Linux-2.

Idd, ik heb man niet genoemd.

Zoals ik al schreef, niet teveel in 1 keer.
Maar voor diegene die nu willen weten hoe of wat:

man man <=== Is een echt commando!
Eruit ga je met q en volgende pag met pagedown.
Je kan bijna elk willekeurig comando achter man zetten. en je krijgt de manualspages voor je. Deze zijn wel in het engels.

man grep
man ls
man bash
man fortune
man mount
man fdisk
man ifconfig
man find
man locate (weet ik niet zeker)
man man man man... :biggrin:

ls /sbin
ls /bin
(alles wat je daar vind ken je eens achter man ztten... Niet alles zal een man page hebben... maar het zal niet veel schelen)

commandline installeren:

Drie basis regels als het tot een "onfortuinlijk" moment komt dat je TOCH iets moet installeren via de commandline.

./configure
make

su
pasword
make install
exit

Makkelijk niet???
laten we zeggen dat je gimp.tar.gz hebt gedowned.
In je gui heb je het ding middels file roler al uitgepakt en je ziet een zwikkie bestandjes. Bij toeval ontdek je dat er een configure en Makefile tussen staan.
Ok, dat moet dus met make gebeuren...
Je gaat middels de commandline als gewone user naar de dir waar dat ding is uitgepakt (/home/piet/download/linuxspul/gimp)

Code:
#cd /home/piet/download/linuxspul/gimp
Hier doe je een ls
Dan zie je meteen of configure met een hoofdletter of klein is geschreven (Linux IS caps gevoelig, weet je nog?)
vervolgens doe je de 3 regeltjes, waarvan de laatste als root (de exit is als ie klaar is om uit root mode te gaan)

Cool niet?

G

@BiG_G: je slaat op hol. Blokr wil eerst beginnen. Wel leuk dat enthousiasme, maar ik ben eerst benieuwd hoe het installeren gelukt is! :biggrin::biggrin:

He, he, hij slaat idd op hol. Zover ben ik nog niet BiG_G. Ik ga eerst die Mandrake live schijf eens bewonderen en dan als het bevalt een Suse pakketje regelen met boekkie en al. Dus toch maar dual-boot. Die commands dat moet dan maar, deden we vroeger tenslotte in good-old DOS ook. Ik zit nu een dvd te fikken en dit te tikken en het systeem is zo lekker traag. Ben erg benieuwd of dat onder Linux verbeterd. Ik heb zover even geen vragen meer, misschien dat iemand anders nog wat wil weten, dan lezen we dat wel!!

Eruit ga je met q en volgende pag met pagedown
Euh.. typevoutje.
Eruit ga je met :q of is dat bij Suse anders dan bij RH? Dit gezien de "man" pagina's door vi word opgestart en je vi afsluit d.m.v. :q ?

Nee
geen fout... probeer maar.

man man
eruit met q
niets anders... je doet toch ook geen i van insert etc???

G

Ah, inderdaad, je hebt gelijk.
Maar ik zie ook dat als je man man doet, dat de dubbele punt er ook al staat, inderdaad kom je dan met alleen q er weer uit.

@BIG_G (en anderen).
Als tijdens/na installatie van suse, windows of suse niet meer boot, is er iets naar het MBR (master boot record) weggeschreven. Ik weet niet of alle suse versies hetzelfde zijn, en de bootmanager steeds naar het MBR geschreven wordt.
Ik los dat hier op door met een w98 startup/boot flop te booten en dan vanaf de A: prompt te typen fdisk /mbr . Daarna start hij gewoon in win weer op, is de originele MBR weer hersteld, en is dus tevens de linux bootmanager weer verwijderd.
Ik heb effe geen idee hoe dat in XP is omdat die doorgaans geen bootflop meer hebben.
Grtz.

Dan doe ik er gewoon het NLUUG rescue cd-tje in (creditcard formaat) of start ik de SuSE cd even. Je hoeft de bootloader overigens niet in je masterbootsector te zetten. Als daarvandaan maar wel verwezen wordt waar ie dan wel verder moet kijken om door te starten.

Sorry, maar die link is niet bereikbaar! En het gaat om lieden die XP en dual boot gebruiken.
Dat je die niet in het mbr hoeft te zetten wist ik ook al, ik ben geen novice! Maar ik doe het meestal wel.
Ik wil alleen zeggen dat als iets niet goed zou gaan, en er iets in het mbr geschreven is, dit verder geen probleem is.
Grtz.

