Linux-2.

Kijk weer een belangstellende erbij! Leuk! Als ik jullie verhalen allemaal zo lees, lijkt het wel mee te vallen om een standaard setup voor Linux te maken. Dieper erop induiken kan altijd nog. Maar wat ik nu al een paar keer gelezen is de hang naar dual-boot! Waarom eigenlijk? Toch de ondersteuning van games en andere software die niet voor Linux geschreven wordt?

Nee, omdat het een heel ander os is. En het kan tegenvallen omdat het anders werkt. Sommige dingen zijn wat lastiger te doen met Linux dan je met windoos gewend bent. Mede vanwege de standaard security, die al een behoorlijk niveau heeft. Dan is het zonder spijt en moeite toch weer mogelijk met windoos verder te werken. En dan komt de kwestie van smaak boven. En daar ga ik niet over twisten. (Dit in tegenstelling met het onderwerp techniek.)

En anderzijds om de reden uit mijn vorige posting over dualboot in dit draadje.

Ik vind het mooiste bij de dualboot dat je met linux alles van windows kunt zien files, txt, jpg e.d., zelfs mpg/avi kunt afspelen. Terwijl windows niets van linux ziet, ha ha.
Die installatie gebeurt zowat automatisch (tenminste bij suse) en je hoeft hooguit nog het type monitor/grafische kaart te kiezen, maar dat kan later nog via yast of sax (net als andere hardware). Het is werkelijk kinder eenvoudig. Ook Nederlands heeft er altijd ingezeten.
Grtz.

OK, jullie krijgen er weer eentje enhousiast!! Andere vraag: hoe werkt scannen van virussen, firewall's, spyware en malware onder Linux? Zelfde programma's als onder Windows, maar dan de Linux versie?

Firewall heb je wel maar dat werkt toch wat professioneler dan bij windows. Misschien is er ook een eenvoudig in te stellen firewall die je vanuit de GUI kunt bedienen.
Daar kan KK of Big_G je het best op antwoorden denkelijk.

Maar wat wil je met een virusscanner? En een anti-spyware ding voor linux? Dat heb je in linux niet nodig.
Laatste virus voor linux is volgens mij van erg lang geleden (in totaal maar 4 van geweest volgens Big_G) en van spyware heeft ie geen last omdat (net als de virussen) de spyware hoofdzakelijk voor windows geschreven word dus waarom dan een virusscanner gebruiken in linux?

Zelfs je mail word niet geinfecteerd en da's wel erg veel pret natuurlijk.;)

De virusscanners voor Linux zijn er alleen op op mailservers enzo te draaien die mail aan windoos servers afleveren. Die andere zooi hoef je ook niet bang voor te zijn. Dat is het voordeel van Linux: de architectuur. (Oeps, ik riskeer weer een lap tekst van BT!) En firefall functies zitten ook standaard bij Linux. Evenals packettracers, en wat dan ook meer.

Neu hoor, geen angst, geen lap tekst over iets waar ik het mee eens ben. ;)

Als je KDE (de GUI zeg maar) installeert heb je net zo'n grafisch scherm als bij windows met een startbalk als bij windows (en 4 desktops!!!). En daarin ook een boel tools en utilities zoals in windows. Vandaaruit kan je alles instellen en bewerken en installeren. De firewall wordt dacht ik al bij de installatie geinstalleerd. Het installeren van bv een modem en adsl was bij suse nog makkelijker dan bij windows. Je moet hooguit de goede driver op het net zoeken als die er nog niet inzit. En een internet browser wordt standaard geinstalleerd. Wat er verder bij zit hangt af van hoe groot de distro is die je hebt. Ik heb hier nog een versie liggen die bestaat uit 7 cd's meen ik.
Verder de rest op het net zoeken.
Grtz.

In YAST zit onder gebruikers een standaard firwall.
Die stel je eenmalig in en je hebt er geen omkijken meer naar.
Je kan extra poorten voor servisces erin zetten: Hij gaat down en komt op ZONDER tijdsverlies (effectief) Reden:
Het systeem geeft eerst een start en dan de down.
Vervolgens ga je naar www.grc.com en zie dat je VOLLEDIG stealth draait!

Virussen:
Linux heeft een opdracht nodig om iets te doen. Email komt binnen met een foto. Die is ingepakt (lijkt het erop) Daarnaast een pijltje, klik => save of kijken in bestand.
In beide gevallen zou een virus niet werken... save doet ie er niets mee dan opslaan, en bekijken in bericht is niets meer dan bekijken (een programma zou die als lettertjes weergeven ;))

Ik heb over SuSe verschrikkelijk veel te vertellen... maar nu niet, morgen dagdienst dat betekend 5 u op.

G

Prima! Wat zijn de belangrijkste distro's en de onderlinge verschillen daarvan? Welke zouden jullie aanraden voor een newbie in Linux-land? Ik lees je SuSe verhaal graag Big_G!!

Klopt, van die desktops. Maar het is nog mooier: je kan zelf eenvoudig aangeven hoeveel desktops je wilt. Thuis heb ik er zes, en op het werk heb ik voor acht gekozen. (Daar heb ik er een 20.1" flatscreen aan hangen. Leuk, maar mij iets te duur voor thuis.)

Suse wordt geleverd 5 cd's en 2 dubbelzijdige DVD's in een mapje. De dvd's: ene zijde 32 bits, de andere 64 bits versie. En bergen documentatie. Dan hoef je maar weinig te googlen. Maar Linux is gebouwd dmv het internet. Dus is en blijft de plek om alles te vinden het internet. Vandaar dat sterk wordt aangeraden Google niet te vergeten te gebruiken.

zouden jullie aanraden voor een newbie in Linux-land?
Suse! Nu ga ik hier redenen voor noemen en hoop dat men mij die deze keer niet kwalijk neemt want het zijn gewoon persoonlijk opgedane ervaringen en niet bedoelt als afkraken.
In mijn optiek zijn er 3 distro's het gemakkelijkst voor beginners.
1.) Mandrake
2.) Suse
3.) RedHat

Ze verschillen allemaal nauwelijks van elkaar.
Met Mandrake 8 had ik wat problemen met kernel updates, dat scheen hij niet fatsoenlijk te kunnen uitvoeren en liet bij alle 3 de pogingen m'n systeem crashen.
Het kan dat zijn dat dit in nieuwere Mandrakes niet meer voor komt, maar daar heb ik geen ervaring mee opgedaan. Indien dat probleem opgelost is, is Mandrake ook een goede keuze.

RedHat is een heel fijne distro, met net zoiets als YAST alleen heet het daar Linuxconf.
Het grote nadeel van RedHat is dat deze Linuxconf eigenlijk sinds versie 8 niet meer ondersteunt word en er in versie 9 zelfs niet meer in zit en is toen door externen gemaakt.
Deze kan wat vage wijzigingen in je systeem maken. In feite heb je hier niets mee te maken als je via GUI werkt.
Een ander nadeel is dat de automatische updates niet meer werken, Redhat is met die support gestopt, heel erg jammer.

Voor RH in plaats is wel Fedora Core gekomen, door gebruikers zelf ondersteunt, ook voorzien van automatische updates middels YUM, hoor ik goede verhalen over, doch heb ik zelf geen ervaring mee.

Suse blijft dan de meest geschikte in mijn persoonlijke optiek.
YAST is er namelijk nog altijd en Suse doet ook al erg lang mee en brengt dus ook de nodige ervaring mee.
Verder mocht ik vernemen dat bij Suse wel de automatische updates incl. kernel updates netjes werken dus dat lijkt mij het meest geschikte op dit moment.

Windows eentje, wat erg! En over gnomes zullen we maar niet beginnen!
@blokr: effe bij ftp.suse.com kijken wat daar nog beschikbaar is.
Grtz.

Mijn advies: SuSE.

Ik heb thuis op verschillende computers RedHat, Mandrake en SuSE. Mandrake is t/m versie 7 op RedHat gebaseerd geweest. Daarna gingen ze zelf de pakketten samenstellen. Daarom hebben ze bij versie 8 wat 'beginners' probleempjes gehad. Dat is verledentijd. Mandrake is de eerste geweest met een heel eenvoudige installatiemanager. Dat heeft veel beginners getrokken.

RedHat raad ik niet meer aan omdat ze zich zijn gaan richten op de (bedrijfs-)servers. Maar Fedora is prima om te kiezen. Degelijk en fantastische rpm ondersteunig ('RedHat Package Manager, nu overal gebruikte software installatie pakketjes).

SuSE is altijd een degelijk pakket geweest. Wordt ook veel mee ontwikkeld. SuSE is een Duitse distributeur, die overgenomen is door Novell. Novell had ook heelwat kennis en userinterface know how, en dat is voor het SuSE pakket een welkome aanwinst. Persoonlijk heb ik voor beginners hier de voorkeur om met SuSE te gaan werken: Hier op Duck is er snel hulp te krijgen bij probleempjes, omdat het door meerderen gebruikt wordt. En zelf vind ik het leuk dat het niet uit Amerika komt, zoals Linux zelf ook in Europa gestart is. Daarnaast is het een heel compleet en vriendelijk pakket, zonder ook maar een bit in te hebben geleverd aan mogelijkheden en power.

Ook mijn voorkeur gaat uit naar Suse met RedHat heb ik in het verleden nog wel is ruzie gehad.

Ook is het wel is leuk om naar een oudere versie te kijken een mooi en makelijk te installeren is de Corel linux wel een beetje oude kernel maar wel mooi om mee te beginnen.

Ik zelf schakel hier binnenkort thuis over op Suse 9.2 aangezien dat dan me nieuwe PC eindelijk klaar is. Het heeft effe geduurd maar ja je moet er effe tijd voor zien te vinden om dat ding af te bouwen het is een ATHLON 64 3400+ 1600FS en suse 9.2 is daar echt helemaal klaar voor.

Ik ben echt helemaal benieuwd naar de resultaten.

Het leuke van linux vind ik je leerd echt heel veel je moet echt helemaal opnieuw beginnen.
Met vallen en opstaan leer je het meest en dat vallen zal je in het begin met linux echt wel hebben maar je moet dan gewoon door zetten.

Eigenlijk vind ik zelf het allermooist van linux nog (welke distro dan ook) dat het doet denken aan de vroegere dos-tijd, althans als je commandline gaat werken.
Voor thuis heb je dat niet zo heel erg nodig maar als je echt linux wilt leren later, is dat gewoon super.

Het is dan gewoon een "multitasking-dos" en iedereen die vroeger met dos heeft gewerkt en dan linux ziet, zal zich kapot lachen om hoe beperkt dos eigenlijk was en wat er allemaal mogelijk is via commandline (je hebt bijv. 8 verschillende inlogvensters) en geen noodzaak voor vertragende dingen als vroeger desqview wat ook niet echt stabiel was.
Een config.sys en autoexec.bat, waarbij je memorymanagers moest gebruiken zoals Qemm of memmaker van Microsuf zelf, terwijl er ook multiconfig in dos zat die niet eens ondersteunt werd door memmaker en je hele config door elkaar gooide?
Is hier allemaal niet nodig noch aanwezig, en toch kun je er vele malen meer mee dan dos. Veel commando's lijken ook op dos of zijn hetzelfde dus voor dos kenners is het eenvoudiger te leren.

Maar dat komt dan wat later nog wel eventueel. In principe kun je gewoon GUI opstarten en heb je daar allemaal vrij weinig mee te maken.

Om echt even heel grof te worden: Zie het als een windows 98 (die had ook dos als basis), alleen dan veel beter en veel sneller en veel stabieler.

In een dag tijd enorm veel geleerd! Jongens bedankt!! Ik lees iedere keer de term GUI. Jullie gaan er kennelijk vanuit dat dat gesneden koek is, maar waar staat GUI voor en wat is de funktie daarvan?

Goedenmorgen.
Ik had wat belooft. Ik zou e.e.a over SuSe vertellen, er zijn me een paar voor geweest, dus dat ga ik niet herhalen. Ik vul wel aan ;)

GUI = Graphical User Interface = Je desktop zeg maar ;)

CMD line is natuurlijk je prompt (zoals dos).

In SuSe kan je alle standaard dingen via YAST in de GUI doen. Commandline heb je eigenlijk helemaal niet nodig. Het opzetten van je Kabel of adsl internet kan (via dhcp) simpelweg al tijdens de installatie. Hij zoekt dan automatisch naar Updates. Let op: dit gaat waarschijnlijk niet goed, wees niet bang dat je Inet het niet doet, waarschijnlijk komt het omdat je firewall niet up is... (damn, dat is beveiliging!)
Zowiezo duurt de installatie dan wel heel lang, je kan de update beter wat later doen... :)

Men heeft Gnome al eens in de mond gehad en KDE. Dat zijn de twee grootste, zwaarste en meest geavanceerde WM's (window managers) in Linuxland. Er is van alles voor te krijgen. Knoppensets, randjes komplete themes (je kan je "dos prompt" (ik zal het maar zo noemen, we noemen ze normaal terminal of Xterm) zelf doorzichtig maken, zodat je lettertjes op ej buroblad ziet...
Heel appart allemaal.
Heb je niet zo een super snel systeem kies dan NIET voor KDE. Dat is werkelijk de zwaarste. Daarna Gnome en daarna FVWM... En dan heb je nog tal van miniWM's. Voor een beginner nix an. Meestal installeren ze standaard mee, dus je kan altijd ff proberen (tip: fvwm op buroblad, rechtermuisknop = Nu snap je het niet, maar als je hem opstart... whahahaha)
Met niet zo snel systeem bedoel ik eigenlijk een systeem ONDER een P2 300. (op je megagigahertz computer kan je je helemaal klem installeren zonder snelheids verlies te ondervinden)

Mijn advies is om dat nu ook weer niet te doen, want dan weet je zeker dat je door de bomen het bos niet ziet.

Goed, je hebt het geinstalleerd... HIJ DRAAIT.

Dan adviseer ik ook om je te gaan verdiepen in de cmdline. die is byzonder krachtig. een zwikkie dos commando's kent ie ook (dir = ls in linuxland, maar dir kent ie dus ook) We noemen dit alias.
Een heel belangrijk ding in linux is dat linux Caps gevoelig is. (LS kent ie niet, maar wel ls, ls staat voor list)

Ik stop nu, want anders wordt je gillend getikt van de info, en weet je niet meer waar je moet beginnen.
Ik heb in het vorige draadje de ftpserver van SuSe geplept, daar is de ISO te vinden van 9.2!!!

G

En in het Nederlands is die desktop natuurlijk het bureaublad.
En je noemt het man (manual) commando niet, ook handig!
Die command line heb je natuurlijk altijd overal.
Maar nog bedankt voor de tips naar sites, hoef er nu niet zelf meer naar te zoeken! Zeer interessant!
Grtz.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan