en ik weet niet waarom jij bang bent voor het woord "fascisme", maar het is gewoon een politieke stroming.
Ik ben nergens bang voor, maar het strookt gewoon niet met de werkelijkheid. Ik heb de betekenis gequote en zo lang jij niet kunt aantonen dat die betekenis hier in Nederland van toepassing dan maken we onze regering niet meer uit voor fascistische regering. Ik ben niet bang voor dat woord, maar heb er gewoon een bloedhekel als er dat soort dingen gezegd worden die in WO II genoeg ellende gebracht hebben en die gewoon totaal niet aantoonbaar zijn.
Dus nogmaals, als jij niet kunt aantonen dat Nederland ondemocratisch is en totalitair nationalistisch, anti liberaal en anti-intellectueel dan hebben we het daar niet meer over.
Verder spreek jij over een stroming, waarmee je jezelf weer tegen spreekt, want jij had het over links. En fascisme is niet links, en ook niet rechts, maar daar gaf je ook geen antwoord op.
Dus ik zal het even duielijker zeggen. Niet van die wappie uitspraken van "doe je ogen maar open" maar onderbouw maar met goede argumentatie dat het wel zo zou zijn, want de feiten zeggen dat er geen sprake van is. Als je dat niet kunt dan is dus ook er geen sprake van en noemen we dat ook niet zo. Ik heb er ook nog een andere reden voor dat ik er nogal fel tegen ben maar die ga ik hier niet noemen, kort gezegd ben ik dat ongenuanceerd gedoe een beetje zat.
Als je al iets in die richting zou kunnen noemen is het eerder een enkele partij die alle grenzen dicht wil doen en dan ook beperkt tot die partij. En zelfs dan klopt het nog niet eens.
En die 100 jaar geleden waar je het over hebt, toen waren er een tweetal stromingen, in Italie en Duitsland. En die waren ook heel duidelijk. En in die gevallen was het ook maar 1 partij. En je kunt er dan pas over spreken als er een fascistische regering is als die aan de macht zijn. Ook niet van toepassing hier.
Dat even als reactie, en verder naar de AOW discussie.