Linux-2.

Geen probleem. Ik neem aan dat dhcp aan staat. (Ik weet niet eens zeker of het in dat apparaat wel uitgezet kan worden ;)) Linux installeren en internetten.

En wil je iets op het apparaat zelf doen? Een telnet naar 10.0.0.138 lukt wel. Maar je kan ook gewoon in de browser 10.0.0.138 inkloppen. Of je klikt op deze link:Probeer het nu ook maar eens onder windoos. (Als het hier niet werkt, werkt het ook niet onder Linux.)

Het modem hoeft niet herkend te worden door linux.
De modem (het? de? wat is het nou?) is een opzich zelfstaand apparaat. Dat ding krijgt geen "os toegestuurd" door je computer.

Maar, hoe werkt het dan wel?
KK melde hem al: DHCP
DHCP is 1 van de 2 (mijn meest bekende) vormen voor kabel of adsl internet.
Wat doet DHCP?
De server waar je wilt inloggen "kijkt op het netwerk (voor jou dus internet) naar een 'mac adres'. Als ie die gevonden heeft, vergelijkt hij die met de ?pgegeven waarde". Komt dat overheen, dan krijgt jou systeem een nummertje (ip adres).

Dit is in NOOB taal uitgelegd, kenners zullen zeggen: dat klopt niet helemaal. Dat klopt, maar daar gaat het niet om ;)

Wat doe je dan? In linux stel je je netwerk configuratie gewoon in op dhcp ipv een IP nummertje.
KLAAR, je kan netten.

Het 2de puntje is VPN. Nu moet je weten dat VPN iets is van M$... Linux heeft zo zijn andere dingetjes.
Nu, hoe dat gaat zal ik eventueel later posten als ik iets meer tijd heb (moet ook ff zoeken, omdat ik zelf de vpn versie niet heb en dus geen ervaring daarin)

Meld even welke soort je hebt, ik denk dat je dat wel kan aangeven...

G

Kijk ik net naar de url van Big_G in de topic over B.I.G.
Zie ik in eens een advertentie staan dat overstappen naar linux 3 tot 4x meer kan gaan kosten dan een upgrade van windows, volgens de Yankee Group.
Komt een beetje grappig over volgens mij, aangezien dit van de url van Big_G komt.

[SIZE=-3]Wat ik mij af vraag: What the heck doet die posting hier? Een reactie stuur ik je wel per pm.[/SIZE]

Originally posted by BiG_G
Meld even welke soort je hebt, ik denk dat je dat wel kan aangeven...
Maakt niet uit. De multipcmodems zijn allemaal zonder pptp geleverd, maar met gewoon tcp/ip. Dus dat puntje kan van de lijst met mogelijke problemen geschrapt worden.

Ik heb een ander vraagje aan Blokr: Welk merk en type pc / leptop heb je?

Ik verwacht geen enkel probleem. Maar geef voor de zekerheid even hert type. Dan zoek ik nog even op of er speciale aandachtpunten zijn.

Als je Dell een Dell-nummer heeft, kan je ook op de site van Dell kijken wat precies de configuratie was zoals die geleverd is.

Oh zou mooi zijn!! Het is een Dimension 8300, die volgens mij inmiddels opgevolgd is door de 8400. In principe de standaard configuratie die er toen was, alleen dubbel geheugen 512 MB en DVD-brander NEC 1100A als extra. Dan hangt er op het moment nog het volgende aan vast: Epson Perfection 1260 flatbed scanner, Epson Stylus C44 printer, Epson Stylus C46 printer, Logitech Wingman Extreme joystick, Alcatel Multi-PC modem en Medion fototoestel.

Hoe zit het trouwens met DVD software die ik gewoon erg veel gebruik: Shrink en Sonic Record Now??

Als bovenstaande hardware en beide programma's gewoon ondersteund worden, zou ik al een eind op weg zijn. De rest kan dan later nog wel volgen.

De live CD van Mandrake trouwens nog steeds niet binnen. Ik zit er wel met smacht op te wachten!

En....nog een vraag: zou het in mijn geval de 32- of 64-bits versie moeten worden?

Je pc IS 32 bits. De 64 bits is bedoeld voor de AMD64 (dual core)
In linux zal je als je die processor hebt, gebruik maken van de volledige specificatie van de processor. Zou je Win2000 of XP gebruiken en je zou in Taakbeheer kijken, dan zie je 2 (virtuele) processors (he, het IS een oplossing) :biggrin:

32Bit is voor jou dus degene die je nodig hebt.

@KK. Het VPN gebeuren is volgens jou geheel niet van toepassing?
Ik weet dat er vroeger een progje was: ADSL4LINUX... was dat geen vpn toestand?

G

De Medion camera kan wat problemen gaan geven. Maar mogelijk is dat in de laatste distries opgelost. De pc ziet er lekker uit. De specifieke dvd-softwarewensen heb ik geen ervarings in. BiG_G is er wel wat mee bezig. Dus dat is zeker het proberen waard.

@BiG_G: nope, niet nodig. Mede omdat het niet om zo'n USB-kreng gaat. Daarbij moet de ontbrekende software van het modem in de pc aangevuld worden. Internet zal tijdens de installatie waarschijnlijk al werken. Alleen de mailgegevens in het mailprogramma nog even instellen.

Instellen mailgegevens in het mailprogramma is in principe niet nodig, want ik gebruik webmail. Ik zou er ook Thunderbird nog bij kunnen zetten. Hoeveel schijfruimte heb ik totaal ongeveer nodig om Linux erbij te gaan zetten?

Als je SuSe COMPLEET installeert heb je zo'n 3,5 Gb nodig.......

Uiteraard is het onzin om zo een install te maken. Een reele install zal zo'n 1,5 Gb kosten. Dan moet je nog natuurlijk niet vergeten dat je wat werkruimte moet maken. Ook voor downloaden etc.

Ik zou een totale ruimte van 10 Gb ter beschikking stellen, dan kan je verlopig spelen ;)

Als je meer hebt... Alleen maar goed :biggrin:

G

Zo even stil geweest, maar het topic komt weer even boven drijven!

De Mandrake Live CD is binnen! Gelijk in de compie gestopt en opnieuw laten opstarten. Ik verwachtte eigenlijk dat hij vanaf CD Linux zou opstarten, maar dat gebeurt dus niet. Dan maar via de D-schijf geopend. Een hoop cpl bestanden die niet te openen zijn. Wel via een map op de schijf naar Smart Editor, maar die stond hier al op de HD, dus niks nieuws onder de zon! Iemand een tip?

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan