Nou ik zou zeggen wat let je? Kost bijna niets om het eens te proberen, ik heb afgelopen nacht mijn tweede rolbrood gemaakt.
Deze keer heb ik hem aan de zijkanten wel wat ingeklopt zodat er aan de uiteinden niet zo'n kleine sneetjes komen maar ongeveer hetzelfde als de rest.
Om mee te beginnen is dat ideaal, want het witbrood wordt gebakken van tarwebloem en het rolbrood is van een kant en klaar pakje. Het zijn pakjes "Bruin brood" van dr. Oetker (kost hier 98 ct bij de Jumbo). Dus goede kans dat ze zoiets in Duitsland ook hebben. Zelfde soort pakjes als waarin ook cakemeel zit.
Kun je in de broodbakmachine of ook gewoon gebruiken.
Je kiept het hele pakje in een kom, doet er 275ml lauw warm water bij en dan met een mixer met kneedhaken even 5 minuten goed kneden dat je een goed beslag hebt.
Dan 10 minuten laten rijzen in die kom met een doek of vershoudfolie er over. Daarna platduwen en uitdrukken tot een lap. Dan in 3 delen opvouwen en nog eens uitduwen. Dan stevig oprollen, evt. beetje vorm geven.
Dan 45 minuten laten rijzen met een doek er over.
Zet na 30 minuten (dus een kwartier voor het einde van het rijzen) de oven aan op 220 graden zodat die kan voorverwarmen. Kwartiertje later het brood er in, 25 minuten laten bakken en klaar is kees.
Een heerlijk bruin brood van ong. 500 gram op anderhalf uur tijd.
Binnenkort ga ik het eens met meel en spelt proberen, dat moet ook goed lukken. Wel even goed opletten waar je dat haalt, de prijzen varieren nogal van dat spelt. Aldi is vrij goedkoop ermee.