B
BiG_G
Idd, ik heb man niet genoemd.
Zoals ik al schreef, niet teveel in 1 keer.
Maar voor diegene die nu willen weten hoe of wat:
man man <=== Is een echt commando!
Eruit ga je met q en volgende pag met pagedown.
Je kan bijna elk willekeurig comando achter man zetten. en je krijgt de manualspages voor je. Deze zijn wel in het engels.
man grep
man ls
man bash
man fortune
man mount
man fdisk
man ifconfig
man find
man locate (weet ik niet zeker)
man man man man...
ls /sbin
ls /bin
(alles wat je daar vind ken je eens achter man ztten... Niet alles zal een man page hebben... maar het zal niet veel schelen)
commandline installeren:
Drie basis regels als het tot een "onfortuinlijk" moment komt dat je TOCH iets moet installeren via de commandline.
./configure
make
su
pasword
make install
exit
Makkelijk niet???
laten we zeggen dat je gimp.tar.gz hebt gedowned.
In je gui heb je het ding middels file roler al uitgepakt en je ziet een zwikkie bestandjes. Bij toeval ontdek je dat er een configure en Makefile tussen staan.
Ok, dat moet dus met make gebeuren...
Je gaat middels de commandline als gewone user naar de dir waar dat ding is uitgepakt (/home/piet/download/linuxspul/gimp)
Hier doe je een ls
Dan zie je meteen of configure met een hoofdletter of klein is geschreven (Linux IS caps gevoelig, weet je nog?)
vervolgens doe je de 3 regeltjes, waarvan de laatste als root (de exit is als ie klaar is om uit root mode te gaan)
Cool niet?
G
Zoals ik al schreef, niet teveel in 1 keer.
Maar voor diegene die nu willen weten hoe of wat:
man man <=== Is een echt commando!
Eruit ga je met q en volgende pag met pagedown.
Je kan bijna elk willekeurig comando achter man zetten. en je krijgt de manualspages voor je. Deze zijn wel in het engels.
man grep
man ls
man bash
man fortune
man mount
man fdisk
man ifconfig
man find
man locate (weet ik niet zeker)
man man man man...
ls /sbin
ls /bin
(alles wat je daar vind ken je eens achter man ztten... Niet alles zal een man page hebben... maar het zal niet veel schelen)
commandline installeren:
Drie basis regels als het tot een "onfortuinlijk" moment komt dat je TOCH iets moet installeren via de commandline.
./configure
make
su
pasword
make install
exit
Makkelijk niet???
laten we zeggen dat je gimp.tar.gz hebt gedowned.
In je gui heb je het ding middels file roler al uitgepakt en je ziet een zwikkie bestandjes. Bij toeval ontdek je dat er een configure en Makefile tussen staan.
Ok, dat moet dus met make gebeuren...
Je gaat middels de commandline als gewone user naar de dir waar dat ding is uitgepakt (/home/piet/download/linuxspul/gimp)
Code:
#cd /home/piet/download/linuxspul/gimp
Dan zie je meteen of configure met een hoofdletter of klein is geschreven (Linux IS caps gevoelig, weet je nog?)
vervolgens doe je de 3 regeltjes, waarvan de laatste als root (de exit is als ie klaar is om uit root mode te gaan)
Cool niet?
G