Overzicht extra kosten per energieleverancier voor zonnepaneelbezitters.

Lees net in het AD dat de netwerkbeheerders ook al gaan lopen piepen. Nog even dan kosten panelen meer dan ze opleveren.
Links Han Slootweg van netbeheerder Enexis, rechts een elektrische auto in het centrum van Amsterdam.


PREMIUM

Links Han Slootweg van netbeheerder Enexis, rechts een elektrische auto in het centrum van Amsterdam. © Enexis / ANP

Netbeheerder wil mensen met zonnepanelen meer laten betalen voor energiekosten: ‘Tarief mag wel verdubbelen’​


Huishoudens met een privé-laadpaal, een warmtepomp of tientallen zonnepanelen moeten veel meer gaan meebetalen aan de verzwaring van het elektriciteitsnet. Nu is ieder gezin 425 euro kwijt aan netwerkkosten, dat zou voor veelgebruikers mogen verdubbelen, zegt netbeheerder Enexis. ,,Het is eerlijker om mensen die kosten veroorzaken, meer te laten betalen.’
 
@boets
De meeste hebben de terugleverkosten nog niet opgenomen in hun aanbod. Dus ff wachten om een goede vergelijking te kunnen maken.
 
Tja, ik was enigszins wel content met de nieuwe regeringspartijen, maar als dit met alle beslissingen of akkoorden zo gaat dan zie ik het somber in.
Hoewel adhoc regeren misschien ook wel kan werken.
 
Nja ik moet het nog gaan zien allemaal. Het is toch met name VVD en NSC die de scepter zwaaien want PVV heeft (zoals ik eigenlijk al verwachtte) zowat alles laten vallen.
Je kunt wel ad hoc regeren maar je zult toch ook wat langere termijn plannen moeten hebben.
 
Dit is wat essent mij stuurde:

  • Op je jaarrekening zie je hoeveel stroom je hebt verbruikt én teruggeleverd.
  • Je betaalt terugleverkosten voor álle stroom die je hebt opgewekt, maar niet direct verbruikt. Dus niet alleen het deel dat overblijft na salderen. Dit zie je op je jaarrekening.
  • De teruggeleverde stroom brengen we in mindering op de hoeveelheid stroom die je verbruikt hebt. Dit noemen we salderen.
  • Blijft er nog stroom over na salderen, dan betaal je hiervoor het stroomtarief zoals afgesproken in je contract.
  • Lever je na salderen meer stroom terug dan je verbruikt, dan krijg je hiervoor een terugleververgoeding van €0,055 per kWh.
Maar dit gaat (bij mij) pas volgend jaar in , daar mijn vast contract dan afloopt.
 
Je tarieven staan vast tot 30 april 2025. We berekenen pas terugleverkosten als je contract afloopt en kiest voor een nieuw contract. Hierbij kijken we naar je verwachte teruglevering. Dit nemen we dan mee in het advies voor je termijnbedrag.​
 
Dat lijkt mij vrij netjes?
 
Toch raak ik altijd nog wat verward door deze:
Je betaalt terugleverkosten voor álle stroom die je hebt opgewekt, maar niet direct verbruikt.
Waarom zeggen zet niet gewoon "je betaald terugleverkosten voor alle stroom die je terug levert"?
Dat is toch veel duidelijker en beter te begrijpen?
Want stroom die je direct verbruikt zien zij immers toch niet want dat komt niet over de meter.
 
Je zou maar tot de groep gelukkigen horen die destijds geweigerd heeft om de meter te laten vervangen, ik geef de standen nog elk jaar gewoon door, ik verrek het om die meter te laten vervangen, ik heb 10 jaren geleden al gezegd dat het maar één doel dient, nog meer geld uit de zak van de gebruikers zien te kloppen, en ik heb wat dat betreft helaas gelijk gekregen.
Het was zo 'makkelijk' om de meter te laten vervangen voor een 'slim' exemplaar, je hoefde nooit meer standen door te geven want dat konden ze nu zelf zo uitlezen, ik heb er destijds voor bedankt en bedank er nog steeds voor.
Ik heb de schurft aan zaken die zonder tussenkomst van iemand, bekeken kunnen worden.
 
energie.jpg
Ik begrijp er geen snars van, geen teruglever kosten indien je direct de opgewekte energie zoveel mogelijk gebruikt.


Weliswaar heb ik een slimme meter en die wordt gemonitord.
4 meterstanden: gebruik dag gebruik acht teruglevering dag teruglevering nacht. Spul wordt opgeteld als zijnde enkel tarief , over slim gepraat. maar hoe gaan ze dat doen , per seconde , per uur , per dag. Per week??

Ikzelf monitor het energie verbruik en teruglevering per uur.

Blauw is verbruik energie van leverancier
Paars is restant niet verbruikte zonne energie
Geel is restant zonne energie
Resultaat
Opgewekte zonneenergie 20kWh
Vebruikte energie 13,9 kWh
Restant 6.05 kWh terug geleverd
 
Laatst bewerkt:
Ik begrijp er geen snars van, geen teruglever kosten indien je direct de opgewekte energie zoveel mogelijk gebruikt.
Dat is omdat ze het zo stom omschrijven. Zoals ik het omschrijf is het veel eenvoudiger. Je betaald voor wat je terug levert, punt.
Oftewel je betaald -niet- voor wat niet door de meter gaat.

In jouw voorbeeld:
20 kWh opgewekt
13,9 kWh direct gebruikt (gaat dus niet door de meter en is gratis).
12,2 kWh terug gestuurd. Hiervoor is die teruglever vergoeding van toepassing.
6,2 kWh zelf gebruikt op een tijdstip dat je niets opwekte, dat is van belang voor de saldering. Dus daar worden geen kosten voor in rekening gebracht v.w.b. betalen voor elektriciteitsafname.

Dus 12,2 kWh -> teruglever vergoeding betalen
6,2 kWh -> betaal je 0 voor (saldering)
Niet gebruikt = 12,2 kWh - 6,2 kWh = 6 kWh daar ontvang je die 0,05 cent per kWh als vergoeding voor dus 6x5=30 cent.

Klopt toch zo he @boets?
 
JIJ snapt het BT.
Ik kreeg er soms een punthoofd van bij mensen die zonnepanelen hadden om dat uit te leggen.
Op de omvormer stond biv. dat ze 40 Kw op gebracht hadden. Maar er stond veel minder op de stomme meter.

Ja Tech ik had het ook moeten doen.
Eerst werd er gezegd dat ik de kw/h meter kapot maakte met mijn zonnepanelen. Omdat hij nu terug draaide. Toen ik zei ik ben technicus elektrotechniek werd het stil. Toen kwam hij met het verhaal dat het dan onder dwang gebeurde en ik de de en montage moest betalen.
Toen heb ik het maar laten gebeuren.
 
JIJ snapt het BT.
Dankzij het engelengeduld van @boets die me dat eens echt goed uitgelegd heeft. ;)

Ik vraag me af of mensen die nu pas zonnepanelen hebben laten leggen, ze nog wel kunnen terugverdienen gezien die terugleverstraf en het vermoedelijke einde van salderen in 2027.
 
De bedrijven die ons van energie voor zien hebben de kabels in handen.
En niemand fluit ze terug.
Je kan nu nog een batterij nemen maar daar heb je in de winter ook niet veel aan.
 
Leuk plaatje van HomeAssistant, die gebruik ik dus ook :)
Ik ben benieuwd of de rekenmodellen in zulk soort applicaties ook worden aangepast, er zit nu geen voorziening die rekening houdt met een teruglever tarief maar dat zal hoop ik een kwestie van tijd zijn, ik hou namelijk de kosten ook bij in HomeAssistant en die kloppen beter dan die van de leverancier.
 
Niet gebruikt = 12,2 kWh - 6,2 kWh = 6 kWh daar ontvang je die 0,05 cent per kWh als vergoeding voor dus 6x5=30 cent.

Volgens mij is dit niet juist , dat geldt pas als je meer opwekt op jaarbasis, dacht ik. Die niet gebruikte kWh op een dag wordt nog steeds gesaldeerd minus leveringkosten op andere dagen.
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is dit niet juist , dat geldt pas als je meer opwekt op jaarbasis, dacht ik. Die niet gebruikte kWh op een dag wordt nog steeds gesaldeerd minus leveringkosten op andere dagen.
DAT dacht ik dus ook
denk maar rustig verder
dit klopt niet
eerst betalen dan pas salderen
 
Die niet gebruikte kWh op een dag wordt nog steeds gesaldeerd minus leveringkosten op andere dagen.
Nee hoor, alleen wat je verbruikt wordt gesaldeerd.
Wat jij ontvangt aan vergoeding is alleen voor wat er puur overblijft aan teruglevering -na- saldering.
Kan best dat ze salderen op jaarbasis pas gaan terugbetalen, maar je krijgt geen saldering voor die volle 12,2 kWh.

Dus zoals @sat-ed het al zo mooi zegt, eerst betalen en dan pas salderen.
 
@Black Tiger

Klopt echt niet wat je berekent.
Je zegt dat ik 0.05ct per kWh zou terug krijgen = 0.30ct

kWh prijs is 38ct excl BTW = 45ct/kWh dus overschot wat ik bereken is
6x 45 =2€70 retour en geen 30ct

En wat zegt Energiebedrijf?

Energie bedrijf zegt hetzelfde als wat ik zei..
Hier het kosten plaatje van 5-juni door energie bedrijf.

saldering.jpg




Met andere woorden je krijgt wel degelijk je dagelijkse overschot gesaldeerd,
Die 5ct geldt echt wat je op jaarbasis het teveel aan teruggeleverde dan het verbruikte
 
Laatst bewerkt:



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan