Over je motoren verhaal ben ik het niet helemaal met je eens.
Een motor wordt gehomologeerd en in principe wordt er daarna niets meer aan gedaan. Dat was al jaren zo.
Uitzonderingen kunnen er nu dus gemaakt worden middels "tokens", een soort kanskaarten waarvan alle motorenbouwers er evenveel per jaar krijgen. Dit is iets van de laatste 2 jaar, daarvoor zat een motor helemaal "op slot".
Als je naar de motorenbouwers kijkt die de laatste 15 jaar wereldkampioen zijn geworden zie je dat van 2000 tot 2005 Ferrari de sterkste was, daarna 2 keer Renault, toen weer 1 keer Ferrari, 2 keer Mercedes, 4 keer Renault, en nu dus 1 keer, en waarschijnlijk 2 keer Mercedes.
Dus eigenlijk best divers.
Alles is gelijk, ze hebben samen gekozen voor dit concept, vanaf 2014 rijden we met een 1.600cc 6 cilinder met turbo, energie terugwin systemen enz. Gewoon een technisch zeer geavanceerde motor. Hier hebben we allemaal wat aan, na verloop van tijd komen veel van die technieken ook weer terug in een normale straat auto.
Mercedes heeft gewoon de beste motor gebouwd, Renault dus even niet, en vervolgens schreeuwen de verliezers moord en brand dat het token systeem niet eerlijk is.
Die andere bouwers moeten gewoon de hand in eigen boezem steken, en zich afvragen waar het fout ging, Waarom gaat hun motor niet zo goed?
Alles vrijgeven is geen optie, dan zal altijd het team met het meeste geld winnen, zodat de sport erg saai wordt. Ook krijg je dan de situatie zoals we die een paar jaar geleden hebben gezien in Amerika, dat eerst Ruben Barichello en daarna Ralf Schumacher de "G ?krachten niet meer aankunnen en buiten westen gaan in een snelle bocht. Met alle gevolgen van dien.
Terug naar een V8, met veel herrie en ongelimiteerd benzine erin? dat zou een gemakkelijke optie zijn, echter technisch gezien niet echt een uitdaging.
Nee, laat ze maar lekker doorgaan zoals het nu gaat, gaat het al jaren: sometimes you win, somethimes you loose...