Overzicht extra kosten per energieleverancier voor zonnepaneelbezitters.

Klanten van het energiebedrijf met een variabel energiecontract gaan vanaf 1 juni terugleverkosten betalen voor de stroom van hun zonnepanelen die ze terugleveren aan het stroomnet. Het gaat daarbij om álle stroom die ze opwekken, maar niet direct verbruiken. Hoe minder stroom een zonnepaneelbezitter teruglevert – en dus direct verbruikt – hoe lager de terugleverkosten. Schaal die ze hanteren staat eronder.

Duidelijker kan het volgens mij toch niet. Stel Freggel verbruikt dit jaar 3250 kw en hij levert 3250 kw terug 100% saldering dus dat kost hem 0 euri. Maar hij moet nog wel even de terugleverkosten aan Essent betalen natuurlijk en dat is volgens de tabel.

3.001 t/m 3.250 kilowattuur

406,32 euro
 
Dus 1 kw kost hem dan uit eindelijk 12,5 cent.
 
Dus als er terug lever kosten zijn gaat dat dan over het totaal terug geleverd of pas NA het salderen
Ja maar net schreef je nog voor salderen.
In dit geval gaat de terugleverings kosten voor salderen.
In principe hangt het af van je eigen verbruik. Maar je zou dat ook na salderen kunnen noemen om het gemakkelijker te maken. Echter dan klopt in 2030 (of 2027) de redenatie niet meer als er dan geen saldering meer is en dan gaat het dus alleen om het niet verbruikte deel. Vandaar dat ik schreef dat het eigenlijk geen voor of na saldering is. Maar ieder zijn methode, als het eindresultaat maar klopt. :)

Echter nu maakt @boets het weer ingewikkeld en volgens mij ook nog fout.
Maar hij moet nog wel even de terugleverkosten aan Essent betalen natuurlijk en dat is volgens de tabel.
Het is heel duidelijk ja. Er staat duidelijk "maar niet direct verbruiken" oftewel, alleen datgene wat over is. Dus wat jij zegt klopt niet.

In de link die je plaatste is ook voor de berekening heel duidelijk te lezen:
Vul alleen de stroom in die je teruglevert aan het net, dus niet je totale hoeveelheid stroom die je opwekt.

In geval van @freggel1 in jouw voorbeeld valt hij dan volgens mij in deze tabel als zijn verbruik en levering gelijk zou zijn:
10 tot 251 kWh€ 0,00

Dat zie je ook aan zijn rekening op de vorige bladzijde. Hij valt in het tarief van 1.500 t/m 1.750 kWh per jaar en valt daarom in het teruglever tarief van 17,51 per maand.
 
Ja maar net schreef je nog voor salderen
De hele tijd mijn vraag... Is de teruglever kosten voor of na het salderen.
Dit maakt een duidelijk verschil of ik eerst weg mag strepen of juist niet.
Mag ik eerst tegen elkaar wegstrepen dan heb ik minder terug geleverd.
Mag ik niet tegen elkaar wegstrepen heb ik meer terug geleverd want ik ben niet altijd thuis om mijn wasmachine aan te zetten als de zon perongeluk schijnt.

En wat er over een paar jaar gebeurt boeit me niet zo veel want dan hebben we misschien weet andere poppetjes in de haag die weer andere ideeën hebben.
Of we praten Russisch met z.n allen
 
@ Tijger, Boets ziet het helaas helemaal goed.
Hier ga jij de fout in.
"Vul alleen de stroom in die je teruglevert aan het net, dus niet je totale hoeveelheid stroom die je opwekt. "
Van de totale hoeveel stroom die je opwekt gebruik je een deel voor de meter , dit wordt dus niet geregistreerd op de meter. Stroom die je opwekt en op dat moment niet gebruikt komt wel op de meter.
Dus vandaar bovenstaande regel die in de tool staat.
Nou even globaal mijn gegevens dan wat als ik zou moeten betalen als ik bij Essent zou zitten.
Totaal opgewekt: 3250 kw.
Teruggeleverd: 2500 kw
verbruik stroom: 1750 kw

Ik zou dus moeten gaan betalen 1750 kw 100% saldering is 0 euri.
2500 kw teruggeleverd moet dus volgens tabel betalen 308,76 euri
750 kw over, ik weet niet wat Essent geeft aan teruglevering dus ik pak even 5 eurocent is dus 37,50
Totaal dus 308,76- 37,50=271,26 dit gedeeld door 12= 22,60 per maand
1 kw zou mij dus gaan 10,8 eurocent kosten
 
Hier ga jij de fout in.
Nee ik ga hier niet de fout in, dat is wat er staat bij die tabel.
Maar je geeft hier nu weer andere waardes in. Ik ga even niet in eurocenten tellen, zie ik een nut van in.

Even uitgaand van je nieuwe voorbeeld.
Opgewekt 3250 kW
Verbruikt 1750 kW dat wordt saldering.
Teruggeleverd 1500 kW (en dat zonder rekenmachine) en geen 2500 kW

Teruggeleverd is dus 1500 kW, dat moet je invullen en dan zit je aan die grens en betaal je 17,61 per maand volgens die tabel. Dat is 211,32 per jaar.
Dan krijg je nog 5 cent per kW voor die 1500 dat is dan samen 75 euro.
Je betaald dus in totaal 211,32 - 75 = 136,32 per jaar oftewel 11,36 per maand omgerekend.
Alleen brengt men dus al tevoren die terugleverkosten per maand in rekening.

Maar het terugleveren kost jou dus 136,32 voor 1500 kW.
136,20 / 1500 kW is 0,0908 oftewel 9 cent per kW wat je betaald om te mogen terugleveren.

Zoals je ziet komen we feitelijk gelijk uit, alleen maak jij een foutje met aftrekken want er blijft geen 2500 maar 1500 over.

Echter, jij schreef eerst 3250 opwekken en 3250 verbruik, verder niets. Dan lever je dus 0 terug en dan betaal je dus ook 0 terugleverkosten en geen 406,32. Daar zat je fout.
 
Ik stop ermee, krijg het schijnbaar niet uitgelegd. 😁
 
krijg het schijnbaar niet uitgelegd. 😁
Toch wel, maar dan telefonisch. Hoop ik dan, controleer maar even als je wilt. :)

Het blijkt dat ik toch fout zit, maar dat werd veroorzaakt doordat ik door een kennis met zonnepanelen verkeerd voorgelicht was.
Die zei als volgt: Je wekt bijv. 3000 kWh aan stroom op. Dat gaat allemaal naar de stroomleverancier via de meter.
Daarvan gebruik je bijv. 2000 kWh, die hoef je dan niet aan de stroomleverancier te betalen. En de 1000 kWh die over blijven, daar krijg je 5 cent per kilowatt voor.

Echter dit blijkt dus onjuist te zijn, want niet alles wat je opwekt, dus die 3000 kWh aan stroom, gaat niet allemaal naar de leverancier. Als je zelf aan het verbruiken bent tijdens opwekking (bijv. wasmachine, tv, computer enz.) dan wordt dat meteen afgetrokken van die 3000 kWh en dat gaat dan ook -niet- door de meter (daar zat het misverstand).
Betreffende kennis was van mening dat alles door de meter ging, maar dat blijkt dus niet het geval, vandaar foute interpretatie vanaf het begin al.

En dan is het dus ook zo je inderdaad 3250 opwekt (Boets voorbeeld, niet op de meter), 2500 terug levert (op de meter) en toch maar 1750 verbruikt (op de meter) zoals Boets schreef. En waarom ik rekende van 3250-1500=1750 om op die 1750 uit te komen.
Gaat er eigenlijk alleen om wat er op die meter gebeurt.

Even een voorbeeldje ter goedkeuring of ik het nu goed begrepen heb v.w.b. saldering en vergoeding. Even simpele ronde getallen.

Opwekking: 3500 kW totaal (niet op meter)
Verbruik direct: 500 kW (niet op meter)
Teruglevering: 3000 kW (blijft over, dus wel op meter)
Verbruik: 2000 kW - Dat is verbruik wel op de meter, maar op het moment dat ik geen opwekking van de panelen heb, bijv. in de winter en 's nachts en zo. die neem ik af van leverancier.

Op deze manier heb ik 2500 kW totaal verbruik, maar wordt er maar 2000 kW verrekend want dat gaat door de meter.

Resultaat voor saldering: 3000-2000 = 1000. En van die 1000 krijg ik 0,05 cent per kWh.
Resultaat voor terugleververgoeding: 3000 kWh en daar betaal ik het bedrag van de tabel voor per maand.

En die 2000 hoef ik niet te betalen want dat is saldering.

Heb ik 'm zo goed begrepen?
 
Als bovenstaand verhaal klopt en in 2027 vervalt die salderingsregeling, zou ik dan volgens dit voorbeeld ook voor die 2000 kW moeten gaan betalen, begrijp ik dat goed?
 
Eerste verhaal helemaal goed👍 verhaal 2027 hoe dat gaat lopen geen idee,zien wel wat ze dan weer uit de hoge hoed gaan toveren😁
 
Laatst bewerkt:
Nee maar ik bedoel in theorie, gedacht zoals het momenteel is, dan zou je moeten betalen, toch?

Anyway, dank voor de uitstekende persoonlijke uitleg zodat een tijgerbeest nu ook weet hoe daadwerkelijk de vork in de steel zit! (Y)
 
Resultaat voor saldering: 3000-2000 = 1000. En van die 1000 krijg ik 0,05 cent per kWh.
Resultaat voor terugleververgoeding: 3000 kWh en daar betaal ik het bedrag van de tabel voor per maand.

En die 2000 hoef ik niet te betalen want dat is saldering.
die 2000 betaal je dus wel de teruglever vergoeding voor en laat die in mijn geval nu net zo hoog zijn als een kale kwh prijs
dus per saldo geef ik het weg
dus eerst de terug levering betalen en dan pas salderen

in mijn geval gaat dit nadelig werken of op 0 uit komen omdat ik minder opwek dan ik verbruik
 
Engie rekent vaste leveringskosten per dag, geen woord betreffende bedrag per kw of kwh .
Waarschijnlijk is dit bedrag gebaseerd op de data van 2023.
Betekent dit nu dat ik nu geen rekening hoef te houden met zoveel mogelijk apparatuur aan te zetten op een zonnige dag. .

Door alle verhalen hierboven ben ik het spoor bijster



Vaste leveringskosten
Per aansluiting per dag**, incl. btw
€ 1,32154
 
Ik moet even terug kijken wat ik verbruik en teruglever.

Terugleveren zal niet erg veel zijn, want er hangt hier iets wat vaak aanstaat, onze airco.

In de winter verwarmen wij er mee, en in de zomer natuurlijk koelen.
Dat ding vreet behoorlijk wat stroom, dus ik zie wel.

Deze week ook de jaarekening gehad, heel het jaar €132,- per maand voorschot betaald, en we krijgen net geen €50,- terug.

Wordt dat terugleveren te gek hier, dan ga ik een ouwe hobby terug oppakken , en hang weer wat lampen boven op zolder.
 
@matrix even naar beneden schollen naar Engie terugleverkosten. Pfff zijn dure jongens
 
Laatst bewerkt:
matrix even naar beneden schollen naar Engie terugleverkosten. Pfff zijn dure jongens

Wordt idd te gek met Engie, gelukkig zit ik er niet aan vast en ga zeker me verdiepen in alternatief. Mss Vattenval 3 jaar vast met teruglevrrkosten 55€./ mnd

Helemaal profitere lukt niet met stadsverwarming.
 
Dan met zijn alle de energie maatschappijen aan klagen .
Reden ik lever iets , waar ik voor moet betalen en wat zij weer duur doorverkopen.
Dus "dubbele winst "voor de maatschappijen .
En jezelf moet tevreden zijn met een paar cent per Kw.
Is toch van de zotte dat ik of wij voor iets te leveren moeten betalen waar maatschappijen niets voor hebben gedaan (panelen gelegt ed) .
Zei zijn diegene die jaren niets of weinig aan het net hebben gedaan en nu het net het niet meer aankan word de eindverbruiker ermee opgezadeld .
Eerst lekker maken dat iedereen zonnepanelen moet of kan gaan leggen met hele mooie verhalen en dan beginnen met te gaan melken. (net zoals met Electra auto en auto in het algemeen)
Dus stel batterijen worden betaalbaar en iedereen gaat deze plaatsen wat gaan ze dan doen komen ze stroom te kort , gaan ze dan verplichten dat je teveel MOET gaan terug leveren.
De enige die hierop vooruit gaan zijn de maatschappijen en niet de zonnepaneel eigenaren.
BTW zij hebben toch ook velden met panelen moeten ze dan zelf ook gaan betalen voor geleverde stroom????
Er zullen er zijn die er niet mee eens zijn wat ik hier op schrijf , maar das mijn mening zoals ieder zijn mening heeft hierover.
Als we er al niet geheel uitkomen hoe en welke rekensom gebruikt gaat worden voor terug levering en wat je uiteindelijk aan die bandieten moet gaan betalen en wat je uiteindelijk terug krijgt voor geleverd product.
Zo hele mond vol en dat is mijn mening en daar moeten jullie het mee doen :)
 
@ Matrix, kijk eens bij Greenchoice, 4,53 per maand terugleverkosten. Ik ga mijzelf eens verdiepen in een dynamisch contract.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan