draaibaar schotel systeem

S

Speedy1979

Hallo Allemaal,

Ik ben nieuw op de forum en zal me kort voorstellen. Ik ben René van 31 jaar uit zuid limburg.

Ik heb sinds een jaar of 10 een 60 cm schoteltje gericht op astra 19.2 oost.

Ik ben van plan om draaibaar systeem aan te schaffen maar ik loop tegen een aantal vragen aan waar google me niet me kan helpen.

1. ik woon in zuid limburg (Landgraaf) op welke satelliet moet ik

de motor uitrichten heb al gelezelen op de serius 4 4.8 oost maar ik

weet niet of die kan ontvangen.

2. Ik ben opzoek naar een overzicht hoe de satellieten in volgorde naast

naast elkaar hangen in de ruimte dus wel satellieten zit links en rechts

van de astra 19,2 oost.

Mijn apparatuurt word.

een FTA ontvanger: SAB 2500 (39,00) euro

Een schotel: Asat Schotel 100 cm Antraciet (29,95)euro

Motor: Moteck SG-2100A (49,00)euro

Groetjes, Rene

@Speedy1979 welkom op het board.

Voor het afstellen kun je inderdaad de Sirius(Astra4) satelliet gebruiken op 4.8 oost.

Er is wel een plaatje op het net te vinden hoe de satellieten hangen helaas is het hier niet mogelijk plaatjes te uploaden dus vul in Google in "Clarke Belt" dan zie je het wel op de eerste pagina.

Anders kun je ook hier kijken bovenaan staan ze op een rij, http://nl.kingofsat.net/

Bedankt voor je reactie maar kan via "clark Belt"geen plaatje vinden ik weet dus niet of ik die astra 4 satelliet wel kan ontvangen omdat ik 2 bomen ervoor heb staan en niet weet welke kan van de astra 19.2 oost moet draaien ervoor links of rechts rechts van de astra 19.2 oost heb ik zicht genoeg de boom staan links voor de schotel

die site heb ik vanmorgen al gevonden en geprobeerd maar kom ik geen wijs uit hij zegt mij alleen waar de positie's zitten van de satelliet maar hij geeft niet wat ik wel en niet kan ontvangen terwijl ik twee grote bomen voor mijn schotel heb staan. Mijn oplossing is ik bestel dat setje ik drtaai gewoon de schotel kijken wat op de tv komt

OP de bovenste regel geef je je adres in en klikt op GO of zoiets dan krijg je op de kaart je eigen adres een regel er onder vul je Sirius op 4.8 in en klikt op obstakels en je kunt inzoomen en uitzoomen.

Dan moet je kunnen zien of je langs die bomen kijkt.:)

ik heb dat al diverse malen geprobeerd maar hij geeft geen boom of niks aan terwijl twee schuin voor mijn schotel staan ik probeer wel gewoon de schotel te draaien en kijken wat ik zie op tv

Hoi Speedy1979 en welkom op Satellite Fun.

Het beste kun je het draaibare systeem afstellen op de Sirius, ik wist niet dat er daar een Astra 4a zou zitten overigens dus heb ik ook weer wat bijgeleerd.

V.w.b. je positie hoeft dat niet zo vreselijk nauwkeurig, je woonplaats doet het al prima dus:

Latitude: 50.9077

Longitude: 6.0285

Echter ken ik die Asat schotels niet. Hopelijk is dat niet van dat zogenaamde pisbakkenstaal zoals wij dat noemen of een waggelschotel. Dat zijn schotels van slechte kwaliteit materiaal, vaak dun, waardoor ze na een beetje waaien of een paar keer draaien met de schotel al van positie zijn gewijzigd of slechtere ontvangst geven.

Aangezien je wilt draaien zou ik in elk geval daar niet op besparen en een fatsoenlijke schotel nemen. Die is wel een stuk duurder, maar dan heb je ook wat en ook meteen iets wat echt geschikt is om mee te draaien en jarenlang mee gaat.

En dan doel ik zelf op een Triax 95 cm of 110 cm. Eerstgenoemde zou genoeg moeten zijn om te draaien eigenlijk met een Moteck motor.

Daarnaast zou ik de Moteck niet nemen (heb ik zelf overigens ook) maar de Powertech DG280. Die kan schotels aan tot 1.20m, de Moteck tot 1 m.

Verder is er geen verschil, behalve dat de Powertech als voordeel heeft dat deze metalen tandwieldjes heeft terwijl de Moteck hard plastic materiaal heeft. Metaal is toch over het algemeen wel beter.

Voor de prijs hoef je het niet te laten, de Powertech is voor hetzelfde geld te vinden als de Moteck of max. een euro of 5 meer als je even goed kijkt.

Voordeel hiervan is dat zowel de motor alsook de schotel geschikt is later voor interessantere satelliet ontvangers als je daar eens toe zou mogen besluiten.

De bomen hoeven geen probleem te vormen, maar dat ligt er aan op welke afstand ze van je schotel of liever gezegd, de nog te plaatsen schotel staan.

Wat ik eigenlijk wilt is gewoon een draaibaar systeem om zoveel mogelijk satellieten te kunnen ik heb al gezien dat er ongeveer 45 satellieten zijn maar wil ze niet allemaal ontvangen dat zal waarschijnlijk niet haalbaar zijn en dan gewon met een Fta ontvanger om zoveel zenders paar duizend ofzo te kunnen zappen. Wat betreft de moter daar zal ik wel eens naar zoeken voor een paar euro beter kan ik inderdaad beter iets met metale tandwielen nemen plastic vid ik ook niks.

Ik zou graag een foto willen bij voegen hoe mijn huidige 60 cm schotel maar hoe moet ik de foto plaatsen zo kunnen jullie misschien zien of die bomen in de weg staan. zelf twijfel ik er wel aan.

Je kunt een foto plaatsen op imageshack (zie menukolommetje rechts) en dan hier een link plaatsen naar die afbeeldingen, dan kunnen we eens kijken.

Maar het gaat hoofdzakelijk om hoogte van de boom en afstand in meters tussen schotel en boom.

In een mail schrijf je dat je de SG2100A al bij de schotel gekregen had, in dat geval kun je die gerust gebruiken. Zoals ik schreef hangt hij bij mij ook al enkele jaren.

Maar omdat er bij je bericht stond "mijn apparatuur wordt" ging ik er misschien onterecht van uit, vanwege het woordje "word" dat je dat nog moest gaan aanschaffen.

Ik zie net dat je mij de foto's gestuurd hebt dus zal ik ze even plaatsen:

http://img840.imageshack.us/img840/4104/dscn0050.jpg

en

http://img811.imageshack.us/img811/5310/dscn0051.jpg

En als dat de afstand is, dan denk ik dat de door jou gewenste draaipositie niet haalbaar wordt. Misschien wel minder bijv. van 28 oost tot 30 west ofzo, ik zie niet goed hoever je west kunt kijken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb vanmorgen wel die asat schotel en fta ontvanger besteld, die asat schotel is van triax afkomstig en omdat hij maar voor 29,95 te koop staand komt omdat dat bedrijf enkele pallets in keer gekocht hebben. Wat betreft de motor moet ik je wel gelijk plastic tandwielen ben ik niet kapot van dan kan breken bij harde storm en als ik hem ga draaien ik heb jou type motor gezocht en gevonden voor 59 euro alleen niet voorraadig dus ik zoek verder hieronder staat een link hoop dat hij het doet.

Ik weet eigenlijk ook niet welke kant van de schotel uit west of oost is omdat ik op de serius sat de motor moet uitrichten en ik weet nog niet welke satellieten kan ontvangen ik zou graag alle astra hotbird turkse sat eurobird eutelsat en de express sat eigenlijk liggen die op het oosten

Laatst bewerkt:
Wat betreft de motor moet ik je wel gelijk plastic tandwielen ben ik niet kapot van dan kan breken bij harde storm en als ik hem ga draaien ik heb jou type motor gezocht en gevonden voor 59 euro alleen niet voorraadig dus ik zoek verder hieronder staat een link hoop dat hij het doet.
Ik heb hier de zelfde staan.

Heeft al heel wat wind en storm gehad en draait nog steeds perfect.

En eigenlijk maakt het niet uit op welke sat je hem afstelt.

Als je de coordinaten in je ontvanger staan en je richt op de zelfde sat als dat van de ontvanger komt het ook goed.

En voor wat die bomen betreft daar is een formule voor.

Dan kun je uit rekenen welke hoogte de schotel moet hebben t.o.v. de hoogte van de bomen en de afstand van de bomen.

Laatst bewerkt door een moderator:
@janbleues

als ik het zo uit het hoofd goed zeg Jan is de formule 2x de afstand tot het obstakel.

dus als een boom 25 m hoog is moet je de schotel op 50 meter vanaf de boom zetten wegzetten om er overheen te kijken vanaf de grond.

Maar ik zoek het wel even op hoe het zit dan meld ik me wel weer

Groet,

Wing

Dus als ik het goed begrijp met uitrichten kan ik hem op een willekeurig satelliet uitrichten in dit geval zou het voor mij makkelijk zijn op astra 19.2 oost daar heb ik nu super beeld op. De motor staat op 0 graden ingesteld ik neem aan dat dat goed is dat dan moet kijken of beeld heb van de astra 19.2 oost dan zouden de andere satellieten vanzelf goed zijn wat betreft beeld als ik de juiste gegevens invul op de ontvanger.

wat de boom betreft hij staat van mijn schotel op ongeveer tussen de 10 en 15 meter en hoogte schat ik tussen de 20 en 30 meter.

Hoi ,

Ik denk dat je het nog niet helemaal begrepen hebt, als je met USALS wilt werken ga je als volgt te werk als je wilt dat de satellieten juist binnenkomen.

1. Je zorgt dat je mast of tegelvoet 100% waterpas staat.

2. Je motor moet afgesteld zijn op 52 graden, dat is door de band genomen de breedtegraad voor Nederland.

3 Je schotel stel je op de schaal af op 22, 5 graden

Dan zou je hellinghoek moeten kloppen om goed op de satellieten te kijken.

4 Je bevestigt de motor zodanig dat de arm waar de schotel aan bevestigd wordt en de mast in een rechte lijn met elkaar staan.

5 Dan bevestig je de schotel aan de arm op de motor waarbij de schotel in een rechte lijn naar voren kijkt , dus echt recht op de motor arm monteren.

Als je het hele zaakje hebt vastgedraaid, draai je de motor zover los van de mast dat je ermee kan draaien.

6 Hierna draai je de schotel,(met motor en al) richting oost totdat je signaal vindt op Sirius 4,8 oost.

Als je dat voor elkaar hebt en optimaal signaal hebt draai je de motor vast aan de mast.

Hierna zet je de coördinaten in je ontvanger als je het goed gedaan hebt moet je op gekozen satellieten beeld kunnen krijgen.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt, en members, corrigeer me als ik fout zit

Groet,

Wing

Nu snap ik er helemaal niks meer van ik heb gelezen dat de motor op 0 graden naarhet zuiden moet wijzen moet dan naar de serieus satelliet moet richten om beeld te krijgen.

Kijk hier maar eens op staat een handleiding die ik gevonden

http://www.ziezotec.nl/satelliet/items/uitleg-ontvangers/uitrichten-van-een-diseqc-motor.html.

Ik snap er echt niks van er staat dat 0 graden op het zuiden moet zijn terwijl de serius op oost bevind ik weet nog niet of die wel op mijn ontvanger is geprogrammeerd die serius. Achteraf gezien kan ik het beter gewoon zo laten op astra 19.2 denk niet dat ik het gaat lukt want weet niet welke kant van mijn schotel west of oost is

Nou, das toch echt niet moeilijk hoor.

Ik vermoed dat je je een beetje uit het veld laat slaan door alle informatie die je krijgt.

Als je schotel nu op Astra 1 uitgericht is, dan staat ie naar 19,2 graden oost te kijken.

Ga je achter de schotel staan (meestal het handigst om m te kunnen draaien), dan is het westen dus naar rechts te zoeken en verder dan 19,2 oost is naar links draaien.

Je zet je schotel op nul.

Dan draai je naar Sirius, die zit nabij 5 graden oost.

Dit moet je doen omdat het exacte zuiden alleen op nul uitkomt als je net even voorbij Londen staat (in Greenwich, op de nul-meridiaan die niet voor niets zo heet).

Maar daar sta je niet, je staat in Limburg.

En das dus ongeveer 5 graden ten oosten van de nulmeridiaan.

Je kijkt dan dus het meest correct naar het zuiden, als de schotel nul aangeeft, en je dan Sirius kunt ontvangen.

Wellicht heb je al eens gezien dat een schotel niet alleen van links naar rechts draait (en/of andersom), maar dat die dat ook in een boog doet.

Deze boog volgt de al eerder genoemde Clarke Belt (klik er maar eens op, dan vind je echt wel genoeg plaatjes.

Wanneer je op deze manier de schotel uitricht, zal deze mooi langs de Clarke Belt draaien.

Doe je dat niet, dan draait deze meestal aan een kant er overheen, en aan de andere kant er juist weer onder door.

Dan heb je alleen de middelste satelliet goed te pakken.

Ik heb op de link gekeken daar staat een plaatje op waarna ik op zoek was maar als ik nu van mijn schotel zie ik dat de serius rechts naast de schotel, Terwijl jij mij verteld dat links van mijn schotel het oosten is en rechts ervan het westen nou dan is het uidelijk dan ontvangen dus alleen de astra 19,2 oost en alles in het westen rechts namelijk staat een boom en de hoek van de woningen was er al bang voor dat het niet ging helaas

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan