Ok, we hebben taal, toetsenbord en muis geselekteert.
We hebben bepaald op welke schijf(en) Linux geinstalleerd moet worden.
Dan is het nu een kwestie van het pakket samenstellen zoals je hem wilt hebben.
Verschillende distro's gebruiken verschillende instalatie managers.
Wat doen die managers? Ze zorgen dat het gekozen programma uitgepakt wordt in de map waar iedereen bij kan die rechten heeft.
Ze zorgen dat bestanden executeerbaar zijn.
En ze zorgen ervoor dat alles ge-update kan worden (bv via het internet).
Verschillende distro's gebruiken dan ook verschillende "filerollers". RPM is de meest bekende.
Redhat Package Manager. RPM is door Redhat uit gevonden en wordt door de belangrijkste distro's meestal gebruikt.
SuSe werkt er dus ook mee.
Er zwermen natuurlijk ook de andere "gezipte" files rond, zoals *.tar en noem er nog maar een paar.
Deze worden door maar enkele managers ondersteund, en het is dus de keuze van de distro of ze die laten ondersteunen.
Yast, in SuSe kent alleen maar RPM files.
Echter, een tar kan ik via de commandline net zo makkelijk uit pakken. waarna ik het installeer.
RPM, TAR en andere zijn dus ingepakte files! geen managers.
Wat kies je voor je werkstation, een P4 1700 met 256 ram (en een dikke 40 Gb hdd)
Iedereen zal zeggen: volledige instalatie.
Ja, doet dat maar niet, Linux distro's knallen er zomaar 3Gb aan programma's op.
Webserver, ftp server en weet ik wat niet meer. Veel programma's gaan ook gewoon meteen draaien.
Dat gebeurt op de achtergrond, dus daar heb je geen erg in. Het probleem is, dat je dan ook meteen allemaal "gaten" hebt in je systeem. Immers, je weet niet wat je moet afdichten.
IPtables en/of chains heb je nog nooit van gehoord... en de firewall draait misschien niet.
Zelf configgen.
Welke keuze's krijg je dan?
Globaal gezien:
KDE desktop systeem
Gnome systeem
Multimedia
Spelletjes
Office programma's
Grafisch Basis systeem
Programeer onderdelen (compilers en tools)
Help / documentatie
KDE is een desktop systeem wat erg ver in ontwikkeling is. Heel sterk "windows" gevoel. Er kunnen enorm veel dingen met KDE gedaan worden. Standaard (iig de nieuwste versies) meer dan windows zelf kan.
Het grote nadeel van KDE is, dat het je systeem erg traag maakt. als je een niet zo sterke computer hebt staan, is het af te raden om KDE te instaleren.
Gnome is de tegenhanger van KDE. Gnome is iets lichter en kan ook byzonder veel.
kwa mogelijkheden komt deze het meest in de buurt van windows. Ik spreek nu even over de kant en klare functies.
Immers, Linux kan je zelf aanpassen zoals je hem wilt hebben.
Gnome is ook wat sneller in omgang dan KDE.
(noot: KDE en Gnome gaan hun krachten bundelen. het is zelfs zo dat in de nabije toekomst niet allen de *.jpg in miniatuurvorm in de "verkenner" te zien zijn, maar films die je op je schijf hebt staan worden gewoon in miniatuur afgespeeld....)
verkenner is een windows benaming, die linux uiteraard niet gebruikt.
Multimedia daar zitten alle onderdelen in zoals mp3spelers, cdrom, brandersoftware etc...
Spelletjes is ook een stukje uitgebreider dan windows... ipv 4 spelletjes zitten er zomaar 40 (!) spelletjes in.
Van Cardgames (patience, Blackjack) tot Tuxracer (3d spel) 3d schaakspelen etc...
Een appart office pakket kopen?
Open office staat tot uw dienst. Alles wat het pro pakket biedt van office windows, heeft open office in zich. Daarnaast kan open office zonder enige probleem .doc en .xls lezen.
Gimp, ik heb um al genoemd, Sterker dan Adobe Photoshop. Daarnaast nog eens talloze plugins voor dit byzondere tekenprogramma overal te downen van internet.
Het grafish basis systeem.
Als je helemaal geen dure computer hebt, bv een P1 133, dan is Gnome niet verstandig.
Gelukkig heeft Linux talloze "light" versies GUI. Ze werken allemaal anders. het is een kwestie van proberen welke je neemt.
Ook kan je eventueel je eigen GUI maken, maar in dat geval lees je deze topic niet....
Linux staat bekend om het feit dat het open is. Iedereen mag er aan kloten (mag ik dat wel zeggen zo?) en dat kan je natuurlijk alleen met compilers e.d. programeer tools.
linux kent o.a. C/C++ en Phyton.
Die staan natuurlijk in het onderdeel programmeer tools...
Dan heb je tenslotte nog documentatie.
De help etc...
Je hebt in de GUI's gewoon help. Net als in windows.
maar in commandline heb je nog een sterke tool: man.
Daarnaast heb je de html versies die gewoon op je schijf staan.
Maak je keuze's zo compact mogelijk. Hoe lichter je systeem, hoe sneller.
het meeste zal je anders toch nooit gebruiken, of zal je het bestaan niet eens van weten.
Zoals ik al eerder vertelde: Linux is een blokkendoos. Dat kan je merken met instalatie en verwijderen van programma's.
Wanneer je een programma verwijdert, zla er NIETS op het systeem blijven staan. je kan iets 10000 keer installeren / verweideren, je systeem zal niet trager worden door bv defragmentatie.
Hoe dit zit leg ik in een later punt uit.
Vragen?
G