Voor diegene die geintresseerd zijn in Linux

@rolo:
Topic: Voor diegene die geintresseerd zijn in Linux

Ik neem maar aan dat je verdwaald bent.

En als dat niet het geval is, ben je wat mij betreft vrij een topic te beginnen met een naam zoals:
Voor diegene die helaas niet overweg kan met Linux :biggrin:

Originally posted by Kerstkonijn
@rolo:
Topic: Voor diegene die geintresseerd zijn in Linux

Ik neem maar aan dat je verdwaald bent.

En als dat niet het geval is, ben je wat mij betreft vrij een topic te beginnen met een naam zoals:
Voor diegene die helaas niet overweg kan met Linux :biggrin:

Ik ben wel geinteresseerd in Linux, zolang het werkt :)

Het liefst zag ik OS X van Apple draaien op het x86 platform, maar helaas.
Wat Linux nog niet in orde heeft hebben zij wel.

Ben niet verdwaald hoor. Zie alleen na TOS, Mac OS, Win 1.1-heden dat Linux (helaas) nog niet voldoet aan hardware en gebruikerseisen van deze tijd.
Dat is geen kwestie van overweg kunnen met, maar een constatering.

Windoos is voor het grootste gedeelte gejat van TOS en Mac OS en als ik op mn mac g3 se een -nieuwe- printer aansluit zit er netjes een hybride cd bij voor os 8.6 en hoger, ja zelfs os x.
Daar kan Linux nog een puntje aan zuigen.
Steve Jobs heeft het net wat beter georganiseerd.

Maar ik ben benieuwd wat dit topic gaat brengen want ik ben het monopolie van bill inmiddels wel zat.

Rolo

Originally posted by Rolo
Ik ben wel geinteresseerd in Linux, zolang het werkt :)
Linux werkt uitstekend. Definieer wel eerst wat je wilt gaan doen. Ik kan ook niet alles met Linux. Zoals geen enkel OS alles kan. Als ik de kamer schoon ga maken, wil ik de pc zelfs wel eens helemaal uitzetten en een stofzuiger pakken ;) En daar zitten geen drivers bijgeleverd (helaas) maar werkt altijd, zolang de storage niet vol is.
Het liefst zag ik OS X van Apple draaien op het x86 platform, maar helaas.
Wat Linux nog niet in orde heeft hebben zij wel.
Hoeveel embedded OS X systemen zijn er nu? Dat is iets wat Apple nog niet in orde heeft hebben zij wel. Even een vergelijking met iemand die een auto koopt: "Meneer, deze Ferrari is nog steeds niet in orde hoor. Ik kan er nog steeds niet mee off the road, wat ze bij de Suzuki Jimmy wel in orde hebben."
dat Linux (helaas) nog niet voldoet aan hardware en gebruikerseisen van deze tijd.
Voldoet de fabrikant, of Linux niet aan de eisen? Alle HP servers die de fabriek verlaten, ongeacht welke processor er in zit, is volledig geschikt om Linux op te draaien. En worden ook indien gewenst met Linux uitgeleverd. En echt wel werken hoor!
Daar kan Linux nog een puntje aan zuigen.
Als dat ooit het streven zal zijn. Maar nogmaals over die drivertjes: Voor het gros van de apparaten zijn geen extra drivertjes nodig. Dus is het maar een raar pronken om te zeggen dat overals een mac en win drivertje bijgevoegd is. Nogmaals: is je randapparaat te oud, of je windoos versie, wil het nog wel eens voorkomen dat je de boel niet aan de praat kan krijgen. En bij Linux werkt het dan altijd gewoon. Wie wil waar nu een puntje aan zuigen???

Maar boven al: zorg eerst dat de wensenlijst duidelijk is. En dan kan de conclusie wel eens zoiets kunnen zijn:
  • Grafisch werk? Apple
    Spelletjes? PS2
    PC volgens de baas? Windoos
    Schoonmaken? Stofzuiger, emmer en dweil
    Embedded? Linux
    Hardrijden? Ferrari
    Mijn pc thuis? Linux
    Satontvanger? Linux
    Off the road? Suziki Jimmy
    Flappie? Konijnenhok met stevig deurtje
    Console server? Linux
    Palmtop? Palm
    Telefoon? Motorola
    Thin client? Linux
    Nerkwerk monitor? Linux
    Mailserver? Linux
    DNS server? Linux
Ik ben overigens heel blij dat bij de vele embedded Linux systemen niet een floppy is bijgeleverd met benodigde drivers! :biggrin::biggrin::biggrin:

Originally posted by Kerstkonijn
Maar nogmaals over die drivertjes: Voor het gros van de apparaten zijn geen extra drivertjes nodig. Dus is het maar een raar pronken om te zeggen dat overals een mac en win drivertje bijgevoegd is. Nogmaals: is je randapparaat te oud, of je windoos versie, wil het nog wel eens voorkomen dat je de boel niet aan de praat kan krijgen. En bij Linux werkt het dan altijd gewoon. Wie wil waar nu een puntje aan zuigen???

In mijn geval ging het om een nieuw apparaat wat (nog) niet ondersteund wordt onder Linux, maar ik begrijp je standpunt.

Om bij de topic te blijven enkele vragen:

1. Als ik op je stelling afga dan zou je op een HP Vectra VL 266Mhz nog 'lekker' Linux kunnen draaien?
2. Ken je Knoppix? Ik doe mee met distributed computing en dan met het Windows platform, maar het schijnt dat je met Knoppix en nog een programma (?) van een aantal pc's 1 werkend geheel kunt maken waardoor het fungeert als 1 zware rekenpc. Heb jij daar ervaring mee of weet je daar iets van?

Rolo

Voor wat betreft 1 daar kan ik je nog meer over zeggen.
Zelfs op een p1 133 kan linux nog lekker draaien, afhankelijk van wat je er mee wilt.
Servers heb ik draaien gehad op 486 dx/4 100mhz (64mb geheugen) en pentium 1 133mhz met 64 en 128 mb geheugen. Ging prima hoor, inclusief mailserver.
P1 133mhz met 128mb en NT met mailserver werd echt sloom, had ik er nog niet eens een webserver op draaien dat wilde al helemaal niet meer. Met Linux wel.

1) Ik ken mensen die Linux op een 486 hebben draaien. Zelfs met een lichte xserver.
2) Dat is mogelijk. Maar je kennis van configureren moet dan wel op een wat hoger niveau liggen.
De onafhankelijkheden binnen de verschillende systemen moeten goed op elkaar afgestemd worden en daarna de workload laten verdelen door de "hoofdcomputer". Gebruikers definieren op 1 pc, via nis alles laten verdelen. op elke pc dezelfde profielen via netwerk ;)
Dit is precies waar linux 15 jaar geleden voor gebouwd is! een soort prive "Mainframe".

Ik zal maandag weer een stukje schrijven denk ik. Dan heb ik weer even tijd.
Als er dingen zijn waar je iets meer van wilt weten, meld dat dan. Ik ga niet in op expleciete installatie methodes, wel achtergrond info over wat het doet en hoe.
Dit is nl ook heel belangrijk, en je moet zelf leren hoe je iets installeert.

G

nog een medestander hier hoor
maaru als je echt ballen hebt doe je het op dec-alpha's :)
das ook weer een uitdaging hahaha

een beste distro bestaat niet wel de betere

en dan natuurlijk slackware,Debian,suse
manko's zijn er ook maar wat mij betreft is heel wintendo manko
( probeer netjes te blijven )
enne een gui op server KAN handig zijn als je veel sharring clients hebt :)
enne killen kan natuurlijk altijd

greetz

TES92

dec-alpha 1000A running debian with dac960
dec-alpha 1000A running suse with dac960
o ja en ook nog 1 wintendo kist (noodzakkelijk kwaad)

Ik wil het morgen instaleren op mijn pc ,dat linux.
ik heb gehoord dat linux gratis is te downloaden.
klop dat?
en zo nee dan download ik het wel bij shareaza.
maar uit hoevel cd s bestaat linux eigenlijk?
ik hoop 1,,,cd(net zoals bij windows) maar volgens het zoeken bij shareaza zag ik al een stuk of 5 cd s staan voor de setup.
wie kan mij een tip geven waar naar ik moet kijken voor de download,,,van linux en hoeveel mb s totaal. van de linux .versie.

of bv welk peer to peer programma het beste is voor linux te downloaden.

Hoi Format,

Je kan Linux idd gewoon downloaden. Het is immers een "gratis" besturingssysteem.
Redhat doet er geloof ik niet meer aan, en suse heeft alleen live eval. cd's ik meen een stuk of twee.
Debian, Slackware en talloze andere zijn gewoon te downen en bestaan meestal uit 1 cd. de rest is via intiligente download-progjes te installeren.
(let ff op dat je van te voren weet hoe groot een additioneel pakket is, als je een 56K lijntje hebt.)

Als je net begint zou ik kijken naar de Knoppix en live eval. van Suse.
Heb je al enige kennis van computers dan kan je naar de meer ingewikkeldere kijken.
Een hele leuke is Gentoo. Gentoo wordt duidelijk uitgelegd in het Nederlands wat je, en hoe je het geheel moet uitpakken en instaleren.
Met Gentoo krijg je een aardige indruk over wat nu compileren is.
Je compileert je broncode om naar het feitelijke besturingssysteem. Dit klinkt wat ingewikkeld, maar met voldoende systeem kennis en wat logische denkkracht is het prima te doen.
Het grote nadeel van Gentoo is dat het wel erg lang kan duren al vorens je je feitelijke systeem""up" is.

http://www.gentoo.org

Knoppix installeer je niet zoals alle andere linux distro's. je hebt ong 100 mb nodig op je hd, en je installeert het gewoon in windows.
Je draait knoppix vanaf je CDrom.
Puur om uit te proberen.

http://www.knoppix.org/

Suc6

oke,ik zal eens kijken wat er van uit komt.
ik laat het wel weten,als het fout gaat.
(effe een rare vraag nog)
..wat zal stabieler,zijn .....een mac computer ,of linux software op mijn pc.
ik weet dat deze vraag nergens op slaat,maar ik vraag het puur omdat ik me van plan was om een mac computer te kopen.
maar van linux wat ik op mijn eigen pc kan zetten hoor ik zo veel goede reacties,daarom.
ik weet dat het totaal geen vergelijk is maar toch wil ik het weten.

als je het niet weet is het ook niet erg.

groetjes en ik zal het laten weten,hoe het gegaan is.

hoii.

Dit is een moelijke vraag omdat mijn ervaring met mac nihil is.
Wel is het zo dat de Linux comunitie wel heel vriendschappelijk met Mac omgaat.
(in tegenstelling tot wintendo)

Wat betreft de stabiliteit:
In feite is Linux vele malen stabieler dan windhoos. Dat neemt niet weg dat Linux ook om kan vallen.

Dergelijke problemen zijn overigens wel snel op te lossen.

Mocht zoiets gebeuren, is het gewoon een kwestie van de goede vragen stellen op de talloze forums.

G

BIG G.
ik heb nu met alcohol120% het linux programma knoppix op cd gebrand. 9alles oke)
maar met welk programma kan ik dat knoppix weer uitpakken ?

Wat ik begrepen heb van Knoppix is dat je met die cd moet gaan booten, soortgelijk als bij installeren van xp op je pc, en dat dan de rest 'vanzelf' gaat.

Rolo

ja,dat dacht ik zelf ook.
maar dit bleek niet te werken.
ik kreeg in het begin wel effe het logo erop,en het leek als of hij ging instaleren.
maar na 20 seconde bleef het beeld zwart.
een half uur lang.
dus heb ik maar weer xp erop gezet.

ik had ook gewoon een nieuwe partie aangemaakt.
maar nee.!!!!!!

Wat ik begrepen heb van Knoppix[...]
Knoppix staat op cd. Eventueel kan je een stukje hd gebruiken om te swappen. Maar er installeert niets. Maar er is wel een mogelijkheid de cd over te zetten naar hd, zodat er lekker mee verder te prutsen is.

De ontwikkeling en uitgave van nieuwe images is op een laag pitje komen te staan ivm de vreemde rechtzaken van SCO, die in een paniek poging tijdens het failliet gaan nog zoveel mogelijk geld probeert binnen te halen. Daardoor kan het zijn dat er sommige nieuwere hardware momenteel minder goed ondersteund wordt in de Knoppix releases.

dat zal het wel zijn dan.
ik houdt het gewoon nog effe bij mijn xp prof.
ik zal nog eens wat met longhorn gaan klooien .
want die had ik ook al op cd gezet maar wilde ook niet installeren bij een lege hd.
vreemde dag dus.
met alcohol120% gebrand de versie 6.0.4053.0.
maar er kwam wel een sherm zoals dat van xp,
instaleren.(setup).
maar verder zoekte hij niet op de cd.!!!!!
dus ik probeer nog eens ef een andere versie te downloaden van longhorn.

Ik weet niet wat je allemaal doet met die C2H5OH, maar als je Knoppix nou meteen op een cd download, of met Nero een image brandt (als je dan toch met windoos wilt werken) zou je een prima cd moeten hebben. Wat voor pc heb dan? De nieuwste M$game-supersnel-getunede-spelletjesbak? Dan is het misschien wel een pc die prima is om supersnel M$games te gaan spelen :biggrin: Heb je niet ergens een pc, waarvan je eens zin hebt er eens tig keer meer uit te halen? Haal 'em op uit de fietsenkelder en leef je uit. Zelf vind ik het veel leuker een willekeurige pc veel meer te laten doen dan ie ooit gedaan heeft. Maar dan is het wel zaak dat er door mijzelf vanalles in gedaan wordt, zodat ie doet wat ik allemaal wil. En daarna: Lekker strippen!! Dus alles wat niet nodig is, er uit gooien. Een heel andere werkwijze dan een windoos erop pleuren en alles wat ik maar kan 'krijgen' er bij installeren. Dan is het inderdaad interessant weer eens de allerlaatste rappe M$game-supersnel-getunede-spelletjesbak te kopen, omdat die andere vol zat.

M$ toilet: Volgescheten > Nieuwe kopen. :(
Linux benadering: Flush wat je niet (meer) nodig hebt. ;)

Mijn server: PI 200 Mhz 48Mb intern geheugen. Daar kan je XP nog niet eens mee installeren... :cool:

ha,ja ik kan me precies voorstellen hoe jij bent.
ook zo n tester als ik ben.
lekker van alles uitproberen op een 2de pc.

ik zal je effe vertellen wat ik heb voor pc.
het was eerst een packard hell .....
..
uuuhh bell..

maar ik heb er nu een nieuw usus moederbord in zitten met een athlon xp 2400+ proccessor.
20 gb .....maar..een beetje weinig,vindt ik zelf.
maar ja.het vakantie geld komt er bijna aan.
dus koop ik en wat grotere schijf.
480mb geheugen.(512 mb)
een ide cd brander.
kloksnelheid 1.99GHz.
en ik heb die cd van linux (en die longhorn cd gefikt met alcohol120%.)
ik zal het eens gaan proberen met nero dan.
en dan probeer ik het nog wel eens.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan