Linux-2.

B

blokr

Zo....we hebben het voor elkaar! De vorige posting is gesloten door een paar kemphanen die elkaar in de haren vliegen.

Mijn vraag is dus absoluut niet beantwoord. Dus graag opnieuw dit draadje en graag geen kleine kinderen!

Blokr,

Oprecht mijn excusses. Het is nooit mijn intentie geweest om me zo te laten meeslepen in een discussie die geheel NIET tot de topic behoorde.

Ik heb even naar je postings betreffende de vorige topic gekeken. Maar volgens mij waren je vragen beantwoord. Welke vragen zou je graag nog meer beantwoord zien?

Resumerend:
Knopix is een bootable linux versie waarbij je een paar MB van je hdd gebruikt om instellingen op te slaan. Verder laat het je disk ongemoeid.
Je kan, als je het wel heel erg leuk vind, een dualboot maken. Zodat je na je keuze het overige OS eraf kan slopen en de iskruimte gebruiken voor data.
Je schreef dat je dat niet wilde, dan kan je gewoon instaleren, alles formateren.

Je hebt op dat moment keuze uit verschillende filesystems. EXT3 (is het zelfde als EXT2 maar dan met journaling)
ReiserFS (ben ik persoonlijk geen voorstander van) en nog 1tje (ben ff de naam kwijt) zijn goede filesystems met journaling. Dat houd in dat je dataverlies tot een minimaal kan worden gebracht bij een crash. Niets kwijt is natuurlijk wel errug lekker.

G

Ik heb begrepen dat Knoppix ook gewoon op je HD gezet kan worden. Dan heb je toch in feite in soort dualboot systeem? En wat zijn de mogelijkheden met Knoppix? Zijn er nog uitbreidingsmogelijkheden daarvoor? Kijk in de tijd van de x86 had je niet zoveel op een harddisk staan. Formatteren en de hele handel er opnieuw opzetten vergde dan een paar uur. Hier staat ie tot het nokkie vol (ca. 75 GB), dus zit niet echt te wachten op een complete formattering. Wat jij als oplossing noemt met een echte dualboot en naderhand XP eraf halen zou een oplossing zijn, maar heb je misschien een link met wat tips daarvoor??

Originally posted by BiG_G
Blokr,
en nog 1tje (ben ff de naam kwijt) zijn goede filesystems met journaling.
G

Ik denk dat je XFS bedoelt

@blokr:
Je zou ipv een multiboot welke echt niet moeilijk is om te installeren omdat het bij veel distro vanzelf gedaan wordt ook eens eerst proberen in VMWare te gebruiken in hierin de distro te installeren

Zie van VMWare nogal wat downloads staan! Ik neem aan dat ik dan de P2V Assistant 2 moet hebben? Ik draai met XP.

Ik gebruik al jaren een dual boot met linux(suse)/w2k-w98. En dat werkt prima, met de bootmanager lilo (de beste die er is).
Je hebt dan een stuk schijf nodig waar niets op staat, dus ook geen dos/windows partitie. Je moet dat dan vooraf doen met bv fdisk, of later een stuk afhalen met partition magic.
Zo kun je je eerst aanwennen met linux te werken.
Je kunt zo suse installeren, en da's vele malen sneller geinstalleerd dan windows.
Het probleem met velen is dat jullie je HD's tot de nek toe vol hebben met al de DVD downloads enzo. En niet 1 gig vrij hebben voor zoiets.
Als je de live-cd van suse pakt kun je op die cd booten in linux, zonder dat er iets aan je HD gebeurt.
Die andere die je op ftp.suse.com vindt kun je op cd zetten en suse mee installeren.
Grtz.

Je kunt denk ik het beste VMWare Workstation gebruiken de nieuwste versie is 4.5.2

Een evaluation version is te downloaden op de originele site

en als je ff creatief googled kun je hem ook wel langer gebruiken als de evaluation periode

VMWare heb je toch maar eenmalig nodig om een of meerdere partities voor Linux leeg te trekken of haal ik nu twee dingen door elkaar? Verder: SuSe of Redhat? En wat al eerder aangehaald is: lezen, lezen en nog eens lezen.

Blokr, ook van mijn kant sorry dat ik me liet meeslepen in de discussie alhoewel ik hem niet geheel off-topic vond, maar wel deels.

Betreffende je vraag over Suse of Redhat zou ik persoonlijk Suse aanraden. Hier zijn twee redenen voor.
RedHat heeft geen goede update ondersteuning meer. Dat zou betekenen dat je de opvolger, Fedora Core zou moeten installeren of voor de update apt-get of yum zou moeten gebruiken.
Verder had je in Redhat de Linuxconf utility om vanalles te ondersteunen, deze linuxconf word in feite al langer niet meer ondersteunt.

Bij Suse heb je YAST van waaruit je vanalles gemakkelijk kunt doen als je commandline bezig bent.
Voor zover ik begrepen heb kun je bij Suse ook automatisch updaten en het is zeker zo gemakkelijk als RedHat. Vandaar dat ik denk dat als je de keuze hebt tussen RH en Suse, je beter Suse kunt nemen.
Doch dat had ik geloof ik al in de andere reply ook al aangegeven.

Originally posted by blokr
VMWare heb je toch maar eenmalig nodig om een of meerdere partities voor Linux leeg te trekken of haal ik nu twee dingen door elkaar? Verder: SuSe of Redhat? En wat al eerder aangehaald is: lezen, lezen en nog eens lezen.

Nee ik denk dat je in de war bent met Partition Magic ofzo. Met VMWare zou je Linux onder windows kunnen draaien.

Met Partition Magic kun je bijvoorbeeld de bestaande MS partitie verkleinen om zo ruimte te maken voor een of meerder Linux partitites op de HD

OK, zand erover! Vervelend dat zoiets via het forum gaat, maar ik kan er wel enigszins begrip voor opbrengen. Duidelijk een Windows- en een Linux-kamp, haha! Na jaren Windows gebruik wil ik toch even aan Linux gaan ruiken. Of ik de overstap definitief ga maken? Beetje afhankelijk wat er op me afkomt. Ik heb net de Mandrake Live CD besteld. Voor die paar euro wil ik het absoluut werkend hier kunnen zien. Ik heb de overstap van IE naar Firefox gemaakt en er gaat al een wereld voor je open, dus dan zou de volgende stap van Windows>>Linux kunnen zijn.

Mandrake is wel een goeie distro om mee te beginnen. compleet, makkelijke installatie.

Ach kampen zijn er niet ben zelf ook geen voorstander van windows.;)
Maar laten we dat achterwege laten anders beginnen we misschien per ongeluk weer een discussie die wel niet willen (een discussie is overigens geen ruzie hoor).

Had het maar gezegd, volgens mij heb ik nog een Mandrake Live CD liggen, ooit eens gedownload en een of twee keer gebruikt die had je dan rustig kunnen hebben, vermits ik hem nog had kunnen vinden.
De Live cd kun je van opstarten, maar toendertijd was ik zelf ook nog compleet leek in linux en kwam hier en daar wat rariteiten tegen, maarja, kan best verholpen zijn, inmiddels zijn we waarschijnlijk al een paar versies verder.
Ik zou toch eens (als je plaatst hebt) aan een dual-boot systeem denken. Persoonlijk vind ik dat je een betere ervaring krijgt met een geinstalleerd systeem dan met een cd-boot systeem, maar da's dus zuiver persoonlijk.

Er zal in elk geval een wereld voor je open gaan. Het mooist van linux is nog altijd het feit, dat je veel meer kan, met dezelfde resources, dan met een windows pc.
Zet bijv. maar geen windows XP op een pentium 1 133mhz bijvoorbeeld, LoL, volgens mij draait ie daar nog niet eens op.
RH 7 en 8, Mandrake 8 en waarschijnlijk ook nog hogere versies draaien daar wel op. Daar zie je al een heel belangrijk verschil in gebruik van resources.
Dus je gaat er echt happy mee wezen volgens mij.;)

Misschien een overbodige vraag: ik heb hier ook nog een Pentium-traag (200 MHz) staan. Ik meen met 2 GB HD erin. Is die nog als proefkonijn te gebruiken of kom ik daaraan tekort?

WHOEAA... Super!!!

Die is uitermate geschikt als testpc, je zal je verbazen hoe snel dat zal werken.
Bij een kennis beheer ik een linux server. Daarop draait mysql, php, apache (webserver met webshop), sendmail, samba server, ftpd en de routing firewall voor de achterliggende pc's.

En dat draait echt mooi, weet je waarop? Juist, een P2 200mhz en schrik niet... 128mb ram, op 64 liep ie trouwens ook.:)

2 gig HD is ruim zat voor linux.

@BT

Dual-boot kan natuurlijk altijd nog. RedHat en SuSe maken die automatisch aan, maar waarom dual-boot? Als alle hardware ondersteunt wordt en voor de belangrijkste software alternatieven zijn is de volgende stap XP eraf en compleet opnieuw opbouwen: en ja, dan verdwijnen er nogal wat DVD's en andere data van de schijf! Ik had ergens gelezen dat het Windows Office ondersteund wordt door Linux. Klopt dit? Komt mij een beetje vreemd over, maar het zou kunnen!

Originally posted by blokr
Dual-boot kan natuurlijk altijd nog. RedHat en SuSe maken die automatisch aan, maar waarom dual-boot?
[...]
Ik had ergens gelezen dat het Windows Office ondersteund wordt door Linux. Klopt dit? Komt mij een beetje vreemd over, maar het zou kunnen!
Je kan de schijven van windoos gewoon lezen vanaf Linux. Je windoos schijf wordt tijdens booten gemount. Dus laat lekker staan door het systeem dualboot op te zetten. Ook een makkelijke manier om naar Linux over te zetten als je alles in Linux wilt gaan draaien.

Later kan je altijd nog de windoos partitie(s) een andere format geven en aan Linux toevoegen.

Ipv MSOffice onder wine te gaan draaien, is het aan te raden OpenOffice te gaan draaien. Staat op de (meeste) installatie setjes meegeleverd. Alle officebestanden zijn daarin gewoon te openen, zoals je gewend bent. Muv Access databases, voor zover ik weet.

IK begin ook wel en beetje trek in linux te krijgen.
Is linux ook in de nerderlandse taal te verkrijgen,het zou het een stuk makkelijker maken.
Voor mij is het engels ook geen maar je eigen maakt het wel een stuk makkelijker.

Originally posted by kjonker
Is linux ook in de nerderlandse taal te verkrijgen
Het (SuSE) wordt standaard met heel veel talen geleverd. En daar zit ook Nederlands bij.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan