B
BiG_G
Zoals sommige al gelezen hebben is er een aardige discussie aan de gang.
First of all:
Als je geen zin / tijd of moeite in je computer wilt steken, blijf dan lekker bij windows.
Linux IS het meest stabiele en (be)veiligde OS ooit gemaakt.
Dat is: als het goed geconfigureerd is.
Anders is het net zo lek als M$ spul!
Ik wil in dit topic niet Linux verheerlijken, en ook windows niet afbranden (dat doen ze zelf al).
Ik wil alleen duidelijk maken wat linux nu precies is. en wat kan je ermee?
Die vraag zal ik maar even als eerste beantwoorden.
Wat kan je met linux?:
Mp3tjes luisteren, plaatjes kijken, internetten, plaatjes bewerken, spelletjes spelen, programeren in: C, C++ Python, Java en nog talloze andere, html pagina's schrijven (wysiwyg & html code tikken), Databases draaien / beheren, webserver draaien / beheren (en alle vormen zoals smtp ftp en zo on) hacken (en dan niet de standaard scriptjes).
Ik ben minimaal 75% vergeten op te schrijven.
Linux is nl oneindig. Kan je iets met een computer? Linux kan het.
Is het compattibal met windows?
Ja! ik kan op mijn linux bak netzo makkelijk een exxelletje maken als jullie, en ik kan het nog lezen ook.
en jullie (windows gebruikers) natuurlijk viceversa.
en outlook mail? je *pst bestand kan door imap geconverteerd worden zodat je hele adresboek en mail gewoon door kan draaien in linux.
Heb ik in linux last van virussen?
Nihil! Ik heb het nog nooit meegemaakt. Ik heb geen virusscanner. Dit wil niet zeggen dat ze niet bestaan!
Kan Linux vastslaan? JA! dat kan. Linux heeft geen blauw scherm als je dat bedoel...
(hoewel, BSOD is een geintje, en SuSe heeft het er inzitten) Linux draait 99% door, als ie ECHT vastslaat, dan is het waarschijnlijk een harware probleem (slecht RAM bv).
Is Linux moeilijk?
Alle begin is moeilijk.
Tegenwoordig zijn de distro's wel veeeeeeeel makkelijker geworden.
Alleen zul je al je kennis van windows even moeten vergeten, en van scratch af aan moeten beginnen.
Eenmaal de basic commando's door, en Linux kent weinig geheimen nog voor je...
Een actief computer gebruiker zal binnen 3 jaar een absolute nerd (kenner) zijn.
(wat je van windows niet kan zeggen, met hun vage problemen )
Kan je windows / linux dualboot maken?
JA! instaleer windows eerst, en daarna op een lege partitie linux.
Dit word heel veel gedaan om dat niet alle spelen in windows en linux uitkomen.
De grote jongens (Q3, UT en nog vele) komen echter wel in linux uit.
Ze zijn ook 9 van de 10 keer goedkoper dan de windows varianten.
Dit heeft te maken met de sourcecode.
(linux is gratis, windows sourcecode is peperduur!)
Hoe dit zit leg ik later uit.
Is er dan oppervlakkig verschil tussen Linux en windows?
Nee, eigenlijk niet.
Ze kunnen hetzelfde: hardware aansturen.
Waarom dan Linux?
Linux is gratis!
Je kan het gewoon downloaden en copieren / installeren.
Het is open. Je kan alles zelf programeren als je wilt. Enig voorwaarde is dat je jouw release weer vrijgeeft. (gratis verspreid)
Het is compleet. Je hoeft niet appart een office pakket te kopen. Of PSP, the Gimp is nl een byzonder goed alternatief.
Volgende topic weer verder...
First of all:
Als je geen zin / tijd of moeite in je computer wilt steken, blijf dan lekker bij windows.
Linux IS het meest stabiele en (be)veiligde OS ooit gemaakt.
Dat is: als het goed geconfigureerd is.
Anders is het net zo lek als M$ spul!
Ik wil in dit topic niet Linux verheerlijken, en ook windows niet afbranden (dat doen ze zelf al).
Ik wil alleen duidelijk maken wat linux nu precies is. en wat kan je ermee?
Die vraag zal ik maar even als eerste beantwoorden.
Wat kan je met linux?:
Mp3tjes luisteren, plaatjes kijken, internetten, plaatjes bewerken, spelletjes spelen, programeren in: C, C++ Python, Java en nog talloze andere, html pagina's schrijven (wysiwyg & html code tikken), Databases draaien / beheren, webserver draaien / beheren (en alle vormen zoals smtp ftp en zo on) hacken (en dan niet de standaard scriptjes).
Ik ben minimaal 75% vergeten op te schrijven.
Linux is nl oneindig. Kan je iets met een computer? Linux kan het.
Is het compattibal met windows?
Ja! ik kan op mijn linux bak netzo makkelijk een exxelletje maken als jullie, en ik kan het nog lezen ook.
en jullie (windows gebruikers) natuurlijk viceversa.
en outlook mail? je *pst bestand kan door imap geconverteerd worden zodat je hele adresboek en mail gewoon door kan draaien in linux.
Heb ik in linux last van virussen?
Nihil! Ik heb het nog nooit meegemaakt. Ik heb geen virusscanner. Dit wil niet zeggen dat ze niet bestaan!
Kan Linux vastslaan? JA! dat kan. Linux heeft geen blauw scherm als je dat bedoel...
(hoewel, BSOD is een geintje, en SuSe heeft het er inzitten) Linux draait 99% door, als ie ECHT vastslaat, dan is het waarschijnlijk een harware probleem (slecht RAM bv).
Is Linux moeilijk?
Alle begin is moeilijk.
Tegenwoordig zijn de distro's wel veeeeeeeel makkelijker geworden.
Alleen zul je al je kennis van windows even moeten vergeten, en van scratch af aan moeten beginnen.
Eenmaal de basic commando's door, en Linux kent weinig geheimen nog voor je...
Een actief computer gebruiker zal binnen 3 jaar een absolute nerd (kenner) zijn.
(wat je van windows niet kan zeggen, met hun vage problemen )
Kan je windows / linux dualboot maken?
JA! instaleer windows eerst, en daarna op een lege partitie linux.
Dit word heel veel gedaan om dat niet alle spelen in windows en linux uitkomen.
De grote jongens (Q3, UT en nog vele) komen echter wel in linux uit.
Ze zijn ook 9 van de 10 keer goedkoper dan de windows varianten.
Dit heeft te maken met de sourcecode.
(linux is gratis, windows sourcecode is peperduur!)
Hoe dit zit leg ik later uit.
Is er dan oppervlakkig verschil tussen Linux en windows?
Nee, eigenlijk niet.
Ze kunnen hetzelfde: hardware aansturen.
Waarom dan Linux?
Linux is gratis!
Je kan het gewoon downloaden en copieren / installeren.
Het is open. Je kan alles zelf programeren als je wilt. Enig voorwaarde is dat je jouw release weer vrijgeeft. (gratis verspreid)
Het is compleet. Je hoeft niet appart een office pakket te kopen. Of PSP, the Gimp is nl een byzonder goed alternatief.
Volgende topic weer verder...