Voor diegene die geintresseerd zijn in Linux

B

BiG_G

Zoals sommige al gelezen hebben is er een aardige discussie aan de gang.

First of all:
Als je geen zin / tijd of moeite in je computer wilt steken, blijf dan lekker bij windows.
Linux IS het meest stabiele en (be)veiligde OS ooit gemaakt.
Dat is: als het goed geconfigureerd is.
Anders is het net zo lek als M$ spul!

Ik wil in dit topic niet Linux verheerlijken, en ook windows niet afbranden (dat doen ze zelf al).
Ik wil alleen duidelijk maken wat linux nu precies is. en wat kan je ermee?

Die vraag zal ik maar even als eerste beantwoorden.
Wat kan je met linux?:
Mp3tjes luisteren, plaatjes kijken, internetten, plaatjes bewerken, spelletjes spelen, programeren in: C, C++ Python, Java en nog talloze andere, html pagina's schrijven (wysiwyg & html code tikken), Databases draaien / beheren, webserver draaien / beheren (en alle vormen zoals smtp ftp en zo on) hacken (en dan niet de standaard scriptjes).
Ik ben minimaal 75% vergeten op te schrijven.
Linux is nl oneindig. Kan je iets met een computer? Linux kan het.

Is het compattibal met windows?
Ja! ik kan op mijn linux bak netzo makkelijk een exxelletje maken als jullie, en ik kan het nog lezen ook.
en jullie (windows gebruikers) natuurlijk viceversa.
en outlook mail? je *pst bestand kan door imap geconverteerd worden zodat je hele adresboek en mail gewoon door kan draaien in linux.

Heb ik in linux last van virussen?
Nihil! Ik heb het nog nooit meegemaakt. Ik heb geen virusscanner. Dit wil niet zeggen dat ze niet bestaan!

Kan Linux vastslaan? JA! dat kan. Linux heeft geen blauw scherm als je dat bedoel...
(hoewel, BSOD is een geintje, en SuSe heeft het er inzitten) Linux draait 99% door, als ie ECHT vastslaat, dan is het waarschijnlijk een harware probleem (slecht RAM bv).

Is Linux moeilijk?
Alle begin is moeilijk.
Tegenwoordig zijn de distro's wel veeeeeeeel makkelijker geworden.
Alleen zul je al je kennis van windows even moeten vergeten, en van scratch af aan moeten beginnen.
Eenmaal de basic commando's door, en Linux kent weinig geheimen nog voor je...
Een actief computer gebruiker zal binnen 3 jaar een absolute nerd (kenner) zijn.
(wat je van windows niet kan zeggen, met hun vage problemen ;) )

Kan je windows / linux dualboot maken?
JA! instaleer windows eerst, en daarna op een lege partitie linux.
Dit word heel veel gedaan om dat niet alle spelen in windows en linux uitkomen.
De grote jongens (Q3, UT en nog vele) komen echter wel in linux uit.
Ze zijn ook 9 van de 10 keer goedkoper dan de windows varianten.
Dit heeft te maken met de sourcecode.
(linux is gratis, windows sourcecode is peperduur!)
Hoe dit zit leg ik later uit.

Is er dan oppervlakkig verschil tussen Linux en windows?
Nee, eigenlijk niet.
Ze kunnen hetzelfde: hardware aansturen.

Waarom dan Linux?
Linux is gratis!
Je kan het gewoon downloaden en copieren / installeren.
Het is open. Je kan alles zelf programeren als je wilt. Enig voorwaarde is dat je jouw release weer vrijgeeft. (gratis verspreid)
Het is compleet. Je hoeft niet appart een office pakket te kopen. Of PSP, the Gimp is nl een byzonder goed alternatief.

Volgende topic weer verder...

Een indruk van linux?:

http://members.home.nl/chrisje/images/screenshot1.png
http://home.nedlinux.nl/~alain/screenshot/desk04.png
http://roelen.homelinux.com/~elkan/plaatjes/Screenshot-8-9-03.png
http://www.jonasg.nedlinux.nl/screens/Gentoo-kde31-karamba.png

De GUI (Graphical User Interface) is niet 1, zoals bij windows.
Er bestaan er talloze.
Daarnaast is het vrij eenvoudig om hem aan te passen zoals jij wilt.
Zoals je op de verschillende screenprintjes ziet kan je ALLES uithalen.
Heb je kabel / dsl? dan is een nieuws / aandelentikker makkelijk en zo geinstalleerd.
Buitentemperatuur weten van jouw omgeving?
ff installen klaar...