Originally posted by Kilroy
Sorry, maar die link is niet bereikbaar!
Nog iets beter mikken bij het klikken ;)
En het gaat om lieden die XP en dual boot gebruiken.
Ik kan je gerust stellen. Met SuSE 9.1 heb ik nu meerdere pc's voor anderen met xp dualboot ge-installeerd En daarbij heb ik nog nooit een probleem gehad.
Dat je die niet in het mbr hoeft te zetten wist ik ook al, ik ben geen novice!
@Kliroy: Wil je daarmee zeggen dat iedereen dan maar geen novice meer mag zijn als jij het niet bent? Right... Daarnaast kan Ik van achter de pc hier geen inschatting maken van je kennis/ervaring. (Wat moet je nou als niet-novice met windoos??? :) Hoef je niet op te reageren.)

Hou nou toch eens op met dat gekwoot, dat kost alleen maar plaats en is bij mij overbodig en ongewenst.
Die link is overigens hier nog steeds onbereikbaar.
Dat jij met de dual boot en xp geen problemen hebt gehad is prima, en toont el hoe goed je bent. Mij ging het er dus meer om hoe je in xp het mbr herstelt.
En je hebt inderdaad weer gelijk, het is mijn keuze om winsjit ook te gebruiken. Het valt buiten dit topic om uit te leggen waarom ik dat nodig heb.
Grtz.

We kunnen je alles vertellen over Linux.
XP? Geen idee. Ik werk er niet mee (KK volgens mij ook niet echt)

MBR terugzetten voor windows zal toch niet anders zijn dan vroegah?

G

OK, speciaal voor Kilroy:NLUUG=Nederlands Unix User Group.
In de posting ging ik in op het aangegeven ontbreken van kennis:
Ik heb effe geen idee hoe dat in XP is omdat die doorgaans geen bootflop meer hebben.
Doe er je voordeel mee. De link werkt overigens wel in Firefox door met de middelste muisknop een extra tabblad te openen. Naast deze link kan je ook kijken bij de NLLGG (Linux Gebruikers Groep). Daar kan je komen door er "www." voor te zetten en ".nl" er achter in het URLvak van de browser. (Maar dan zonder dubbele quootjes, en vervolgens een op Enter drukken.)

En hier op Duckfiles kan je, zoals BiG_G al aangeeft, geoon een vraagje aan BiG_G en mij stellen. Wat we niet weten, zoeken we op. En dan vertellen we alles.

[SIZE=-5]@Killroy: Sjacherijnige persoonlijke reacties kan je mijn pm voor gebruiken.[/SIZE]

Maar misschien zijn we hier weer problemen aan het oplossen die er helemaal niet zijn. :biggrin:

Je had alweer gelijk! Ik had geen probleem, en gebruik ook geen xp. Hoe ik het doe met het mbr en w2k heb ik gezegd. En werkt prima.
Het was alleen een maar een idee van me hoe het bij xp zou moeten. Maar jullie kunnen inderdaad ook niet alles weten.
Grtz.

Maar,

Zoals blokr in zijn laatste reactie melde:

Zijn er nog mensen met LINUX vragen?

Die kan ik wellicht WEL beantwoorden.

G

Goed opgemerkt! Dan doe ik er nog maar eentje: wordt mijn modem (ethernet van hetnet) ondersteund door Linux? Best wel handig om vooraf even te weten, want zonder internet zit je toch aardig met de handjes in het haar!!

Bedoel je zo'n ADSL ethernet modem? Zo nee, dan heb ik even geen antwoord.Zo ja, dan kan het:
  • Is het een multipcrouter? Geen probleem. Die 'praat' tcp/ip.
  • Is het een nieuwer ethernetmodem? Zoeentje als de Alcatel/Thomson met in het midden 3 groene lampjes in een grijs vlakje? Geen probleem. Die 'praat' tcp/ip.
  • Is het een oude type Alcatel SpeedToch Home? Zo eentje met drie meerkleurige lanpjes in de rand van het kastje verwerkt? Standaard werden die met pptp uitgeleverd. Een tunneling protocol. Dan moet je dus ook pptp op je Linux installeren. Dan werkt het. Ik vond het echter zwaar tegenvallen. Dat modem kan ook een bitje van de firmware aangepast worden, zodat ie als gewoon tcp/ip modem werkt. Bij weethet staat de handleiding. Dat is een stuk eenvoudiger dan pptp installeren.
Het kan dus altijd. Zeker met nieuwere types is het volledig probleemloos. Bij wireless is het nog iets anders. Het accesspoint is geen probleem. Maar niet elk wirelessnetwerkkaartje wordt ondersteund. Zorg dat je er eentje hebt die wel ondersteund wordt, en het is klaar.

Het is een Alcatel Multi-PC modem, dus zou het moeten werken onder Linux? Wordt het modem direkt herkend of moet ik nog andere software installeren? Ik ga er dan even vanuit dat de CD van het modem zelf uitsluitend onder Windows draait.

Oliebollen Hosting Fun Oliebollen

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan