- Waarderingsscore
- 190
- Punten
- 63
Er zit veel meer in de bijzondere bijstand dan alleen maar gemeentelijke belastingen.
Klopt @Black Tiger en dit heb ik eerder al een keer geschreven, er zijn tig minima-regels en daar geldt inderdaad een inkomensgrens voor en dat dit verschilt per gemeente. Maar bijzondere bijstand is ook voor wie tegen een onverwachte hoge uitgave aanloopt en dan geldt die 120% inkomensgrens niet altijd.
En als je aanvraag alsnog wordt afgewezen (ook op bijstandsniveau), dan redeneert de rechter zo van 'iemand kan ook reserveren' ook al pikt de gemeentebelasting en de waterschapsbelasting het bedrag in.
En dan die kwijtschelding belastingen.
Van elke euro die een inwoner krijgt bovenop de bijstandsnorm, moet hij of zij 80 cent gebruiken voor het betalen van de belasting.
Reken gemiddeld op €500,00 voor beide belastingen te samen dus als je meer dan €625,00 per jaar verdient dan het bijstandsniveau of aan vermogen hebt dan betaal je die beide belastingen. En wat zeggen de innende instanties: als je meer vermogen hebt op de bank of aan spaargeld dan de huur en zorgverzekering dan heb je geen recht op kwijtschelding ook niet voor iemand op bijstandsniveau die spaart voor tegenslagen, dus zo makkelijk is het niet.
Voor periodieke voorzieningen kan de gemeente dus een inkomensgrens trekken en voor individuele bijzondere bijstand niet en daarom schreef ik er ook bij dat de gemeente een draagkracht berekening moet toepassen als iemand kwijtschelding of bijzondere bijstand aanvraagt maar dit is best wel intensief voor de behandelaar want dan moet iemand zijn hele inkomen en uitgavepatroon onder de loep laten nemen door die uitvoerende instantie.
Mijns inziens moeten zaken om lage inkomens te helpen landelijk geregeld worden en niet dat iedere Gemeente maar kan doen wat ze willen.
Zo was het eerder ook geregeld maar Rutte heeft de uitvoering nu bij de gemeenten neergelegd (bezuiniging) en nu duikt het fenomeen postcode discriminatie op. Met andere woorden niet iedere burger in dezelfde situatie heeft dezelfde rechten terwijl de grondwet dat wel voorschrijft (gelijke behandeling). Ik heb nog geen advocaat gezien die dit er uitgelicht heeft in een rechtszaak en waarom niet? de Nederlandse rechter mag de Nederlandse wetgeving niet toetsen aan de grondwet.
Ik zal er later wel een gerechtelijke uitspraak bij zoeken waar iemands aanvraag voor bijzondere bijstand door de Centrale Raad van Beroep werd afgewezen.