Goedenmorgen.
Ik had wat belooft. Ik zou e.e.a over SuSe vertellen, er zijn me een paar voor geweest, dus dat ga ik niet herhalen. Ik vul wel aan
GUI = Graphical User Interface = Je desktop zeg maar
CMD line is natuurlijk je prompt (zoals dos).
In SuSe kan je alle standaard dingen via YAST in de GUI doen. Commandline heb je eigenlijk helemaal niet nodig. Het opzetten van je Kabel of adsl internet kan (via dhcp) simpelweg al tijdens de installatie. Hij zoekt dan automatisch naar Updates. Let op: dit gaat waarschijnlijk niet goed, wees niet bang dat je Inet het niet doet, waarschijnlijk komt het omdat je firewall niet up is... (damn, dat is beveiliging!)
Zowiezo duurt de installatie dan wel heel lang, je kan de update beter wat later doen...
Men heeft Gnome al eens in de mond gehad en KDE. Dat zijn de twee grootste, zwaarste en meest geavanceerde WM's (window managers) in Linuxland. Er is van alles voor te krijgen. Knoppensets, randjes komplete themes (je kan je "dos prompt" (ik zal het maar zo noemen, we noemen ze normaal terminal of Xterm) zelf doorzichtig maken, zodat je lettertjes op ej buroblad ziet...
Heel appart allemaal.
Heb je niet zo een super snel systeem kies dan NIET voor KDE. Dat is werkelijk de zwaarste. Daarna Gnome en daarna FVWM... En dan heb je nog tal van miniWM's. Voor een beginner nix an. Meestal installeren ze standaard mee, dus je kan altijd ff proberen (tip: fvwm op buroblad, rechtermuisknop = Nu snap je het niet, maar als je hem opstart... whahahaha)
Met niet zo snel systeem bedoel ik eigenlijk een systeem ONDER een P2 300. (op je megagigahertz computer kan je je helemaal klem installeren zonder snelheids verlies te ondervinden)
Mijn advies is om dat nu ook weer niet te doen, want dan weet je zeker dat je door de bomen het bos niet ziet.
Goed, je hebt het geinstalleerd... HIJ DRAAIT.
Dan adviseer ik ook om je te gaan verdiepen in de cmdline. die is byzonder krachtig. een zwikkie dos commando's kent ie ook (dir = ls in linuxland, maar dir kent ie dus ook) We noemen dit alias.
Een heel belangrijk ding in linux is dat linux Caps gevoelig is. (LS kent ie niet, maar wel ls, ls staat voor list)
Ik stop nu, want anders wordt je gillend getikt van de info, en weet je niet meer waar je moet beginnen.
Ik heb in het vorige draadje de ftpserver van SuSe geplept, daar is de ISO te vinden van 9.2!!!
G