Tankstations die vroeger aan een garage verbonden zaten moesten er wel voor kiezen om met die verkoop van voeding en bijproducten iets extra's bij te gaan verdienen omdat op enkel brandstof leveren niks meer viel te verdienen, olie en ruitenvloeistof laten bijvullen kan men vandaag de dag daar ook al niet meer laten doen aan de pomp. En waarom zou je als mensen meer reizen en dan behoefte hebben aan een snack, drankje of een broodje daar niet een graantje van meepikken i.p.v. dat v/d Valk een wegrestaurant opent en jij opgekocht wordt door hun?
Ik weet dat Telfort en XS4all onder KPN opereren maar ze hadden wel hun eigen prijsstelling, Telfort was de discounter en XS4all leverde kwaliteit. Toch wordt KPN groter want alle abonnees komen nu in handen van KPN die aan de ene kant wat verlies zou kunnen gaan leiden omdat XS4all hoge prijzen hanteert maar daar in tegen gaan vast en zeker de prijzen voor Telfort abonnees wat omhoog. Sommige abonnees zullen naar een concurrent gaan maar zo wat, als KPN winst gaat maken nemen ze die concurrent zo weer over. Maar ik vraag het me af hoelang men dit nog pikt als consument want het Europese beleid was eigenlijk zo opgezet dat grote spelers op de markt niet te veel macht krijgen en niet alleen bij telecommunicatiebedrijven.
Dat bedrijven uitbreiden dat is inderdaad normaal hoewel sommige bedrijven er juist voor kiezen omdat niet te doen en sommige bedrijven kiezen er ook bewust voor om geen aandelen uit te brengen.
Amerikaanse bedrijven staan helaas om bekend dat ze de wereld willen veroveren met maar ??n doel en dat is kapitaal en macht vergaren en bepaalde spelers/vriendjes voortrekken, Liberty Global Inc is er zo ??n want die is al actief in 12 Europese landen. Als ze maar flink uitbreiden dan krijgen ze op een gegeven moment zoveel TV rechten in handen dat ze bijvoorbeeld de sport zouden kunnen gaan be?nvloeden. Stel een sterspeler zou een transfer overwegen naar een club of land waarvan Liberty Global Inc geen rechten in zijn bezit heeft met het risico dat kijkers overlopen naar de concurrent. Ik kan me voorstellen dat men dan best wel met de transferprijs zou willen helpen om die speler bij een club onder te brengen waar Liberty Global Inc de rechten van heeft. Ik weet het, dit is speculeren maar zo zit de commerci?le (media) wereld wel in elkaar zeker als je steeds meer macht en geld krijgt, Facebook kan je er naar mijn mening zo naast leggen.
En dan heb ik het niet eens over de programma's die ze aanbieden, het liefst geef je of koop je in bij je goede vrienden, die connecties heeft Liberty Global wel denk ik.
Abonnementen voor Internet zijn weliswaar goedkoper geworden maar TV abonnementen zijn best wel duur. Wil je iets extra's bekijken zoals FOX sport dan zit je al gauw aan de ?90,00 p/m incl. internet. Vroeger waren de TV rechten niet zo hoog, maar toen moest een voetballer nog een sigarenzaak openen na zijn voetbalcarri?re.
Het speelveld van Liberty Global Inc is de hele wereld en KPN moet het doen met iets wat niet groter is dan een postzegel en ??n verkeerde stap of risicovolle uitgave van KPN en ze zijn failliet.
Een paar jaar geleden werd KPN bijna overgenomen door Am?rica M?vil en daar was de politiek niet bepaald door gecharmeerd. Aandeelhouders denken daar natuurlijk anders over maar die verkopen hun moeder als het kan ook aan Trump, als ze er maar rijker en beter van worden.