Geef het een persoonlijk tintje... andere knopen, desnoods een complete theme.
Linux is alles behalve 'boring'.

De shell is het commando gedeelte van Linux. Je herkent misschien het dos tijdperk hierin.
Veel dos commando's zijn gewoon te gebruiken in linux.
De linux shell's zijn alleen veel krachtiger dan dos ooit is geweest.
Combinaties van commando's kunnen zomaar 3 regels tellen, en eigelijk heb je dan meteen een script.

Beveiligings nivo is op die manier ook tot op bestandsnivo te configureren (dat mist windows helemaal)
Gevaarlijke commando's mag alleen door ROOT gedaan worden, waar je normaal nooit in werkt. daarmee wordt de beveiliging (met name virussen) eenmaal versterkt.

De kernel is het feitelijke Linux. Dat is het geen wat echt altijd gratis is.
dat is ook hetgeen waar het om draait.
De kernel stuurt 9net als windows) de hardware aan.

Het verschil tussen Windows en Linux is dat de GUI signaal door geeft aan de shell en de shell weer doorgeeft aan de kernel.
Bij windows geeft de GUI meteen het signaal door aan de kernel. DAT is de reden waarom windows volledig blijft hangen als het fout gaat!
en linux dus niet.

Voel je vrij en stel vragen.
Als ik ze kan beantwoorden doe ik dat, ik stop er nu even mee, ik ga later wel weer verder...

G

Ga je een cursus geven? Zoja, misschien kunnen we het netwerkforum dan aanpassen en maken we er een cursusforum van. Dan staat er nu al een cursus basiskennis netwerk in die nog verder zal gaan, als tweede cursus zou er dan bijv. Linux kunnen komen, loont zich misschien wel de moeite als er interesse genoeg is, na overleg met Duck uiteraard want die moet het ook goedvinden.

Moet wel nog even iets tegenspreken.:)
Linux IS het meest stabiele en (be)veiligde OS ooit gemaakt.
Dat is: als het goed geconfigureerd is.
Anders is het net zo lek als M$ spul!
Ondanks dat ik ook echt een linux fan ben moet ik dit tegenspreken.

Er heeft een OS bestaan wat ook heel erg stabiel was, genaamd OS/2, verder is NT ook erg stabiel te noemen. Zeker qua GUI zou ik echt niet durven zeggen dat Linux stabiel is en dat is toch wat de meesten willen dan, een windows achtige omgeving.

Linux is bijna net zo lek als M$ spul en er is geen enkele echte linuxkenner die dit tegen kan spreken.
Het voordeel wat Linux echter heeft t.o.v. het Windows spul is dat het open source is.
Daardoor worden lekker vaak sneller ontdekt en zeer zeker sneller gedicht.
Als ik je ga vertellen hoeveel patches en fixes ik dit jaar voor Linux heb voorbij zien vliegen, dan ben ik bang dat ik vrijwel gelijk kom te zitten aan het aantal patches voor XP.
En dat heeft verder niets met configuratie te maken want je kunt hem nog zo goed configureren, als bijv. je apache een lek heeft waar je niet van weet (net als IIS er heeft) of je kernel dan doe je er toch niets aan.

Dan valt het argument van een firewall ook weg, want daarmee is windows ook heel goed te beveiligen, het gaat om het aantal fixes en patches.

Linux is nl oneindig. Kan je iets met een computer? Linux kan het.
Ohja? Ik wil mijn Delta Force TFD spelen onder Linux, en alle andere games die ik voor pc heb.
Volgens mij gaat dat dus echt niet lukken.

Er zullen best mogeiljkheden zijn maar dan zullen tools ontwikkeld moeten worden, net als een dvbedit voor linux bijv. Maar dat kan dan in windows ook... tools ontwikkelen.

Linux draait 99% door, als ie ECHT vastslaat, dan is het waarschijnlijk een harware probleem (slecht RAM bv).
Al meegemaakt zowel met Mandrake alsook Redhat dat je GUI vastslaat.
Dan is het dus ook echt afgelopen, ander window switchen lukt dan ook niet meer, terwijl er geen sprake was van slechte hardware. Slechte config misschien? Dat zou wel kunnen.

Een actief computer gebruiker zal binnen 3 jaar een absolute nerd (kenner) zijn.
(wat je van windows niet kan zeggen, met hun vage problemen )
Ik ben al langer dan 3 jaar bezig en ben ook nog geen linux kenner, kan nog niet eens een kernel compileren. Er is zo ontzettend veel mogelijk binnen linux, dat je je echt na 3 jaar geen kenner kunt noemen of je moet een enorme aanleg hebben maar dat blijkt niet uit je tekst.
Windows heeft wel vage problemen, doch ook maar weinig waar je normaliter niet uit komt. Het kan zoveel zijn.
In het andere topic schrijf je ook dat er problemen kunnen komen, en dat het moeilijk te vinden is in Linux omdat het ook zoveel kan zijn.
Wat dit betreft is Linux en Windows dus ook aan elkaar gewaagd en ik durf te beweren dat je na 3 jaar net zo min een nerd in Linux zal zijn als in windows, hooguit iets wat ik mezelf altijd noem betreffende Linux, een gevorderde beginner.
Een echte nerd ergens in zijn moet je jarenlange (veel meer als 3 jaar) kennis hebben van en praktijkervaring met het spul niet alleen bij jezelf maar ook bij en met anderen en nog meer lezen en bespreken etc.

Beveiligings nivo is op die manier ook tot op bestandsnivo te configureren (dat mist windows helemaal)
Ook onjuist. Nooit gewerkt met XP/NT/2K?

Een goedbedoelde tip!
Enthousiasme is prima, maar het moet niet overenthousiasme worden, het moet uit oogpunt voor ge?nteresseerde nieuwelingen wel waarheid blijven en niet met discutabel worden met bijv. bovenstaand soortige argumenten als je echt een cursus zou willen geven.

Linux is net zomin weggelegd voor iedereen als NT Server dat is.
Zonder aanleg voor computers kan men zonder meer beter bij windows blijven.

Een nog veiliger OS is VMS. Maar tja, dat is voor een deel ook omdat er nauwelijks iemand in ge?nteresseerd is om in te breken.

Geen virussen, inderdaad. Maar hou de beveiliging in de gaten. Beetje lullig als je als root wat vaudte software installeert. Maar wormen zijn er ook nog. En die komen nog wel eens voorbij.

Maar al met al ben ik ook groot liefhebber van Linux. Want MS moet het op deze fronten dan al lang afleggen. (Is een virus niet een MS probleem?) Er zijn virusscanners voor Linux! Waarom? Voor als je mailserver draait oid, die door MS systemen wordt benaderd om mail op te halen! :biggrin::biggrin::biggrin:

Linux heeft als zeer groot voordeel dat het geen geheimen heeft. Zoals ook de DREAMbox. Hierdoor kan er veel beter door anderen voor ontwikkeld worden en echt stabiele applicaties gemaakt worden. (Wat overigens nog niet wil zeggen dat programmeurs dan ook meteen perfecte software bouwen.)

En: je kan echt alles terugzien. Kijk op elk detail wat er gebeurt. En grijp in naar believen.

Oei, ik begin nu ook al lyrisch te worden... ;)

Originally posted by Black Tiger
Ga je een cursus geven? Zoja, misschien kunnen we het netwerkforum dan aanpassen en maken we er een cursusforum van. Dan staat er nu al een cursus basiskennis netwerk in die nog verder zal gaan, als tweede cursus zou er dan bijv. Linux kunnen komen, loont zich misschien wel de moeite als er interesse genoeg is, na overleg met Duck uiteraard want die moet het ook goedvinden.
Na, eerder uileg wat het is...

Moet wel nog even iets tegenspreken.:)

Ondanks dat ik ook echt een linux fan ben moet ik dit tegenspreken.

Er heeft een OS bestaan wat ook heel erg stabiel was, genaamd OS/2, verder is NT ook erg stabiel te noemen. Zeker qua GUI zou ik echt niet durven zeggen dat Linux stabiel is en dat is toch wat de meesten willen dan, een windows achtige omgeving.
Yep, OS/2, klopt...
Qua GUI... Ik denk dat je hier over "kinderziektes spreekt, ik heb er al tijden geen last meer van gehad.
Linux is bijna net zo lek als M$ spul en er is geen enkele echte linuxkenner die dit tegen kan spreken.
Het voordeel wat Linux echter heeft t.o.v. het Windows spul is dat het open source is.
Daardoor worden lekker vaak sneller ontdekt en zeer zeker sneller gedicht.
Als ik je ga vertellen hoeveel patches en fixes ik dit jaar voor Linux heb voorbij zien vliegen, dan ben ik bang dat ik vrijwel gelijk kom te zitten aan het aantal patches voor XP.
En dat heeft verder niets met configuratie te maken want je kunt hem nog zo goed configureren, als bijv. je apache een lek heeft waar je niet van weet (net als IIS er heeft) of je kernel dan doe je er toch niets aan.
Ik heb ook niet anders beweerd. Ik zei ook: Mits goed geconfiged...
Dan valt het argument van een firewall ook weg, want daarmee is windows ook heel goed te beveiligen, het gaat om het aantal fixes en patches.
Ik had het over een firewall als standaard beveiliging, wat XP pas voor het eerst standaard in zig heeft (en die nog open staat ook)
Ohja? Ik wil mijn Delta Force TFD spelen onder Linux, en alle andere games die ik voor pc heb.
Volgens mij gaat dat dus echt niet lukken.
Wel eens WINE geprobeerd? (emulator voor dit soort problemen)
Ik weet echt de lijst van spelen niet, die wel onder Linux verkocht worden, maar weinig zijn het er niet. (meestal op internet wel te vinden)
Er zullen best mogeiljkheden zijn maar dan zullen tools ontwikkeld moeten worden, net als een dvbedit voor linux bijv. Maar dat kan dan in windows ook... tools ontwikkelen.
Wine, bestaat al, en zo zijn er al nog meer...
Al meegemaakt zowel met Mandrake alsook Redhat dat je GUI vastslaat.
Dan is het dus ook echt afgelopen, ander window switchen lukt dan ook niet meer, terwijl er geen sprake was van slechte hardware. Slechte config misschien? Dat zou wel kunnen.
BT, ik ben van jouw wel gewend dat je leest. Ik zei 99% (dus niet 100 ;) )
Waar het aan licht? kan vanalles zijn. De meeste distro's blinken uit in VEEL, 5 cd's met software is niets tegenwoordig... ow vroeger ook al... lol

Ik ben al langer dan 3 jaar bezig en ben ook nog geen linux kenner, kan nog niet eens een kernel compileren. Er is zo ontzettend veel mogelijk binnen linux, dat je je echt na 3 jaar geen kenner kunt noemen of je moet een enorme aanleg hebben maar dat blijkt niet uit je tekst.
Windows heeft wel vage problemen, doch ook maar weinig waar je normaliter niet uit komt. Het kan zoveel zijn.
In het andere topic schrijf je ook dat er problemen kunnen komen, en dat het moeilijk te vinden is in Linux omdat het ook zoveel kan zijn.
Wat dit betreft is Linux en Windows dus ook aan elkaar gewaagd en ik durf te beweren dat je na 3 jaar net zo min een nerd in Linux zal zijn als in windows, hooguit iets wat ik mezelf altijd noem betreffende Linux, een gevorderde beginner.
Een echte nerd ergens in zijn moet je jarenlange (veel meer als 3 jaar) kennis hebben van en praktijkervaring met het spul niet alleen bij jezelf maar ook bij en met anderen en nog meer lezen en bespreken etc.
Naja, uitzonderingen daargelaten...
Nee, geintje.
Ik kan daar niet over oordelen. Ik denk dat je nerd misschien iets te zwaar opneemt. Gewoon alle ins en outs van je systeem kennen. Natuurlijk zal je wel eens een probleem krijgen waar je een paar dagen op loopt te voeteren.
Ik heb ook nooit beweerd dat de 2 ossen niet aan elkaar gewaagd zijn. Maar het is ook niet helemaal de bedoeling om ze keihard te vergelijken.
Jij weet als geen ander dat een windows probleem niet zomaar is opgelost. En dat heeft niet met gebrek aan kennis te maken.
Een linux probleem daarentegen is het precies andersom. Meestal is het juist gebrek aan kennis. Maar oplossingen zijn meestal snel gevonden / geprogrammeerd.
Ook onjuist. Nooit gewerkt met XP/NT/2K?
Godzijdank niet...
Ja, sterker, ik heb heel veel ervaring met de laatste twee.
XP heb ik niet, ken ik niet en zal nooit in huis komen. Helaas moet ik ermee werken op werk... *coughmickeymousepakketcough* :)
Wellicht zit ik qua bestandsnivo mis, maar dat is een functie die ik wellicht niet ken (ik weet ook niet alles... ieder zijn vak,niet waar)
Een goedbedoelde tip!
Enthousiasme is prima, maar het moet niet overenthousiasme worden, het moet uit oogpunt voor ge?nteresseerde nieuwelingen wel waarheid blijven en niet met discutabel worden met bijv. bovenstaand soortige argumenten als je echt een cursus zou willen geven.

Linux is net zomin weggelegd voor iedereen als NT Server dat is.
Zonder aanleg voor computers kan men zonder meer beter bij windows blijven. [/B]

Dit is wat ik zeker schreef in het eerste deel.
Het is geen linux verheerleking. geen distroflame war, en ook niet de bedoeling om M$ geheel af te branden.

Ik wil alleen de nadruk leggen op wat je met Linux kan, en hoe goed het is.
Dat linux / de distro's allemaal zijn problemen heeft. JA! en ook dat heb ik geschreven.

Het moet zeker duidelijk zijn dat het geen makkelijke start is. Je moet van scratch af beginnen.
Het is ook niet aan te bevelen om meteen windows eruit te gooien. doe een dual boot... (heb ik allemaal geschreven)
voor de spelletjes die BT nog niet kan spelen in linux ;) )

(ik loop wel een beetje met je te geinen, BT, mag wel, he??)

Maar ik schrijf wel meer, en natuurlijk altijd welkom voor vragen.
Weerleggen mag ook... Ik schrijf het uit MIJN ervaring. zoals die NU is...
(1,5 jaar nadat ik windows heb afgezworen....)

G

Originally posted by Kerstkonijn

Linux heeft als zeer groot voordeel dat het geen geheimen heeft. Zoals ook de DREAMbox. Hierdoor kan er veel beter door anderen voor ontwikkeld worden en echt stabiele applicaties gemaakt worden.

hehehehe....

Ik heb ook niet anders beweerd. Ik zei ook: Mits goed geconfiged...
Ja oke, maar de uitspraak wekte wel de indruk dat Linux niet lek zou zijn terwijl het toch vaak dicht bij windows in de buurt zit.

Vax/VMS is ook uiterst stabiel en veilig. Maar helaas eigenlijk niet geschikt voor thuis, meer iets voor bedrijfsomgevingen, helaas is de support en onderdelen vele malen te duur geworden.

Wel eens WINE geprobeerd? (emulator voor dit soort problemen)
Ik weet echt de lijst van spelen niet, die wel onder Linux verkocht worden, maar weinig zijn het er niet. (meestal op internet wel te vinden)
Nopez, maar ik gebruik Linux dan ook als serveromgeving, daar is ie voor thuis gewoon niet te verslaan door andere dingen, en op internet vaak ook niet.
Maar dat is ook een van de redenen dat ik zeg dat Linux -nog- niet geschikt is voor werkstation, alhoewel het op de goede weg is. Het zou leuker worden als er op de game-cd's kwam te staan "systeemvereisten: windows 98/ME/XP/2000, Linux".:)
En dat ook met veel andere applicaties en dingen.
Dus het is zeker niet de schuld van Linux maar ook applicatie- en gamesschrijvers moeten wat medewerking geven.

Godzijdank niet...
HAHAHA... vind ik een goeie.:biggrin:
Anyway, vanaf NT 3.51 was dit al mogelijk, 2000 en XP kunnen het ook. Beveiliging op bestandsniveau bedoel ik.

(ik loop wel een beetje met je te geinen, BT, mag wel, he??)
Ofcourse! We hebben het toch gezellig of niet? Grapjes moeten kunnen, beetje dollen met elkaar.
Als het maar duidelijk is naar de gebruikers toe, en nu geef je ook al heel duidelijk aan dat het een vertaling is van hoe jij het persoonlijk ziet na jouw 1,5 jaar ervaring.

Vind het overigens een prima idee. Zeker met de komst van de dbox2 en Dreambox en toch vaak vragen van mensen, dat er een mogelijkheid geboden word wat meer inzicht te krijgen in wat het eigenlijk is.

Maar ga gerust verder, het is interessant. Mocht ik iets tegenkomen zoals het bestandsniveau voutje, dan hoor je me wel weer.:)

een cursus zou niet gek zijn
zo heel erg thuis ben ik nog niet met Linux
dus meteen even de vraag
stel ik wil Linux gaan draaien
welke kan ik dan het beste nemen ??
als ik hier kijk :
http://www.linuxiso.org/
zijn er toch nog wel wat opties.
dus welke is voor een beginner het beste ??

Er is geen "beste", je moet ze gewoon zelf bekijken en dan zien wat je zelf het makkelijkst vind.
Toendertijd heb ik RedHat gekozen, omdat er gewoon de meeste ondersteuning voor te vinden was, de meeste voorbeelden en boekjes wat mij onder ogen kwamen, waren van "in een redhat systeem..." etc.

Maar dat is tegenwoordig allemaal anders. Goede instappers zijn RedHat, Suse en Mandrake.
Van een "beste" kun je mijns inziens niet spreken, maar da's dan mijn persoonlijke mening.

Originally posted by D-SQUAD
welke is voor een beginner het beste ??
Welke windows is voor een beginner het beste ?? ;)

• Als je niets wilt installeren, en wel eens wilt kijken: download Knoppix en draai het vanaf cd.

Als je wel iets wilt installeren, probeer maar iets recents. Zelf werk ik met Mandrake, RedHat en Suse. Mijn voorkeur gaat naar de 1e 2, omdat die qua shellcommando's het meest compatible zijn met de meeste andere UNIX varianten. waar ik mee werk.
Aan de andere kant: Suse heeft Yast, een zeer mooi tool om van alles mee te regelen.
Andere systemen heb ik niet/nauwelijks ervaring mee (Debian wilde bij mij niet installeren, maar dat was dan ook een heeeele bejaarde cd)

By the way: Op die site staat ook BSD.
FreeBSD, OpenBSD en NetBSD zijn geen Linux, en onder een andere licence uitgegeven. Het zijn wel, net als Linux, UNIX varianten die ook op een Intel/AMD pc werken.

NetBSD is nog iets leuks over te vertellen. Bij de ontwikkeling houden ze zich zeer strict aan de RFC's. Als het niet in de RFC staat, is het er ook niet 'bijgeprutst'. En andersom dus ook: Staat het in de RFC, dan werkt het daar ook. Het is een zeer stabiel OS. En erg mooi geschreven. (Maar dar ik inderdaad te gedetailleerde info voor een beginner.)

Als je een "eenvoudig" pctje hebt staan... waar je gewoon lekker op kan kloten.
Test er dan een paar uit, kijk naar de "feeling" wat je gewoon aanstaat.

De keuze instaleer je dan NAAST je windows omgeving.
Zo kan je altijd even terug naar windows, als je er niet uitkomt, of als je een spel niet kan draaien.

Zoals KerstK. al zei, om het gewoon te proberen kan je knoppix nemen. Die draait gewoon van cd, en heeft een installatiebestand van (ik dacht) 400 mb in een windows dir...

En met "eenvoudig" hoef je echt niet te denken aan een pentium II 200 mhz ofzo bedoelt Big_G daarmee te zeggen.

Ondergetekende is met een linux distro begonnen op een Pentium 1 133mhz met 64mb geheugen.
Iets waar je geen XP op kunt draaien met zo weinig geheugen, waar NT 4 toch nog maar net kan als je er geen webserver op duwt ofzo. Maar iets waarom linux prima en soepel kan draaien, zelfs inclusief webserver.

Ja, maar zet er geen volledige install op van de huidige distro's dat pikt ie ook niet...
(wordt wel traag dan...)

Idd, als je een P200 hebt staan met 32 mb geheugen kan je een leuke start maken.
Probeer hem zo "mager" mogelijk te instaleren.

Feit: Er zijn talloze "wedstrijdjes" gedaan tussen Linux en windowsachtige.
9 van de 10 keer (van het afgelopen jaar) was de windows machine sneller.
2 nieuwe machines, met 2 nieuwe installs.
Windows was sneller.
Echter, Linux (gemiddelde distro 5 cd's??) werdt volledig geinstalleerd, en windows ook...
Maar dan zonder de office pakketten, spelletjes, kazzaachtige bende.
Een kale windows tegen een volledig geinstalleerde linux omgeving die standaard (gratis) office, talloze spelletjes, webserver spul in verschillende smaken, linux variant van Adobe's Paintshop pro, etc...
Niet echt een eerlijke strijd, toch?

Indien je linux kaal installeerd, met een gui...
3 maal raden welke toen sneller was?

Linux kan vanaf een floppie draaien (weetje nog? die zwarte kleine 4kantjes waar niet eens een mp3tje op kan).

Dit maakt linux dus ook zo ingewikkeld, het kan nl alles wat windows ook kan, en meer.
het is open, dus JIJ bepaalt.
Benamingen zijn compleet anders, en je hebt weer andere varianten.
Linux heeft net als windows JPG en MP3, maar ook PNG en OGG wat windows niet kent.
Deze twee varianten maken het mogelijk om bestanden de goede kwaliteit te houden, maar minder geheugen in beslag te nemen.

Linux gaat anders met zijn geheugen beheer om. Linux vult normaal gesproken eerst het hele RAM vol met programma's die je steeds gebruikt en als zodanig geinstalleerd hebt.
Windows doet dat ook, alleen op een (techniesvlak) andere manier. Hij leest ook het geheugen andersom.
Als gebruiker heb je daar natuurlijk geen erg in, maar het maakt het systeem wel sneller.

(ik ben erg moe, ik ga misschien vanavond weer verder. ik wil ook nl nog reageren op een reactie van BT, maar dan wil ik wat helderder zijn)

G

Originally posted by Black Tiger

Nopez, maar ik gebruik Linux dan ook als serveromgeving, daar is ie voor thuis gewoon niet te verslaan door andere dingen, en op internet vaak ook niet.
Maar dat is ook een van de redenen dat ik zeg dat Linux -nog- niet geschikt is voor werkstation, alhoewel het op de goede weg is. Het zou leuker worden als er op de game-cd's kwam te staan "systeemvereisten: windows 98/ME/XP/2000, Linux".:)
En dat ook met veel andere applicaties en dingen.
Dus het is zeker niet de schuld van Linux maar ook applicatie- en gamesschrijvers moeten wat medewerking geven.

Tja, daar heb je het weer.
Waarom is Linux niet te verslaan als server?
De opbouw van Linux is als lego. Alles zijn bouwstenen.
Het zit hem in goed neerzetten van de stukjes.

Hangende GUI's heeft gewoon te maken met fout neergezette bouwstenen.

Als dat is opgelost, heb je ook een desktop die niet te verslaan is. Simpel!

Ik zelf speel geen spelletjes (je kan Q3 ook geen spel noemen, natuurlijk, dat is een levenswijze ;)
Voor de spelen die niet voor linux te verkrijgen zijn, daar zou ik dan gewoon een (zo kaal mogelijke) windows neerzetten.

Antwoord op spelen compatibel voor windows EN linux (dus op 1 cd) dat zal NOOIT gebeuren.
De sourcecode van linux is gratis.
Die van windows niet.
Een spelletje van Windows kost 70 euri.
die van Linux 25.
Verder is het hetzelfde spel...
Het verschil zit hem nu in het bedrag wat de spel-maker moet betalen aan M$.

Er komen ook steeds meer spelen uit in Linux.
Simpelweg omdat Windows terrein aan het inleveren is.
Dat wordt opgemerkt door de spelen makers.

Nog een pikant detail:
De webservers van M$ draaien op.... LINUX

Overigens, over lekken gesproken, de voorlaatste beta kernel zat een groot lek. Dat is een serieus probleem.
echter, dit werd voor dat de definitieve versie uitkwam bekend, en er werd onderzoek naar gedaan.
Het bleek een sabotage iets te zijn.
Er is in OS land dus een enorm haat en nijd spel aan de gang, waar je als gebruiker niet veel erg in hebt.

Dit zijn details die ik als "computer kenner" niet wil gebruiken om aan te geven hoe goed Linux is, of hoe slecht windows is.
Ik geef alleen aan dat er aan windows helaas veel schort. en als je zoveel geld neerlegd voor een os, wat imperfect is.
Dan denk ik...
Linux kan ik downloaden, en heb ik misschien de eerste periode het zwaar om alle benamingen, mogelijkheden en problemen te overwinnen, maar daarna ben je ook gewoon klaar.

Ik wil, ondanks mijn tegengevalle ervaringen met M$ software niet te veel op windows doorgaan, daar heb ik nl dit topic niet voor gestart.

Verder in nieuwe repley

Windows: Welke idioot draait er nu standaard een GUI op een server???

HAHAHAhahahahahaha!

Goed, je besluit de proef op de som te nemen en wilt linux draaien.
Alleen de info die je tot nu toe gelezen heb maakt je misschien wat bang.
Heel goed, ga zo hiermee om, want dat houd je scherp.
Wat zijn de mogelijkheden?

Ok, je hebt een mooie, wellicht niet zo'n oude, pc staan met alles erop en eraan.
Windows draait zowaar goed, dus die wil je niet verliezen.

Wat je kan doen zijn verschillende mogelijkheden, een daarvan is een dual boot, die ga ik nu bespreken.

Voorbereiding; zorg voor een lege partitie.
(eventueel partion magic gebruiken oid)
Uit veiligehids overwegingen kan je een ghost image maken (directe, gecomprimeerde copy van je instalatie)
brand hem op cd (met winzip kan je hem delen als de image te groot is)

Start je computer opnieuw op en zorg voor de distro van je keuze, dat die in je cdrom zit.

Linux kent geen schijven zoals windows die kent (A:\ C:\ D:\)
Zoals je wellicht weet heeft een mobo twee ide kanalen en elk weer opgedeeld in Primary en secondary.
ide1 Primary ====> hda
ide1 Secondary ==> hdb
ide2 Primary =====> hdc
ide2 Secondary ===> hdd

Dus linux ziet de schijven wel degelijk.
in de formaten hda t/m d
Partitie's worden weer met een nummertje opgehoogd:
hda1 tm 7 en zo on....

Bij de hedendaagse distro's zie je precies wat windows partities zijn.
Dat wordt netjes aangegeven in de bootmanagers / instalatiemanagers.
Maar aangezien het logisch is dat alles bv fat32 is geformateerd, kijkt Linux naar waar ruimte is. Normaal gesproken kan linux dus zo zijn vrije partitie vinden, en geeft dat als advies.
met de vraag: mag ik hier de volgende indeling op instaleren?
CONTROLEER ALTIJD (met de bovenstaande gegevens) wat je gevraagd wordt.
Anders ben je je windows partitie misschien wel kwijt.

Nu kan je kiezen welk bestandsysteem je neemt voor je Linux install.
EXT2 is het eerste FS wat Linux kent, daarnaast heb je nog varianten met journalling mode, het is een advies dat je journaling wel gebruikt, de kans dat je data kwijtraakt is dan nihil.
ReiserFS heeft dit ook, en zo heb je ook nog JXfs (oid, weet ff de benaming niet meer)
Voor elk FS geldt: Welke linux je ook kiest, en welk FS je ook hebt, ze kunnen het ALTIJD lezen (tenzij je schijf aan gort is natuurlijk.

Wanneer je alles geinstalleerd hebt, zul je in windows de linux partities NIET zien.
In linux kan je WEL de windows partities zien. Sterker, je kan ze gewoon aanspreken, lezen en schrijven.
(makkelijk voor die 10000 mp3tjes, scheelt een hoop dubbele ruimte.)

Hebben er mensen over dit stukje vragen?

G

Waarom is Linux niet te verslaan als server?
De opbouw van Linux is als lego. Alles zijn bouwstenen.
Het zit hem in goed neerzetten van de stukjes.
Nja, dat vind ik niet helemaal kloppen. Het basis principe is hetzelfde als bij windows.
Je installeert je tcp/ip en je routing etc. In windows bestaat dat ook uit bouwstukjes, je protocollen en je beveiliging etc.
Misschien is het bij linux sneller en stabieler omdat er niet zoveel poespas omheen gebouwd is maar gewoon echt netwerk gericht is. Niet allerlei dll tralala etc.

Overigens draaide windowsupdate wel op IIS totdat toen die grote aanval kwam van dat virus, toen gingen ze met die server ook over naar Linux, en dat werkte toch een stuk beter.:)
Haha die Bill.

Maar oke ik laat je verder vertellen, zoals het er uit gaat zien zal het waarschijnlijk uiteindelijk toch best mooi worden om alle stukken van jouw tekst bij elkaar te zetten in 1 topic, zonder alle reply's er tussen en dan naar het cursusforum te moven maakt het toch weer wat overzichtelijk en interessant is het zeker.

Ja, ik zat daar ook een beetje aan te denken.
Ik ben alleen bang dat ik op een bepaald moment in tijdgebrek kom... of wat dan ook, en dat het weer wat langer duurt voordat ik het kan oppakken.

Ik wil ook niet inhoudelijk ingaan op het feitelijk instaleren. maar gewoon "vertellen" hoe het werkt.
Als dat, zoals nu, opschiet, is het zeker boeiend denk ik om de "verhaaltjes" achter elkar te plaatsen en de "discussie" gedeeltes ertussen uit te halen.

Je hebt het in windows over poespas, maar het is eigenlijk zo dat de GUI zich er weer mee bemoeid. Dat is en blijft de storende factor.
In een later verhaaltje zal ik uitleggen waarom dit zo is. En hoe het "register" van Linux nu eigenlijk werkt.

Ik ga nu slapen, morgen weer om 05:00 op...

Truste,

G

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan