krijg het schijnbaar niet uitgelegd.
Toch wel, maar dan telefonisch. Hoop ik dan, controleer maar even als je wilt.
Het blijkt dat ik toch fout zit, maar dat werd veroorzaakt doordat ik door een kennis met zonnepanelen verkeerd voorgelicht was.
Die zei als volgt: Je wekt bijv. 3000 kWh aan stroom op. Dat gaat allemaal naar de stroomleverancier via de meter.
Daarvan gebruik je bijv. 2000 kWh, die hoef je dan niet aan de stroomleverancier te betalen. En de 1000 kWh die over blijven, daar krijg je 5 cent per kilowatt voor.
Echter dit blijkt dus onjuist te zijn, want niet alles wat je opwekt, dus die 3000 kWh aan stroom, gaat niet allemaal naar de leverancier. Als je zelf aan het verbruiken bent tijdens opwekking (bijv. wasmachine, tv, computer enz.) dan wordt dat meteen afgetrokken van die 3000 kWh en dat gaat dan ook -niet- door de meter (daar zat het misverstand).
Betreffende kennis was van mening dat alles door de meter ging, maar dat blijkt dus niet het geval, vandaar foute interpretatie vanaf het begin al.
En dan is het dus ook zo je inderdaad 3250 opwekt (Boets voorbeeld, niet op de meter), 2500 terug levert (op de meter) en toch maar 1750 verbruikt (op de meter) zoals Boets schreef. En waarom ik rekende van 3250-1500=1750 om op die 1750 uit te komen.
Gaat er eigenlijk alleen om wat er op die meter gebeurt.
Even een voorbeeldje ter goedkeuring of ik het nu goed begrepen heb v.w.b. saldering en vergoeding. Even simpele ronde getallen.
Opwekking: 3500 kW totaal (niet op meter)
Verbruik direct: 500 kW (niet op meter)
Teruglevering: 3000 kW (blijft over, dus wel op meter)
Verbruik: 2000 kW - Dat is verbruik wel op de meter, maar op het moment dat ik geen opwekking van de panelen heb, bijv. in de winter en 's nachts en zo. die neem ik af van leverancier.
Op deze manier heb ik 2500 kW totaal verbruik, maar wordt er maar 2000 kW verrekend want dat gaat door de meter.
Resultaat voor saldering: 3000-2000 = 1000. En van die 1000 krijg ik 0,05 cent per kWh.
Resultaat voor terugleververgoeding: 3000 kWh en daar betaal ik het bedrag van de tabel voor per maand.
En die 2000 hoef ik niet te betalen want dat is saldering.
Heb ik 'm zo goed begrepen?