Als ik een disk heb die niet meer gezond is volgens S.M.A.R.T. moet ik er niets meer van hebben en gaat die eruit.
Ik dacht dat in het hele topic er niet geklooid is met oude Hdd's die volgens SMART niet gezond is masr naar advies is gevraagd en van diverse forum leden was het advies , weg ermee en vervangen door een nieuwe wat ook direct gebeurd is.
Per toeval kwam ik erachter dat die schijf volgens SMART niet koosjer was . Maar een melding dat die niet koosjer meer is krijg je niet zomaar voorgeschoteld. Je moet dat zelf met regelmaat controleren tenzij er appjes zijn die automatisch dat melden.
Mss dat in mijn Qnap zo'n melding gegenereerd kan worden.Maar zolang die operationeel blijft. Heb je er geen omkijken naar.
Verder gebruik ik nauwelijks een laptop of PC , alles loopt via mij Ipad.
Heb begrepen dat de smart detectie in de bios aangezet kan worden zodat bij opstarten er wel of geen meldimg komt.
Maar mijn NAS qnap. Staat 24h/d te tokkelen.
Volgens qnap :
Om de gezondheidsinformatie op een schijf te bekijken,
gaat u naar Opslag en snapshots > Opslag > Schijven/VJBOD > Schijven, selecteert u de schijf en klikt u op Gezondheid . Klik op Details weergeven om alle gezondheidsinformatie te bekijken.
Dus je moet dat bewust bekijken en dan rijst de vraag iedere dag/wk/mnd ?
Vraag me af hoeveel volgens SMART defecte schijven door gebruikers niet of nooit bekeken worden