Zonnepanelen, tips gevraagd?

Volgens mij is DR.Z ziek, hij ziet het niet meer goed. De auto voor de vrouw uitgevonden? Volgens mij is jouw rijtje in de war, oftewel heb je ze niet meer allemaal op een rijtje.
Gemotoriseerde koetsen zijn duidelijk voor mannen uitgevonden. In die tijd hadden de vrouwen, zoals het zich hoorde, nog altijd het AANrecht en de HUISHOUDplicht. Of je moest rijk genoeg zijn daar personeel voor in te huren.
Duurzame vrouwen? Dan moet je dus vrouwen hebben die energieneutraal of energiezuinig kunnen werken, zoals de mijne, die doet nog gewoon afwassen en afdrogen. Kost een bende minder aan zowel water alsook electriciteit vergeleken met een afwasmachine. Even los van dat je om watervlekken te voorkomen na de afwasmachine beter ook even kunt nawrijven met een doek.
Welnu, dat heb ik allemaal in 1 persoon. Kost me niets extra's want een vrouw eet wel, maar je moet ze toch al voeren als je er eentje op na wilt houden ook voor andere misschien prettiger activiteiten.

Duurzame vrouwen bestaan er in de tegenwoordige tijd bijna niet meer want ze willen zowat allemaal gelijk zijn aan de man, de man zou dus moeten afwassen en huishouden ook moeten doen, waardoor wij duurzaam zouden worden. De omgekeerde wereld want zo heeft OLH het niet bedoeld. :biggrin:
Maarja er gaan wel vaker dingen mis als vrouwen achter het stuur zitten (lees: aan de macht zijn). :biggrin:

Vandaag zijn eindelijk de zonnepanelen ge?nstalleerd, nou hopen zonnig weer. :biggrin:

Hoeveel watt moet het opleveren?

Voorlopig regenopwekkers. Kun je controleren of ze je dak niet lek geboord hebben net zoals bij mij, wat wel door het bedrijf hersteld is. Tevens drie dakpannen vervangen door breuk, gelukkig had ik nog een stapel liggen vanwege het plaatsen van een dakkapel.

Dus Freggel1 effe controleren.

Maar gefeliciteerd. Jammer dat de plaatsing bijna in het stookseizoen is. Maar veel zon bij lagere temperatuur is efficienter.

Hoop ook op een zonnig najaar,  winter en voorjaar.

Veel regen is er intussen nog niet gevallen @Matrix, en de zon heeft goed zijn best gedaan de afgelopen week.
Ik zit nu nadat de installatie geplaatst is op ongeveer 100 kWh.

Nou hopen op binnenkort nog wat langer de zon op het dak, er staan een paar flinke bomen in de weg, maar die gaan er op korte termijn uit, ik zag namelijk daarnet dat er eindelijk een markering op de stam zit,
dus dit gaat niet lang meer duren.

Top!!
20? in de pocket 2 kratten bier.

Vandaag ga ik even op de garage klimmen om te controleren of er geen connnectoren los op het dak liggen .

Heel artikel gelezen dat zonnepanelen in de fik vliegen vanwege ondeuglijke montage , vooral connectoren in water gaan slechter contact maken zodat er vlambogen ontstaan.Met een halve garage als gevolg.

Ff sjekken

freggel1 zei:
er staan een paar flinke bomen in de weg, maar die gaan er op korte termijn uit, ik zag namelijk daarnet dat er eindelijk een markering op de stam zit,
dus dit gaat niet lang meer duren.
Kan ik al langskomen met een aanhanger om wat stammen op te halen voor de kachel? :biggrin:

Je kunt gerust langskomen @Dr.Z, maar de kachel die hier staat blijft staan!!!! :biggrin:  :piraat:

@Matrix, of het 2 kratten bier worden weet ik even niet, er is een nieuwe trappist, Zundert10.

Ah dan worden het  4 kratten trappist zundert 10????????

@Matrix, Zundert trappist kost bijna ?3,- per fles !!!  Dus 4 kratten zit er deze maand niet in. :biggrin:

Maar ik moet wel zeggen dat ik tevreden ben, de installatie draait vanaf 12 september, en heeft al bijna 200 kWh opgeleverd.

"Milieuvoordelen"

Energie vandaag
12,67 kWh

Energie maand
192,58 kWh

Totale energie
197,98 kWh

Totale inkomen
?40,44
CO2-uitstoot bespaard
77,61 kg

Bomen geplant
0,26

Welk merk omvormer heb jij?

Ik heb ern omnik 4000

Opbrengst te zien op:

https://www.omnikportal.com/Terminal/TerminalMain.aspx?come=Public&pid=30719

Solaredge se3000hd-wave omvormer.

Ik ga eerdaags over naar een ander zonnepanelen systeem. Er zijn sinds een tijdje nieuwe micro-omvormers op de markt waar ik mee wil experimenteren.
Aangezien er nogal veel bomen staan leek het mij wel fijn om het rendement te verhogen van het systeem.

Voor de liefhebbers zal ik de 15 maanden oude set aanbieden op deze site.

Ik ben benieuwd. De zon staat deze periode laag en de bomen staan tot aan de hemel lijkt het.
Als er nu een boom ziek wordt wordt er waarschijnlijk naar mijn gekeken. Dus die optie werkt even niet.
Maar de micro omvormer is misschien dan wel een leuke.
Hou me op de hoogte.

Het is nu het juiste moment om een boom om zeep te helpen. Gortdroge zomer en veel bomen sneuvelen toch in de winter.
Gat boren tot in het hard schuin naar beneden en zoutzuur erin. Stukje schors erop lijmen .

Beperk je niet tot 1 boom maar behandel er een paar verder op ook.
Met je zonnepanelen heb je al tig bomen bespaard dus een paar laten sneuvelen???

Hier een goed verhaal waarom en waarom niet micro omvormers, diverse fabrikanten haken af en gaan over op power optimizers.

https://www.zonnefabriek.nl/nieuws/micro-omvormers-of-string-omvormers/

Nummer10 zei:
Ik ben benieuwd. De zon staat deze periode laag en de bomen staan tot aan de hemel lijkt het.
Als er nu een boom ziek wordt wordt er waarschijnlijk naar mijn gekeken. Dus die optie werkt even niet.
Maar de micro omvormer is misschien dan wel een leuke.
Hou me op de hoogte.
Voor die bomen hadden we toch een oplossing bedacht? Dan zouden de verdenkingen min of meer toch wel terecht zijn..:biggrin:

Die micro omvormers zijn op zich een leuke techniek, maar relatief erg duur. Voor elk paneel komt er 100 euro bij en met bijvoorbeeld 8 panelen is de prijs 800 duurder dan via een normale installatie.
En inderdaad, met micro omvormers vervalt je normale omvormer, maar wat je kwijt bent aan speciale connectoren, kabels en noem maar op, is het de meerprijs niet waard.
Dan is een normale string omvormer met de Twinpeak REC panelen een betere oplossing, omdat schaduwvorming minder effect heeft op de gehele string.

...even een kleine aanvulling:

Optimizers werken pas vanaf een string van 8 zonnepanelen.
De investering is dan ongeveer 60 euro per paneel minder dan met micro-omvormers, maar evengoed fors, plus dat het nadeel van optimizers is dat er maximaal twee panelen in de schaduw mogen staan..
Staan er meer dan twee panelen in de schaduw, dan vervalt de gehele string op minimale opbrengst. (10% van het totaal)..zonde van de investering.

Een betere oplossing is dan met meerdere zonnepaneelposities te werken en een omvormer te kiezen met een dubbele tracker.
Men kan dan op verschillende plaatsen panelen neerzetten en als de ene groep in de schaduw staat, men dan nog profijt heeft van de tweede opstelling.
Vaak wordt deze techniek toegepast met zogenoemde "oost-west" opstellingen.
Nadeel is dat dergelijke omvormers minimaal 5 panelen nodig hebben per tracker om met minder fraai weer opbrengst te genereren.
Dus minimaal 10 panelen.

Wanneer men een woning heeft met diverse schaduwplekken, kan het handig zijn met micro-omvormers te werken, maar zal de terugverdientijd langer zijn.

Ik ben zelf voorstander van speciale panelen indien er sprake is van schaduwvorming.
Zelf kies ik dan voor de zogenoemde "poly" panelen die in de regel een blauwe kleur hebben, omdat deze gevoeliger zijn voor diffuus licht en een hogere opbrengst hebben wanneer het minder zonnig is buiten.

De panelen die Nummer10 heeft laten plaatsen zijn, gezien het aantal, van het type 'poly', maar hebben evengoed een zwarte kleur door een speciale coating van de cellen.
Ook zijn deze panelen gedeeld zodat schaduw op een deel van het paneel niet direct leidt tot neerval van de stroom, maar evengoed de helft geeft aan opbrengst. (hij zou er gezien de omvormer nog een paneel bij kunnen plaatsen ;) )

Met de PERC technieken is veel opgelost van de nadelige "mono" panelen, maar de degradatie van PERC panelen is schrikbarend.
In plaats van 80% opbrengst over 25 jaar bij de normale panelen, is het bij PERC gehalveerd of zelfs na 25 jaar nog maar 30% over....al spreken fabrikanten en leveranciers deze berichten tegen.
Dit komt door een speciale laag die meer dan bij andere panelen onder een enorme belasting staan en extreme temperaturen.

..maar ja, over 30 jaar koop je waarschijnlijk zonnepanelen van een postzegel grootte bij Aldi en leveren deze waarschijnlijk 400Watt en kosten ze een paar euro... :biggrin: :biggrin:

Ik zou wel even een notitie maken over hoe groot een postzegel dan is (hoe groot is die eigenlijk ?), want over 30 jaar moet je niet meer met dat woord aankomen..

Zo, vandaag de eindafrekening gehad, en ik krijg ruim ?445,- terug van de teveel betaalde stroom.  :klappen: :klappen: :klappen:

toch wel lekker he zulke lage energiekosten.
betaalde afgelopen jaar 70 euro per maand en kreeg de helft terug.

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan