Voor diegene die geintresseerd zijn in Linux

@G: Wel een leuk idee. De stukjes zijn er leuk genoeg voor.

(Noem de rubriek de BiG_G spot ofzo, en er komen vanzelf een hoop lezers op af! :) )

Mijn server is een PI 200Mhz. Geen GUI ge?nstallerd. 48 Mb geheugen. Draait als een tierelier en swapt bijna nooit naar disk. En gaat alleen down als de stroom uitvalt. (Nee, geen UPS.) En dat is nu 142 dagen geleden *snik*

Wordt het dan niet eens tijd voor een fschk (of zoiets) konijn? :biggrin:
p.s. stukjes plakken was idee van ondergetekende.:cool:

Originally posted by Black Tiger
Wordt het dan niet eens tijd voor een fschk (of zoiets) konijn? :biggrin:
:biggrin: Is goedkoper dan een UPS! De schrijfactiviteiten zijn vrij laag. De server leest meer. Dus daarom heb ik nauwelijks problemen met stroomuitval.
p.s. stukjes plakken was idee van ondergetekende.:cool:
Ja, dat weet ik, maar G is de auteur van de proza ;)

Dank dank....

Ik hoop ook dat men er wat aan heeft. Het is natuurlijk geen inhoudelijk oplossing, maar men kan zich wel een beeld vormen hoe het installeren bv gaat.
Naarmate de tijd vordert zal ik ook helemaal uitleggen in spreektaal hoe die losse pakketjes nu werken enzo. dat register waar windows zo bekend om is en wat je met een GUI nu welniet kan doen.
Maar ik probeer het van scratch afaan te doen.

G

Ok, we hebben taal, toetsenbord en muis geselekteert.
We hebben bepaald op welke schijf(en) Linux geinstalleerd moet worden.

Dan is het nu een kwestie van het pakket samenstellen zoals je hem wilt hebben.

Verschillende distro's gebruiken verschillende instalatie managers.
Wat doen die managers? Ze zorgen dat het gekozen programma uitgepakt wordt in de map waar iedereen bij kan die rechten heeft.
Ze zorgen dat bestanden executeerbaar zijn.
En ze zorgen ervoor dat alles ge-update kan worden (bv via het internet).
Verschillende distro's gebruiken dan ook verschillende "filerollers". RPM is de meest bekende.
Redhat Package Manager. RPM is door Redhat uit gevonden en wordt door de belangrijkste distro's meestal gebruikt.
SuSe werkt er dus ook mee.
Er zwermen natuurlijk ook de andere "gezipte" files rond, zoals *.tar en noem er nog maar een paar.
Deze worden door maar enkele managers ondersteund, en het is dus de keuze van de distro of ze die laten ondersteunen.
Yast, in SuSe kent alleen maar RPM files.
Echter, een tar kan ik via de commandline net zo makkelijk uit pakken. waarna ik het installeer.
RPM, TAR en andere zijn dus ingepakte files! geen managers.

Wat kies je voor je werkstation, een P4 1700 met 256 ram (en een dikke 40 Gb hdd)
Iedereen zal zeggen: volledige instalatie.
Ja, doet dat maar niet, Linux distro's knallen er zomaar 3Gb aan programma's op.
Webserver, ftp server en weet ik wat niet meer. Veel programma's gaan ook gewoon meteen draaien.
Dat gebeurt op de achtergrond, dus daar heb je geen erg in. Het probleem is, dat je dan ook meteen allemaal "gaten" hebt in je systeem. Immers, je weet niet wat je moet afdichten.
IPtables en/of chains heb je nog nooit van gehoord... en de firewall draait misschien niet.

Zelf configgen.
Welke keuze's krijg je dan?
Globaal gezien:
KDE desktop systeem
Gnome systeem
Multimedia
Spelletjes
Office programma's
Grafisch Basis systeem
Programeer onderdelen (compilers en tools)
Help / documentatie

KDE is een desktop systeem wat erg ver in ontwikkeling is. Heel sterk "windows" gevoel. Er kunnen enorm veel dingen met KDE gedaan worden. Standaard (iig de nieuwste versies) meer dan windows zelf kan.
Het grote nadeel van KDE is, dat het je systeem erg traag maakt. als je een niet zo sterke computer hebt staan, is het af te raden om KDE te instaleren.

Gnome is de tegenhanger van KDE. Gnome is iets lichter en kan ook byzonder veel.
kwa mogelijkheden komt deze het meest in de buurt van windows. Ik spreek nu even over de kant en klare functies.
Immers, Linux kan je zelf aanpassen zoals je hem wilt hebben.
Gnome is ook wat sneller in omgang dan KDE.
(noot: KDE en Gnome gaan hun krachten bundelen. het is zelfs zo dat in de nabije toekomst niet allen de *.jpg in miniatuurvorm in de "verkenner" te zien zijn, maar films die je op je schijf hebt staan worden gewoon in miniatuur afgespeeld....)

verkenner is een windows benaming, die linux uiteraard niet gebruikt.

Multimedia daar zitten alle onderdelen in zoals mp3spelers, cdrom, brandersoftware etc...

Spelletjes is ook een stukje uitgebreider dan windows... ipv 4 spelletjes zitten er zomaar 40 (!) spelletjes in.
Van Cardgames (patience, Blackjack) tot Tuxracer (3d spel) 3d schaakspelen etc...

Een appart office pakket kopen?
Open office staat tot uw dienst. Alles wat het pro pakket biedt van office windows, heeft open office in zich. Daarnaast kan open office zonder enige probleem .doc en .xls lezen.
Gimp, ik heb um al genoemd, Sterker dan Adobe Photoshop. Daarnaast nog eens talloze plugins voor dit byzondere tekenprogramma overal te downen van internet.

Het grafish basis systeem.
Als je helemaal geen dure computer hebt, bv een P1 133, dan is Gnome niet verstandig.
Gelukkig heeft Linux talloze "light" versies GUI. Ze werken allemaal anders. het is een kwestie van proberen welke je neemt.
Ook kan je eventueel je eigen GUI maken, maar in dat geval lees je deze topic niet.... ;)

Linux staat bekend om het feit dat het open is. Iedereen mag er aan kloten (mag ik dat wel zeggen zo?) en dat kan je natuurlijk alleen met compilers e.d. programeer tools.
linux kent o.a. C/C++ en Phyton.
Die staan natuurlijk in het onderdeel programmeer tools...

Dan heb je tenslotte nog documentatie.
De help etc...
Je hebt in de GUI's gewoon help. Net als in windows.
maar in commandline heb je nog een sterke tool: man.
Daarnaast heb je de html versies die gewoon op je schijf staan.

Maak je keuze's zo compact mogelijk. Hoe lichter je systeem, hoe sneller.
het meeste zal je anders toch nooit gebruiken, of zal je het bestaan niet eens van weten.

Zoals ik al eerder vertelde: Linux is een blokkendoos. Dat kan je merken met instalatie en verwijderen van programma's.
Wanneer je een programma verwijdert, zla er NIETS op het systeem blijven staan. je kan iets 10000 keer installeren / verweideren, je systeem zal niet trager worden door bv defragmentatie.
Hoe dit zit leg ik in een later punt uit.

Vragen?

G

Originally posted by BiG_G
Vragen?
Yep. Ik wil een prima, krachtige, multihandige shell, waarmee ik scripts kan schrijven die ook op het Unix cluster van de Sara werkt. En die shell moet een kei zijn in het zoeken, omzeteen aanpassen editen enz van data. Daarnaast heb ik een hekel aan compileren. Heppudatook?

Originally posted by Kerstkonijn
Yep. Ik wil een prima, krachtige, multihandige shell, waarmee ik scripts kan schrijven die ook op het Unix cluster van de Sara werkt. En die shell moet een kei zijn in het zoeken, omzeteen aanpassen editen enz van data. Daarnaast heb ik een hekel aan compileren. Heppudatook?

Ja

Goed, Linux begint met installeren.
Er zullen wat cd's gevraagd worden en daarna zal linux opnieuw starten.

Er wordt nu een wachtwoord gevraagd. Je moet een ww verzinnen en heel goed onthouden.
Dit is je Root ww.
Daarna kan je verschillende gebruikers toevoegen.
Doe er minimaal 1. Jezelf.
Werk NOOIT onder root als gebruiker. Gebruik root alleen om speciale handelingen te verichten.
Altijd als gewone gebruiker werken.

Dit is je beschermheer. een perongeluk foutje en je systeem vernagellen zal minder snel voorkomen.

Linux zal met een aanlog scherm komen.
Ga er dus in als de gebruiker die je hebt aangemaakt.
=================================

Je ziet nu een standaard ingesteld scherm, net als windows zit er geen sjeujigheid aan en zal je wellicht meteen alles willen veranderen.
Ik ga niet in op hoe je ADSL of je modem moet instaleren. Dat wil nog wel eens per distro verschillen.

Enfin, open een terminal. In windows het het je dos-prompt of cmd-prompt. In linuxland is het een terminal.
Dit is een belangrijk onderdeel.
Je kan nl heel snel switchen van user naar bv root.
Dat doe je door op de cmd line "su" enter tegeven.
Linux vraagt om een paswoord (weet je hem nog?)en je bent nu root.
Ik zal een paar commando's bespreken.
whoami : Als je erg druk bent met switchen en je wilt weten als welke user je bent aangelogd, geeft dit de uitkomst. "Who Am I" = whoami.
pwd: private working directory of wel, dit geeft je huidige directory aan waar je zit.
Linux houd het graag kort en bondig en zal soms niet het hele pad weergeven.
ls : LiSt, geeft alle info van je huidige directory af. Het dos commando, dir, werkt ook. ls heeft echter een paar opties meer ;)
man : man is een hulp programma in cmdline of terminal mode. als je iets over een commando wilt weten: man ls, man whoami, man locate en als je wilt weten hoe je eruit komt en kan bladeren: man man.
locate : locate is een programma wat je geinstalleerd moet hebben. meestal gaat ie wel mee, maar mocht je hem niet hebben geselekteert... moet je hem alsnog instaleren. Hij staat zeker op een schijfje die je beruikt hebt om linux te instaleren.
locate zoekt bestanden of dir's op een byzonder krachtige wijze. het werkt met een echte database.
Als je nu locate man intikt, gebeurd er echter niets. Dit komt omdat de database nog niet is aangemaakt.
updatedb : updatedb is het commando dat je moet geven om de database van locate te maken. in sommige distro's wordt ie standaard in cron gezet, en gaat ie dus op gezette tijden lopen. indien je locate reglmatig gebruikt, en je database is gewoon goed, maar je kan iets niet vinden, vraag je dan af waarom je het niet kan vinden.
Stel je hebt net iets geinstalleerd, en je wilt weten waar de share bestanden staan, dan doe je locate bestandsnaam... maar hij vind het niet.
Dat is logish, immers de database is nog niet geupdate. dus, updatedb, paar tellen wachten ...
nog een keer locate en.... weer niet gevonden...
Je kreeg ook nog fout meldingen van update... probeer het nog eens allebij, maar dan als root.
opgelost ;)
+++++++++++++++++++++++++++++++++

Ok, in een terminal als je eigen userid tik je in: ls of ls -al
en kijk naar de listing

ls:
Code:
Desktop  Documents  Mail  OpenOffice.org  dcc  download  evolution  incoming  muziek  nogniet_public  picture  public_html  temp

Dit zijn alle dir's in je homedirectory (en eventueele bestanden)
geef volgende commando en pw:

su
paswoord

nu ben je root, en zit je in dezelfde directory.
su = super user
root ofwel su mag ALLES, blijf er niet in als het niet nodig is!

geef nu weer ls:
Code:
.                              .acrobat       .fonts           .gnu-emacs         .lpoptions        .profile        .xcoralrc          Mail
..                             .adobe         .fonts.cache-1   .gpilotd           .mailcap          .qt             .xcoralrc.old      OpenOffice.org
.AbiSuite                      .armagetron    .gaimrc          .gpilotd.pid       .mcop             .recently-used  .xemacs            
.BitchX                        .bash_history  .galeon          .gstreamer         .mcoprc           .skel           .xim               
.ICEauthority                  .bashrc        .gconf           .gtik.conf         .metacity         .sversionrc     .xine              dcc
.RealNetworks_RealMediaSDK_60  .bcast         .gconfd          .gtk-gnutella      .mime.types       .themes         .xinitrc           download
.RealNetworks_RealPlayer_60    .crafty        .gftp            .gtkrc-1.2-gnome2  .mozilla          .thumbnails     .xmms              evolution
.RealNetworks_RealShared_00    .craftyrc      .gimp-1.2        .icons             .mplayer          .tuxpaint       .xserverrc.secure  incoming
.Trash                         .dvipsrc       .gnome           .java              .muttrc           .urlview        .xsession          muziek
.Xauthority                    .emacs         .gnome-desktop   .jpi_cache         .nautilus         .user60.rdb     .xsession-errors   nogniet_public
.Xdefaults                     .enjoympegrc   .gnome2          .kde               .netscape         .wine           .xtalkrc           picture
.Xmodmap                       .esd_auth      .gnome2_private  .kde2              .netscape6        .wmrc           Desktop            public_html
.Xresources                    .exrc          .gnome_private   .kermrc            .plugin141.trace  .xchat2         Documents          temp

exact hetzelfde commando, maar veel meer bestanden en dir's.
Het valt je wellicht op dat bij heel veel een . voor de naam staat.
Daarmee maakt men het "onzichtbaar' voor de gewone users.
Er zitten hier dus files in die je hele GUI aansturen. Wanneer je die altert, kan je dus je GUI maken zoals je wilt.
Gaat het fout? dan delete je eventueel gewoon dat bestand, je logt op nieuw aan en het bestand wordt weer opnieuw aangemaakt.
Je moet wel even opletten dat je het bestand van je GUI pakt, en niet iets critical's...

Ik probeer hiermee aan te tonen wat het vershil is tussen root en user.
user mag standaard niet zoveel, en root mag alles.
als root de permissies veranderd van de betreffende user, kan de user dus wat de root hem geeft.

simpel en logish...

Ik hoop zo weer een stapje meer kennis overgebracht te hebben.

Vragen?
(nee, niet over herintredende programeerbare shell's... )

Het is natuurlijk leuk om commando's in te geven, maar waar doe je dat in?
De shell.

Open een terminal. Het is dat "teevee-tje" in je werkbalk. Je kan er ook in komen door tegelijk: Ctrl + Alt + F1 in te tikken. Dit is erg handig als je GUI vast is geslagen.
(in windows hebben ze daar een andere knoppen combinatie voor: Ctrl + Alt + Del, als dat niet werkt: Reset of uit!)
De kans dat deze combinatie onder Linux niet werkt (door volledig vastgeslagen machine) is nihil. Het kan voorkomen, maar ik heb het nog niet meegemaakt.

Enfin,
de shell is de eerste schil om de kernel heen. Hij geeft opdrachten door aan de kernel.
De opdrachten die jij invoert, worden omgezet naar machinetaal, wat de kernel begrijpt.
Een van de belangrijkste shell's die er is, is Bash: Bourne Again SHell. De voorganger van Bash was Ash... Again SHell.
Zo heb je ook nog de Tclsh, Wish8, tixwish en zo kan ik wel even door gaan.
Elke shell heeft standaard argumenten die je kan gebruiken en elke shell heeft zo z'n eigen methodes en trucjes.
voorbeeld: een woord niet aftypen, maar op een bepaalt moment met TAB toets enteren, geeft of het hele woord, of alle mogelijkheden die er nog met deze begincombinatie mogelijk zijn.

man bash

Ik ga niet te diep in op de shell. Met voorgaande commando kom je heel ver.
Als je het wilt weten....

G

Linux lijkt me wel wat, maar blijkt ook de nodige manco's te hebben.

Zoals BT al aangaf duiken er ook de laatste tijd regelmatig lekken op.

En waar het Microsoft aan faalt bij nieuwe OS versies, is net zo als bij Linux: gebrek aan hardwaredrivers bij het uitkomen van deze of gene versie.

Voorbeeld: ik zou dolgraag Suse Linux 9.0 voor de AMD64 willen draaien, en daar ook nog wel 119 Euro voor over hebben (want ja Linux is ook niet meer geheel gratis), maar omdat bijv. geen ondersteuning voor de SATA controller wordt geboden krijg je het niet eens op je harde schijf geinstalleerd......

Dus voorlopig draai ik maar XP op mn AMD64 3400+, totdat alle mogelijkheden benut kunnen worden in een goed 64bits OS dat niet alleen de processor maar ook de rest van pc ondersteunt.
De beta van XP 64-edition heeft hetzelfde euvel, die ondersteunt ook alleen maar de processor, geheugen en floppydrive :)

Linux lijkt me wel een goed systeem en ook open source ben ik wel voorstander van, maar enige nuance is wel op zijn plaats.

Rolo

Originally posted by Rolo
Linux lijkt me wel wat, maar blijkt ook de nodige manco's te hebben.

Zoals BT al aangaf duiken er ook de laatste tijd regelmatig lekken op.

Lekken? eerder "bugs" ivm met het te snel uitbrengen, te weinig getest hebben, nog geen hack beschikbaar van... in een distro.

Lekken? Er was niet zo lang geleden een lek gevonden in een kernel. Dat was voor dat de kernel vrij werd gegeven. Dit lek was er "expres" ingezet. Niet eens een "human error" maar bewust erin gezet om linux "te kakken te zetten".

En waar het Microsoft aan faalt bij nieuwe OS versies, is net zo als bij Linux: gebrek aan hardwaredrivers bij het uitkomen van deze of gene versie.
Dit heeft grotendeels te maken met het feit dat er alleen maar drivers voor de meeste produkten worden gemaakt voor M$-spul.
Dit moet meestal eerst gehakt worden, en dat kost inderdaad tijd.
Voorbeeld: ik zou dolgraag Suse Linux 9.0 voor de AMD64 willen draaien, en daar ook nog wel 119 Euro voor over hebben (want ja Linux is ook niet meer geheel gratis), maar omdat bijv. geen ondersteuning voor de SATA controller wordt geboden krijg je het niet eens op je harde schijf geinstalleerd......
die 119 euro betaal je voor de periode "ondersteuning", de boeken, de cd's, de website, de huisvesting van het bedrijf, de telefoon, het gebruik van het toilet etc...
Al met al, best wel goedkoop... Je kan het ook downloaden.

Wbt de SATA controller:
Ik denk dat je iets fout doet. Ik zie een aantal postings (als je ff zoekt) over instalatie "probleempjes" welke allemaal gewoon worden opgelost.

Dus voorlopig draai ik maar XP op mn AMD64 3400+, totdat alle mogelijkheden benut kunnen worden in een goed 64bits OS dat niet alleen de processor maar ook de rest van pc ondersteunt.
De beta van XP 64-edition heeft hetzelfde euvel, die ondersteunt ook alleen maar de processor, geheugen en floppydrive :)
Het niet ondersteunen van... lijkt mij typish een mooi gevalletje ondersteuning, waar je die 119 voor betaalt hebt...

Linux lijkt me wel een goed systeem en ook open source ben ik wel voorstander van, maar enige nuance is wel op zijn plaats.

Rolo

Zoals je aan het begin hebt gelezen, heb ik met BT een aardig discussie puntje gehad hierover. Eigenlijk ben ik daardoor genuanceerder gaan schrijven.
Feit blijft wel dat ik alles kan doen op mijn p2-350 met Linux, zonder lekken, zonder bugs, als dat ik met een M$ station zou kunnen.
Spelletjes uitgezonderd (maar die speel ik niet), en WINE is daar een goede voor... toch?

Nogmaals, wat ik hier schrijf is voor mensen die intresse hebben in linux. Mensen die zich niet weg laten jagen door opnieuw "computers" te leren.
Mensen die al voldoende verstand hebben opgebouwd in Linux, zullen aan dit schrijven dan ook niet veel hebben.

Er zijn voor linux specifieke zaken voldoende sites te vinden om problemen op te lossen.

Hallo people

Ik heb nu Mandrake gedownload,maar nog niet geinstalleerd
De hele vorige week heb ik met knoppix gespeeld
pfff niet echt makkelijk hoor!

mischien is het idee van BT niet slecht om een linux sectie
toe te voegen op dit forum ;-)

mvg
Kweetniet

Elke keer als ik tijd heb schrijf ik een stukje.
(ik moet er ook een beetje zin in hebben)
Als BT dit in een andere sectie plaatst, vind ik het best. Eventuele vragen wil ik ook nog wel beantwoorden, als ik ze weet... ;)

Makkelijk is idd anders. Maar daar moet je je ook niet door tegen laten houden.
Als je eenmaal door hebt hoe het werkt, gaat het een stuk makkelijker. Net als eventuele problemen oplossen.

G

Suc6

Goed, Ik ga niet een volledige uitleg geven over instalatie procedures mbt tot diverse onderdelen zoals telefoonlijn, adsl etc.

Stel je hebt internet op linux, ADSL.
Nu wil je meteen MSN met je vriendjes... Ow, dat gaat niet, want, dat is windows...
Geen MSN? Iedereen heeft dat.
Geen Nood, Linux heeft Koppete. Dit is een soortgelijk protocol als MSN en ICQ.
Het doet hetzelfde en ondersteund ALLEMAAL!
Wat houd dat in:
Je kan dus 1 en het zelfde programma gebruiken voor: MSN, ICQ, Jabber, AOL instant mess. en ik dacht dat er nog een paar waren. Ook kan je er meteen de IRC clients meteen aan hangen zoals duckirc.
allemaal met het zelfde programma.

Ook heb je BiTchX. Dit is een IRC via commandline. Deze is even wat krachtiger dan de standaard (GUI) irc's. Deze wordt ook gebrukt om IRCoper's over te nemen, als je illegale dingen van plan bent.

Voor Muziek heeft linux Xmms. Xmms is ongeveer hetzelfde als Winamp. Met dat verschil dat het sterker en uitbreidbaarder is. Wanneer je Xmms-shell installeert kan je middels een commando in je shell weergeven wat je draait. daarbij staat dan meteen welke bitrate en hoelang het nummer duurt.
Middels een scriptje en BiTchX kan je iedereen vertellen wat je draait met de bijbehorende info ;)

Uiteraard zijn er talloze vormen en maten om muziek af te draaien in linux, maar deze combi vond ik leuk om even te melden.

Later weer verder...

Originally posted by BiG_G
Feit blijft wel dat ik alles kan doen op mijn p2-350 met Linux, zonder lekken, zonder bugs, als dat ik met een M$ station zou kunnen.
Spelletjes uitgezonderd (maar die speel ik niet), en WINE is daar een goede voor... toch?

.

Nou, Command & Conquer spelen op de Linux, of Emperor Battle for Dune zou wel helpen voor de overstap :)

Heb nog even gekeken op de Suse site maar het gros van de hardware (MSI K8T Neo Mainboard oa) wordt (nog) niet ondersteund en staat nog niet bij de full support in de hardware sectie.

En als de controller niet gezien wordt, werkt de setup ook niet echt om er bijv. een dualboot sys van te maken.

Rolo

Heb 2 vragen betreffende linux .

Is Linux goed verkrijgbaar in het Nederlands

Kan Linux draaien op een compaq laptop

Wie geef mij de antwoorden hierop

Beide vragen: ja :cool:

En als je nog zo'n vraag hebt: zeer waarschijnlijk ook ja :biggrin:

Originally posted by Rolo
het gros van de hardware (MSI K8T Neo Mainboard oa) wordt (nog) niet ondersteund en staat nog niet bij de full support in de hardware sectie.
En heb je die info wel voor windoos opgezocht? Hier krijg je eerlijke info. En zelfs waar geen full support voor is, werkt meestal prima. Met alle aansturing voor de printer enzo, waarvoor je voor windoos het internet af moet struinen, om er achter te komen dat ie er nog niet is, of niet meer zal komen...

Btw, voor spelletjes zijn uitstekende spelcomputers. Veel goedkoper ook dan een peecee. Scheelt een dual-boot systeem :biggrin:

Originally posted by Kerstkonijn
En heb je die info wel voor windoos opgezocht? Hier krijg je eerlijke info. En zelfs waar geen full support voor is, werkt meestal prima. Met alle aansturing voor de printer enzo, waarvoor je voor windoos het internet af moet struinen, om er achter te komen dat ie er nog niet is, of niet meer zal komen...

Btw, voor spelletjes zijn uitstekende spelcomputers. Veel goedkoper ook dan een peecee. Scheelt een dual-boot systeem :biggrin:

Hij draait al op windoos :) En daarbij, dankzij de dynamische overclocking, ook nog eens op 2300Mhz. Alleen er valt meer uit te trekken met een 64bit OS. Zelfs al lopen de applicaties nog op 32-bit dan is er nog enige winst te behalen. Het mag altijd sneller.

Satacontroller installeren onder windoos ging van een leien dakje, formatteren <30 sec van de 2de partitie van 120Gb.

Waar ik niet op zit te wachten, en dat ben ik bij windoos nog niet tegengekomen, dat ik de originele software heb en het niet te installeren is op de harddisk omdat die niet herkend wordt, althans de controller ervan. Dan zit je in een infinite loop en heb je aan linux 0,0.
Ik heb een hekel aan supportafdelingen en lijnen omdat dat je in 99 van de 100 gevallen daar meer wachtmuziek luistert dan nuttige support ontvangt.
Wat ik dus nu tegenkom is dat het gros van de hardware wel drivers heeft (vanuit de fabrikant) voor win98-winxp maar dat linux praktisch nergens bij staat.
Eigenlijk is er dus, even grof gezegd, weinig hardwaresupport voor Linux.

Dat zal dan wel te verklaren zijn vanuit het marktaandeel maar zo te horen is een driver maken erg simpel, of simpeler dan bij Windows maar wordt de moeite niet echt genomen vanuit de fabrikanten of men wil de broncode niet publiek maken.

Aansturing van de printer doe ik altijd met de meegeleverde cd van de fabrikant, daar hoef ik het internet niet voor op :)

Wat me wel opvalt is dat Linux wel oudere hardware ondersteunt, dus misschien moet ik voor mijn amd64 gewoon nog even een paar maandjes wachten.
Als ie 'oud' is laat ik maar eens op Linux lopen...

Rolo

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan