken.
En dat scheelt weer energie.

Vr.gr. Janblues

Ik was erg blij met wat ik had.

Maar het blije wordt je beetje bij beetje ontnomen

Janblues;193185 zei:
Hoe kan ik jullie opbeuren.
Probeer blij te zijn met wat je hebt.
Als je weinig verdient kost het weer minder moeite om het op te maken.
En dat scheelt weer energie.

Vr.gr. Janblues

Natuurlijk waren we blij wat we hadden, maar als ons alles weer word af gestolen. waar we jaren aan hebben gewerkt dan word je er niet vrolijk van.

En aan energy kost het geen moeite om het op te maken want driekwart van je loon ben je zowieso al kwijt aan den haag /energy/zorgkosten/en dan moet een gezin nog gevoed worden.

Laten ze gewoon stoppen met het welverdiende loon om naar het buitenland te sturen. aan oorlog missies.

Wij als nederlanders zijn te softie en tollereren heel veel.die kak die in den haag regeert zijn zakkevullers en speculanten naar bodemloze putten.En geen enkele partij bied nog weerstand want ze vreten er allemaal aan mee.Dat is nu eenmaal het democratische stelsel.Armen Armer Rijken Rijker. Want ieder weet wel met hard werken kom je er niet. waar je eerder komt is tussen 6 planken.

We zakken langzaam weer af naar de tijd van collijn!!

VG/Sth.

Ja, het is terug in de tijd, schandalig!!

Het is een teken van beschaving en evolutie dat de werktijden werden terug gebracht.
Dit door een lange strijd van de vakbeweging tegen de werkgevers.
En een minister van sociale zaken moet daar voor waken.
Echter de huidige minister Donner is twee handen op ??n buik met de werkgevers.
Hij heeft de geest uit de fles gelaten door de Polen binnen te laten.
En daarmee de arbeids omstandigheden/tijden verziekt.
Vandaag was op het journaal te horen dat er 1700 malafide uitzendbureaus voor Polen waren.
Die alles aan hun laars lappen.
Momenteel worden de bouw en tuinbouw overspoeld door Oost-europeanen.
Die krijgen de werkgevers voor de halve prijs van de Nederlanders (of minder)!
En dat is juist wat de werkgevers wilden, en Donnertje luisterde goed.
Ook wil Donner de Bulgaren en Roemenen er ook nog bij halen, tjonge!

Nee dit is niet wat een minister van sociale zaken hoort te doen.
Ik hoor hem op de tv verklaren dat het allerbelangrijkste is onze concurrentie positie!
Maar dat is toch iets voor een minister van economische zaken?
Nee, Donner is echt de verkeerde man op de verkeerde plaats!
De afbraak is echter al onder de vorige minister de Boer begonnen (ook CDA).
Dus wie stopt Donner nou??
De geest krijgen we echter niet meer terug in de fles.

Grtz.

Wordt het geen tijd voor de arbeidsinspectie?

Het is precies zoals het eendenteam het zegt de arbeidstijdenwet is er niet voor niets. Ik weet niet of je lid bent van een vakbond. (kan geloof ik geen kwaad als ik je zo hoor)

Het kan als het goed is ook anoniem.
Succes en laat je niet gek maken.

:(
Nr.10

freggel1;193162 zei:
Ondernemingsraad???

Eendenteam, die is er bij mijn weten als er meer dan 100 mensen werken, en dat is bij ons, maar een ondernemenigsraad???

Nee dat vegen ze hier zo van tafel, hetzelfde als de verplichte brandoefeningen...

Maar ach ik hou er over op...

Heb zojuist een mail weggedaan naar mijn chef met een hoop van die vragen, dan er maar aan, en dan maar werkeloos...

En, nog een reactie gekregen?

Men kan er momenteel niets aan doen...

@Nummer10, ik zit ook al te denken aan de arbeidsinspectie, en bij de fnv ben ik lid geweest, maar sinds een aantal jaren niet meer, maar ik vrees dat er wel weer een lidmaatschap aan zit te komen, want ik heb in deze manier van werken gewoonweg geen zin.

freggel1;193730 zei:
ik zit ook al te denken aan de arbeidsinspectie
Je kunt inderdaad de arbeidsinspectie inschakelen, wellicht weet je het niet maar als je belt kun je de arbeidsinspectie zeggen dat je anoniem wilt blijven. De arbeidsinspectie is verplicht dat na te komen en doet dat doorgaans ook. Echter, het bedrijf waar je werkt is relatief klein en je hebt al de nodige opmerkingen, acties genomen dus de vraag is als je anoniem belt of het management van het bedrijf dan toch weet dat jij het bent geweest. Wellicht hebben anderen ook geklaagd en dat maakt het weer wat diffuser voor de leiding. Da's een kwestie van inschatten.

Maar wees op je hoede! Vraag altijd jezelf af: wat is het doel en bereik ik dat doel door de voorgenomen actie ! Zeker na het inschakelen van de arbeidsinspectie kan het management zeer racuneus zijn.

Over wetten is veel te vinden op het internet.
Zo ook over ondernemingsraden Die is dus verplicht vanaf 50 vaste medewerkers.
Het is goed om dat op een of andere manier af te dwingen.
Maar het levert ook zaken op die je misschien niet zou verwachten.
Zo moet die ondernemingsraad gekozen worden uit de werknemers.
Daar gaat werk inzitten, en dat moet door de werknemers verricht worden.
De leden van een ondernemingsraad moeten eigenlijk wel politiek ge?ngageerd zijn.
En vaak kijkt de vakbond door de ogen van de ondernemingsraad mee.
Als ondernemingsraad ben je de spreekbuis van de werknemers naar het management, maar ook andersom.
Je moet dan redelijk sterk in je schoenen staan.
Vaak zie je dat de OR toch door het management gepaaid word.
En een OR kan zelfs gebruikt worden om "opstandigen" de mond te snoeren.
Want wat je te weten komt in de OR, moet binnen de muren blijven.
Aangezien je als OR word (of hoort te worden) ingelicht over het wel en wee, kun je daar alleen officieel binnen de vergaderruimte over praten en is dat buiten die ruimte taboe.
Er zitten dus voor en nadelen aan een OR voor zowel werknemer als werkgever.
Maar als ik je zo hoor is een OR in jullie bedrijf echt wel nodig.
Al zal dat de huidige toestand echt niet van de ene op de andere dag verbeteren.
Via de link zie je wel dat je als OR'er per wet beschermd word tegen hele vervelende consequenties c.q. represailles.

Bij ons is het zo dat je lid moet zijn van een vakbond.
Er kan wel een onafhankelijke (zonder bond dus) OR bestaan maar da's erg lastig.

Het is wel zo dat als je in de OR zit dat je niet ontslagen mag worden voor OR zaken.
Helaas is het zo dat het soms wel gebeurd. De vakbond kan dan samen met de OR zorgdragen dat er een goede regeling komt.

Een OR komt bij de grotere bedrijven voor bij de kleinere vanaf, ik meen, 15 personen kent men de MR. (een OR-lid krijgt vrijstelling en gelegenheid om zijn functie te kunnen uitvoeren)

De OR is er voor iedereen van bestuurder tot werknemer. Soms moet een bestuurder ook iets uitvoeren waar hij niet achter kan staan en als de bestuurder dan samen met de OR optrekt kan het misschien tegen gehouden worden.

Misschien moet Freggel maar een voorstel neerleggen om een OR te beginnen.
Maar wordt dat wel eerst lid van de vakbond want deze zorgen voor cursussen en geven je ook heel veel tips en informatie.

Succes
OR-lid
;)
Nr.10

Een OR is bij ons al van tafel geveegd, men begint er gewoon niet aan.

En net als er al gezegd wordt over het anoniem blijven, is het eigenlijk wel in grote lijnen dat er maar een paar zijn die hun mond open trekken.

Ik ga er over nadenken wat te doen, want ik wil en kan het zo niet, ben helemaal niet beroerd om te werken, maar het thuisleven moet ook nog wat zijn.

Kerstboom 1 Hosting Fun Feestdag

Terug
Bovenaan Onderaan